Flyttad OT-diskussion om moderering.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Flyttad OT-diskussion om moderering.

Inläggav Apophis » 2010-01-25 13:50:34

Mats skrev:Det har kommit in ett flertal anmälningar om rasism från den här tråden. Därför låses den för genomgång. Den kan behöva modereras mer.

Herregud vad sorgligt. Att folk på fullt allvar sitter och anmäler inlägg i denna tråd för att vara "rasistiska" bevisar ju bara i min mening att den minsta kritik mot invandringen tyvärr tolkas som rasism av en del människor.

weasley:
Avdelat härifrån: tycker-du-att-invandringen-ska-minska-omrostning-t14024.html
Senast redigerad av Apophis 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Apophis

Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Apophis » 2010-01-25 13:52:22

Titti skrev:
Moggy skrev:Inte riktigt. Det blir mer social misär när vi pratar om invandrare från Afrika och arabländer och liknande.

Sen är ju invandrartäta bostadsområden de som det satsas mest pengar på, skolor rustas upp där i första hand t.ex.

Många får väldigt mycket i bidrag, t.ex familjer som kommer hit med många barn har rätt till att få stora (och därmed ofta fina) lägenheter och väldigt mycket pengar i barnbidrag.

Vi skulle spara väldigt mycket pengar om bi inte gav dom svensk välfärdsnivå, handlar det om att odm vill ha skydd här så borde det gå att snabbt bygga upp billiga baracker där dom får tak över huvudet och har nånstans att sova. Matservering skulle kunna ske samordnat på områdena från ett storkök, då skulle vi inte behöva ge dom några bidrag alls när dom får mat och husrum tillgodosett.

Originalinlägget finns här

Fler inlägg med kritik finns här och här och här

Admin

Detta inlägg är ett exempel på vad som inte är tillåtet på forumet. De första två styckena är påståenden utan saklig grund där han inte ger några som helst belägg för att det han påstår är sant.

Det tredje stycket talar bla om rättigheten för familjer att bo i tillräckligt stora bostäder med hänsyn till det antal personer som skall bo där (inte minst om barnens rättigheter till en dräglig boendemiljö). Moggy framför en uppfattning om standarden på dessa bostäder men nämner inte att det ofta inte är möjligt att tillgodose behovet hos dessa familjer utan skriver på ett sådant sätt att det ger sken av att dessa familjer som regel bor i stora fina lägenheter (vilket i många fall inte är sant då bristen på stora lägenheter är skriande) och ger därmed en förvrängd bild av fakta.

Det fjärde stycket är sakligt sett helt korrekt och får anses spegla Moggys egen uppfattning om hur ett flyktingmottagnde bör se ut och den har han rätt till. Den uppfattningen är fri att bemöta för var och en.

Moggy tilldelas en varning för detta inlägg. Det finns fler inlägg av honom som kunde ge varning enligt samma resonemang men jag nöjer mig med att dela ut en varning trots att det finns fler klandervärda inlägg med bristande saklig grund för de påståenden som förs fram.

Meddelas även i PM. Då Moggy har flera varningar för samma typ av överträdelser tidigare kan avstängning komma att ske direkt vid nästa överträdelse utan ytterligare varning.

:roll:
Senast redigerad av Apophis 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Apophis

Anslöt: 2008-05-15

Inläggav Inger » 2010-01-25 14:44:26

Apophis skrev:Herregud vad sorgligt. Att folk på fullt allvar sitter och anmäler inlägg i denna tråd för att vara "rasistiska" bevisar ju bara i min mening att den minsta kritik mot invandringen tyvärr tolkas som rasism av en del människor.

Jag har inte anmält men blev glad att någon annan tydligen gjort det och att Admin tog det på allvar och hanterade denna delikata fråga på ett ypperligt sätt. Tycker det var på tiden att det sattes någon gräns för floden av SD-propaganda och xenofobiska inlägg på det här forumet!

För helt seriöst, om man inte kände avsky och rädsla för vissa folkgrupper, kulturer och religioner skulle man rimligen inte heller se invandringen som ett SÅ stort problem att man jämt och ständigt måste framföra en extra negativ bild av dessa grupper och livligt diskutera frågan ö h t.

Ibland känns det här forumet mer som Flashback än som ett Aspergerforum. Varför ska sånt diskuteras just HÄR? Och hela jävla tiden, typ? Vi har ju haft exakt samma diskussioner nu i flera år, det är alltid samma personer som skriver, alltid samma argument, alltid samma ignorerande av fakta och nyanseringsförsök.

Dessutom kan de åsikter ett knappt halvdussin medlemmar går fram med som ångvältar på forumet säkert också ge intryck av att Aspergare är mer xenofobiska än vad majoriteten faktiskt är. Och flera av dem som är mest högröstat mot invandring har dels medgivit att de gillar att provocera (trollning kallas det) och har skrivit saker som det inte råder någon som helst tvekan om är rasistiska. När dessa sen tvärförnekar det och blir förnärmade om man antyder något sådant, vet man inte om man ska skratta eller gråta. Fattar de inte själva hur löjligt det blir?

Som en del av aspergerkollektivet skäms jag över att det finns medaspergare som så glatt mobbar ut och förtalar en annan utsatt minoritet när vi ju är en utsatt minoritet själva. Att i många fall vara bidragstagande själv och sen ha mage och sitta och kasta stenbumlingar i glashuset och gnälla över att andra utsatta människor (som i många fall säkert vill arbeta, och gärna tar de jobb vi svenskar inte vill ha) också får försörjningsstöd ibland tycker jag är höjden av missunnsam inskränkthet!
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 15:10:15

Apophis skrev:
Herregud vad sorgligt. Att folk på fullt allvar sitter och anmäler inlägg i denna tråd för att vara "rasistiska" bevisar ju bara i min mening att den minsta kritik mot invandringen tyvärr tolkas som rasism av en del människor.

