iPhone som hjälpmedel
16 inlägg
• Sida 1 av 1
iPhone som hjälpmedel
I Norge kan man få iPhone som hjälpmedel. Har någon här hört om det går även i Sverige? När jag pratat med habiliteringen så verkar det vara handi/handifon som gäller.
Senast redigerad av sigge 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Re: iPhone som hjälpmedel
sigge skrev:I Norge kan man få iPhone som hjälpmedel. Har någon här hört om det går även i Sverige? När jag pratat med habiliteringen så verkar det vara handi/handifon som gäller.
Nej det kan man inte. Det är rätt nyligen som iPhone kom på prov i Norge också, jag har skrivit en tråd om det i IT-forumet, vet inte hur man hittar trådar...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Jag ska inte svära på det exakta talet, men jag ringde och frågade. En handifon kostar sådär 13000 + moms.
iPhone är alltså billigare.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Jag ska inte svära på det exakta talet, men jag ringde och frågade. En handifon kostar sådär 13000 + moms.
Fast om man ska ha ett abonnemang med något företag som ska göra en application som är lämplig så lär det bli dyrare.
Skulle tippa att "appen" i handifonen är 99% av värdet..
Knappast layaouten iaf..
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Sant. Men det är ändå ett jävla överpris.
Om nån definierar vad som är ett "hjälpmedel" ska jag skriva sådana program och ta ut hutlöst betalt för det, så slipper FK mig i fortsättningen.
Om nån definierar vad som är ett "hjälpmedel" ska jag skriva sådana program och ta ut hutlöst betalt för det, så slipper FK mig i fortsättningen.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Sant. Men det är ändå ett jävla överpris.
när det gäller tjänster till stat och företag så gäller det nog bara att kunna sälja.. fan vad många overpriced tjänster det finns som bl.a. våra stackars kommuner betalar för
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Lite OT men ändå.
iPhonen är skitgrym som hjälpmedel. Hade inte klarat att flytta utan den GPS, mail- och internetmöjligheter, busstidtabeller, biljettbeställningar, bankmöjligheeter etc etc. som den erbjuder. Den har lätt betalat tillbaka sitt värde till mig på bara två dagar. Möjligheten att sammla allt på ett ställe och även att erbjuda användaren att nyttja dessa var som helst är iHponens stytka och något som jag tror att många av oss kan ha nytta av.
Jag vet inte vad jag gjorde innan den, har helt klart förändrat mitt liv och utökat mina möjligheter.
iPhonen är skitgrym som hjälpmedel. Hade inte klarat att flytta utan den GPS, mail- och internetmöjligheter, busstidtabeller, biljettbeställningar, bankmöjligheeter etc etc. som den erbjuder. Den har lätt betalat tillbaka sitt värde till mig på bara två dagar. Möjligheten att sammla allt på ett ställe och även att erbjuda användaren att nyttja dessa var som helst är iHponens stytka och något som jag tror att många av oss kan ha nytta av.
Jag vet inte vad jag gjorde innan den, har helt klart förändrat mitt liv och utökat mina möjligheter.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-05 0:11:37, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte nån förklara hur en iPhone kan vara ett hjälpmedel för handikappade? Blir det inte lite konstigt när den, för de flesta "vanliga" människor, är en statussymbol för tekniknissar? Det finns ju också många telefoner med snarlik funktionalitet.
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:11:43, redigerad totalt 1 gång.
Björne skrev:Kan inte nån förklara hur en iPhone kan vara ett hjälpmedel för handikappade? Blir det inte lite konstigt när den, för de flesta "vanliga" människor, är en statussymbol för tekniknissar? Det finns ju också många telefoner med snarlik funktionalitet.
Men även avancerade smartphones blir allt mer lättanvända samtidigt som de blir allt mer avancerade. Sjävl har jag aldrig hållit i en iPhone, men eftersom de görs av Apple gissar jag att den är lika intiutiv och "mänsklig" som en Mac är jämfört med en PC - natt och dag med andra ord.
Själv har jag Android-mobil (HTC Hero) och Android som OS är en up-and-coming utmanare till iPhone. Jag säger som sssssm, min Hero sitter som fastlimmad i min högerhand och vad gjorde jag före den? Då hade jag flera Sony Ericsson som körde Symbian eller Windows Mobile, två OS som inte är hälften så intiutiva.
Så sett ur användarsynpunkt borde iPhone och Android vara lämpliga för funktionshindrade pga enkelheten.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:44, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Men vad är det för funktionshinder som gör att man behöver en specifik typ av smartphone? Varför funkar inte en vanlig mobil som borde vara enklare eftersom den har färre funktioner?
Senast redigerad av Björne 2011-05-05 0:11:44, redigerad totalt 1 gång.
Björne skrev:Men vad är det för funktionshinder som gör att man behöver en specifik typ av smartphone? Varför funkar inte en vanlig mobil som borde vara enklare eftersom den har färre funktioner?
Men de nya smartphones har många funktioner och är ändå enkla. Säger jag som är IT-snubbe! Och det är möjligt att jag överskattar iPhones och Androids enkelhet för "icke-tekniska" personer. Men jag tycker många kändisar - som man inte tänker på som direkt tekniska personer - använder iPhone. Och känner jag Apple rätt så är iPhone en intuitiv smartphone, liksom Mac är en intuitiv dator jämfört med PC.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:44, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Handi eller Handifon passade inte mig något vidare - har hellre min SE P980. Inte så snygg eller så, men den funkar (var billig). Kalender med påminnelse, sms och musiken är det jag behöver. Ringer gör jag nästan aldrig Går att få sms med påminnelse från Gmail-kalendern förresten. Kostar inget.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:11:44, redigerad totalt 1 gång.
Min knappt ettåriga systerdotter kan göra vettiga saker med en iPhone (starta ett program och titta på bollar så flyger på skärmen) på en dator kan hon bara slå. Fördelen är som sagt att de är enkla, mycket enkla att använda (enda problemet jag haft är attt sätta i SIM-kortet vilket var otroligt svårt).
Sedan är det ju det att man kan kan sammla allt på ett ställe något som är extremt viktigt för mig och som jag kan tänka mig att personer i en värre sits än jag map AS har ett än större behov av. Jag behöver inte längre tänka på att skriva lappar, finns i telefonen, rita kartor (jag har otroligt dåligt lokalsinne och får alltid rita kartor och använda de första dagarna på ett nytt ställe), finns i telefonen, biljetter och tidtabeller, finns i telefonen. GPS-funktionen finns också vilket är jätteskönt. Man kan helt enkelt ha med sig allt organisatoriskt i en liten ask. Och den kan säkert göra alla saker som man önskar att alternativen skall kunna göra och ganska mycket mer.
Problemen för användarvänligheten kan väl vara ett divergerande gränssnitt inom apparna.
Jag vet inte om den är bättre än alternativen, men den är klart billigare och då får man också en statussymbol på köpet .
Sedan är det ju det att man kan kan sammla allt på ett ställe något som är extremt viktigt för mig och som jag kan tänka mig att personer i en värre sits än jag map AS har ett än större behov av. Jag behöver inte längre tänka på att skriva lappar, finns i telefonen, rita kartor (jag har otroligt dåligt lokalsinne och får alltid rita kartor och använda de första dagarna på ett nytt ställe), finns i telefonen, biljetter och tidtabeller, finns i telefonen. GPS-funktionen finns också vilket är jätteskönt. Man kan helt enkelt ha med sig allt organisatoriskt i en liten ask. Och den kan säkert göra alla saker som man önskar att alternativen skall kunna göra och ganska mycket mer.
Problemen för användarvänligheten kan väl vara ett divergerande gränssnitt inom apparna.
Jag vet inte om den är bättre än alternativen, men den är klart billigare och då får man också en statussymbol på köpet .
Återgå till Aspergare och vården