Sällskapskväll i Sundsvall lör 23/1
61 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
sommar skrev:De med egen diagnos som driver något tycker jag i regel är mycket bra men för deras egen del för står jag inte att man gör det under Attention eller Autism och Aspergerförbundet. Borde vara lättare och få fram idéerna hos tex. Oa.
Träffarna riktar sig till alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Att driva aktiviteterna inom ramen för OA är inte aktuellt.
Jag ser enbart fördelar med att driva dessa träffar inom ramen för Attention. Det finns ekonomiska muskler inom föreningen och att ha tillgång till en egen lokal underlättar på många sätt.
Senast redigerad av Norrlänning 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
- Norrlänning
- Anslöt: 2010-01-16
KrigarSjäl skrev:Man är åtminstone ideologiskt indolent om man intresserar sig mer för alfapet än för ovanstående.
Syftet med träffarna är att de ska vara till för dem som deltar samt vara hyfsat breda. Om inriktningen skulle vara som du förespråkar skulle det bli precis det upplägg som du säger dig ogilla - alltså träffar som bestäms ovanför huvudet på dem som deltar.
- Norrlänning
KrigarSjäl skrev: ...
bowla?
...
Ledsen, men det upplägget ger mig bara dagcentervibbar.
Jag fick precis samma tanke som KrigarSjäl.
På mina träffar låter jag inte deltagare bestämma aktiviteter,
utan jag bestämmer aktiviteter som skall locka rätt deltagare.
Men jag betvivlar inte att "Norrlänning" är en bra person,
så det är mer en allmän reflektion, från en som har arrangerat ca
100 asperger-träffar sen 1996.
Senast redigerad av TORatANDET 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
TORatANDET skrev:KrigarSjäl skrev: ...
bowla?
...
Ledsen, men det upplägget ger mig bara dagcentervibbar.
Jag fick precis samma tanke som KrigarSjäl.
På mina träffar låter jag inte deltagare bestämma aktiviteter,
utan jag bestämmer aktiviteter som skall locka rätt deltagare.
Men jag betvivlar inte att "Norrlänning" är en bra person,
så det är mer en allmän reflektion, från en som har arrangerat ca
100 asperger-träffar sen 1996.
Självklart står jag även själv bakom inriktningen på Attentionträffen. Vill någon starta en annan typ av träff i Sundsvall vore det utmärkt. Då ökar förutsättningarna för att alla ska hitta något som passar dem.
- Norrlänning
Japp, har precis som du säger en hel del fördomar har jag märkt sedan länge.Norrlänning skrev:nano skrev:Skulle inte vilja sätta på mig en skylt där det står aspergare heller just för att folk inte vet vad det är och jag förväntar mig att majoriteten kommer att tro en massa undeliga saker om en.
Fördomar har alla människor. Att döma av dina inlägg tycker jag du verkar ha en hel del...
Jobbar med dem en efter en.
En gång i tiden trodde jag tom att jag var fördomsfri
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Norrlänning skrev:nano skrev:Skulle inte vilja sätta på mig en skylt där det står aspergare heller just för att folk inte vet vad det är och jag förväntar mig att majoriteten kommer att tro en massa undeliga saker om en.
Fördomar har alla människor. Att döma av dina inlägg tycker jag du verkar ha en hel del...
Eller så är det erfarenheten som talar i det här fallet? Min erfarenhet har varit att folk indeed tror en massa underliga saker. Man har förutsatt allt ifrån att jag är något form av mattesnille till att jag räknar tåg eller (vanligast förekommande) är totalt empatilös.
Det skulle vara trevligt att naivt fortsätta tro att folk inte börjar behandla mig annorlunda när jag talar om att jag har AS, men bevisligen gör folk just det. Till och med människor som hade känt mig i över 10 år fick för sig saker - som om de helt plötsligt glömt bort allt som varit under det senaste decenniet.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Tanken med dessa träffar är att de ska vara breda och utåtriktade och inte smala och inåtvända. Den som hoppas på något annat kommer definitivt att bli besviken.
