Se hit alla mattesnillen på forumet
100 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Det är alltid märkligt när man inte klarar lågstadiebarnens matteläxor med universitetskunskaper i matematik.
Uppgiften som den står är naturligtvis helt obegriplig utgående från enbart matematikkunskaper. Begreppen "trappa" och "matta" är uppenbarligen begrepp som man har hittat på av didaktiska skäl och som då måste ha lärts ut på lektionerna och/eller stå att finna i läroboken.
Uppgiften som den står är naturligtvis helt obegriplig utgående från enbart matematikkunskaper. Begreppen "trappa" och "matta" är uppenbarligen begrepp som man har hittat på av didaktiska skäl och som då måste ha lärts ut på lektionerna och/eller stå att finna i läroboken.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
carl skrev:Konstig fråga. Jag retar mig på ordet bygg. Vaddå bygg? Svaret är antagligen 5
Jo, hela häftet går ut på 5. Och visst är det en konstig fråga. Jag retar mig också på ordet bygg. Plus att jag inte förstår meningen med att bygga en matta som är indelad i 3 sekvenser och få ut 5 av det. Jag menar, det är åk1 hon går i. Om inte ens jag som pluggat matte på universitetet fattar frågan, hur ska ungarna då förstå?
Kanske försvårar jag det hela? Kanske är det så simpelt att jag inte ser det?
Gaaaaah... Sånt här gör mig galen. Inga instruktioner. Inga övningsexempel med andra siffror så man fattar vad det går ut på.
Tack för ditt svar Carl!
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Det är alltid märkligt när man inte klarar lågstadiebarnens matteläxor med universitetskunskaper i matematik.
Uppgiften som den står är naturligtvis helt obegriplig utgående från enbart matematikkunskaper. Begreppen "trappa" och "matta" är uppenbarligen begrepp som man har hittat på av didaktiska skäl och som då måste ha lärts ut på lektionerna och/eller stå att finna i läroboken.
Haha. Vi skrev ungefär samtidigt. Och ja, jag håller med. Det konstiga är att det bara är läraren som har lärobok. Läxorna kopierar hon ut till barnen. Och min dotter har nu varit borta från skolan sedan veckan innan jul (sjuk). Så hon har ju inte fått någon information.
Nåja, vi hoppar över den uppgiften i läxan. Även om det retar mig. Jag vill ju att vi ska klara den, envis som jag är.
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 2 gånger.
Störande sånt här...
Vad är det för mönster då??
Ett alternativ är ju alla kombinationer som ger summan 5, men jag vet inte.. alltså 0+5, 1+4 osv..
Bygg mattan..?
Hade varit svårt klara det talet på en tenta..
Vad är det för mönster då??
Ett alternativ är ju alla kombinationer som ger summan 5, men jag vet inte.. alltså 0+5, 1+4 osv..
Bygg mattan..?
Hade varit svårt klara det talet på en tenta..
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
jorand skrev:Störande sånt här...
Vad är det för mönster då??
Ett alternativ är ju alla kombinationer som ger summan 5, men jag vet inte.. alltså 0+5, 1+4 osv..
Bygg mattan..?
Hade varit svårt klara det talet på en tenta..
Ja, den tänkte jag också på - alla kombinationer som ger summan 5. Men det är ju bara 3 rader i mattan. Och om man gör som i trappmodellen, så finns det ju bara plats för 0+5, 1+4, 2+3 och då blir det ju en ny trappa fast i "platt mattform". Och i mönstertabellen är det ju 3x6 rutor.
Fast det kanske är så enkelt.
Äh, jag känner mig helkorkad.
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 2 gånger.
Hej!
Jag tänker mig svaret:
0+5
1+4
2+3
3+2
4+1
5+0
Är en gissning.
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag tänker mig svaret:
0+5
1+4
2+3
3+2
4+1
5+0
Är en gissning.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Hur i hela friden kan de förvänta sig att föräldrarna ska kunna hjälpa barnen med läxan om de inte får någon lärobok. Den svenska skolan fortsätter att spåra ur, sliper för sliper.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:02, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman skrev:Hej!
Jag tänker mig svaret:
0+5
1+4
2+3
3+2
4+1
5+0
Är en gissning.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ja, det kanske inte är meningen att de ska färglägga bitarna alls som i trappan. De kanske bara ska skriva in de olika 5-kombinationerna.
Så här då.
Tack lilla gumman!
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Hur i hela friden kan de förvänta sig att föräldrarna ska kunna hjälpa barnen med läxan om de inte får någon lärobok. Den svenska skolan fortsätter att spåra ur, sliper för sliper.
Nu har jag bestämt mig för att vara besvärlig tillbaka.
