Vad har ni för hundar?
Tecco skrev:Jag har Chinese Crested. 3 nakna och en powder puff. alla tikar
Älskar dem
Har alltid haft hund typ och har det som en del av min behandling/välmående typ...
Alltså inte bara ett intresse utan ett måste i min vardag.
nakna? hihihii har du någon bild på hur dom ser ut? jag är inte hemma alls på små hundar.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 14:26:32, redigerad totalt 1 gång.
Tecco dom ser ju riktigt härliga ut. Som små glädjespridare är rasen i sig en skälig ras? jag har fått för mig att de flesta små hundar är skäliga på grund av lite dåliga erfarenheter.
Hur mycket brukar dom väga och hur höga brukar dom bli?*nyfiken*
Hur mycket brukar dom väga och hur höga brukar dom bli?*nyfiken*
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 14:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Det är inte en skällig ras tycker jag. De mer "morrar" när de kommuniserar och leker.
Dock finns det såklart undantag.
Sedan har det också att göra med uppfostran. En liten hund "får" ofta ha mer fel eftersom den är ju sååå liten. Tyvärr.
Rasen är en helt underbar ras som passar till det mesta. En dag på soffan elelr en dag ute i fjällen. De är med på allt och älskar allt!
De är sociala, lättlärda och mångsidiga. Samt en "vaktande" ras.
Jag har 4 stycken där mankhöjden varierar mellan 27-32 cm. Det är ju då tikar jag har. Hanar är upp mot 35 cm. Vikten är olika 4-7 kg är väl vanligast.
Dock har de på senare år blivit allt större. Upp mot 40 cm och det jobbar man med i avel. Detta beror på att man i England (rasens hemland) gillar stora individer och det då överspeglas i hela Europa mer eller mindre.
Rasstandarden säger tik: 23-30 cm och hane 27-33 cm.
Jag håller på med utställning och det är grymt roligt. Svårt dock när man har social fobi men hundarna hjälper mig så mycket!
Dock finns det såklart undantag.
Sedan har det också att göra med uppfostran. En liten hund "får" ofta ha mer fel eftersom den är ju sååå liten. Tyvärr.
Rasen är en helt underbar ras som passar till det mesta. En dag på soffan elelr en dag ute i fjällen. De är med på allt och älskar allt!
De är sociala, lättlärda och mångsidiga. Samt en "vaktande" ras.
Jag har 4 stycken där mankhöjden varierar mellan 27-32 cm. Det är ju då tikar jag har. Hanar är upp mot 35 cm. Vikten är olika 4-7 kg är väl vanligast.
Dock har de på senare år blivit allt större. Upp mot 40 cm och det jobbar man med i avel. Detta beror på att man i England (rasens hemland) gillar stora individer och det då överspeglas i hela Europa mer eller mindre.
Rasstandarden säger tik: 23-30 cm och hane 27-33 cm.
Jag håller på med utställning och det är grymt roligt. Svårt dock när man har social fobi men hundarna hjälper mig så mycket!
Senast redigerad av Tecco 2011-05-04 14:26:35, redigerad totalt 1 gång.
det är samma här,min hund hjälper mig något enormt med min sociala fobi
Tusan jag visste inte att dom var så pass stora. Det verkar vara en riktig rolig ras och minns jag rätt så är den helt perfekt för allergiker då den inte lossar det lilla hår den har på vanligt sätt? rätta mig om jag har fel här så jag inte säger en massa dumt och tror på det själv
Tusan jag visste inte att dom var så pass stora. Det verkar vara en riktig rolig ras och minns jag rätt så är den helt perfekt för allergiker då den inte lossar det lilla hår den har på vanligt sätt? rätta mig om jag har fel här så jag inte säger en massa dumt och tror på det själv
Ja de finns ju från 23 cm i mankhöjd och det är ju lite högre än tex Pomeranian.....
Men vanligast är runt 30 cm i Sverige....
Jag funderade först på Pomeranian faktiskt men föll pladask för dessa...
Vi har haft pudel också. Så det kanske jag köper igen om jag skall ha någon annan ras.
Vi har haft pudel också. Så det kanske jag köper igen om jag skall ha någon annan ras.
Finns tre hundar i min omedelbara närhet just nu.
Dandie dinmont terrier, jack russel terrier, och en malinois.
Malinoisen har den där utbildningen, otroligt fascinerande att se den in action.
Malinoisen har den där utbildningen, otroligt fascinerande att se den in action.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:26:35, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Tecco skrev:Ja de finns ju från 23 cm i mankhöjd och det är ju lite högre än tex Pomeranian.....
jag vill ha en till hund i familjen men är osäker på vad vi skall skaffa för något som kan passa ihop med våran blandras hane (schäfer-rottweiler) på 50+kg och 72 cm hög. En liten hund skulle vara en rolig kontrast men jag har svårt att se hur det skulle funka i teorin.
