Hur många har LSS?
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Hur många har LSS?
Hej, jag var till min kurator idag och vi ansökte om LSS inom Landstinget. Jag undrar om fler här har LSS? Hur länge fick ni vänta på beslut?
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Bor i servicelägenhet enligt LSS. Fick mina ursprungliga insatser närmast omgående. Desto längre väntan var det på någonsans att bo, men drygt ett år, tror jag. Satt i en sunkig lägenhet förmedlad via en annan kommunal förvaltning då.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Jag har kontaktperson enligt LSS. Hur länge jag fick vänta på beslutet minns jag inte, jag har inte särskilt stort behov av att veta det. Men det är några år sedan jag har haft h**** som kontaktperson.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Tjenare!!
Jag har fått hjälp med kontakt med arbetsförmedlingen eftersom att det är arbete jag ska ha så har jag fått hjälp med kontakten med arbetsförmedlingen sedan när jag bestämmer mig för att flytta hemifrån så är det nog ganska stor sannolikhet att jag väljer att få boendestöd den första tiden jällefall!!
Senast redigerad av Elfen 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Har endast boendestöd nu, och har ansökt om kontaktperson alldeles nyss (i typ fredags skickade jag blanketten).
Ni som har boendestöd, hur ofta kommer de och hälsar på? Själv har jag två gånger i veckan (eftersom det behövs!).
Ni som har boendestöd, hur ofta kommer de och hälsar på? Själv har jag två gånger i veckan (eftersom det behövs!).
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Jag vågar inte be om boendestöd eftersom vi har hemska erfarenheter! Jag orkar inte dra upp det här, men det slutade med att boendstöd anmälde oss för barnmisshandel! Vi hade gett vår son KOLIKMASSAGE med samråd av BVC!
Men kontaktperson skulle jag nog behöva.
Men kontaktperson skulle jag nog behöva.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Här är boendestödet väldigt trevliga och skötsamma. Riktigt bra folk. Men trist att du hade dåliga erfarenheter - det kan sitta i ryggmärgen även om personerna nu kanske är trevliga?
Kontaktperson vet jag inte så mycket mer om än att man får välja ganska mycket själv om man inte vill ha kontakt med personen som väljs ut. Att man får "välja egenskaper". Jag behöver KP för att jag annars isolerar mig.
Kontaktperson vet jag inte så mycket mer om än att man får välja ganska mycket själv om man inte vill ha kontakt med personen som väljs ut. Att man får "välja egenskaper". Jag behöver KP för att jag annars isolerar mig.
- Liljencroowna
Vad innebär boendestöd?
Vad gör de? Är det något som måste fastställas då man söker boendestöd, eller kan man - när man fått boendestöd - komma med egna förslag på vad de ska göra beroende på vad man behöver hjälp med just för den dagen/veckan?
Vad gör de? Är det något som måste fastställas då man söker boendestöd, eller kan man - när man fått boendestöd - komma med egna förslag på vad de ska göra beroende på vad man behöver hjälp med just för den dagen/veckan?
Senast redigerad av Truly 2011-05-05 0:10:50, redigerad totalt 1 gång.
Truly skrev:Vad innebär boendestöd?
Det är folk som kommer och ser till att man inte har det allt för stökigt hemma.
Ja, absolut! Man väljer själv. Vissa dagar har jag bett dem att inte komma. Vissa dagar sitter vi mest och dricker kaffe, och de flesta dagar ser vi till att gå ut med sopor och städa och sånt.
- Liljencroowna
Liljencroowna skrev:Truly skrev:Vad innebär boendestöd?
Det är folk som kommer och ser till att man inte har det allt för stökigt hemma.
Ja, absolut! Man väljer själv. Vissa dagar har jag bett dem att inte komma. Vissa dagar sitter vi mest och dricker kaffe, och de flesta dagar ser vi till att gå ut med sopor och städa och sånt.
OK, tack!
Ja, det skulle jag sannerligen behöva hjälp med. Det är nog 2 månader sedan jag städade nu.
Kan man få hjälp med barnen också? Alltså, mina barn är ju inte friska, de har ganska allvarliga sjukdomar som gör att det blir mycket merarbete för mig. Jag orkar inte med detta, men jag måste ju. Detta innebär ju att jag inte hinner med något med mig själv eller hemmet, och jag orkar inte ens med mer än barnen.
Om jag överhuvudtaget ska orka arbeta ens 50% så behöver jag alltså ha hjälp med barnen. Kan boendestöd vara en sån insats?
(Tillägg: Jag har inte arbetat på 9 år. Jag gick tidigare på AF Rehab, men har nu blivit överflyttad till Jobb- och utvecklingsgarantin eftersom a-kassedagarna är slut. Och där gnäller de hela tiden på att jag måste arbeta ihärdigare för att försöka få ett jobb. Jäkla gnällcoacher.)
Nej, de kommer bara en timme åt gången typ. De hjälper bara med städning och möjligtvis att handla och sånt. Hushållsbestyr. Hjälper, inte gör det åt en.
Du kanske skulle behöva någon form av assistent?
- Liljencroowna
Liljencroowna skrev:Nej, de kommer bara en timme åt gången typ. De hjälper bara med städning och möjligtvis att handla och sånt. Hushållsbestyr. Hjälper, inte gör det åt en.
Jo, jag har sökt assistent för barnen. Men har fått avslag då deras sjukdomar inte gör dem vare sig fysiskt eller psykiskt handikappade. De klarar att klä på sig, klarar av sin hygien, klarar av att äta själva osv.
Jag får alltså inte assisten för att JAG tycker det är jobbigt och inte orkar. Utan allt utgår från barnens behov.
Det är ju olika. En del kanske behöver hjälp med att någon pekar på smutsen eftersom de inte tittar dit i vanliga fall. En "brukare", som de kallar det, kanske behöver hjälp med att dricka kaffe. En annan med att lösa korsordet etc.. De har ju gått i sån där utbildning så de borde ju veta hur man gör. De kanske mest tror att de behövs så smittas det av till "brukarna", men det vågar jag inte spekulera i.Truly skrev:Parvlon skrev:De behövs.Truly skrev:Vad gör de?
Mer konkret! Vad GÖR de?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:10:57, redigerad totalt 1 gång.
Första gången blev jag utredd i ett år, och fick sedan vänta ytterligare tre månader innan stöd beviljades (eller avslogs).
Sedan sökte jag nytt, och fick vänta i två år. Då skickade jag till JO och fick kommunen kritiserad för att de sket i att handlägga.
Annars verkar det ta 3-6 månader ungefär här.
Sedan sökte jag nytt, och fick vänta i två år. Då skickade jag till JO och fick kommunen kritiserad för att de sket i att handlägga.
Annars verkar det ta 3-6 månader ungefär här.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:10:57, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Återgå till Att leva som Aspergare