Hej jag heter Lorelei!
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hej jag heter Lorelei!
Hade två socialsekreterare på hembesök förra veckan ang. boendestöd och de tyckte jag verkade ha ngt neuropsykiatriskt problem, utan att närmare specifiera vad. Sj tror jag (om det skulle vara så) att det lutar åt autismspektrumhållet mer än ADHD/ADD. Iaf så skickade en av socialtanterna ett email till min psykiater ang. npf utredning.
Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Den här neurogrejen kom helt oväntat faktiskt, aldrig tänkt det sj. Krashade helt några dgr efter deras (soc.) besök. Det här är ett helt nytt område för mig.
Nu ska min psykmottagning ta ställning till om det är aktuellt med en npf-utredning. Har mkt blandade känslor till ev. diagnos. Har jag det så har jag ju det och då öppnas kanske lite fler möjligheter till hjälp, men det känns oxå som att det då är helt kört, då är det min hjärna som det är fel på lr ja att min hjärna inte är helt normal och inget man kan medicinera bort.
Tilläggas kan att jag provat allt i medicinväg från olika antidepp-->stämningsstabiliserare--->neuroleptika. Benzodiazepiner inräknat. Utan nämnbar klinisk effekt.
Enl. psyk har det varit svårt att ställa diagnos på mig (har varit inom psyk sedan 2001).
Vet ingenting längre...
Detta är den korta versionen...
Den längre skulle jag kunna fylla flera A4:a med...
Iaf här har ni mig!
End of story...innan ni somnar
Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Den här neurogrejen kom helt oväntat faktiskt, aldrig tänkt det sj. Krashade helt några dgr efter deras (soc.) besök. Det här är ett helt nytt område för mig.
Nu ska min psykmottagning ta ställning till om det är aktuellt med en npf-utredning. Har mkt blandade känslor till ev. diagnos. Har jag det så har jag ju det och då öppnas kanske lite fler möjligheter till hjälp, men det känns oxå som att det då är helt kört, då är det min hjärna som det är fel på lr ja att min hjärna inte är helt normal och inget man kan medicinera bort.
Tilläggas kan att jag provat allt i medicinväg från olika antidepp-->stämningsstabiliserare--->neuroleptika. Benzodiazepiner inräknat. Utan nämnbar klinisk effekt.
Enl. psyk har det varit svårt att ställa diagnos på mig (har varit inom psyk sedan 2001).
Vet ingenting längre...
Detta är den korta versionen...
Den längre skulle jag kunna fylla flera A4:a med...
Iaf här har ni mig!
End of story...innan ni somnar
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-05 0:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Säger också välkommen!
Kan trösta dig med att det kan bli lättare för dig att acceptera dig själv om inte annat och lättare förklara dina problem för andra utan att nämna dina diagnoser. Får du rätt diagnos kan du få bättre mediciner som faktiskt kan hjälpa dig, istället för att åka på det ena efter det andra som snarare kanske förstör dig, än hjälper dig. För mig var det en stor lättnad att få beskedet.....Jag hoppas att det kan bli samma sak för dig. Det finns en hel del böcker om Asperger syndrom och andra Autismliknande tillstånd. Kanske det också kan hjälpa dig att lägga upp fungerande strategier på saker som du behöver hjälp med. Istället för att lägga energier på fel saker och bara må dåligt.
Lycka till!
Kan trösta dig med att det kan bli lättare för dig att acceptera dig själv om inte annat och lättare förklara dina problem för andra utan att nämna dina diagnoser. Får du rätt diagnos kan du få bättre mediciner som faktiskt kan hjälpa dig, istället för att åka på det ena efter det andra som snarare kanske förstör dig, än hjälper dig. För mig var det en stor lättnad att få beskedet.....Jag hoppas att det kan bli samma sak för dig. Det finns en hel del böcker om Asperger syndrom och andra Autismliknande tillstånd. Kanske det också kan hjälpa dig att lägga upp fungerande strategier på saker som du behöver hjälp med. Istället för att lägga energier på fel saker och bara må dåligt.
Lycka till!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:23:28, redigerad totalt 1 gång.
Glimma: Tack för välkomnandet! Jao det kanske kan bli bra i slutändan ändå. Nu känns allt så konstigt bara. Har börjat göra schemor som jag sätter upp på kylskåpet för att inte glömma möten osv. Allmänt disträ är jag och är väldigt väldigt bra att snacka i timtals om det är ngt som intresserar mig
AAA: Ja men visst hade det varit bra ibland? Nä men förstår vad du menar Tar man bort medvetandet, känslor, minnen, och sina tankar...vad finns då kvar eg? Noll, nada, ingenting. Zippo.
