Lagom stora "föreningar"
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Lagom stora "föreningar"
Hörni, vad finns det för slags "föreningar" ( i vid mening, även exempelvis *) som brukar vara så stora att det finns stor chans att lära känna människor man passar med?
* Om antalet medlemmar är få, som i ett mucicerande band, så är chansen liten att man passar särskilt väl ihop med någon.
Om det finns för många medlemmar så kanske de flesta dyker upp så sällan på sammankomsterna att man aldrig hinner lära känna andra än några få stammisar. Så är det nog ofta i ideella organisationer.
Det måste förstås ofta förekomma sammankomster, för att det ska vara någon idé med det hela.
Man kan dansa, man kan sjunga i kör eller göra annat artistiskt, man kan träna något gymnastiskt eller spela boll. Annars är ideella organisationer de enda jag kommer på som har frekventa sammankomster men jag måste ha missat några möjligheter!
Nån som har förslag?
* Om antalet medlemmar är få, som i ett mucicerande band, så är chansen liten att man passar särskilt väl ihop med någon.
Om det finns för många medlemmar så kanske de flesta dyker upp så sällan på sammankomsterna att man aldrig hinner lära känna andra än några få stammisar. Så är det nog ofta i ideella organisationer.
Det måste förstås ofta förekomma sammankomster, för att det ska vara någon idé med det hela.
Man kan dansa, man kan sjunga i kör eller göra annat artistiskt, man kan träna något gymnastiskt eller spela boll. Annars är ideella organisationer de enda jag kommer på som har frekventa sammankomster men jag måste ha missat några möjligheter!
Nån som har förslag?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 23:50:14, redigerad totalt 1 gång.
*högstadie eller gymnasieskola
*ens klass om man sökt speciellt intressant ämne på folkhögskola
*brukshundsklubben om de har någon med en likadan hund som du
*ett kompani i lumpen eller Hemvärnet
*en stad med 50 000 invånare finns sammanhang där man kan trivas (om man inte är intresserad av friluftsliv, då passar fjällen bättre).
*ens klass om man sökt speciellt intressant ämne på folkhögskola
*brukshundsklubben om de har någon med en likadan hund som du
*ett kompani i lumpen eller Hemvärnet
*en stad med 50 000 invånare finns sammanhang där man kan trivas (om man inte är intresserad av friluftsliv, då passar fjällen bättre).
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:50:14, redigerad totalt 1 gång.
Min erfarenhet av ideella organisationer är att det brukar vara ett fåtal frekventa "stammisar" som bär upp det hela oavsett medlemsantal. Det beror ju lite grann på vad du är intresserad av.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:50:14, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Mina erfarenheter är precis desamma. Och det är ju just det, att man ska ha så många lika goda alternativ att också det man är intresserad av går att hitta. Men kanske finns det optimala förslaget här nånstans.
Tibbsans förslag är väl så goda som några (utom att "sammanhang i medelstor stad är litet luddigt...) för dem som de passar.
Tibbsans förslag är väl så goda som några (utom att "sammanhang i medelstor stad är litet luddigt...) för dem som de passar.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 23:50:21, redigerad totalt 1 gång.
Det finns många olika föreningar som är till för dedicerade specialintressen som tangerar gränsen till ren fanatism som tex vespor, veteranbilar och modelljärnvägar. En del modelljärnvägsklubbar har en handfull medlemmar. Jag har hört att föreningen Nora Bergslags Veteran-Jernväg har uppemot 800 medlemmar. Med medlemmar bosatta nere i europa som kommer till Nora på sin semester.
Själv önskar jag att jag kunde ägna mitt liv åt att renovera ånglok. Det skulle vara härligt att kunna hänge sig åt något och slippa fundera så mycket.
Själv önskar jag att jag kunde ägna mitt liv åt att renovera ånglok. Det skulle vara härligt att kunna hänge sig åt något och slippa fundera så mycket.
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:50:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag har många gånger undersökt detta men inte funnit så mycket passande eftersom jag dels inte har något specifikt intresse, dels inte är någon gruppmänniska + att jag upplever föreningar som ni; Jonsch och Bjäbbmonstret. Men dock har jag funnit något. Jag tipsar om det samt om det som inte passat mig för det kanske passar någon annan.
Jag är medlem i Friskis & Svettis men det är för att få lov att gympa. Där sitter ett fåtal personer i styrelsen och många ideella krafter finns inom föreningen. Resten dvs. den stora massan är medlemmar som är aktiva tränare men passiva för övrigt i föreningen som tex. jag. Det som lockar oss är att träna inget annat. Iofs. trist att det är så i föreningar men många orkar och vill inte engagera sig pga. att man gör det gratis och det är ofta slitsamt, däribland jag.
