FRÅGELÅDA - färg!
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
FRÅGELÅDA - färg!
För ett tag sedan tryckte jag upp några tröjor åt ett gäng nördar, lite på skoj sådär, och ville ha en tröja med lysgrön text på svart bakgrund. Såklart.
Trots att jag visade och pekade mycket tydligt på den färg jag ville ha blev det inte lysgrönt utan någon sorts mediumgrön. Så nu undrar jag hur man kan översätta hexkoder till det system som tryckerier använder. De på tryckeriet hade en fyrsiffrig kod tror jag (eller om den var tresiffrig?) för att beteckna vilken färg det skulle bli.
Jag är intresserad av de olika gröna nyanserna #00ff00 #33ff00 och #09F911. Om någon av er färgguru-er (hur böjer man guru?) har ett eget förslag på en lysgrön färg som ser bra ut mot svart bakgrund så är det bara att föreslå den!
Trots att jag visade och pekade mycket tydligt på den färg jag ville ha blev det inte lysgrönt utan någon sorts mediumgrön. Så nu undrar jag hur man kan översätta hexkoder till det system som tryckerier använder. De på tryckeriet hade en fyrsiffrig kod tror jag (eller om den var tresiffrig?) för att beteckna vilken färg det skulle bli.
Jag är intresserad av de olika gröna nyanserna #00ff00 #33ff00 och #09F911. Om någon av er färgguru-er (hur böjer man guru?) har ett eget förslag på en lysgrön färg som ser bra ut mot svart bakgrund så är det bara att föreslå den!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:24:46, redigerad totalt 2 gånger.
Något sånt möjligen?
http://www.logoorange.com/color/color-codes-chart.php
Men jag tror att problemet är att hur färgen blir också är starkt beroende av kvalitén på det man trycker på. Dvs om du väljer en tryckfärg som funkar bra på fint magasinpapper så kan det bli helt annorlunda på vanligt tidningspapper. Tryck på textil har jag ingen som helst erfarenhet av.
http://www.logoorange.com/color/color-codes-chart.php
Men jag tror att problemet är att hur färgen blir också är starkt beroende av kvalitén på det man trycker på. Dvs om du väljer en tryckfärg som funkar bra på fint magasinpapper så kan det bli helt annorlunda på vanligt tidningspapper. Tryck på textil har jag ingen som helst erfarenhet av.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 19:24:46, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Re: Fråga om färg!
weasley skrev:För ett tag sedan tryckte jag upp några tröjor åt ett gäng nördar, lite på skoj sådär, och ville ha en tröja med lysgrön text på svart bakgrund. Såklart.
Kan möjligen vara RAL-systemet
http://sv.wikipedia.org/wiki/RAL
"Med RAL menas vanligen RAL Classic, där kulörerna betecknas med ett fyrsiffrigt nummer. Bland RAL-kulörerna finns, till skillnad från bland NCS-kulörerna, bland annat fluorescerande färger."
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Tror det är lättast att berätta för tryckeriet vad man vill ha för resultat så ordnar de nog det eller berättar att de inte kan.
Troligen har de prover man kan titta på, fast det blir väl iofs lite dyrt om de ska prata med kunden en stund också, själva tryckningen av ett tiotal tröjor antar jag (utan att veta) att går snabbare än diskussionen med kunden.
Antar att det finns massor av färgskalor och att det blir olika resultat om det visas på en skärm eller på en tygbit.
Vet iofs att man kan kalibrera färger i både program och monitorer för att kunna visa väldigt nära det färdiga resultatet i tryck.
Personligen har jag bara gått till tryckeri med svartvita layouter för kretskort när jag velat göra fotomasker.
De kunde iaf prestera ruskigt bra resultat men det kostade 250 kr för 2 A4 med negativ film men det funkade utmärkt.
Troligen har de prover man kan titta på, fast det blir väl iofs lite dyrt om de ska prata med kunden en stund också, själva tryckningen av ett tiotal tröjor antar jag (utan att veta) att går snabbare än diskussionen med kunden.
Antar att det finns massor av färgskalor och att det blir olika resultat om det visas på en skärm eller på en tygbit.
Vet iofs att man kan kalibrera färger i både program och monitorer för att kunna visa väldigt nära det färdiga resultatet i tryck.
Personligen har jag bara gått till tryckeri med svartvita layouter för kretskort när jag velat göra fotomasker.
De kunde iaf prestera ruskigt bra resultat men det kostade 250 kr för 2 A4 med negativ film men det funkade utmärkt.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Ugh. Jag fattar ingenting. Allt blir ju bara svart?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:
Ugh. Jag fattar ingenting. Allt blir ju bara svart?
Äsch glöm ovanstående. Det var en liten släng av SFS bara...
Skit Framför Skärmen tror jag det betyder, fast jag betraktar inte någon som skit egentligen, är nog bara weasley som gjorde något litet misstag som hon tyckte var roligt.
Själv har jag någon gång missat att sätta i sladden för att få igång en skrivare och istället försökt resetta o plocka isär den för o lista ut varför den inte startat.
Rätt lärorikt att observera sitt eget sinne när man upptäcker det faktiskt
Själv har jag någon gång missat att sätta i sladden för att få igång en skrivare och istället försökt resetta o plocka isär den för o lista ut varför den inte startat.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
nano skrev:Skit Framför Skärmen tror jag det betyder, fast jag betraktar inte någon som skit egentligen, är nog bara weasley som gjorde något litet misstag som hon tyckte var roligt.
Tack
Det kan vara tvärtom också. Det allra mest mystiska fel försvinner när man drar ur sladden och sätter in den igen.
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Ja, precis som nano skrev var det lite Skit Framför Skärmen eftersom jag missade att klicka på rätt konverterare.... nåväl.... jag försökte åtminstone inte lösa problemet genom att starta om datorn vilket väl får ses som en framgång? ;-D LOL
nano skrev:Tror det är lättast att berätta för tryckeriet vad man vill ha för resultat så ordnar de nog det eller berättar att de inte kan.
Troligen har de prover man kan titta på, fast det blir väl iofs lite dyrt om de ska prata med kunden en stund också,
När jag har jobbat med projekt som innefattar att det skall tryckas upp tröjjor, så har vi haft logga/bild/anslag som skall tryckas med till tryckeriet och sedan har vi valt färger och tröjfärger där på plats. Ibland har vi haft med färgprover och då har de kunnat visa att den här färgen ser si ut på vitt och så ut på svart och så har vi fått priser och offert och gjort beställning utifrån det enligt ök. Att vi har tagit deras tid har varit underförstått, har de inte dialog med oss så blir det ingen beställning och det har legat lika mycket i deras intresse att trycket blir rätt, annars kanske vi inte godtar det slutgiltiga resultatet.
Kan de inte själva hitta färgkoder och liknande så försök att hitta ett textiltryckeri som kan det.
Senast redigerad av Kikarn 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Inger! Hjälp med färger/pigment
Jag ska göra linoljefärg som är mörkt gul.
Alltså blandar jag vitt och svart och gult. Men det blir grönt, speciellt ju mer svart jag har i.
Det gäller både om jag har svart brytningsfärg från handeln, eller kimrök.
Mitt boendestöd som va här idag, sade att på hennes målarkurs fick de lära sig att gult plus svart ger grönaktiga färger.
Hur gör man för att få "mörkgult"??
Är de svarta pigmenten/brytningsfärgerna blå egentligen? Jag har sett att kimrök (svart sot) ihop med vitt kan ge blågrå färg
Alltså blandar jag vitt och svart och gult. Men det blir grönt, speciellt ju mer svart jag har i.
Det gäller både om jag har svart brytningsfärg från handeln, eller kimrök.