Dottern har 4 häften med sig hem 5:an, 4:an, 3:an och 2:an. I alla dessa står samma uppgift. Bygg x-mattan.
I första häftet kör vi på carls idé.
I andra häftet kör vi på Jorands idé.
I tredje häftet kör vi på Lilla gummans idé.
Och i fjärde häftet kör vi en egen kreativ barnidé.
Tack allesammans för er input!
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Att de inte får böcker är ju ett utmärkt sätt att hindra barnen från att lära sig saker i sin egen takt, de måste vänta på att läraren "lär dem" det (om nu en lågstadielärare överhuvudtaget kan lära någon nåt, jag är skeptisk). Då slipper de skälla på ungarna för att de gör fel saker för att de har egna åsikter och intressen...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Inlägg: 1871
- Anslöt: 2009-05-30
- Ort: Göteborg
Det är då fan att man inte kan lära ut matte som matematik utan hittar på en massa nya konstiga jävla uttryck som föräldrarna inte har en minsta lilla chans att klara av.
Sådant här ska jävlar mig inte vara en läxa, det ska möjligtvis vara en uppgift som ska lösas i skolan.
Om jag hade varit dig Truly, så hade jag ringt läraren och skällt ut h*n** för sitt tilltag att tro att ditt barn ska kunna klara en sådan läxa!
Sådant här ska jävlar mig inte vara en läxa, det ska möjligtvis vara en uppgift som ska lösas i skolan.
Om jag hade varit dig Truly, så hade jag ringt läraren och skällt ut h*n** för sitt tilltag att tro att ditt barn ska kunna klara en sådan läxa!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Känner igen det där med konstiga nyheter inom "pedagogiken" i civil skola.
Som t.ex. att man istället för att räkna ut och avrunda, så ska man göra nån slags uppskattning/gissning på talen. (!)
Har själv blivit förundrad över ungars läxor just för allt detta nya.
Och jag som har pedagogik som specialintresse, och gillar nya sätt att lära ut/in på.
Det är väl nåt NT-tänk antar jag, för nån logik hittar jag fanimej inte i sån där anti-matematik-matematik.
Just matematiken är ju något som jag tror asperagare kan förstå riktigt bra, eftersom det har så mycket med logik och raka regler att göra.
Men nu har alltså NT-puckorna sabbat även det "språket" och gjort allting godtyckligt och inkonsekvent med dessa gissningslekar istället för matematiken.
Lycka till Truly, tyvärr är jag nog inte till någon hjälp.
Som t.ex. att man istället för att räkna ut och avrunda, så ska man göra nån slags uppskattning/gissning på talen. (!)
Har själv blivit förundrad över ungars läxor just för allt detta nya.
Och jag som har pedagogik som specialintresse, och gillar nya sätt att lära ut/in på.
Det är väl nåt NT-tänk antar jag, för nån logik hittar jag fanimej inte i sån där anti-matematik-matematik.
Just matematiken är ju något som jag tror asperagare kan förstå riktigt bra, eftersom det har så mycket med logik och raka regler att göra.
Men nu har alltså NT-puckorna sabbat även det "språket" och gjort allting godtyckligt och inkonsekvent med dessa gissningslekar istället för matematiken.
Lycka till Truly, tyvärr är jag nog inte till någon hjälp.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Jag tror att mattan 5 är att man ritar till 2 ränder på den 3-randiga mattan så det blir en 5-randig matta. Fast man kan ju inte bygga mattor.
Mönstret skulle kunna vara en symbolisering av de där glassarna.
Att man först fyller i 3+2 rutor för att symbolisera 3+2 glassar, och sedan gör det samma för 2+3 glassar.
Vad den 3:e raden skulle användas till det vet jag inte. 2 1/2 + 2 1/2 glassar är väl för svårt. Men det känns logiskt.
Mönstret skulle kunna vara en symbolisering av de där glassarna.
Att man först fyller i 3+2 rutor för att symbolisera 3+2 glassar, och sedan gör det samma för 2+3 glassar.
Vad den 3:e raden skulle användas till det vet jag inte. 2 1/2 + 2 1/2 glassar är väl för svårt. Men det känns logiskt.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10582
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Östergötland
Miche skrev:Om du får reda på svaret Truly så hoppas jag att du publicerar det här så får vi väl kanske reda på något nytt...
Japp, jag pratade med läraren i går. Men hon kunde inte förklara över telefon. Jag ska få hem lösningen med dottern i eftermiddag.
Läraren sa att jag inte behövde oroa mig för det var MÅNGA föräldrar som inte hade förstått uppgiften.
- Vadå oroa sig? Jag oroar mig inte. JAG VILL VETA! Jag var tydligen den enda som ville veta för alla andra föräldrar nöjde sig med svaret att de inte var de enda som inte förstod. Konstigt.
