Datorn har hängt sig igen

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Datorn har hängt sig igen

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-27 0:47:37

Hej!

I flera dagar har det varit segt på vissa sidor på nätet. FarmVille på Facebook tappar kontakten med nätet ibland och jag får starta om sidan. När jag ska spela på king.com är det ibland som om grafiken "fastnar" i ett läge och sen några sekunder senare hoppar fram till där den skulle ha varit och så går det att fortsätta spela. Ibland fastnar tiden i spelet, det går att spela som vanligt men tiden står på t.ex. 47 sekunder fram till spelet tar slut istället för att räkna ner till noll.

I dag på morgonen var datorn väldigt segstartad, och den gjorde en inkonsekvenskontroll eller vad det heter. Den tog bort tre filer som inte behövdes. Så långt var det trots allt ok. Sen gick datorn att starta som vanligt. Men lika segt som vanligt att spela FarmVille, ibland fick jag starta om det.

Vid halv elva gick det inte längre att skriva något. Jag höll på att skriva till nån på Facebook när tangenterna slutade att fungera. Men använda musen kunde jag. Jag tänkte då att en omstart av datorn brukar hjälpa. När Windows stängts ner kom ju den där blåa skärmen och det stod att datorn skulle stängas av. Där fastnade alltihopa. Jag försökte att trycka på avstängningsknappen utan resultat. Jag tog ur battriet och satte i det igen, och tryckte frenetiskt på avstängingsknappen. Inget hände. Till sist tog jag bort strömsladden. Avstängingsknappen funkade inte, men för att ha något att göra till datorn slocknat ner växlade jag mellan att trycka frenetiskt på den och hålla den intryckt länge.

När datorn slocknade efter cirka 45 minuter eller nåt sånt, gick det alldeles utmärkt att starta den. Windows startade lydigt utan några problem.

Nu är jag trött på den här datorn! Undrar om en ny hårddisk kan hjälpa, eller om det är nåt annat fel. Att formatera om hårddisken hjälpte ju inte ett enda dugg.

Makens gamla stationära dator står undanställd ihop med hans tangentbord och min klumpiga skärm. Kanske kan jag prova om den fungerar bättre. Men helst vill jag ju ha en bärbar dator, så klart.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Inger » 2010-01-27 1:24:42

Kan rekommendera en macbook. :wink:

Zombies dator dog visst helt igår, av ålderskrämpor gissningsvis. Han är hemma hos sig den här veckan och tog tyvärr inte med sig mac:en så han är helt datorlös, stackarn.

Och min luktade bränt häromdan så det var inte en minut för tidigt att vi bytte upp oss.

Låter som om din börjar passera sitt bäst före-datum också.
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-27 1:37:12

Hej!

Ja, så kan det vara. Men en tanke. Maken och jag köpte våra bärbara datorer exakt samtidigt. Hans har fungerat felfritt hela tiden. Medan min har krånglat till och från. Om det var ålderskrämpor, borde inte våra datorer ha börjat krångla ungefär samtidigt? Eller kan det variera beroende på vad man använder datorn till?

En ny dator ingår inte i budgeten alls just nu. Kanske nästa år. Så länge Vista lydigt går igång och det går att komma ut på nätet får den här datorn duga.

Varje gång jag försöker spela spel över Live Messenger blir jag utloggad. Chatta går bra, men inte att spela spel med en vän. Det har pågått hela tiden. Strul med Internet har pågått minst ett år. Jag kan ibland inte komma ut på nätet, eller klicka upp vissa sidor. Maken har aldrig haft problem vare sig med att spela spel på Live Messenger eller surfa.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Inger » 2010-01-27 2:00:45

Vissa har otur med sina datorer. Kanske var ett måndagsexemplar, eller att du fått nån smörja i den.
Inger
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-27 10:28:04

Hej!

Det bästa vore att nån tittade på den. Det som retar mig är att e-knappen har fått piggen avbruten och att jag då och då limmar fast den.

