Kan ni öppna en förpackning (typ Yoggi mini)? (Omröstning)
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Kan ni öppna en förpackning (typ Yoggi mini)? (Omröstning)
Nej, det är inget skämt utan på allvar. För min del går det nästan aldrig. Den lilla plastgrejen som man ska dra upp förslutningen med går av. Jag har ofta känslan att jag är den enda i världen som har sådana problem, men det är kanske aspierelaterat.
Det är den här förpackningen jag menar:
Ni som inte gillar yoghurt kanske har stött på samma typ av förpackning, en smal sträng av hårdplast som man ska dra i, då kan ni rösta ändå.
Det är den här förpackningen jag menar:
Ni som inte gillar yoghurt kanske har stött på samma typ av förpackning, en smal sträng av hårdplast som man ska dra i, då kan ni rösta ändå.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 2 gånger.
Jag känner visserligen bara till 1:litersförpackningen men den har ju samma slags förslutning under sin skruvkork. Har dock aldrig haft några problem med den.
Vilken yogurtmängd finns i miniförpackningen?
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Hej Alien!
Neej du, du är inte ensam om att ha problem med den där ringen... så många gånger jag tänkt vissa "otryckbarheter" de gånger jag fått ta i jättehårt för att få upp den... och då är jag ändå väldigt stark... kanske till och med att jag vid något tillfälle lyckats slita av plastringen i dess ena ände ... men hur ska det då inte vara för människor med nedsatt styrka i handen...
/geocache
Neej du, du är inte ensam om att ha problem med den där ringen... så många gånger jag tänkt vissa "otryckbarheter" de gånger jag fått ta i jättehårt för att få upp den... och då är jag ändå väldigt stark... kanske till och med att jag vid något tillfälle lyckats slita av plastringen i dess ena ände ... men hur ska det då inte vara för människor med nedsatt styrka i handen...
/geocache
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inga problem (numera) så jag försöker ge ett litet tips om hur man bär sig åt.
Försök aldrig dra upp hela på en gång, det funkar inte. Dra istället upp mittdelen försiktigt, dra sedan vidare varvet runt, det kräver inte heller speciellt stor handstyrka.
Försök aldrig dra upp hela på en gång, det funkar inte. Dra istället upp mittdelen försiktigt, dra sedan vidare varvet runt, det kräver inte heller speciellt stor handstyrka.
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan ni öppna en yoghurtförpackning (modell mini)?
Alien skrev:Det är den här förpackningen jag menar:
http://s3.postimage.org/m4Zq0.jpg
Ni som inte gillar yoghurt kanske har stött på samma typ, en smal sträng av hårdplast som man ska dra i, då kan ni rösta ändå.
Den där äckelflärpen finns numera på en modell av mjölkpaket. Det påstås att folk som har jätteproblem med sina händer ska klara av att öppna den utan ansträngning.
Jag har ett antal gånger skickat 1 liter mjölk över hela köksgolvet, många gånger bara brutit av flärpen och enstaka gånger kommer jag åt mjölken utan tillhyggen.
Om man är oförsiktig så stänker flärpen ner hela området med mjölk när den lossnar. Har man mer otur så lyckas man göra som jag, täcker personen mitt emot i mjölkstänk.
Alla människor i hushållet jag bor i har jätteproblem med denna konstruktion.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 3 gånger.
Jag har problem att öppna de flesta förpackningarna som finns i matvarubutiker. Tvättmedelsförpackningar, syltburkar, mjölkpaket, krämförpackningar, filmjölk, yoghurt, flytande smör, toapapper som sitter fastklistrat flera lager så halva rullen är förbrukad innan jag fått upp en öppning osv.
Och apoteket är rena mardrömmen. Alla små elaka burkar som hånler åt mig varje morgon, eller såna som är förpackade både i burkar och sen aluminium. Såna där som man måste vara stålmannen för att kunna öppna. Och i vår familj så äts det en hel del mediciner (35 olika sorter) så jag är milt sagt vansinnig varje gång jag ska öppna en ny burk.
Vad det beror på? Ingen aning. Dålig finmotorik kanske? Svag styrka i händerna?
Jag har problem att öppna de flesta förpackningarna som finns i matvarubutiker. Tvättmedelsförpackningar, syltburkar, mjölkpaket, krämförpackningar, filmjölk, yoghurt, flytande smör, toapapper som sitter fastklistrat flera lager så halva rullen är förbrukad innan jag fått upp en öppning osv.
Och apoteket är rena mardrömmen. Alla små elaka burkar som hånler åt mig varje morgon, eller såna som är förpackade både i burkar och sen aluminium. Såna där som man måste vara stålmannen för att kunna öppna. Och i vår familj så äts det en hel del mediciner (35 olika sorter) så jag är milt sagt vansinnig varje gång jag ska öppna en ny burk.
Vad det beror på? Ingen aning. Dålig finmotorik kanske? Svag styrka i händerna?
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
Jag har haft problem med den på BRAVO juice förpackningen. Jag brukar dra först snett och sedan rakt upp, då brukar det gå lättare.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Problem med andra sorters förpackningar som att komma åt min Zyprexa medicin utan att den går sönder, det är smälttabletter som är sköra och svåra att få upp ur förpackningen.
Problem med andra sorters förpackningar där öppningen är limmad. Ibland måste jag be om hjälp, eller så använder jag ett tillhygge. Syltburkar och läsk brukar jag be min man om hjälp. Flytande smör är en riktig plåga att få upp! Så jag håller med Truly!
Problem med andra sorters förpackningar där öppningen är limmad. Ibland måste jag be om hjälp, eller så använder jag ett tillhygge. Syltburkar och läsk brukar jag be min man om hjälp. Flytande smör är en riktig plåga att få upp! Så jag håller med Truly!
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Inga problem, brukar dra lite i "pluppen" och få in pekfingret i hålet och liksom lirka loss resten. Dra för fort = onödigt städjobb sen
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Men vad fan... har ni artros i fingrarna allihop?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Truly skrev:KrigarSjäl skrev:Men vad fan... har ni artros i fingrarna allihop?
Nä, jag är bara lat.
Jag brukar be någon annan om hjälp. Misstänker faktiskt reumatism i mitt fall, då jag blir allt svagare med stigande ålder. Samt att lederna värker. Men jag har alltid varit klen, låg muskeltonus kallas det visst för.
Så om jag tex styrketränar så spänner sig inte hela muskeln jämnt, och jag har fått inse att detta inte är en aktivitet som passar mig då jag kan skada mig illa när jag tappar vikter eller tappar greppet om maskinen.
Det sitter i hjärnan så vitt jag vet, så jag kan aldrig bli stark, men jag kan ha olika jämna muskler. Ju jämnare desto bättre. Motionen och muskelträningen sker dock bäst med promenader och vanligt hemarbete utan tunga lyft.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:13:33, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
sugrövmanövern skrev:Truly skrev:KrigarSjäl skrev:Men vad fan... har ni artros i fingrarna allihop?
Nä, jag är bara lat.
Jag brukar be någon annan om hjälp. Misstänker faktiskt reumatism i mitt fall, då jag blir allt svagare med stigande ålder. Samt att lederna värker. Men jag har alltid varit klen, låg muskeltonus kallas det visst för.
Så om jag tex styrketränar så spänner sig inte hela muskeln jämnt, och jag har fått inse att detta inte är en aktivitet som passar mig då jag kan skada mig illa när jag tappar vikter eller tappar greppet om maskinen.
Det sitter i hjärnan så vitt jag vet, så jag kan aldrig bli stark, men jag kan ha olika jämna muskler. Ju jämnare desto bättre. Motionen och muskelträningen sker dock bäst med promenader och vanligt hemarbete utan tunga lyft.
Ja, klen är jag också, i underarmar, händer och fingrar.
Det är som om kroppen slutar vid armbågarna, resten är som en sladdrig massa som bara hänger där. Jag tappar ofta saker för jag orkar inte hålla fast dem i mitt grepp.
Men annars så är jag stark, speciellt i benen. Men det blir väl så. Jag kompenserar kanske min "låga muskeltonus" ( ) i händerna med den höga i benen?
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:13:40, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev: För min del går det nästan aldrig. Den lilla plastgrejen som man ska dra upp förslutningen med går av.
Lika bra det, yoggi mini är ändå oätlig.
Suckralos =
Senast redigerad av Tobias 2011-05-05 0:13:41, redigerad totalt 1 gång.
atoms skrev:Jag känner visserligen bara till 1:litersförpackningen men den har ju samma slags förslutning under sin skruvkork. Har dock aldrig haft några problem med den.
Det är enlitersförpackningen, det är innehållet som är mini. Jag gillar fruktyoghurt men den vanliga är för söt.
Vanlig naturell yoghurt har andra förpackningar, dem har jag inga problem att öppna:
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 0:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Har nog svårare att öppna sådana förpackningar som Alien visar ovanför. Får inte tag i den och det är svårt att inte klämma med handen som håller paketet när man tar hårdare tag i biten som ska rivas av = spill. Då gillar jag "mini" bättre för där kan du hålla alldeles i toppen som liksom är hårdare än själva paketet.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-05 0:13:42, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Tobias skrev:Alien skrev: För min del går det nästan aldrig. Den lilla plastgrejen som man ska dra upp förslutningen med går av.
Lika bra det, yoggi mini är ändå oätlig.
Suckralos =
Jag har startat en tråd om Sukralos och och Aspartam här!
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:13:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag köper inte yoggi men gräddpaket har också såna där flärpar man ska dra i.
Jag hade väntat mig att hela locket skulle ploppa av när man drog i bygeln och blev därför förvånad att den gick sönder varenda gång. Vilket skitlock tänkte jag. Tog mig flera år att fatta att det var meningen att det mikroskopiska lilla 'handtaget' skulle gå lossna i ena änden och att locket skulle gå sönder i osynligt förstansad spiral när man drog i den kvarvarande.
Nu när jag fattat poängen har jag inga problem att få upp såna förpackningar, men de kunde ju bifogat bruksanvisning!
Jag hade väntat mig att hela locket skulle ploppa av när man drog i bygeln och blev därför förvånad att den gick sönder varenda gång. Vilket skitlock tänkte jag. Tog mig flera år att fatta att det var meningen att det mikroskopiska lilla 'handtaget' skulle gå lossna i ena änden och att locket skulle gå sönder i osynligt förstansad spiral när man drog i den kvarvarande.
Nu när jag fattat poängen har jag inga problem att få upp såna förpackningar, men de kunde ju bifogat bruksanvisning!
Återgå till Att leva som Aspergare