Hur många äter Zyprexa? (Omröstning)
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Hur många äter Zyprexa? (Omröstning)
Jag äter Zyprexa för annars får jag våldsamma aggressiva utbrott, min ADHD enligt min läkare. Går hos en underbar kurator som såg till att ta kontakt med läkare då jag hade skadat mig själv i ett utbrott. Denne läkare satte in medicinen akut. Jag har gått upp 2 kg sedan dess, men det är det värt! Motionerar ganska mycket, annars hade jag nog vägt mer.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-05 0:05:39, redigerad totalt 1 gång.
- vallesmamma
- Anslöt: 2010-01-05
Jag har Zyprexa för psykotiska symtom och delvis som stämningsstabiliserande. Jag har inte utbrott vare sig nu eller förut, med undantag för vid insättningen av Lamictal, men det har gått över. Zyprexa används primärt mot psykoser, jag tror det är väldigt få här inne som har den.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:05:39, redigerad totalt 1 gång.
Jag har haft den förut som sömnmedicin tror jag det var. Men jag fick restless legs av den, så jag kan inte äta den. Läkarna skriver gärna ut den mot sömnproblem, när man provat allt icke narkotikaklassat, då brukar det bli Nozinan eller Zyprexa. Funkar inte det så går de på Imovane, Stilnoct och slutligen om man har tur kanske man får Flunitrazepam.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-05 0:05:39, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
De mediciner jag har nu är:
Setralin - sedan maj för depression - låg dos på 50 mg.
Strattera - ny för ADHD/ADD - precis börjat så vi får se hur det verkar. Läkaren föreslog concerta men efter vad jag läst här och hört var jag tveksam så det blev Strattera. - 40/80 mg.
Stilnoct - haft i ca 4 månader. så jag får sova. - 10 mg.
Setralin - sedan maj för depression - låg dos på 50 mg.
Strattera - ny för ADHD/ADD - precis börjat så vi får se hur det verkar. Läkaren föreslog concerta men efter vad jag läst här och hört var jag tveksam så det blev Strattera. - 40/80 mg.
Stilnoct - haft i ca 4 månader. så jag får sova. - 10 mg.
Senast redigerad av Koboshi 2011-05-05 0:05:39, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:Jag har haft den förut som sömnmedicin tror jag det var. Men jag fick restless legs av den, så jag kan inte äta den. Läkarna skriver gärna ut den mot sömnproblem, när man provat allt icke narkotikaklassat, då brukar det bli Nozinan eller Zyprexa. Funkar inte det så går de på Imovane, Stilnoct och slutligen om man har tur kanske man får Flunitrazepam.
Okay, tack! Ska kolla lite på FASS, men tycker det är svårt att sålla där eftersom de bara rabblar upp en massa effekter... Jag får symtom och för- och nackdelar av mediciner som jag inte tycker jag kan hitta där.
Sover ganska bra, har mer problem med utbrott och inflexibilitet. Har kommit på att det drabbar ju andra också.
Senast redigerad av AAA 2011-05-05 0:05:39, redigerad totalt 1 gång.
AAA skrev:Positiva effekter, förutom de ni skrivit? Biverkningar?
(Inte de som står i FASS - utan era erfarenheter)
Negativa saker: Jag gick upp tio kilo på två månader, nu har jag dock gått ner fyra av dem. Hoppas det funkar för jag vill inte sluta med den för jag mår himla bra!
Positiva saker: Jag somnar normalt på kvällen istället för att vrida på mig i bokstavligen flera timmar och jag har bara tagit insomningstablett fyra gånger på de tre-fyra månaderna jag använt Zyprexa. Jag vaknar på morgonen och är pigg, inte en chans att jag sover till 17 vilket jag gjorde innan. Jag har inga hallucinationer i princip och mitt humör är stabilt, något av detta kan vara pga litium, då jag började med båda samtidigt. Jag skulle inte tveka att rekommendera den.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:05:39, redigerad totalt 1 gång.
Tack, Tibbs! Ligga och vrida sig flera timmar är klart påfrestande, till sist blir sängen ångestframkallande. Nu sover jag bra, känns fantastiskt att kunna längta till sängen ibland Förut kunde jag ligga med radio på och lampa tänd för att det var så äckligt att vara där i mörkret med endast hjärnan som cellskräck/sällskap.
Återgå till Aspergare och vården