Ännu konstigare är det att läraren själv tyckte att det räckte med att säga att det var många som inte hade förstått uppgiften. Om jag vore lärare så hade jag ju skickat ut svaret till ALLA föräldrar (eller helt enkelt skrivit att den här uppgiften kan ni hoppa över, alternativt gett lite info från boken hur man ska tänka INNAN hemläxan skickades hem).
Så i eftermiddag/ikväll kommer jag att presentera lösningen!
Jag pratade med min dotter redan i går om detta. Jag frågade henne om läraren hade sagt något om uppgiften (jag skrev nämligen ett brev till fröken som dottern fick med sig). Men läraren hade inte sagt något.
Däremot undrade min dotter hur de andra barnen hade löst den. Och de flesta kom inte ens ihåg. Utom en kille. Min dotter berättade att Kalle (fingerat namn) hade ritat mattfransar på mattan eftersom han tyckte att det saknades.
Det tyckte jag var en strålande lösning!
***
Senast redigerad av Truly 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Truly skrev: Min dotter berättade att Kalle (fingerat namn) hade ritat mattfransar på mattan eftersom han tyckte att det saknades.
Det tyckte jag var en strålande lösning!
YES!
Senast redigerad av jorand 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Truly skrev:Läraren sa att jag inte behövde oroa mig för det var MÅNGA föräldrar som inte hade förstått uppgiften.
- Vadå oroa sig? Jag oroar mig inte. JAG VILL VETA! Jag var tydligen den enda som ville veta för alla andra föräldrar nöjde sig med svaret att de inte var de enda som inte förstod. Konstigt.
De andra nöjer sig förstås med att konstatera att då är de som alla andra och behöver inte känna sig annorlunda.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Har inte tittat in i den här tråden förrän nu. Tyvärr. För det var något av det värsta jag sett. "Bygg mattan". Vafan då? Det är ju inte ens en "riktig" mening!
Jag tycker ditt lösningsförslag var lysande, Truly, och det ska bli spännande att se vad svaret är. Har jag rätt i mina onda aningar är det ett sånt där icke-svar som ska tyda på kreativitet. Vilket förvisso är BRA, men sällan leder till matematiskt-logiskt tänk.
Att rita fransar på mattan var iofs genialiskt. LOL!
Jag tycker ditt lösningsförslag var lysande, Truly, och det ska bli spännande att se vad svaret är. Har jag rätt i mina onda aningar är det ett sånt där icke-svar som ska tyda på kreativitet. Vilket förvisso är BRA, men sällan leder till matematiskt-logiskt tänk.
Att rita fransar på mattan var iofs genialiskt. LOL!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Har inte tittat in i den här tråden förrän nu. Tyvärr. För det var något av det värsta jag sett. "Bygg mattan". Vafan då? Det är ju inte ens en "riktig" mening!
Jag tycker ditt lösningsförslag var lysande, Truly, och det ska bli spännande att se vad svaret är. Har jag rätt i mina onda aningar är det ett sånt där icke-svar som ska tyda på kreativitet. Vilket förvisso är BRA, men sällan leder till matematiskt-logiskt tänk.
Att rita fransar på mattan var iofs genialiskt. LOL!
Det är inte ens kreativitet. Det är någon slags filosofi om att matematik ska kunna tolkas och lösas på olika sätt.
Att matematiken inte helt säkert har ett riktigt svar.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Det är besvärande att det inte finns någon bok eller annan källa som föräldrarna kan konsultera för att få definitioner av de nya begrepp som införs.
Däremot ska man nog vara lite försiktig med att döma ut matematikundervisningen. När jag tittar i barnens låg- och mellanstadieböcker i matematik får jag snarare intrycket att det på många sätt har gått framåt. Istället för att vara rent räknande som förr, så handlar det faktiskt även om att försöka lära ut lite matematiskt tänkande, t.ex. att se strukturer och mönster och att förstå själva problemen, inte bara kunna räkna på dem. Om just mattan fyller något sådant syfte vet jag inte, eftersom vi ännu inte vet vad denna matta är.
Däremot ska man nog vara lite försiktig med att döma ut matematikundervisningen. När jag tittar i barnens låg- och mellanstadieböcker i matematik får jag snarare intrycket att det på många sätt har gått framåt. Istället för att vara rent räknande som förr, så handlar det faktiskt även om att försöka lära ut lite matematiskt tänkande, t.ex. att se strukturer och mönster och att förstå själva problemen, inte bara kunna räkna på dem. Om just mattan fyller något sådant syfte vet jag inte, eftersom vi ännu inte vet vad denna matta är.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:17:03, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen