Vet inte vad jag ska göra (AS el emotionellt instablil PS?)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vet inte vad jag ska göra (AS el emotionellt instablil PS?)

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 0:10:27

Jag vet inte vad jag ska göra. För ca ett år sedan fick jag göra en undersökning som en neuropsykolog gjorde på mig, men under detta test såg jag ofta svaren och fuskade då jag alltid känt att jag måste vara bäst för att duga. Har nu i efterhand sagt att jag fuskade och detta test skulle visa om jag har AS.

Personer i min omgivning har sagt att de tror att jag kan ha As och även jag har funderat på det, men jag vet inte om jag vill göra om testerna. Jag är rädd. Vet inte riktigt varför jag är rädd, men det är jag.
Men vissa saker med mig stämmer inte in på AS, till exempel har jag inte svårt för att fantisera eller förstå andras känslor och att om allt blir för inrutat känner jag mig instängd och blir ilsken, så då känns det onödigt att göra alla de jobbiga testerna igen.

Jag har dessutom nyligen flyttat och fått ny psykiatriker och han är inte det minsta tillmötesgående heller. Har ännu inte gått någon hjälp från honom här då jag har fått diagnosen emotionell instabil personlighetsstörning.

Så nu frågar jag er vad ni skulle göra om ni var mig? Skulle ni be att då göra om testerna? Jag är så förvirrad nu.

Moderator: Kompletterade rubriken.
Senast redigerad av Yoosei 2011-05-05 0:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Yoosei
Ny medlem

Anslöt: 2010-01-19

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 0:19:48

Vad är det för svar du har sett i förväg?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-20 0:22:26

Vad jag hört är att det finns läkare som inte vill ha med borderline (emotionellt instabil störning) att göra... men jag vet inte om det stämmer i ditt fall.

Var tydlig med dina tankar inför läkaren!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 0:27:31

Parvlon skrev:Vad är det för svar du har sett i förväg?

Typ de flesta, hon var dålig på att dölja allt. Det enda jag inte såg i förväg var testen som gjordes på datorn som kollade koncentrationsförmågan och det test där man kollade om man kunde se mönster.
Senast redigerad av Yoosei 2011-05-05 0:03:42, redigerad totalt 1 gång.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 0:29:19

Liljencroowna skrev:Vad jag hört är att det finns läkare som inte vill ha med borderline (emotionellt instabil störning) att göra... men jag vet inte om det stämmer i ditt fall.

Var tydlig med dina tankar inför läkaren!

Jag vet inte, ingen verkar ha velat hjälpa mig, så det kanske stämmer. I och för sig hjälpte ingen mig redan innan jag fick den diagnosen.

Jag försöker vara tydlig med mina tankar men det är så svårt att formulera så de fattar, det blir alltid fel :(
Sen har jag väldigt svårt för att lita på läkare och psykologer.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 0:34:47

Yoosei skrev:

Typ de flesta, hon var dålig på att dölja allt. Det enda jag inte såg i förväg var testen som gjordes på datorn som kollade koncentrationsförmågan och det test där man kollade om man kunde se mönster.
Men alltså, hur såg svaren ut? Jag tror inte att de har något facit men du får gärna överbevisa mig.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:03:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 0:38:58

Parvlon skrev:
Yoosei skrev:

Men alltså, hur såg svaren ut?

Hmm ja alltså det stod ju tex i vilken ordning bokstäver och siffror skulle vara när hon tex sa 46H9Kj och så skulle man sätta siffrorna först och bokstäverna sen och även sätta de i rangordning. Sen även tex när man skulle sätta kort i ordning efter händelse så såg jag hur de var numrerade 1-4. Det var ju massor med test, höll på i 4 dagar.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav MsTibbs » 2010-01-20 0:39:05

Be om en ny utredning. Var bestämd, tjata. Borderline tycker inte jag liknar AS, men du kanske har AS i tillägg.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 0:03:42, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 0:41:36

MsTibbs skrev:Be om en ny utredning. Var bestämd, tjata. Borderline tycker inte jag liknar AS, men du kanske har AS i tillägg.

Nej borderline och as liknar inte varandra men jag har problem som inte tillhör borderline.
Men jag är ju så rädd, är liksom.. att så många jag känner ser aspies som typ.. miffon och mongon.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav Parvlon » 2010-01-20 0:51:22

Yoosei skrev:Hmm ja alltså det stod ju tex i vilken ordning bokstäver och siffror skulle vara när hon tex sa 46H9Kj och så skulle man sätta siffrorna först och bokstäverna sen och även sätta de i rangordning. Sen även tex när man skulle sätta kort i ordning efter händelse så såg jag hur de var numrerade 1-4. Det var ju massor med test, höll på i 4 dagar.
Jasså. Hon la inte fram de så att du skulle se då? Testade din ärlighet, så kanske du failade ändå. Låter annars som bara IQ testet. Det är väl knappast det som de går efter mest när de utreder asperger diagnos, sålänge du har en IQ över 70 och under 170 typ.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:03:42, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 1:02:20

Parvlon skrev:
Yoosei skrev:Hmm ja alltså det stod ju tex i vilken ordning bokstäver och siffror skulle vara när hon tex sa 46H9Kj och så skulle man sätta siffrorna först och bokstäverna sen och även sätta de i rangordning. Sen även tex när man skulle sätta kort i ordning efter händelse så såg jag hur de var numrerade 1-4. Det var ju massor med test, höll på i 4 dagar.
Jasså. Hon la inte fram de så att du skulle se då? Testade din ärlighet, så kanske du failade ändå. Låter annars som bara IQ testet. Det är väl knappast det som de går efter mest när de utreder asperger diagnos, sålänge du har en IQ över 70 och under 170 typ.

Näe det var ett test för AS, ADHD och Damp, alla andra på avdelningen har gjort det med och jag är rätt säker på att hon inte gjorde så det skulle synas med flit. Jag fick ju dessutom se sammanstälningen hon gjorde om mig. Och ja jag har IQ inom den ramen.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav geocache » 2010-01-20 1:48:37

Hej Yoosei!

De som ser personer med Aspergers syndrom som "miffon och mongon" har mycket mycket fel! Och man kan ju undra hur de kan vara så "säkra" på sin sak... jag anser att en sådan "stämpel" på oss som har AS... nu tappar jag orden av ilska över ett sådant aningslöst påstående... jag anser att en sådan stämpel inte handlar om annat än de personernas okunnighet och förutfattade meningar :evil:.

Och jag tycker de inte är värda din vänskap, så länge de har den inställningen.

Massor av varm omtanke till dig!

Av geocache

Yoosei skrev:Men jag är ju så rädd, är liksom.. att så många jag känner ser aspies som typ.. miffon och mongon.
Senast redigerad av geocache 2011-05-05 0:03:42, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav MsTibbs » 2010-01-20 1:48:56

Yoosei skrev:
MsTibbs skrev:Be om en ny utredning. Var bestämd, tjata. Borderline tycker inte jag liknar AS, men du kanske har AS i tillägg.

Nej borderline och as liknar inte varandra men jag har problem som inte tillhör borderline.
Men jag är ju så rädd, är liksom.. att så många jag känner ser aspies som typ.. miffon och mongon.

Du behöver inte berätta för folk att du har AS, om du nu alls skulle få diagnosen. Skriv upp dina symtom på ett papper och ge läkaren, så kan hen kanske pejla lite vad det skulle kunna vara mer för fel.
MsTibbs

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 12:37:38

geocache skrev:Hej Yoosei!

De som ser personer med Aspergers syndrom som "miffon och mongon" har mycket mycket fel! Och man kan ju undra hur de kan vara så "säkra" på sin sak... jag anser att en sådan "stämpel" på oss som har AS... nu tappar jag orden av ilska över ett sådant aningslöst påstående... jag anser att en sådan stämpel inte handlar om annat än de personernas okunnighet och förutfattade meningar :evil:.

Och jag tycker de inte är värda din vänskap, så länge de har den inställningen.

Massor av varm omtanke till dig!

Av geocache

Yoosei skrev:Men jag är ju så rädd, är liksom.. att så många jag känner ser aspies som typ.. miffon och mongon.

Jo jag vet att de har fel, tycker inte själv att det är så. Har och har haft flera vänner med AS och de har varit toppen, faktum är att de är bättre än många andra vänner.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav Yoosei » 2010-01-20 12:39:06

MsTibbs skrev:
Yoosei skrev:

Du behöver inte berätta för folk att du har AS, om du nu alls skulle få diagnosen. Skriv upp dina symtom på ett papper och ge läkaren, så kan hen kanske pejla lite vad det skulle kunna vara mer för fel.

Hmm ska kanske testa det, skrev brev till min förre läkare då jag har lättare för att formulera mig skriftligt än talmässigt, men han verkade inte läsa de. Men kanske är den nya psykiatrikern bättre på iaf den punkten.
Yoosei
Ny medlem

Inläggav MsTibbs » 2010-01-20 13:42:52

Yoosei skrev:
MsTibbs skrev:Du behöver inte berätta för folk att du har AS, om du nu alls skulle få diagnosen. Skriv upp dina symtom på ett papper och ge läkaren, så kan hen kanske pejla lite vad det skulle kunna vara mer för fel.

Hmm ska kanske testa det, skrev brev till min förre läkare då jag har lättare för att formulera mig skriftligt än talmässigt, men han verkade inte läsa de. Men kanske är den nya psykiatrikern bättre på iaf den punkten.

Min läkare tycker att "det är så fantastiskt att du skriver ner på lappar det underlättar mitt jobb väldigt mycket".

Jag skriver symtom, hur jag förändrats över tid, hur jag reagerar på mediciner, om jag vill ta bort/lägga till medicin, frågor som jag har, kommentarer som jag fått tex att jag ser drogad ut, att jag är mer hjälpsam etc
MsTibbs

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-20 17:17:57

Om hon skötte testandet så dåligt så tycker jag att det borde anmälas, om inte annat.
alfapetsmamma

Anslöt: 2008-05-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in