Om jag köper en ny dator, så skulle jag vilja att nån hjälpte mig att få det hela att fungera. Fast så blir det aldrig. Det ör inte svårt att installera Vista och komma igång med att surfa och det. Men det är alltid nåt som inte fungerar. Jag kan t.ex. inte installera Macromedia Flash i Opera. Jag har försökt massor, det går inte. Sidor som absolut måste ha flash, då får jag använda Internet Explorer. Och jag kan inte spela spel med dem jag chattar med på Live Messenger. Och det är inte säkert att Internet fungerar stabilt och snabbt, ibland kan jag inte besöka vissa sidor.

Det är ibland inställningssaker som sitter "långt inne" och som jag inte hittar. Och ibland vet jag inte var felet är.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-27 10:28:20

Hej!

Det bästa vore att nån tittade på den. Det som retar mig är att e-knappen har fått piggen avbruten och att jag då och då limmar fast den.

Om jag köper en ny dator, så skulle jag vilja att nån hjälpte mig att få det hela att fungera. Fast så blir det aldrig. Det ör inte svårt att installera Vista och komma igång med att surfa och det. Men det är alltid nåt som inte fungerar. Jag kan t.ex. inte installera Macromedia Flash i Opera. Jag har försökt massor, det går inte. Sidor som absolut måste ha flash, då får jag använda Internet Explorer. Och jag kan inte spela spel med dem jag chattar med på Live Messenger. Och det är inte säkert att Internet fungerar stabilt och snabbt, ibland kan jag inte besöka vissa sidor.

Det är ibland inställningssaker som sitter "långt inne" och som jag inte hittar. Och ibland vet jag inte var felet är.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav carl » 2010-01-27 10:59:04

Ett tips är att köra på xp tills du köper en ny dator. Vistas ominstallation ger jag inte mycket för, samt att vissa datortillverkare envisas med att skicka med hundratals crapwareprogram.

Det skulle få datorn att gå snabbare iallafall.
Senast redigerad av carl 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav barracuber » 2010-01-27 11:07:45

carl skrev:Ett tips är att köra på xp tills du köper en ny dator. Vistas ominstallation ger jag inte mycket för, samt att vissa datortillverkare envisas med att skicka med hundratals crapwareprogram.

Det skulle få datorn att gå snabbare iallafall.

Mycket bra tips. Jag kör XP på min tre år gamla P4 och det går som tåget när jag väl <a href="http://www.aspergerforum.se/trimma-windows-xp-flash-minnen-t13965.html">trimmat den</a>. (Men visst märks det att den är tre år gammal när jag kör allra senaste webbläsarna m.m.)

Håller med om crapware. Vi köpte en Toshiba laptop till resten av familjen men en hel drös Toshiba crapware som slöade ner Vista ytterligare. Nu har vi uppgraderat till Win7 och då går det något bättre.

Lilla Gumman, om du har en XP-licens är det nog det bästa alternativet att gör en clean install av den och slippa Vista-eländet. På så sätt blir du förhoppningsvis av med all crapware från leverantören (jag - och även Carl gissar jag? - utgår från att du har en märkeslaptop?).

Nästa gång jag köper ny dator blir det en Macbook - helt säkert!
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-27 11:46:45

Hej!

Jag har en Fujitsu Siemens. Och ja, det är väl en märkeslaptop. Jag fick med både Vista och XP när jag köpte den. Men jag trivdes så bra med Vista att jag inte ville byta tillbaka till XP. Kanske måste jag tänka om.

För övrigt, borde inte Ad-Aware och liknande program känna igen crapware-program också?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav carl » 2010-01-27 11:54:43

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har en Fujitsu Siemens. Och ja, det är väl en märkeslaptop. Jag fick med både Vista och XP när jag köpte den. Men jag trivdes så bra med Vista att jag inte ville byta tillbaka till XP. Kanske måste jag tänka om.

För övrigt, borde inte Ad-Aware och liknande program känna igen crapware-program också?

