Sällskapskväll i Sundsvall lör 23/1
61 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
geocache skrev:Vilken hemsida är det du menar?
Jag syftar på Attention Sundsvall-Timrås hemsida: http://www.attention-st.se/
EDIT: stavfel
Senast redigerad av Norrlänning 2011-05-04 23:49:44, redigerad totalt 1 gång.
- Norrlänning
- Anslöt: 2010-01-16
KrigarSjäl skrev:sommar skrev:Det heter det ju egentligen idag enligt Socialstyrelsen fast i folkmun tom.
Nu är det inte Socialstyrelsen som sätter definitionerna och vad som står skrivet där beror av den allmänna opinionen. Fram till 1979 hette det på nämnda verk att homosexualitet var en sjukdom...
Vem eller vilka sätter definitionerna då?
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:49:44, redigerad totalt 1 gång.
Norrlänning, det hela är enligt mig ett bra initiativ men varför gör du affischer om det hela?
Skulle jag se en liknande affisch om liknande skulle jag troligen hålla mig borta just för att det blir allmänt känt i varierande grad att det kommer folk som andra betraktar som konstiga och som inte kan stå på egna ben och dreglar var de än går/rullar/snubblar.
Skulle inte vilja sätta på mig en skylt där det står aspergare heller just för att folk inte vet vad det är och jag förväntar mig att majoriteten kommer att tro en massa undeliga saker om en.
Tycker det är bättre att berätta om det tex här
Skulle jag se en liknande affisch om liknande skulle jag troligen hålla mig borta just för att det blir allmänt känt i varierande grad att det kommer folk som andra betraktar som konstiga och som inte kan stå på egna ben och dreglar var de än går/rullar/snubblar.
Skulle inte vilja sätta på mig en skylt där det står aspergare heller just för att folk inte vet vad det är och jag förväntar mig att majoriteten kommer att tro en massa undeliga saker om en.
Tycker det är bättre att berätta om det tex här
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:49:44, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Vem eller vilka sätter definitionerna då?
Den här typen av definitioner är det psykiaterna som står för.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:49:44, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Men varför aktiviteter av karaktären tidsfördriv?
Är aspergarna i Norrland så indolenta att man inte kan ha en vuxen nivå på träffarna?
Varifrån kommer idén att spela sällskapsspel och bowla på aspergerträffar?
Är aspergarna i Norrland så indolenta att man inte kan ha en vuxen nivå på träffarna?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Men varför aktiviteter av karaktären tidsfördriv?
Är aspergarna i Norrland så indolenta att man inte kan ha en vuxen nivå på träffarna.
Personer med As. kan göra mer avancerade saker än så här men om jag förstod Norrlänning rätt, så var dessa aktiviteter önskemål. Många vuxna oavsett diagnos eller ej har sällskapskvällar (väldig vanligt) men kallar det nog ofta något annat, spelar spel, leker lekar, sjunger karaoke och bowlar och då är det på en vuxen nivå . Allvar blandat med skoj och ibland nog bara skoj för det behövs det också. Att du sedan tycker något annat är okej är en annan sak. Krogrunda tex. kan jag tänka mig. Man behöver inte alls eller iaf. inte jämt vara macho.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:49:44, redigerad totalt 3 gånger.
nano skrev:Norrlänning, det hela är enligt mig ett bra initiativ men varför gör du affischer om det hela?
För att nå så många som möjligt ur målgruppen. Tänk på att det exempelvis finns människor som inte har tillgång till dator i hemmet.
nano skrev:Skulle jag se en liknande affisch om liknande skulle jag troligen hålla mig borta just för att det blir allmänt känt i varierande grad att det kommer folk som andra betraktar som konstiga och som inte kan stå på egna ben och dreglar var de än går/rullar/snubblar.
Alla människor är olika. Jag tror det är omöjligt att ha ett upplägg som tilltalar alla. Affischer är ett av flera sätt att nå ut till målgruppen.
nano skrev:Skulle inte vilja sätta på mig en skylt där det står aspergare heller just för att folk inte vet vad det är och jag förväntar mig att majoriteten kommer att tro en massa undeliga saker om en.