Mitt boendestöd som va här idag, sade att på hennes målarkurs fick de lära sig att gult plus svart ger grönaktiga färger.
Hur gör man för att få "mörkgult"??
Är de svarta pigmenten/brytningsfärgerna blå egentligen? Jag har sett att kimrök (svart sot) ihop med vitt kan ge blågrå färg
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Får jag svara också?
Det är riktigt att gula färger drar åt grönt när man blandar dem med svart. Det är ett märkligt fenomen, men så är det.
Det finns väl två sätt att angripa det. Antingen blandar du i en aning rött för att dra tillbaka kulören till lämplig gul. Eller så använder du någon annan lämplig färg än svart att blanda med från början. Något i det violetta området bör fungera för de flesta gula kulörer, men det måste förstås väljas noga efter vilken gul du har. Ofta är det enklare att utgå från tre färger istället, så det blir lättare att justera. Använd t.ex. en gul färg, samt en rödaktig blå (t.ex. ultramarin) och en blåaktig röd (skulle säga krapplack, men nu gäller det förmodligen inte konstnärsfärger, och då får man leta efter andra namn). Du kan se det som att du har en gul och två färger som tillsammans ger violett, men genom att ha två separata färger kan du justera blandningen så att du får just den violetta som är komplementfärg till din gula.
Det är riktigt att gula färger drar åt grönt när man blandar dem med svart. Det är ett märkligt fenomen, men så är det.
Det finns väl två sätt att angripa det. Antingen blandar du i en aning rött för att dra tillbaka kulören till lämplig gul. Eller så använder du någon annan lämplig färg än svart att blanda med från början. Något i det violetta området bör fungera för de flesta gula kulörer, men det måste förstås väljas noga efter vilken gul du har. Ofta är det enklare att utgå från tre färger istället, så det blir lättare att justera. Använd t.ex. en gul färg, samt en rödaktig blå (t.ex. ultramarin) och en blåaktig röd (skulle säga krapplack, men nu gäller det förmodligen inte konstnärsfärger, och då får man leta efter andra namn). Du kan se det som att du har en gul och två färger som tillsammans ger violett, men genom att ha två separata färger kan du justera blandningen så att du får just den violetta som är komplementfärg till din gula.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Det där är ett känt problem och kallas färgtonförskjutning.
Det är inte att det svarta är blåaktigt (även om det finns blåaktiga svarta pigment också) utan att både svart och vitt är 'kalla' färger och ofta gör andra färger kallare (= blåare) vid inblandning. (Blandar man in både vitt och svart så blir det dessutom en mer dämpad gråaktig nyans förutom att tonen blir svalare.)
Gult är särskilt känsligt för svartinblandning och måste då kompenseras med rött om man redan hällt i det svarta. Annars kan man prova att bryta med bränd umbra istället. Historiskt använde man den till att skapa naturlig mörkhet, det är därför den fått namnet "skugga".
Vilket gult pigment är det, och vilken nyans är det du önskar? Riktigt mörkgult = brunt, och däremellan en skala med smutsigt gula som gärna bör dra lite åt rött. Eller välj rätt pigment redan från början. Terra di Siena är lite "mörkgul" helt naturligt.
Edit: jaha nu hann Kvasir svara medan jag skrev. Låter mitt svar stå kvar ändå så att du ser att vi är överens.
Edit 2: lade till lite mer info.
Det är inte att det svarta är blåaktigt (även om det finns blåaktiga svarta pigment också) utan att både svart och vitt är 'kalla' färger och ofta gör andra färger kallare (= blåare) vid inblandning. (Blandar man in både vitt och svart så blir det dessutom en mer dämpad gråaktig nyans förutom att tonen blir svalare.)
Gult är särskilt känsligt för svartinblandning och måste då kompenseras med rött om man redan hällt i det svarta. Annars kan man prova att bryta med bränd umbra istället. Historiskt använde man den till att skapa naturlig mörkhet, det är därför den fått namnet "skugga".