AAA: Ja men visst hade det varit bra ibland? Nä men förstår vad du menar Tar man bort medvetandet, känslor, minnen, och sina tankar...vad finns då kvar eg? Noll, nada, ingenting. Zippo.
Välkommen skall du vara!
(Hehe, smårolig avatar!)
(Hehe, smårolig avatar!)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:23:28, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer: Tack!
Jo min handstil ska vi inte prata om, i lågstadiet skrev jag som en gud, men sedan i högstadiet och gymnasiet började det urarta, för att i princip bli modern konst på högskolan. Dvs typ totalt oläsligt Att jag sedan missar tangenter på tangentbordet när jag skriver kan bli väldigt kul med!
Missat ett "i" i ospecifierat Jag korrekturläsa...nejdå
Jo min handstil ska vi inte prata om, i lågstadiet skrev jag som en gud, men sedan i högstadiet och gymnasiet började det urarta, för att i princip bli modern konst på högskolan. Dvs typ totalt oläsligt Att jag sedan missar tangenter på tangentbordet när jag skriver kan bli väldigt kul med!
Lorelei skrev:Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Lorelei skrev:earlydayminer: Tack!
Jo min handstil ska vi inte prata om, i lågstadiet skrev jag som en gud, men sedan i högstadiet och gymnasiet började det urarta, för att i princip bli modern konst på högskolan. Dvs typ totalt oläsligt Att jag sedan missar tangenter på tangentbordet när jag skriver kan bli väldigt kul med!Lorelei skrev:Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Det kanske ökade i takt med kravet, som ökade stressen? Vilket skulle kunna leda till att du skriver sämre.
Hm, det stavas ospecificerat. Du missade ett C också. Många här på forumet är ovanligt snälla med att inte rätta andra. Det enda som rättas till är fakta och kunskap om Aspergers Syndrom. Men det kan ingen klandras för!
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Lorelei skrev:earlydayminer: Tack!
Jo min handstil ska vi inte prata om, i lågstadiet skrev jag som en gud, men sedan i högstadiet och gymnasiet började det urarta, för att i princip bli modern konst på högskolan. Dvs typ totalt oläsligt Att jag sedan missar tangenter på tangentbordet när jag skriver kan bli väldigt kul med!Lorelei skrev:Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Det kanske ökade i takt med kravet, som ökade stressen? Vilket skulle kunna leda till att du skriver sämre.
Hm, det stavas ospecificerat. Du missade ett C också. Många här på forumet är ovanligt snälla med att inte rätta andra. Det enda som rättas till är fakta och kunskap om Aspergers Syndrom. Men det kan ingen klandras för!
Så kan det nog vara ja. Är extremt lättstressad. I gymnasiet fick jag ibland lite extra tid på proven. Men på högskolan var ju det bara att glömma. Du skulle se mina tentor
Hehe ja jag missade tydligen ett "c" där ser man!
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 1 gång.
Hej i rutan.
Alla är inte så snälla, som tur är.earlydayminer skrev:Många här på forumet är ovanligt snälla med att inte rätta andra. Det enda som rättas till är fakta och kunskap om Aspergers Syndrom.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 1 gång.
Lorelei skrev:earlydayminer skrev:Lorelei skrev:earlydayminer: Tack!
Jo min handstil ska vi inte prata om, i lågstadiet skrev jag som en gud, men sedan i högstadiet och gymnasiet började det urarta, för att i princip bli modern konst på högskolan. Dvs typ totalt oläsligt Att jag sedan missar tangenter på tangentbordet när jag skriver kan bli väldigt kul med!Lorelei"]Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Så kan det nog vara ja. Är extremt lättstressad. I gymnasiet fick jag ibland lite extra tid på proven. Men på högskolan var ju det bara att glömma. Du skulle se mina tentor
Hehe ja jag missade tydligen ett "c" där ser man! [/quote]
Låter ganska jobbigt. Det här med att ta tid på folk är idiotiskt! Jag avskyr "deadlines" och tidtagaruppgifter. Vad som händer med mig är att jag helt enkelt släpper det. Jag slutar bry mig, för jag vet att jag presterar sämre om jag befinner mig under tidens press. Jag kan tyvärr inte ta del av stressens era och det förbryllar mig att inte världen fallit samman ännu. Men vi är på väldigt god väg.
Ursäkta! Enda anledningen till att jag rättade dig var att du rättade dig själv, då tänkte jag att det kanske är mer okej om jag också gör det.
