Bok: Hur läkare tänker.
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Bok: Hur läkare tänker.
"Hur läkare tänker" av Jerome Groopman.
Något för den som gillar Dr House.
En recensent skriver : "Man kan knappast utbildas till att bli som Dr House. Men denna bok , sympatiskt och avspänt skriven av en klok och erfaren person borde vara obligatorisk kursbok för blivande vitrockar. Kan fungera som en ständig påminnelse om hur nära det alltid är att begå misstag , enär man tror sig säker på sin sak och slutar tvivla. Det gäller förstås inte bara läkare. Men i detta fall , när det kan handla om liv och död : Förödande."
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171732993
Något för den som gillar Dr House.
En recensent skriver : "Man kan knappast utbildas till att bli som Dr House. Men denna bok , sympatiskt och avspänt skriven av en klok och erfaren person borde vara obligatorisk kursbok för blivande vitrockar. Kan fungera som en ständig påminnelse om hur nära det alltid är att begå misstag , enär man tror sig säker på sin sak och slutar tvivla. Det gäller förstås inte bara läkare. Men i detta fall , när det kan handla om liv och död : Förödande."
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171732993
Senast redigerad av Selma 2011-05-05 0:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Om den handlar om hur läkare tänker, så borde den vara tunn.
Men den verkar handla om att lära läkare hur de ska tänka, och då borde den vara tjock.
Jag har inte mött någon läkare som har tvivlat, utan alla har varit tvärsäkra på sin sak. De låter lite lustiga sedan när de ringer och förklarar att den där hypokondrin som de har påstått att man hade, visst var borrelia precis som patienten själv misstänkte. Fast då kan man säga att patienten inte har några symptom och att borrelian självklart har läkt ut. Att patienten inte kan sitta på stolen och klagar över yrsel och ischias, det är inte symptom, patienten är bara lite trött, det är vi alla. Bara den lilla del som dels får röd ring, och dels upptäcks innan sjukdomen spridit sig och ringen försvunnit, måste man behandla, då går det ju att bevisa om läkaren skiter i det.
Bäst att satsa på hjärtproblem, det är ju det som det hålls koll på, resten kan de missköta. Och om, mot förmodan, patienten skulle dö i Borrelia, så HURRA - det går inte att bevisa.
Finns det någon annan yrkesgrupp som är så jävla tvärsäkra på att veta bäst, som just läkare?
Men den verkar handla om att lära läkare hur de ska tänka, och då borde den vara tjock.
Jag har inte mött någon läkare som har tvivlat, utan alla har varit tvärsäkra på sin sak. De låter lite lustiga sedan när de ringer och förklarar att den där hypokondrin som de har påstått att man hade, visst var borrelia precis som patienten själv misstänkte. Fast då kan man säga att patienten inte har några symptom och att borrelian självklart har läkt ut. Att patienten inte kan sitta på stolen och klagar över yrsel och ischias, det är inte symptom, patienten är bara lite trött, det är vi alla. Bara den lilla del som dels får röd ring, och dels upptäcks innan sjukdomen spridit sig och ringen försvunnit, måste man behandla, då går det ju att bevisa om läkaren skiter i det.
Bäst att satsa på hjärtproblem, det är ju det som det hålls koll på, resten kan de missköta. Och om, mot förmodan, patienten skulle dö i Borrelia, så HURRA - det går inte att bevisa.
Finns det någon annan yrkesgrupp som är så jävla tvärsäkra på att veta bäst, som just läkare?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-05 0:08:01, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Vet nada om boken men måste svara BD:
Politiker som anser vården för dyr per default?
Funktionärer i Läkarförbundet?
Politiker som anser vården för dyr per default?
Funktionärer i Läkarförbundet?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-05 0:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Jo, men så får de nog utstå en hel del kritik oxå.
På något tänker de nog ibland. För ofta innanför ramarna dock.
Det är dyra tankar, som de dessutom saknar. Jag tror inte att de kommer att köpa den här boken för att de tror att de saknar något att tänka på. Jag skulle inte gjort det iallafall.ufo skrev:293 sidor.
Det blir 67,2 öre per sida.
Ja, det skrev jag först oxå. Kanske du såg?Miche skrev:Jag tror nog att Parvlon anser att läkare inte tänker öht...
På något tänker de nog ibland. För ofta innanför ramarna dock.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:08:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag måste rätta mig själv. "inte träffat någon" är en överdrift. Det är si så där 1-2 % av läkare som fungerar som de borde.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18