Vilket gult pigment är det, och vilken nyans är det du önskar? Riktigt mörkgult = brunt, och däremellan en skala med smutsigt gula som gärna bör dra lite åt rött. Eller välj rätt pigment redan från början. Terra di Siena är lite "mörkgul" helt naturligt.
Edit: jaha nu hann Kvasir svara medan jag skrev. Låter mitt svar stå kvar ändå så att du ser att vi är överens.
Edit 2: lade till lite mer info.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Det finns väl två sätt att angripa det. Antingen blandar du i en aning rött för att dra tillbaka kulören till lämplig gul. Eller så använder du någon annan lämplig färg än svart att blanda med från början. Något i det violetta området bör fungera för de flesta gula kulörer, men det måste förstås väljas noga efter vilken gul du har. Ofta är det enklare att utgå från tre färger istället, så det blir lättare att justera. Använd t.ex. en gul färg, samt en rödaktig blå (t.ex. ultramarin) och en blåaktig röd (skulle säga krapplack, men nu gäller det förmodligen inte konstnärsfärger, och då får man leta efter andra namn). Du kan se det som att du har en gul och två färger som tillsammans ger violett, men genom att ha två separata färger kan du justera blandningen så att du får just den violetta som är komplementfärg till din gula.
Jag ska testa med det röda och kanske köpa det röda pigment som Inger tipsar om. Jag tror att jag kanske har något mörkrött jordpigment, kanske bränd umbra, ska kolla senare.
De där tre färgerna du skriver om, ska man inte ha något svart till?
Jag har ärvt en låda med en massa konstnärsoljefärger, kanske kan använda dem att testa nyansblandning med... Det "känns" som att vattenfärg att testa blandning med inte kommer att fungera, eller har jag fel "känsla"?
Inger skrev:Det där är ett känt problem och kallas färgtonförskjutning.
Aha!
Mina pigment är dels naturliga (guldocker och kimrök) och dels köpta vanliga brytfärger för vanlig målarfärg för snickerier typ. Jag får samma resultat med båda typerna (det gröna).
Men jag har i stort sett gett upp tanken på jordpigmenten, det går åt stooora mängder och blir inte alls så stor skillnad i resultat som i pris. Skvätta lite hejsan hoppsan med vanliga brytfärger ger en del djup också (tips) ;D
Jag önskade få mer resultat av gult i det gråa, utan att behöva blanda i så mycket gult att det blev för färgmättat (som blev mitt resultat).
Färgen jag ska använda ska dock vara gulgrön, så problemet löser sig rätt bra av sig självt, den dagen jag kommer ihåg att inte blanda i grönt först (blev en hemsk dalablå färg - jag avskyr dalablå). Men jag blev hemskt frustrerad och irriterad när jag insåg att jag inte fattade hur jag skulle få mörkgul.
Färgen används för att måla snickerier i det gamla hus jag bor i. Just nu trösklar där jag vill byta från hemsk blåaktig kimröksnyans till grått med dragning åt gulgrönt.
Om det inte är det svarta som gör att det blir grönt, varför blir det då blåaktigt när man blandar vitt och svart (vit köpt linoljefärg där man blandar i kimrök [sot]). Har t.o.m. läst i byggnadsvårdslitteratur att kimrök använts för att få lite blågrå nyans.
Jag testade och blandade vitt med kimrök och en annan plätt med vitt med svart brytfärg. Båda gav samma grå nyans med dragning åt blått.
En annan gång skulle jag göra BRUN färg till en tröskel. Ville ha lite mörkare, blandade kimrök i, och det hela såg LILA ut. Är det samma fenomen som med det gula?
- Bror Duktig
Men Bror Duktig, låt oss nu komma till det viktiga i den här tråden; ditt gamla hus, kan man få veta mer om det?
Jag råkar ha ett smärre (hrm) intresse för äldre bebyggelse och allt vad det innebär i form av byggnadsvård och så vidare.
