ADHD-nyhet 2: Lönsamt med adhd-behandling i fängelse
24 inlägg
• Sida 1 av 1
ADHD-nyhet 2: Lönsamt med adhd-behandling i fängelse
Lönsamt med adhd-behandling i fängelse
sr.se skrev:På svenska fängelser och häkten visar studier att mellan 25 och 45 procent av de intagna har adhd. Under tre år har ett pilotprojekt bedrivits på Norrtäljeanstalten där 30 intagna fått äta medicin mot adhd.
<a href="http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2169851">Katarina Gunnarsson rapporterar</a>
En ny rapport visar att projektet genererar vinster i mångmiljonklassen.
Ali är en av deltagarna.
– Jag förändrades över en natt. Jag blev en helt annan person. Det fanns ingenting som kunde få mig att slåss igen och så är det fortfarande. Jag blev helt förändrad.
– Allting bara stannade upp, i vanliga fall går min hjärna i 180 kilometer i timmen. Det var som ett moln av lugn svepte över mig, säger han.
Ali är en av de intagna som deltagit i Norrtäljeanstaltens adhd-projekt. 30 intagna fick inne i fängelset diagnosen adhd och medicinerade sedan med ett amfetaminliknande läkemedel.
Medicinen gjorde oss lugna och studiemotiverade säger Ali.
– Vi alla hade ett mycket dåligt förflutet och var aggressiva. Nu blev det mer som en hippieavdelning.
På uppdrag av Kriminalvården har nationalekonomen Ingvar Nilsson granskat adhd-projektet i Norrtälje.
Hans rapport visar att om så även 30 procent av deltagarna med hjälp av medicin kan sluta med sitt kriminella liv finns stora vinster att göra.
– Lyckas man med den ganska måttliga nivån kommer projektet att generera en årlig vinst på 15 miljoner kronor. I ett längre 20-årsperspektiv så är vinsten en kvarts miljard, säger han.
– Vinsterna uppstår genom att människor lämnar en kriminell livsstil med alla konsekvenser i form av brottslighet, våld, tredje man, inbrott och sjukvårdskonsumtion. Det är lätt att förstå att för varje kille som vi lyckas rädda så är det inte bara ett mänskligt liv vi lyckas rädda utan det är betydande samhällsvinster.
Kriminalvården arbetar just nu på riktlinjer för hur Norrtäljeprojektet ska kunna spridas till andra anstalter runt om i landet.
– Då ska man tänka att detta är 30 klienter. Inom Kriminalvården finns det 7 000 intagna. Någonstans mellan 25 och 45 procent av dem har en adhd-problematik. Det är inte så jätteavancerad matematik att förstå att det finns enorma samhällsvinster att göra.
Katarina Gunnarsson
katarina.gunnarsson@sr.se
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:08:44, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Det brukar komma såna "rapporter" emellanåt.
Skicka dem till norge istället.
http://svt.se/2.22584/1.1857000/naturfa ... a_aterfall
Skicka dem till norge istället.
I Norge finns världens första naturfängelse. De intagna får själva planera och genomföra utflykter i naturen. Tanken är att regelbundna besök ute i naturen ska ge inspiration och motivation till att bryta negativa mönster.
-Det är kontroversiellt men vi har också fått mycket stöd, berättar fängelsedirektören Gjert Skjönberg.
Satsar på rehabilitering
Fängelset med 44 intagna, de flesta sitter på en avdelning med låg säkerhetsnivå, har sedan öppningen i juni 2009 blivit känt som fängelset där man satsar på rehabilitering istället för att vara avskräckande.
-Jag har gjort något, jag har brutit mot lagen och jag tar mitt straff men att komma ut i naturen hjälper till att klara av det, säger Mads Sandöy, en av de intagna som varit med på flera utflykter.
Enligt fängelsedirektören så är naturen en enda stor träningsarena för intagna som har behov av att utveckla sina sociala färdigheter.
-De intagna är här för att avtjäna ett straff men ett av målen är att förhindra återfall och att förhindra att människor faller offer för kriminalitet, förklarar fängelsedirektören Gjert Skjönberg.
Fremskrittspartiet kritiska
-Det är viktigt att vi inte förvandlar våra fängelser till lägerskolor så att fiske och camping blir viktigare än det avskräckande syfte som ett fängelsestraff innebär, säger stortingsledamoten Harald Tom Nesvik från Fremskrittspartiet
De norska myndigheterna uppger att fängelset fungerar bra och att man ska utöka antalet platser.
Johan Lundin
http://svt.se/2.22584/1.1857000/naturfa ... a_aterfall
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker både den norska varianten och ADHD-uppmärksamheten är vettig, inte fan skjuts det mindre i USA på grund av dödsstraff... Över 1% sitter i fängelse där.