Gemenskap skulle kunna nämnas som röd tråd. Detta gäller särskilt de aktivitetsinriktade träffarna. Hur samtalskvällarna utvecklas återstår att se efterhand.
Jag vet också av erfarenhet att det är många många fler som läser än som skriver på denna typ av forum och förhoppningsvis finns det någon "därute" som finner detta upplägg intressant.
Gemenskap skulle kunna nämnas som röd tråd. Detta gäller särskilt de aktivitetsinriktade träffarna. Hur samtalskvällarna utvecklas återstår att se efterhand.
Jag vet också av erfarenhet att det är många många fler som läser än som skriver på denna typ av forum och förhoppningsvis finns det någon "därute" som finner detta upplägg intressant.
- Norrlänning
Min poäng var nu inte att sänka hela konceptet, vilket jag hoppas att du förstår Norrlänning.
Jag går aldrig på träffar, oavsett hur de ser ut. Enda anledningen till att jag trillade in i träffdelen av forumet var för att jag såg "Sundsvall" vilket gjorde mig nyfiken. Och, min vana trogen, så fann jag att jag hade en del åsikter och luftade dem (eller "vädrade dem" om man nu föredrar det).
Jag går aldrig på träffar, oavsett hur de ser ut. Enda anledningen till att jag trillade in i träffdelen av forumet var för att jag såg "Sundsvall" vilket gjorde mig nyfiken. Och, min vana trogen, så fann jag att jag hade en del åsikter och luftade dem (eller "vädrade dem" om man nu föredrar det).
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Ok, vad för lokal är det vi talar om här?Norrlänning skrev:Jag ser enbart fördelar med att driva dessa träffar inom ramen för Attention. Det finns ekonomiska muskler inom föreningen och att ha tillgång till en egen lokal underlättar på många sätt.
Utav nyfikenhet, varifrån kommer dessa så kallade ekonomiska muskler ifrån?
Vem/vilka ger dem pengar?
Och:
Dyker det upp personal i någon undelig form o vill baka bullar eller göra fika åt oss eller något sådant?
Hos mig finns en hel del "kan själv" och vill inte bli förutsatt att jag inte kan.
Ok, jag kan inte skapa hippaste festen i stan dit alla som tycker sig vara häftiga går men jag kan fanimej göra mitt eget fika.
Och bygga gatubelysningen till vägen som den som vill göra fika åt mig kommer åkandes på.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
En föreningslokal.nano skrev:Ok, vad för lokal är det vi talar om här?Norrlänning skrev:Jag ser enbart fördelar med att driva dessa träffar inom ramen för Attention. Det finns ekonomiska muskler inom föreningen och att ha tillgång till en egen lokal underlättar på många sätt.
Medlemsavgifter.nano skrev:varifrån kommer dessa så kallade ekonomiska muskler ifrån?
Lokalföreningen har ingen personal, vi är en raktigenom ideellt driven förening. Undertecknad bakar. Vill någon ta med sig eget fika går det naturligtvis bra.nano skrev:Dyker det upp personal i någon undelig form o vill baka bullar eller göra fika åt oss eller något sådant?
Om du undrar varför mitt svar dröjt något beror det på att jag inte har tid att delta i forumet annat än mycket sporadiskt.
Senast redigerad av Norrlänning 2011-05-04 23:49:51, redigerad totalt 1 gång.
- Norrlänning
tahlia skrev:Min poäng var nu inte att sänka hela konceptet, vilket jag hoppas att du förstår Norrlänning.
Det är alltid givande att få synpunkter. För mig finns inget värre än att omges av en massa ja-sägare. I en sådan miljö finns inga förutsättningar för vare sig mig eller verksamheten att utvecklas.
Senast redigerad av Norrlänning 2011-05-04 23:49:51, redigerad totalt 1 gång.
- Norrlänning