Fördomar har alla människor. Att döma av dina inlägg tycker jag du verkar ha en hel del...
nano skrev:Tycker det är bättre att berätta om det tex här
Träffarna riktar sig till alla vuxna med neuropsykiatriska diagnoser. Att bara marknadsföra här är inte aktuellt. Det skulle göra att vi missar en stor del av vår målgrupp.
Jag förstår inte heller vad poängen är att bara använda en kanal, när Attentions resurser ger oss möjlighet att marknadsföra på bred front. Det ena behöver väl inte utesluta det andra.
- Norrlänning
Personligen skulle jag kunna komma på båda delarna själv.
Sällan jag spelar sällskapsspel men jag har inget emot det.
Bowling spelar jag gärna när som helst, gör det dock alldeles för sällan.
Provar gärna curling.
Spelar gärna biljard, promenerar gärna o diskuterar något intressant fysiskt fenomen.
Diskuterar även annat men sällan hur häftig någon är.
Sällan jag spelar sällskapsspel men jag har inget emot det.
Bowling spelar jag gärna när som helst, gör det dock alldeles för sällan.
Provar gärna curling.
Spelar gärna biljard, promenerar gärna o diskuterar något intressant fysiskt fenomen.
Diskuterar även annat men sällan hur häftig någon är.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:49:44, redigerad totalt 1 gång.
Jag tycker snarare att Attention bidrar till att befästa de fördomar som finns och att de är en organisation startad av personal/föräldrar. Med såna här aktiviteter på träffarna får jag som sagt dagcentervibbar och jag menar att vi aspergare får ut mer av träffar med en intellektuellt vuxen nivå. Jag menar också att vi bör skapa en positiv aspergeridentitet utanför handikapperiet och omsorgsvärldens matriser.
Jag skulle inte heller gå runt med en aspergerskylt.
Jag skulle inte heller gå runt med en aspergerskylt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Men varför aktiviteter av karaktären tidsfördriv?
Vad tycker du är en lämplig aktivitet för en Aspergerträff? Och vad är vuxet? Jag tycker du har en väldigt normativ syn på det hela.
Dessutom tror det är helt omöjligt att hitta en aktivitet som passar alla. Gillar man inte bowling (mitt förslag) eller sällskapsspel (en deltagares förslag) kan man ju föreslå någon annan aktivitet. Det är ju dock svårt att veta vad de som inte är med på träffarna vill göra för något.
Träffarna riktar sig inte heller bara till Aspergare utan till alla människor med neuropsykiatriska diagnoser.
- Norrlänning
* Diskussion om verksamheter för NPF:are
* Granskning av dessa
* Debattartiklar, mediebevakning, bloggar, föreläsningar
* Ta del av nya forskningsrön
* Skrivelser till myndigheter, politiker & tjänstemän, protestlistor mot uppenbara fall av myndigheters maktmissbruk
* Den politiska situationen för NPF:are, arbete, sjukskrivning, aktivitetsersättning etc
* Utbyte av kunskap & erfarenheter
* Diskussion om fördomar, mediala nidbilder och bemötandet av dessa
...eller så kan man pyssla bort tiden. Valet är fritt.
Själv undviker jag allt som luktar "fritidsaktiviteter" och intresserar mig mer för det progressiva neurodiversitetsperspektivet än det stigmatiserande omsorgsperspektivet.
Därför är jag medlem i OA och inte Attention eller RFA.
* Granskning av dessa
* Skrivelser till myndigheter, politiker & tjänstemän, protestlistor mot uppenbara fall av myndigheters maktmissbruk
* Den politiska situationen för NPF:are, arbete, sjukskrivning, aktivitetsersättning etc
...eller så kan man pyssla bort tiden. Valet är fritt.
Själv undviker jag allt som luktar "fritidsaktiviteter" och intresserar mig mer för det progressiva neurodiversitetsperspektivet än det stigmatiserande omsorgsperspektivet.