Angående lila och brunt så är det svårt att få kalla bruna färger att inte skifta i lila i olika ljus - tycker jag. Kimröken kylde nog ner färgen. Så att säga..
Jag råkar ha ett smärre (hrm) intresse för äldre bebyggelse och allt vad det innebär i form av byggnadsvård och så vidare.
Angående lila och brunt så är det svårt att få kalla bruna färger att inte skifta i lila i olika ljus - tycker jag. Kimröken kylde nog ner färgen. Så att säga..
Senast redigerad av IckyFlix 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig skrev:Jag ska testa med det röda och kanske köpa det röda pigment som Inger tipsar om. Jag tror att jag kanske har något mörkrött jordpigment, kanske bränd umbra, ska kolla senare.
Beror lite på vilken sorts umbra du använder. De förekommer i allt från rött till grönt. Bränd umbra torde gå bra.
De där tre färgerna du skriver om, ska man inte ha något svart till?
Bara om du inte får det tillräckligt mörkt utan, och så mörkt att det behövs tvivalar jag på att du hade tänkt dig. Men visst kan du blanda i svart också, om du av någon anledning vill det. T.ex. om den svarta färgen är väldigt mycket billigare än de andra, eller så.
Jag har ärvt en låda med en massa konstnärsoljefärger, kanske kan använda dem att testa nyansblandning med... Det "känns" som att vattenfärg att testa blandning med inte kommer att fungera, eller har jag fel "känsla"?
Ja, använd oljefärgerna till att öva färgblandning och få lite känsla för det, innan du ger dig på det riktiga projektet. Det går förstås att göra med vattenfärger också, men oljefärgen har många fördelar. Och så stämmer det bättre med den färg du tänker göra så att dina erfarenheter kommer stämma bättre.
Oljefärg har en unik egenskap jämfört med alla vattenbaserade färger, och det är att den ser ungefär likadan ut såväl våt som torr. Vattenbaserade färger ändrar färg när de torkar. Det hänger ihop med att vatten och olja har olika optiska egenskaper och vattnet dunstar. Detta gör också att oljefärg är väldigt trevlig till att öva färgblandningar med. Det man ser på paletten är vad man kommer ha på duken (ja, på huset då ).
IckyFlix skrev:Men Bror Duktig, låt oss nu komma till det viktiga i den här tråden; ditt gamla hus, kan man få veta mer om det?
Det hus jag bor i, köptes begagnat i slutet på 1800-talet. Ett timmerhus som alltså är uppfört 1898 men då köpt begagnat så det har stått någon annanstans innan.
Lite renoverat på 30-talet och fick toa och renoverat kök (:@) i början av 70-talet (fast det ser väldigt enkelt och 60-tal ut, de var (som tur är) lite efter här).
Sedan ny spis på 90-talet, då man rev bakugnen och murade upp för enbart gjutjärnsspis med vanlig spis jämte.
Vet inte vad det tar åt folk. Men det är inte totalt sönderrenoverat som mycket annat.
För två veckor sedan rev jag ned ett spännpapptak som sattes upp på 30-talet. Under var ett spontat tak (tror det heter fasspont? lite mellanrum där som "pärlan" är i pärlspont). Målat senast på 20-talet. Enda felet med det nu är att det är spikhål efter papptaket. Pappataket hade gått sönder annars vet jag inte om jag hade rivit ned det. Svårt att avgöra sådant där.
I köket är det ett skurgolv underst, men på det har någon spikat spånplatta och lagt plastmatta, samtidigt som de renoverade köket. Ser ut som en 50/60-talsmatta. Men vad fan gör man med trägolvet och spikhål? Och de har ju sågat av dörrkarmarna för att få plats med spånplattan.
