Bedtimetea....

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Thurizas » 2010-01-30 22:09:29

Bedtime Tea

Ingredients: Fennel*, chamomile*, peppermint*, cardamom*, lemon balm*, lemon grass*, valerian root*, lavender flowers*, sage*, nutmeg *.

The indicated * ingredients are certified organic.

och på svenska ej i samma ordning... :wink:
ingredienser:
muskot, färnkål,kamomill,pepparmynta, kardemumma,citronmeliss, citron gräs, valerinarot, lavendel, salvia...

Detta är alltså vad te't Glimma rekommenderar innehåller.

många av dessa används bland annat för att lindra pms besvär :D och förstås lite magproblem.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-31 0:10:41

Yogi Tea Chai med massor av kryddor är asgott och bra mot förkylning. Se upp för att sätta det i halsen bara, det är svartpeppar i!
Pepparmyntste är bra om man är illamående eller har gråtit sig till huvudvärk.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Bedtimetea....

Inläggav Alfred N » 2010-01-31 0:56:14

Glimma skrev:Hej!


För er som har svårt att sova kan jag varmt rekommendera teet Bedtimetea under märket yoga. De finns i hälsokostaffärer och kostar ca 43 kr. Det är ett örttee som är väldigt avslappnande och man blir verkligen sömnig av det. Mitt tips är att man dricker det kanske vid 21-tiden så att man slipper springa på toas så mkt sedan.....:)


Eller valfri lärobok somdu är tvungen att läsa! :D
En bok kan vara hyperintresant att läsa tills den dyker upp på en litteraturlista och då förvandlas den direkt till ett sömnpiller!
Senast redigerad av Alfred N 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Alfred N
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-10-18

Inläggav Thurizas » 2010-01-31 2:42:42

Kahlokatt skrev:Yogi Tea Chai med massor av kryddor är asgott och bra mot förkylning. Se upp för att sätta det i halsen bara, det är svartpeppar i!
Pepparmyntste är bra om man är illamående eller har gråtit sig till huvudvärk.


yogi tea chai.... MUMS!! :D
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Bedtimetea....

Inläggav Glimma » 2010-01-31 12:21:48

Alfred N skrev:
Glimma skrev:Hej!


För er som har svårt att sova kan jag varmt rekommendera teet Bedtimetea under märket yoga. De finns i hälsokostaffärer och kostar ca 43 kr. Det är ett örttee som är väldigt avslappnande och man blir verkligen sömnig av det. Mitt tips är att man dricker det kanske vid 21-tiden så att man slipper springa på toas så mkt sedan.....:)


Eller valfri lärobok somdu är tvungen att läsa! :D
En bok kan vara hyperintresant att läsa tills den dyker upp på en litteraturlista och då förvandlas den direkt till ett sömnpiller!



Bara du har tillräckligt lugnt omkring för att kunna klara av att läsa.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-03 17:40:41

Nu har jag fått hem ungefär hälften (fått från ena leverantören alltså).

Passionsblomma
Kamomillblomma
Humle

Jag tar en tsk av varje i teet i kväll och testar.

En fråga bara, ska det vara kamomillblommor i kamomillte? Jag har bara haft påskamomillte förut och har inte sett dem. Nu såg jag hela blommor i det jag fick hem. Men det är _blommorna_ man ska ha, eller?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Thurizas » 2010-02-03 17:48:31

Bror Duktig skrev:Nu har jag fått hem ungefär hälften (fått från ena leverantören alltså).

Passionsblomma
Kamomillblomma
Humle

Jag tar en tsk av varje i teet i kväll och testar.

En fråga bara, ska det vara kamomillblommor i kamomillte? Jag har bara haft påskamomillte förut och har inte sett dem. Nu såg jag hela blommor i det jag fick hem. Men det är _blommorna_ man ska ha, eller?


jupp det skall vara hela blommorna. i kamomill teet i påse brukar dom ha sönder eller näst intill mala sönder blommorna. Så det är inte så konstigt att du inte sett blommorna eller bladen ifrån dom.

just huimle är jag grymt nyfiken på. har hört att bara lukten av humle skall kunna påverka till att bli trött och slö :)
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-05 0:14:23, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav Bror Duktig » 2010-02-03 18:15:54

jupp det skall vara hela blommorna. i kamomill teet i påse brukar dom ha sönder eller näst intill mala sönder blommorna. Så det är inte så konstigt att du inte sett blommorna eller bladen ifrån dom.

Misstänkte det. Men var inte säker.

just huimle är jag grymt nyfiken på. har hört att bara lukten av humle skall kunna påverka till att bli trött och slö :)

Jag har använt det förut, men märkte inget. Iofs väntade jag på en knock likt stilnoct, så det var nog inte så sannolikt att jag skulle känna något då.

Nu vet jag att det hjälper till, inte knockar, med de flesta sömngrejer.

Men tänk på att jag har gått på maxdos Stilnoct i många år, jag är svårsläckt. Få se hur det går i natt.

Innan kamomillteet tog slut, så kunde jag faktiskt minska på Stilnocten, men har ökat igen efter att det tog slut. Det tyder ju på en viss effekt.

OBS, det var inte psykologisk effekt, jag har inte tänkt på det, märkte bara att jag var tvungen att öka Stilnoct då jag inte somnade ok. Efter flera dagar kom jag på sambandet.

Nu väntar jag på Valerian och Wild lettuce också.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in