Därför är jag medlem i OA och inte Attention eller RFA.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Jag tycker snarare att Attention bidrar till att befästa de fördomar som finns och att de är en organisation startad av personal/föräldrar. Med såna här aktiviteter på träffarna får jag som sagt dagcentervibbar och jag menar att vi aspergare får ut mer av träffar med en intellektuellt vuxen nivå. Jag menar också att vi bör skapa en positiv aspergeridentitet utanför handikapperiet och omsorgsvärldens matriser.
Träffarna riktar sig till alla människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, inte bara aspergare. Jag tror inte heller att det finns någon universalaktivitet som alla aspergare gillar. Vi är inte en homogen grupp som gillar samma saker och tycker likadant.
Gillar man inte de aktivitetsinriktade träffarna kan man ju exempelvis komma på samtalskvällarna, som har premiär i februari. Där är tanken att vi ska diskutera med varandra.
Vi har även medlemscaféer en gång i månaden (som riktar sig till alla medlemmar). Jag brukar gå på de flesta. Där förekommer ofta intressanta diskussioner och ibland går det väldigt hett till...
KrigarSjäl skrev:Jag skulle inte heller gå runt med en aspergerskylt.
Vad menar du med det? Jag förstår inte.
Senast redigerad av Norrlänning 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
- Norrlänning
Norrlänning skrev:nano skrev:Skulle jag se en liknande affisch om liknande skulle jag troligen hålla mig borta just för att det blir allmänt känt i varierande grad att det kommer folk som andra betraktar som konstiga och som inte kan stå på egna ben och dreglar var de än går/rullar/snubblar.
Alla människor är olika. Jag tror det är omöjligt att ha ett upplägg som tilltalar alla. Affischer är ett av flera sätt att nå ut till målgruppen.nano skrev:Skulle inte vilja sätta på mig en skylt där det står aspergare heller just för att folk inte vet vad det är och jag förväntar mig att majoriteten kommer att tro en massa undeliga saker om en.
Fördomar har alla människor. Att döma av dina inlägg tycker jag du verkar ha en hel del....
Jag är precis lika fördomsfull som nano i det här avseendet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:* Diskussion om verksamheter för NPF:are
* Granskning av dessa
Några av dessa punkter du räknar upp kommer vi säkert att utgå från under samtalskvällarna efterhand. Det är dock en helt ny aktivitet och hur upplägget blir kommer bestämmas av oss som deltar.
KrigarSjäl skrev:...eller så kan man pyssla bort tiden. Valet är fritt.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Deltagarnas önskemål är i alla fall det som styr våra aktiviteter.
KrigarSjäl skrev:Därför är jag medlem i OA och inte Attention eller RFA.
Det finns både för- och nackdelar med att vara med i en förening. För min del överväger fördelarna klart. Om man står utanför kan man dessutom inte påverka inriktningen på föreningens arbete. Att driva en fråga helt på egen hand leder sannolikt till en lång ökenvandring.
RFA har för övrigt bytt namn till Autism- och Aspergerförbundet.
- Norrlänning
Att vara medlem i OA är inte att driva frågor på "egen hand", och RFA/Autism- och Aspergerförbundet styrs av och är startat av personal/föräldrar vilket gör att mycket tänk kommer från omsorgsvärlden. Det kan bl. a Milyc vittna om.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Att vara medlem i OA är inte att driva frågor på "egen hand", och RFA/Autism- och Aspergerförbundet styrs av och är startat av personal/föräldrar vilket gör att mycket tänk kommer från omsorgsvärlden. Det kan bl. a Milyc vittna om.
Jag läste fel. Jag uppfattade det som att du skrev att du inte var med i någon av de föreningar du räknade upp.
Sympatiserar också med flertalet av OA:s grundtankar.
- Norrlänning
KrigarSjäl skrev:* Diskussion om verksamheter för NPF:are
* Granskning av dessa
Hellre bowling och Alfapet än något av ovanstående. Det enda skulle isf vara utbyte av kunskap och erfarenheter. Ev diskussioner blir det nog ändå när man träffas.
Man behöver inte vara indolent för att gilla tex bowling.