Ge folk nån slags hopp och nåt att tro på så kan de förändras, uppgivna människor utan tillit har inget att förlora - de har ju ingenting.
Ge folk nån slags hopp och nåt att tro på så kan de förändras, uppgivna människor utan tillit har inget att förlora - de har ju ingenting.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Inslag på http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3394622 Studio Ett - Kriminella med ADHD just nu..(17-timmen, repris 22.12)
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Fortsättning idag just nu på Studio Ett...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Någon gång bör det ha funnits. Det är knappast första gången vi har ett system som sätter människor i fängelse.Kvasir skrev:Begreppet kriminalvård har väl högst sällan levts upp till, i något land.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Någon gång bör det ha funnits. Det är knappast första gången vi har ett system som sätter människor i fängelse.Kvasir skrev:Begreppet kriminalvård har väl högst sällan levts upp till, i något land.
Släpp fångarna loss det är vår, rekommenderas för dem intresserade av kriminologi. Det är mycket politik i kriminalvården, dödsstraff är en fråga, vård vs straff är en annan fråga som det slåss om.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Attention hade en föreläsningsdag här, där de hade med en nisse som snackade till socialsnubbar mycket i publiken, minns inte vad han hette...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Det är väl bra om mediciner hjälper men därifrån är steget inte långt till tvångsmedicinering av fångar och tänk vilken jättestor vinst för läkemedelindustrin och vad bekvämt för samhället om kriminalitet visar sig vara en sjukdom som man kan medicinera bort,
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Under kvällen lyssnade jag på del 2 om Fångar med ADHD i studio ett-reprisen från eftermiddagen. Jag hörde att Ali fick eller får fortsatt stöd även efter fängelsevistelsen medan den andra killen kommer inte att få hjälp med att få bostad och arbete när han ska lämna fängelset och då blir risken stor att han återfaller i kriminalitet igen.
Här är länken:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3397447
mvh Noli
Här är länken:
http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?prog ... el=3397447
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-05 0:08:45, redigerad totalt 1 gång.
Ja det har varit så i många år att man lämnar fångar i sticket utan stöd efter avslutad straff där de tvingas leva i fattigdom och hemlöshet utan pengar som gör att de återfaller i brott för att få pengar den vägen för att de inte får några pengar från myndigheterna eller arbete och så bostad förstås.
När det gäller ordet kriminalvården så tror jag att den har funnits sedan 1960 eller 1970 eller 1980-talet men jag minns inte riktigt. Om jag tänker bokstavligt på ordet så låter det så att man vårdar kriminella fast det är mera straff än vård där de studerar eller arbetar om dagarna och är inlåsta i cellerna på nätterna.
jag såg TV-programmet "Inlåst" i TV4 i höstas där man såg de unga killarnas liv inne i fängelset där de tvingades utföra tråkiga fänglesejobb bl.a. sortera spik i plastpåsar om dagarna m.fl.
mvh Noli
När det gäller ordet kriminalvården så tror jag att den har funnits sedan 1960 eller 1970 eller 1980-talet men jag minns inte riktigt. Om jag tänker bokstavligt på ordet så låter det så att man vårdar kriminella fast det är mera straff än vård där de studerar eller arbetar om dagarna och är inlåsta i cellerna på nätterna.
jag såg TV-programmet "Inlåst" i TV4 i höstas där man såg de unga killarnas liv inne i fängelset där de tvingades utföra tråkiga fänglesejobb bl.a. sortera spik i plastpåsar om dagarna m.fl.
mvh Noli
Men killarna i programmet tyckte att det var så tråkigt att sortera spik i plastpåsar. Jag skulle också bli uttråkad av ett sådant jobb.
Att man sätter fångar i att arbeta med tråkiga jobb tror jag var en rest från dåtidens straffarbete dvs från 1600-1800- och i början av 1900-talet.
mvh Noli
Att man sätter fångar i att arbeta med tråkiga jobb tror jag var en rest från dåtidens straffarbete dvs från 1600-1800- och i början av 1900-talet.
mvh Noli
Inger skrev:Tack, Noli. Trist att myndigheterna är så kortsynta. Fattar de inte att det verkligen skulle löna sig för alla att hjälpa dem få ett nytt liv?
Myndigheter fatta... hmm... hmf... kan de verkligen vara så effektiva...
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:08:51, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Som hade ADHD själv alltså?
Verkade det som om han fick bra respons?
Nej det tror jag inte, han var snarare ekonom eller liknande, men jag har tappat helt... Bra respons absolut! Jag tror en och annan fick en tankeställare, att Concerta som tidigt sätts in kan minska framtida brott, fängelsebesök, skolavhopp, bidragsberoende, droganvändning... även nutida.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:08:51, redigerad totalt 1 gång.