Ny branch av Open Watcom för att integrera RDOS
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Ny branch av Open Watcom för att integrera RDOS
Nu har jag fått min "branch" i Open Watcom (OW) projektet så jag kan skapa fullt stöd för att bygga program för RDOS i deras C/C++ kompilator och IDE. Detta är ett intressant projekt dels för att OW har mycket bra macros för att kunna skapa snabb inline-kod för 99% av alla APIer till RDOS. Anropen bör gå ungefär dubbelt så snabbt som med Borlands kompilator. OW projektet har oxå remote-debugging över TCP/IP, vilket är en klar finess för inbyggda system utan skärm, eller för att debugga video-kod. En annan fördel är att det oxå finns en port till Linux, vilket gör det mycket enklare att flytta mellan RDOS och Linux i framtiden.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Grattis! Det låter ju som ett slags officiellt erkännande att RDOS är att räkna med. Om det går någorlunda enkelt att portera mellan RDOS och Linux så borde det vara en klar fördel också, och öka chansen att någon vågar/har råd att testa RDOS.
Hur går det annars? Blev det något av Afrika?
Är det fortfarande ett enmansprojekt? Det torde i så fall vara en allvarlig nackdel ur kommersiell synvinkel. Om jag var ett företag så skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger att satsa på något som står och faller med en person.
Hur går det annars? Blev det något av Afrika?
Är det fortfarande ett enmansprojekt? Det torde i så fall vara en allvarlig nackdel ur kommersiell synvinkel. Om jag var ett företag så skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger att satsa på något som står och faller med en person.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Grattis! Det låter ju som ett slags officiellt erkännande att RDOS är att räkna med. Om det går någorlunda enkelt att portera mellan RDOS och Linux så borde det vara en klar fördel också, och öka chansen att någon vågar/har råd att testa RDOS.
Måste bara komma igång med projektet igen. Var hyperfoukserad för några veckor sedan, men tappade fokus igen när de dröjde med att skapa "branchen". Tyvärr så är jag ganska ordentligt splittrad nu med väldigt många halvroliga projekt.
Kvasir skrev:Hur går det annars? Blev det något av Afrika?
Nej, men vårt företag kommer att köra med RDOS i terminalerna.
Kvasir skrev:Är det fortfarande ett enmansprojekt? Det torde i så fall vara en allvarlig nackdel ur kommersiell synvinkel. Om jag var ett företag så skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger att satsa på något som står och faller med en person.
Jo, lite kanske, men de flesta sådana här projekt är enmans eller fåmans projekt.
Nu fungerar det mesta med Open Watcom. Det finns oxå en del nya finnesser dessutom. Det mest roliga är kanske ändå att nu behövs inte längre emuleringarna av kernel32.dll, user32.dll osv. Det finns nämligen nu inte en enda Windows-import ifrån programmen för RDOS. Jag har oxå gett dem ett egen "subsystem", så Windows försöker inte ens köra dem, och i DOS så skrivs: "This program only runs on RDOS".
Dessutom så fungerar (iaf ska fungera) alla funktioner i c-biblioteket utan vidare. Med debuggern kan man debugga via nätverk, t.ex. ifrån en Windows-maskin till en helt inbyggd maskin utan tangentbord eller mus.
Dessutom så fungerar (iaf ska fungera) alla funktioner i c-biblioteket utan vidare. Med debuggern kan man debugga via nätverk, t.ex. ifrån en Windows-maskin till en helt inbyggd maskin utan tangentbord eller mus.
Idag fick jag oxå igång målprogrammet nummer 1, nämligen vår terminal. Den verkar fungera helt perfekt förrutom några konstigheter i användargränssnittet. Dags att börja på nästa projekt med att anpassa debuggern, och få den att köra under RDOS.
Det kan sprida sig fortsomattan...
Är den öppen så att andra företag kan hjälpa till så gäller det bara att ha "rätt kund"
Jag är själv extremt linuxbiten, embedded vill säga, så här körs det utan skärmar o tangentbord. Snart kanske det blir handviftning som gäller.
Utav det pyttelilla jag känner till om rdos så känns det inte aktuellt nog.
Orkar helt enkelt inte sätta mig in i hur mycket som fattas alternativt vad som finns.
[edit]
Glömde det viktigaste:
GRATTIS PÅ SIG. Mycket starkt knegat.
[/edit]
Är den öppen så att andra företag kan hjälpa till så gäller det bara att ha "rätt kund"
Jag är själv extremt linuxbiten, embedded vill säga, så här körs det utan skärmar o tangentbord. Snart kanske det blir handviftning som gäller.
Utav det pyttelilla jag känner till om rdos så känns det inte aktuellt nog.
Orkar helt enkelt inte sätta mig in i hur mycket som fattas alternativt vad som finns.
[edit]
Glömde det viktigaste:
GRATTIS PÅ SIG. Mycket starkt knegat.
[/edit]
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 18:48:21, redigerad totalt 1 gång.
Njae, jag tror inte att rdos blir något annat än ett hobbyprojekt. Problemet är dokumentationen. Linux är idag populärt för att man gjort ett gott jobb med dokumentationen, och följer massor av standards, vilket RDOS inte gör och inte är avsett att göra heller. Jag kommer aldrig att få motivation för att göra så pass bra dokumentation som Linux har.
Men igår fick jag iaf (nästan) igång debuggern under RDOS. Får fortsätta efter min semester på detta.
Men igår fick jag iaf (nästan) igång debuggern under RDOS. Får fortsätta efter min semester på detta.
Detta projekt är just nu högaktuellt genom att man snart ska releasea version 1.9 av kompilatorn/miljön. Jag jobbar för att få med en fungerande målmiljö för RDOS, komplett med IDE-integration och fungerande debugger. En ryss håller på att successivt flytta över del efter del ifrån RDOS-branchen till "trunk". Jag har själv bara skrivrättigheter till min egen branch, så det gäller att motivera honom (och andra) att flytta över.
Konstruktören av ZDOS-verkar ha tröttnat, så jag tvivlar nog lite på att man får med ZDOS. Han har inte integrerat projektet sedan i juli, vilket är väldigt länge sedan. Själv integrerar jag numera nästan dagligen. På ett sätt är det bäst att komma först, eftersom den som kommer tvåa får bra mycket besvärligare med integrationen när "trunk" divergerar än mer när det andra OSet kommer med.
Konstruktören av ZDOS-verkar ha tröttnat, så jag tvivlar nog lite på att man får med ZDOS. Han har inte integrerat projektet sedan i juli, vilket är väldigt länge sedan. Själv integrerar jag numera nästan dagligen. På ett sätt är det bäst att komma först, eftersom den som kommer tvåa får bra mycket besvärligare med integrationen när "trunk" divergerar än mer när det andra OSet kommer med.
Verkar som 1.9 kommer att släppas kring andra veckan av februari. De stora delarna för RDOS finns numera i "trunk". Det som saknas är bara debuggern och IDEn + en del dokumentation. Verkar som om detta skulle "gå i lås". Planerar och att skapa en ny distribution av RDOS, och skriva lita om Open Watcom på min hemsida. Kanske uppdatera lite av dokumentationen oxå.
Hela RDOS branchen finns nu integrerad med "trunk". Det betyder att man kan göra applikationer för RDOS (och DLLer) direkt ifrån standarddistributionen av version 1.9. Även debuggern kommer att finnas med som standard.