Senast redigerad av Selma 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Norrlänning skrev:KrigarSjäl skrev:...eller så kan man pyssla bort tiden. Valet är fritt.
Det ena behöver väl inte utesluta det andra. Deltagarnas önskemål är i alla fall det som styr våra aktiviteter.
Precis, det ena behöver inte utesluta det andra. Jag tycker världen vore mycket tristare om ingen skulle vilja bara "slappa" ibland och sitta och snacka "sk*t" hemma hos, fika på stan, bowla, whatever.
Dock vill jag betona att Attention och Autism och Aspergerförbundet är inget som tilltalar mig för det är till stor del startat av föräldrar och andra anhöriga som tror sig veta vad vi med diagnos behöver. De med egen diagnos som driver något tycker jag i regel är mycket bra men för deras egen del för står jag inte att man gör det under Attention eller Autism och Aspergerförbundet. Borde vara lättare och få fram idéerna hos tex. Oa.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Ju mer jag läser i den här tråden desto mer sorgligt uppenbart blir det för mig att det lär bli protester helt oavsett hur man gör.
Först har vi de aktiviteter som föreslagits av medlemmar (bowling, alfapet) och på den punkten instämmer jag med Krigarn, sedan har vi Krigarns egna förslag som (inte förvånande ) andas "upp till kamp", vilket inte heller direkt tilltalar mig (och således säkert inte tilltalar en mindre grupp andra heller), sedan har vi jag som ryggar bara jag ser ordet "sällskap" och som genast kopplar "samtalskvällar" till något sterilt och stelt...
Nej, det går inte att göra alla nöjda - vilket är lite synd ändå.
Först har vi de aktiviteter som föreslagits av medlemmar (bowling, alfapet) och på den punkten instämmer jag med Krigarn, sedan har vi Krigarns egna förslag som (inte förvånande ) andas "upp till kamp", vilket inte heller direkt tilltalar mig (och således säkert inte tilltalar en mindre grupp andra heller), sedan har vi jag som ryggar bara jag ser ordet "sällskap" och som genast kopplar "samtalskvällar" till något sterilt och stelt...
Nej, det går inte att göra alla nöjda - vilket är lite synd ändå.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.
Selma skrev:KrigarSjäl skrev:* Diskussion om verksamheter för NPF:are
* Granskning av dessa
Hellre bowling och Alfapet än något av ovanstående. Det enda skulle isf vara utbyte av kunskap och erfarenheter. Ev diskussioner blir det nog ändå när man träffas.
Man behöver inte vara indolent för att gilla tex bowling.
Man är åtminstone ideologiskt indolent om man intresserar sig mer för alfapet än för ovanstående.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Re: Sällskapskväll i Sundsvall lör 23/1
Alltså det här med namn är ju väldigt viktigt. Personligen skulle jag nog rygga tillbaka för träffar som heter "Sällskapskväll" och "Samtalskväll". Det första ger mig lite barnliga vibbar, lite familjeaftnar à la NT och det andra associerar jag lite med gruppterapi eller nåt sånt.
En NT-människa som har familj skulle säkert ha gillat "Sällskapskväll". En yngre NT som är singel hade säkert tyckt det lät larvigt (precis som jag). "Samtalskväll" tror jag NT också skulle dissa och få associationer till något jobbigt.
Men om det hade hetat "Träff för folk med NPF-diagnoser", "NPF-träff" (det rimmar ju t.o.m!) eller något sådant så hade jag nog säkert gärna kommit (om jag bodde i rätt landskap).
En NT-människa som har familj skulle säkert ha gillat "Sällskapskväll". En yngre NT som är singel hade säkert tyckt det lät larvigt (precis som jag). "Samtalskväll" tror jag NT också skulle dissa och få associationer till något jobbigt.
Men om det hade hetat "Träff för folk med NPF-diagnoser", "NPF-träff" (det rimmar ju t.o.m!) eller något sådant så hade jag nog säkert gärna kommit (om jag bodde i rätt landskap).
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:49:45, redigerad totalt 1 gång.