Jag skulle gärna intressera mig mer för byggnadsvård. Jag har Gudmundssons böcker, och prenumererar på Gård och torp. Men det är alltid små detaljer som jag har svårt att se hur man löser. T.ex. passningen på karmar blir ju helt tokig om man tar bort tretexplattor. Men de måste ju ha lagt till bitar på både trösklar och karmar då väl? När de satte dit de eländiga tretexgrejerna.
- Bror Duktig
Kvasir skrev:De där tre färgerna du skriver om, ska man inte ha något svart till?
Bara om du inte får det tillräckligt mörkt utan, och så mörkt att det behövs tvivalar jag på att du hade tänkt dig. Men visst kan du blanda i svart också, om du av någon anledning vill det. T.ex. om den svarta färgen är väldigt mycket billigare än de andra, eller så.
Så de lila nyanserna skulle göra det mörkt?
Men min önskan är ju en grå nyans som har dragning åt gult. Blir det inte för stark färgmättnad om jag bara blandar gult med lila (eller de två nyanser som du beskrev)?
- Bror Duktig
Bror Duktig skrev:Så de lila nyanserna skulle göra det mörkt?
Men min önskan är ju en grå nyans som har dragning åt gult. Blir det inte för stark färgmättnad om jag bara blandar gult med lila (eller de två nyanser som du beskrev)?
En färgblandning blir alltid mörkare än i alla fall den ljusaste av de ingående färgerna. Likaså minskar färgmättnaden jämfört med den mest mättade färgen. Blandar du en gul färg med sitt violetta komplement så får du alltså en färg som både är mörkare och mindre mättad. Så blir det förstås även om du blandar med svart istället. Att blanda med svart är oftast ett effektivare sätt att göra färgen mörkare, medan att blanda med komplementet ofta tar ner mättnaden snabbare än den gör färgen mörkare.
Om du hade tänkt dig en färg som är väldigt omättad, dvs. en grå med lite gult i, så kan du nog behöva blanda i vitt också för att färgen inte ska bli för mörk.
I praktiken finns ofta andra faktorer att ta hänsyn till, inte minst på hur olika pigment beter sig. Att kunna färglära och teoretisk färgblandning är oerhört värdefullt, men till syvende och sist måste man prova sig fram till önskat resultat (i alla fall om man är noga med resultatet).
Om det nu var så att du egentligen skulle ha en aningen gulaktigt grå färg (snarare än en dämpad gul), så är det troligen enklast att först blanda till den grå färgen, eller beställa den färdigblandad. Sedan blandar du i gult och ev. en aning av någon rödaktig färg, om det blev märkbart grönt. Det är förmodligen det mest rationella när man behöver stora mängder färg, som i hussammanhang.
Som sagt, plocka gärna fram de där ärvda oljefärgerna och experimentera lite med färgblandningar för att få lite mera förståelse och känsla för vad som händer. Det kan spara mycket tid och pengar jämfört med att göra fel senare.
Fungerar inte Det blir lilaaktigt om jag blandar i rött när det har dragit iväg mot grönblått.
Jag tog fram konstnärsfärgerna och blandade lila och gult eller rött/blått/gult. Det blev lika illa.
Jag tog fram konstnärsfärgerna och blandade lila och gult eller rött/blått/gult. Det blev lika illa.
- Bror Duktig
Exakt vilken nyans är det du eftersöker, vad ska du måla och vilka pigment/färger har du tillgängliga?
Om du hittar ett färgprov i en färgaffär och ger mig NCS-koden kan jag säkert tala om hur du får fram den nyansen.
Om du nu måste blanda till den själv, lättast är ju att de gör det i affären när du valt nyans. Om det funkar med den typen av målarfärg till det du ska måla.
Om du hittar ett färgprov i en färgaffär och ger mig NCS-koden kan jag säkert tala om hur du får fram den nyansen.
Om du nu måste blanda till den själv, lättast är ju att de gör det i affären när du valt nyans. Om det funkar med den typen av målarfärg till det du ska måla.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 19:24:47, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Intressanta intressen