Hälsningar

Lilla Gumman

crapware är bara en beteckning på program som är onödiga, men som inkluderas iallafall som tredje part. Tex med bärbara datorn följde säkert det med en massa skivspelare, brännprogram, redigeringsprogram, updatecenters, messagecenters och annat som du aldrig använder, men som är irriterande och tar upp starttid och minne på datorn.

adware tar nog inte bort de flesta eftersom de ska installeras "frivilligt"
carl

Inläggav barracuber » 2010-01-27 12:02:03

Lilla Gumman skrev:För övrigt, borde inte Ad-Aware och liknande program känna igen crapware-program också?

Hälsningar

Lilla Gumman

He he. Det skulle se ut det! Ungefär som att Tullverket skulle påstå att stoppningen i Volvos förarstolar är smuggelknark! Det skulle vara rätt så förödmjukande för Volvo men framför allt Tullverket!

Carl och jag kallar det för crapware men det är ju Toshiba egna program som de bakar in i OS:et så att det blir en Toshiba-anpassad version av Windows. Alla leverantörer har sina egna program -- EDIT: ser att Carl skrev om det nyss - som de bakar in. Delvis naturligtvis för att de vill man ska köra deras program och s.a.s. bli beroende och köpa mer och mer av dem. (Just detta är vad datorproffs brukar sky som pesten. Vi vill ha så märkesoberoende det bara går).

Och delvis för att det ska bli rätt drivrutiner som passar med leverantörens hårdvara i laptopen. Exempelvis så har Toshiba nånting som heter Toshiba Software Installer for WINDOWS 7 som jag använde - villket man måste göra - när jag uppgraderade från Vista till 7:an. Programmet såg till att rätt drivrutiner laddades ned och installerades och tog bort program och drivrutiner som inte funkar ihop med 7:an.

Känner inte till vad som händer om man skulle avinstallera exempelvis alla Toshibaprogram på en Toshibadator. Vet inte ens om det går. Datorn borde gå något fortare. Om sedan garantierna gäller i en sådan situation är en annan sak.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-27 12:14:00

Hej!

Aha, det är så det är. Crapware, då tänkte jag först på spyware och liknande, som smyger sig in i datorn men inte har där att göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-01-28 10:01:20

Lilla Gumman, det som din dator har råkat ut för som nästan alla Windowsdatorer råkar ut för, förr eller senare, speciellt om man är ute på Internet och installerar lite program då och då, är ett virus eller någon programvara som tar sig större friheter än det borde få (och hade Windows varit rätt skrivet från början skulle det aldrig hänt, för någon)...

Din dator behöver antingen en ordentlig genomgång av någon som kan (jag kanske kan hjälpa dig nästa fredag då jag är på väg från Sundsvall till Köping) eller nyinstalleras helt från början (se till bara att ta en backup av alla viktiga dokument och filer innan, oavsett vilken variant det blir)!

Om du väljer alternativet att nyinstallera så måste du starta datorn från CD-spelaren med installationsdisken och sedan välja att ev partitionera (det är ganska lätt med installationsprogrammet) och formatera om C: så att den bli helt ren så att inget gammalt skit spökar.

Om du inte har någon installationsdisk så kan det bero på att du har en förinstallerad dator, och i de fall ska det gå att bränna en installationsdisk.

F.ö. tycker jag att Ingers svar om att skaffa en annan dator var väldigt onödigt. Hon borde ha läst i andra trådar att din ekonomi inte tillåter inköp hur som helst, speciellt inte av en Mac som är klart mycket dyrare än PC...
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Inger » 2010-01-28 15:08:49

Nej, jag läser verkligen inte alla trådar och håller definitivt inte reda på andras ekonomi (allt med siffror går fetbort i min hjärna), men jag la jag till en smajley för att visa att det inte var 100% allvarligt menat eftersom jag fattar det ändå. Är bara lite trött på strulande PC:ar just nu så det var mer en känga åt Microsoft än ett seriöst förslag. Men det var kanske dumt i alla fall, ber om ursäkt i så fall.
Inger
Inaktiv

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-28 18:09:39

Hej!

Nej, det var inget dumt förslag av Inger. Jag tar inte illa upp. Fast Miche har rätt, någon ny dator blir det inte.

I kväll ska jag leta reda på usb-minnet och kopiera viktiga filer dit. Jag har ju nyss installerat om Vista, så det finns inte så mycket mer än några mp3-låtar och kanske nåt mer.