Forumträffar som ordnas här är bra men de i Skåne har tyvärr dött ut. För de som vill finns ju också träffar hos Attention och Autism och Aspergerförbundet (tidigare Rfa) om man är eller blir medlem.
Jag deltar i en grupp för sjukskrivna (inom Kyrkan men inget krav på att vara kristen). Kostnadsfritt! Man kan nog delta utan att vara sjukskriven men då har man inte så mycket gemensamt med de andra.
Kyrkan http://www.svenskakyrkan.se/ erbjuder en del aktiviteter/grupper. Kostnadsfritt. Tyvärr har en del församlingar mest för äldre men det finns lite annat också, andra församlingar har mer bredd. Utbudet varierar väldigt från församling till församling.
Citypolarna http://www.citypolarna.se/
Jag är medlem i Friskis & Svettis men det är för att få lov att gympa. Där sitter ett fåtal personer i styrelsen och många ideella krafter finns inom föreningen. Resten dvs. den stora massan är medlemmar som är aktiva tränare men passiva för övrigt i föreningen som tex. jag. Det som lockar oss är att träna inget annat. Iofs. trist att det är så i föreningar men många orkar och vill inte engagera sig pga. att man gör det gratis och det är ofta slitsamt, däribland jag.
Forumträffar som ordnas här är bra men de i Skåne har tyvärr dött ut. För de som vill finns ju också träffar hos Attention och Autism och Aspergerförbundet (tidigare Rfa) om man är eller blir medlem.
Jag deltar i en grupp för sjukskrivna (inom Kyrkan men inget krav på att vara kristen). Kostnadsfritt! Man kan nog delta utan att vara sjukskriven men då har man inte så mycket gemensamt med de andra.
Kyrkan http://www.svenskakyrkan.se/ erbjuder en del aktiviteter/grupper. Kostnadsfritt. Tyvärr har en del församlingar mest för äldre men det finns lite annat också, andra församlingar har mer bredd. Utbudet varierar väldigt från församling till församling.
Citypolarna http://www.citypolarna.se/
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:50:21, redigerad totalt 1 gång.
Angående CityPolarna så hörde jag Christian Altenius berätta om detta på radio för en tid sedan. Det är en rätt intressant historia, tycker jag. Det säger något om hur samhället ser ut i dag, och vilka svårigheter det är att hitta folk att umgås med också i en stad där man tidigare varit verksam och också om man har bra flyt i övrigt i livet.
Lite av det han berättade om kommer fram på följande sida:
http://www.citypolarna.se/page.php?page=history
Senast redigerad av TK 2011-05-04 23:50:21, redigerad totalt 1 gång.
TK skrev:Angående CityPolarna så hörde jag Christian Altenius berätta om detta på radio för en tid sedan. Det är en rätt intressant historia, tycker jag. Det säger något om hur samhället ser ut i dag, och vilka svårigheter det är att hitta folk att umgås med också i en stad där man tidigare varit verksam och också om man har bra flyt i övrigt i livet.
Ja, exakt och då bör man komma ihåg att det är i genomsnitt Nt:s utan sociala problem Vad ska vi då säga som har. As?
Intressant läsning.
sommar skrev:Forumträffar som ordnas här är bra men de i Skåne har tyvärr dött ut. För de som vill finns ju också träffar hos Attention och Autism och Aspergerförbundet (tidigare Rfa) om man är eller blir medlem.
Och nu har också OA fått skånsk länsavdelning!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:50:21, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:sommar skrev:Forumträffar som ordnas här är bra men de i Skåne har tyvärr dött ut. För de som vill finns ju också träffar hos Attention och Autism och Aspergerförbundet (tidigare Rfa) om man är eller blir medlem.
Och nu har också OA fått skånsk länsavdelning!
Okej Men hittar inget på er hemsida.
OA är mer intresseorganisation än mysträffar, bara så du vet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:50:21, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Är medlem i en museeie förening Göteborgs remfabrik, vi är ett litet gäng som träffas på måndagskvällar. Jag började där strax efter jag återgått till arbetet efter två års sjukskrivning. Själv arbetar jag mest med reparation av maskinerna. Maskinerna är från början av 1900talet. Tycker det funkar ganska bra, eftersom vi är ganska få.
- lasseivägen
- Anslöt: 2009-07-20
Återgå till Att leva som Aspergare