Det var jag som anmälde inläggen, och jag står för varenda anmälan och det hade blivit fler om jag inte blivit tillsagd att sluta. Jag har inte gjort det förr fast jag tyckt att somliga inlägg väldigt rasistiska. Men i det här fallet blev en muslimsk invandrare avstängd pga av hennes brott mot forum-reglerna för att hon kände sig påhoppad och kränkt.

I mitt tycke var reaktionen från moderatorern synnerligen mesig! Jag har väldigt svårt att förstå att rasisterna får tillsägelse alternativt varning, medans Albulena stängs av.

Frågan är om jag ska fortsätta anmäla rasistiska inlägg för att få moderatorerna att förstå vidden av rasism här på forum?

Nedan följer det som hände innan Albulena blev avstängd, hennes direkta reaktioner på det som sas, och som faktiskt handlar om hennes liv som muslin och boende i Rosengård. Och jag tycker faktiskt att de rasistiska inläggen är betydligt värre än hennes utbrott av frustration. Jag menar, vem tappar inte orden i en sists där man känner sig påhoppad utan möjligheter att kunna försvara sig eftersom mn verbalt är intryckt i ett hörn!

sidan 2 inlägg 3 av pemer Räknar upp Rosengård som exempel (Albulens
hemort)

sidan 3 inlägg 6 av Albulena reaktion 1

sidan 4 inlägg 3 av Apophis Räknar upp Rosengård som exempel (Albulens hemort)

sidan 4 inlägg 11 av Albulena reaktion 2

sidan 4 inlägg 12 av mstibbs svar på Albulenas reaktion..... ren
provokation

sidan 4 inlägg 14 av Albulena reaktion på mstibbs.... tycker ni det var konstigt?

sidan 4 inlägg 18 av mstibbs svar på Albulenas reaktion..... ren provokation

sidan 4 inlägg 21 av KrigarSjäl den enda som reagerade på rasistiska rappakaljan om Rosengård och sa vad han ansåg

sidan 6 sista inläggt av BMW Räknar upp Rosengård som exempel (Albulens hemort)

sidan 7 inlägg 2 av Rdos Räknar upp Rosengård som exempel (Albulens hemort)

sidan 7 inlägg 19 av Albulena reaktion på rasism

sidan 7 inlägg 21 av BMW som felciterat Albulena

sidan 7 inlägg 23 av Albulena reaktion på BMW konstigt?

sidan 7 inlägg 23 av Liljencroowna reaktion på Albulenas reaktion på BMW

sidan 8 inlägg 2 av Albulenas reaktion på reaktion på Liljencroowna

sidan 8 inlägg 2 av Albulenas reaktion på reaktion på Zombie
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna

Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Titti » 2010-01-25 15:24:00

Admin

Det är inte tillåtet att diskutera modereringen i trådarna. De inlägg som gör det kommer att flyttas. Den som fortsätter med det kommer att varnas. Detta är en kollektiv tillsägelse.

Diskussionen i tråden skall hållas till trådämnet framöver. Om inte kommer den att låsas igen.
Senast redigerad av Titti 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Moggy » 2010-01-25 16:39:21

lillsanna skrev:I mitt tycke var reaktionen från moderatorern synnerligen mesig! Jag har väldigt svårt att förstå att rasisterna får tillsägelse alternativt varning, medans Albulena stängs av.

Vill bara påpeka att jag inte är nån rasist och tar eventuella sådana anklagelser som personangrepp. Detta eftersom du tydligen anmälde några av mina inlägg.

Kanske vore lika bra att låsa den här tråden för gott?
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 16:48:28

Moggy skrev:
lillsanna skrev:

I mitt tycke var reaktionen från moderatorern synnerligen mesig! Jag har väldigt svårt att förstå att rasisterna får tillsägelse alternativt varning, medans Albulena stängs av.

Vill bara påpeka att jag inte är nån rasist och tar eventuella sådana anklagelser som personangrepp. Detta eftersom du tydligen anmälde några av mina inlägg.

Kanske vore lika bra att låsa den här tråden för gott?

Ok då ber jag om ursäkt, men egentligen var det inte dig jag anmälde utan dina inlägg och dom var rasistiska. Men du har rätt, att uttrycka rasistiska åsikter säger inte per automatik att man är rasist, det kan ju handla om provokation för att få fram en kul debatt.

Vad mig anbelangar kan tråden gärna stängas och vore faktiskt gladast om såna här debatter hölls någon annanstans :)
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna

Anslöt: 2006-06-29

Inläggav weasley » 2010-01-25 21:46:42

Avdelat härifrån: tycker-du-a ... 14024.html
Senast redigerad av weasley 2011-05-05 0:09:31, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Alien » 2010-01-27 19:30:09

lillsanna skrev:I mitt tycke var reaktionen från moderatorern synnerligen mesig! Jag har väldigt svårt att förstå att rasisterna får tillsägelse alternativt varning, medans Albulena stängs av.

Du känner kanske inte hela bilden? I Albulenas fall var det så att hon fått "villkorligt" 3 veckors avstängning till vid upprepat hot. När hon så återigen hotade andra forumister, så fanns ingen annan möjlighet än avstängning.

Eller tycker du vi ska ha en praxis att ibland är hot ok, för att man känner sympati för den hotande? Det tycker inte jag, då blir det totalt godtyckligt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in