Orkar en liten hund röra på sig på samma sätt som en stor hund?jag kan vara ute och gå i skogen en hel dag och bara gå och gå.. skulle en liten hund fixa att röra på sig samma sträcka? sådana funderingar har jag..
Savanten Svante skrev:Finns tre hundar i min omedelbara närhet just nu.
I din omedelbara närhet? hemma hos dig eller hos familj/ bekanta?
Ja det kan jag tänka mig...
Även om jag tycker lite synd om "polishundar" i bland.. Inte för att de behandlas dåligt men för att de kan skada sig..
Men det är väl för att jag tänker på hur mycket mina betyder för mig... Lite svårt att se bortom det...
Men det är ju otroligt hur mycket de kan göra och hur duktiga hunden är!
Men det är ju därför jag älskar dem
Även om jag tycker lite synd om "polishundar" i bland.. Inte för att de behandlas dåligt men för att de kan skada sig..
Men det är väl för att jag tänker på hur mycket mina betyder för mig... Lite svårt att se bortom det...
Men det är ju otroligt hur mycket de kan göra och hur duktiga hunden är!
Men det är ju därför jag älskar dem
skogsmulla skrev:Savanten Svante skrev:Finns tre hundar i min omedelbara närhet just nu.
I din omedelbara närhet? hemma hos dig eller hos familj/ bekanta?
Hos familj, inte hemma hos mig.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:26:35, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
jag vet inte hur han lyckas se så liten ut ibland,men lyckas gör han
på den här bilden hade en vän till oss fått för sig att min livlina skulle passa i mössa. jag håller inte riktigt med [/b]
på den här bilden hade en vän till oss fått för sig att min livlina skulle passa i mössa. jag håller inte riktigt med [/b]
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 14:26:36, redigerad totalt 1 gång.
skogsmulla skrev:Tecco skrev:Ja de finns ju från 23 cm i mankhöjd och det är ju lite högre än tex Pomeranian.....
jag vill ha en till hund i familjen men är osäker på vad vi skall skaffa för något som kan passa ihop med våran blandras hane(schäfer-rottweiler) på 50+kg och 72 cm hög. En liten hund skulle vara en rolig kontrast men jag har svårt att se hur det skulle funka i teorin.
Orkar en liten hund röra på sig på samma sätt som en stor hund?jag kan vara ute och gå i skogen en hel dag och bara gå och gå.. skulle en liten hund fixa att röra på sig samma sträcka? sådana funderingar har jag..
Vad gäller min ras så kan de helt klart röra sig.
Mina har gått i 6 timmar i 30 graders värme och älskat det. Vi var i skärgården i sommar och då hamnade vi på en liiite för lång resa pga kartan inte var så korrekt....
Ananrs klarar det livet bra tycker jag. Det är oftast jag som kroknar först hehe
Min ena tik har vuxit upp med en rottis tills hon var 10 månader (då jag köpte henen) och hon gillar stora hudnar. Min andra tik har haft en rottis i hemma tills hon var 8 veckor (då jag köpte henen) och hon älskar stora hudnar som är lugna. Hon har en Chow Chow som hon kärat ner sig i. Han är 9 år och hon bara gråter när hon ser han och skall fram hehe
Så som sagt det är en stor hund i en liten kropp.
Och de tål väldigt mycket också...
De nakna gillar ju itne kylan då direkt men de kan också gå om man klär på de rätt och mycket nu när det är snö och kallt.
Senast redigerad av Tecco 2011-05-04 14:26:36, redigerad totalt 1 gång.
jorand skrev:Äsch då, alltid kul med fina hundar. Hur gammal är din, han ser inte SÅ stor ut, men 72cm låter ju mycket..
Han är lite över 4 år nu och han ser inte alls så stor ut på kort,så länge inte en människa står bredvid. Mig når han upp till halva låret med sin mankhöjd och då är jag närmare 1,70m lång. Har gamla kort på honom då han står bredvid mig eller sambon, då ser man hur stor han verkligen är.
Han skulle i det här avseendet egentligen bli en utmärkt "modell"hund med tanke på att han mot för människor ser mindre ut på kort och inte större
men ursh.. nu skämtar jag verkligen dåligt, är nog dags att lägga sig
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 14:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Jag orkar inte läsa igenom om jag har svarat.
Jag har en Irländsk röd och vit setter. Hane 4 år. 66 cm 28 kg. Utseende som de ska ha, ej showifierad med överdrivet stop och läpphäng.
Jag har en Irländsk röd och vit setter. Hane 4 år. 66 cm 28 kg. Utseende som de ska ha, ej showifierad med överdrivet stop och läpphäng.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 14:26:36, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Intressanta intressen