Jag åker bort till mina föräldrar över helgen, min storebror gifter sig på lördag och min lillebror har 1-årskalas för sin yngsta dotter. Men på måndag kväll, eller tisdag eftermiddag, ska jag prova att formatera om allting.

Jag köpte ju F-Secure antivirus via vår bredbandsleverantör Tyfon, men det gick som jag skrivit om förut nte att uppdatera ens manuellt och det säger ju en del om att saker inte står rätt till.

Jag och maken har pratat om varför han inte alls har problem med Internet, medan jag ibland får problem med Internetanslutningen. Vi har en trådlös router utan sladdar. Vi gissar att det kan bero på att maken har nära till routern medan det i mitt fall är en del saker i vägen. Vårt datorbord är två meter långt och åttio cm djupt. Routern står på en hylla, som sitter på ett mindre datorbord till vänster om makens dator. Mellan våra datorer står en skrivare. På en hylla fastsatt i väggen bakom makens dator ligger av makens datorhögtalare. Under den hyllan finns det en sorteringslåda (en sån där byrå avsedd för skruvar, men som är bra till allsköns små pinaler) med fyra fack. En lösning vore att flytta på allt som är i vägem mellan routern och min dator. En annan lösning är att ha varsin sladd till routern.

Stiftet på min e-tangent har gått sönder för länge sen. Jag har fått limma dit den med superlim. Den lossnar med jämna mellanrum (lossnade alldles nyss, efter att ha varit på gränsen ett tag) så jag får kleta på nytt superlim. Är det möjligt att ta vilken bärbar dator som helst, pilla loss e-tangenten och sen trycka dit den på den här datorn? Eller kan man köpa ett nytt tangentbord till den? Jag har en Fujitsu Siemens Esprimo Mobile. Jag sökte på nätet igår men hittade inte mycket information om det.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Inger » 2010-01-28 18:16:43

Kanske kan vara en bra idé att rensa upp lite på skrivbordet då? Eller prova att koppla sladd mellan datorn och routern så ser du om det var det som var problemet.
Inger
Inaktiv

Inläggav carl » 2010-01-28 19:25:47

Det är nog viktigt att ha samma modell.. eller åtminstone samma serie om du ska kunna byta ut tangenten.
Alla inlägg på asperger-forum tar ut sin tull. ;)
carl

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-28 19:45:02

Hej!

carl skrev:Det är nog viktigt att ha samma modell.. eller åtminstone samma serie om du ska kunna byta ut tangenten.
Alla inlägg på asperger-forum tar ut sin tull. ;)

Jepp, där fick du in en poäng. Egentligen skriver jag inte mer än maken gör på sin, men jag skriver fortare. Jag tycker om att skriva fort, tycker det är jobbigt att tvingas skriva sakta. Innan e-tangenten gick sönder så hade jag skärmen i uppfällt läge rätt ofta. Så jag har funderat på om e-tangenten har gått sönder för att en katt har klivit på tangentbordet och har lärt mig att alltid fälla ner skärmen när jag går härifrån.

Tycker att detta med e-tangenten är rätt jobbigt. Så jag har funderat på att lämna in datorn till en datorbutik som kan byta tangentbord. Men vi har ingen datorbutik här i stan. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-01-28 20:23:27

Det kostar en hel del att byta ut tangentbordet på en bärbar och det finns en mycket bättre lösning som dessutom ger dig ett både bättre tangentbord att skriva snabbt på och som dessutom inte kostar speciellt mycket.

Köp ett externt tangentbord (och när du ändå håller på en extern mus), och koppla till datorn (jag använder dessutom oftast extern skärm till bärbar som går att använda som en utökad skärm så att man har två skrivbord).
Senast redigerad av Miche 2011-05-05 0:11:19, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-28 22:06:22

Hej!

Extern mus har jag redan. Fast den är sliten. Ska fundera på externt tangentbord.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-28 22:17:38

:-)233
Datorn har hängt sig.
Frid över datorns minne.

F'låt, kunde inte låta bli! :wink:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Återgå till IT-forum

Logga in