[quote="Parvlon skrev:Alla är inte så snälla, som tur är.earlydayminer skrev:Många här på forumet är ovanligt snälla med att inte rätta andra. Det enda som rättas till är fakta och kunskap om Aspergers Syndrom.
Hehe.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Lorelei skrev:earlydayminer skrev:Lorelei"]earlydayminer: Tack!
[quote="Lorelei"]Är diagnosticerad med OCD + ångest, ospeciferat. Därav min redan etablerade kontakt med psyk.
Hehe ja jag missade tydligen ett "c" där ser man!
Låter ganska jobbigt. Det här med att ta tid på folk är idiotiskt! Jag avskyr "deadlines" och tidtagaruppgifter. Vad som händer med mig är att jag helt enkelt släpper det. Jag slutar bry mig, för jag vet att jag presterar sämre om jag befinner mig under tidens press. Jag kan tyvärr inte ta del av stressens era och det förbryllar mig att inte världen fallit samman ännu. Men vi är på väldigt god väg.[/quote]
Ursäkta! Enda anledningen till att jag rättade dig var att du rättade dig själv, då tänkte jag att det kanske är mer okej om jag också gör det.[/quote]
Hehe, bara kul bara! Jag är inte den som tar illa upp! Nä jag gillar inte tidspress jag heller...definitivt inte! Been there, done it.
[quote="earlydayminer skrev:Parvlon skrev:Alla är inte så snälla, som tur är.earlydayminer skrev:Många här på forumet är ovanligt snälla med att inte rätta andra. Det enda som rättas till är fakta och kunskap om Aspergers Syndrom.
Hehe.
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 2 gånger.
Hej och välkommen..
Jag skriver också som en kratta.. tur att man slipper använda papper och penna numera (förutom när man löser korsord).
Min mattelärare på gymnasiet sa att han skulle vägra ta emot mina prov om jag inte försökte strukturera upp det.
Jag skriver också som en kratta.. tur att man slipper använda papper och penna numera (förutom när man löser korsord).
Min mattelärare på gymnasiet sa att han skulle vägra ta emot mina prov om jag inte försökte strukturera upp det.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 1 gång.
Hejsan carl! Tackar så mkt!
Hehehe...aahh
Tacka gud för Word och Excel. Så finns ju inbyggd rättstavningsfunktion oxå. T9 på mobilen.
Kunde man inte få sitta där med en laptop på proven. Kanske med Mathlab inlagt i datorn oxå.
carl skrev:Jag skriver också som en kratta.. tur att man slipper använda papper och penna numera (förutom när man löser korsord).
Hehehe...aahh
Tacka gud för Word och Excel. Så finns ju inbyggd rättstavningsfunktion oxå. T9 på mobilen.
Kunde man inte få sitta där med en laptop på proven. Kanske med Mathlab inlagt i datorn oxå.
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 1 gång.
Är du religiös? Det var människan som uppfann Word och Excel, helt på eget bevåg.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Är du religiös? Det var människan som uppfann Word och Excel, helt på eget bevåg.
Hahaha...nä inte direkt! Ordet gud slank med av bara farten
Adam och Eva smakade på den förbjudna frukten. Var det inte ett äpple som i Apple ( Macintosh)?
Men Word och Excel är ju Microsoft, så det går ju inte heller ihop.
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-05 0:23:35, redigerad totalt 3 gånger.
Lorelei skrev:earlydayminer skrev:Är du religiös? Det var människan som uppfann Word och Excel, helt på eget bevåg.
Hahaha...nä inte direkt!
Adam och Eva smakade på den förbjudna frukten. Var det inte ett äpple som i Apple ( Macintosh)?
Men Word och Excel är ju Microsoft, så det går ju inte heller ihop.
Hehe! "The hidden connection" är att de har en gammal "[WikiSve]beef[/WikiSve]".
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
Beef (sv. "biff") avser inom hiphopkulturen ett bråk, gräl eller någon form av oenighet mellan olika personer eller grupper. Mest känd är det så kallade "West-East Coast War i början och mitten av 90-talet mellan Death Row Records och Bad Boy Entertainment där 2Pac och The Notorious B.I.G. var frontfigurer, något som dessvärre kostade dem livet. Idag pågår den hetaste "beefen" mellan The Game och 50 Cent.
Tragikomiskt att dom hette death och att det kostade dom livet.
Tragikomiskt att dom hette death och att det kostade dom livet.
Senast redigerad av Lorelei 2011-05-05 0:23:36, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare