Ny mobiltelefon - Samsung eller Nokia?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Ny mobiltelefon - Samsung eller Nokia?

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-16 11:27:59

Hej!

Då Handifonen har strulat så mycket, funderar jag på att ha en vanlig mobiltelefon i stället. En enkel mobiltelefon utan Windows som bas känns mer pålitlig. Dock vill jag gärna ha kamera och möjligheten att skicka/ta emot mms.

Min första mobiltelefon var en Ericsson T10s som jag inte alls var nöjd med. Jag har alltid haft Nokia sedan dess, och är nöjd med Nokia. Jag har tidigare trott att Nokia är bäst och hållbarast.

På Elgigantens hemsida hittade jag två mobiltelefoner som bägge kostade 449 kronor. Den ena är Samsung E2120 och den andra Nokia 5030.

Vid en jämförelse har Samsung-telefonen fler funktioner till samma pris. Eftersom jag alltid haft Nokia, är jag tveksam till att köpa en Samsung. Samsung E2120 har kamera, mp3-spelare, radio och högtalartelefon.
Nokia 5030 har radio, högtalartelefon och ficklampa.

Detta med att lyssna på mp3-musik i mobilen, funkar det bra? Det räcker om jag får in cirka 20-30 mp3-låtar och kan bläddra framåt mellan låtarna. Är det enkelt att föra över mp3-musik till mobiltelefonen? FM-radio brukar bli brus och knaster, funkar inte så bra att gå och lyssna samtidigt.

Och idag är väl en Samsung inte så himla dålig kvalitetsmässigt, jämfört med en Nokia? Eller kommer jag att ångra mig och vilja ha en Nokia efter ett tag?

Nokia 5130 XpressMusic kostar 990 kronor enligt Elgigantens hemsida. Om man jämför den med Samsung E2120, är Samsung ett jättedåligt köp då? *förvirrad*

Är det nån som har lust att bolla lite idéer?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav MsTibbs » 2010-01-16 14:46:39

Jag vill rekommendera iPhone, den har lätthanterlig kalender med ringsignal precis som Handi och man kan ladda ner massor av program på nätet av den typ man vill ha, vet inte om man kan göra upprepade saker eller inte.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Sam » 2010-01-16 17:20:34

MsTibbs skrev:Jag vill rekommendera iPhone, den har lätthanterlig kalender med ringsignal precis som Handi och man kan ladda ner massor av program på nätet av den typ man vill ha, vet inte om man kan göra upprepade saker eller inte.

Håller med, även om den är dyr, så är det väl använda pengar
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Sam

Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-16 17:27:16

iPhone är väldigt dyr och dessutom har jag hört att den är känslig om man tappar den. Jag tycker också att Samsungtelefonen låter intressantare men å andra sidan så är det ganska skönt att köpa samma märke som man har haft tidigare så slipper man leta så infernaliskt efter alla funkioner i början.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-16 17:43:49

Hej!

iPhone verkar vara en bra mobil. Först trodde jag att jag skulle behöva lägga nånstans mellan 4000 och 7000 kronor. Men sen gick jag in på Tradera. Där finns det en del iPhone som kommer att bli billigare. Det finns bland annat en ny för utropspris 500 kronor, inga bud och auktionen går ut i morgon kväll. Så jag ska hålla utkik om det finns nån till rimligt pris.

Annars blir det väl den där Samsung på Elgiganten.

Jag är bunden till Tele2 Snackis i cirka 1 1/2 år till. Det är ett billigt abonnemang, så jag byter ogärna.

Vad gäller hitta alla funktioner så bekymrar det inte mig. Bara menysystemet är någorlunda logiskt. Sen vill jag också att telefonen ska hålla ett tag. En del mobiltillverkare gör dåliga telefoner som håller sämre. I början på 2000 var Nokia bäst, Ericsson nåt man skulle akta sig för. Hur är det i dag?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Moggy » 2010-01-16 18:24:44

Lilla Gumman skrev: I början på 2000 var Nokia bäst, Ericsson nåt man skulle akta sig för. Hur är det i dag?

SonyEricsson har många misslyckade produkter och lanseringar bakom sig vilket gjort att dom blivit en i mängden idag, för var det ju så att det fanns Nokia och Ericsson och några småtillverkare.

Men det är inga större fel på SEs mobiler idag om du inte söker efter de nyaste och mest innovativa. Bra Mp3-spelarfunktion, kanske bäst på marknaden för kameran och lättanvänt menysystem.

Kalenderfunktionen är standard, fyller sin funktion men inte mycket mer än så.

GPS på många nyare modeller med en programvara som tydligen är ansedd som ovanligt bra.

En SE W910i äe ett bra begagnatköp idag om du vill ha en med MP3-spelare.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav MsTibbs » 2010-01-16 19:31:42

Jag har en Samsung och hade det förut också, trivs bra med den, lättanvänd. Förut har jag haft två Nokia, trivdes bra med dem med.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav clivia » 2010-01-17 1:57:20

Tjo!

Ericsson har lättnavigerade menyer, är bra för musik och genereall användning samt har ok batteritid.
Dock en rad andra begränsningar som ibland buggig och lite annat, beroende på modell. Och ja, på tradera kan man finna billigt MEN akta så det inte är Kina-kopior...
...eller det är trasiga prylar.

Nokia är relativt lättnavigerat, har en del roliga funktioner och har varit länge lite bling bling märke. Deras kvalitet har höjts en aning, de har också rätt så bra funktioner på deras lurar, dock är batterierna under all kritik.

Samsung är lite si å så med. Nyare modeller har bättre gränssnitt, lättare menyer och därmed också lite bättre batteri men annars är samsung en av de tilvlerkarna som haft sämt i batteriväg.

Sen har du också HTC-lurar, som faktiskt är stabila i helhet, dock inte alltid lätta menyer och dessutom långsamma. Batteri och täckning är bra på dem. Överlag är de också stabila.

Vad du får mest för pengar?
upp till tusen kronor kan du få lite av varje, men inte många som erbjuder allt i ett, om ens någon alls.
För att gå från Handi, tror jag kanske Sonyn passar trots allt bättre för det du beskriver.
Nokian väljer om du ska ha mer än musik. Ta kort och sånt med, då är det definitivt Ericsson

50-serien av Nokian är la ok.
W.serien för SE är också ok.
för foto är C-serien från SE
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
clivia

Anslöt: 2009-03-05

Inläggav nallen » 2010-01-17 2:00:20

Jag har en Samsung B2100 nånstans, köpt i sommras. OM den är representativ för Samsungs telefoner så är det inget jag kan rekomendera, 2100:an är det sämsta skit jag nånsin försökt använda.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Bjäbbmonstret » 2010-01-17 11:26:33

clivia skrev:50-serien av Nokian är la ok.
W.serien för SE är också ok.
för foto är C-serien från SE

Du verkar kunnig. Du låter som du kan ha jobbat med det där!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-17 11:50:17

Hej!

Samsung kan tydligen vara både bra och dåligt. Precis som alla andra modeller. Man kan ha oturen att få ett måndagsexemplar som bara krånglar och går sönder efter ett tag. Eller så kan telefonen funka bra och hålla i evighet. En kan tycka att telefonen är skit, medan en annan kan tycka att den är helt ok.

Så det bästa är att jag får känna på lite olika mobiler på Elgiganten, kika i menyerna och se vad de innehåller, och därefter bestämma mig.

Jag vet inte om jag ska ha Handifonen kvar och ha en mobil som backup. Eller om jag ska ersätta Handifonen.

När jag ska köpa en ny telefon gäller det att fundera på vilka funktioner jag verkligen behöver. Jag vet ju vad jag anänder Handifonen till. Frågan är om jag behöver använda Handifonen till just det.

Vi fick en Yantramatta i julklapp. Då jag ska ligga på den sätter jag i hörlurar i Handifonen, sätter Handifonen på drygt 20 minuter (vill inte ligga längre) och sätter på mp3-musik. I stället kan jag sätta på en LP eller CD i stereon och använda en äggklocka som ringer efter den tid jag bestämt.

Och att ha musik med sig jämt, det är rätt tonårsaktigt. Man behöver inte ha mp3-musik i öronen när man motionerar eller åker buss/tåg. Jag har faktiskt en bärbar CD-spelare också.

Vad gäller kameran så kan jag faktiskt ha med mig min digitalkamera och ta bilder med den i stället för med Handifonen. Om nån vill se bilder på mina katter t.ex. så kan jag ju faktiskt låta bli att radera de bilderna från kameran och starta kameran varje gång nån vill se hur de ser ut.

Ju mer jag diskuterar med mig själv, desto mer står det klart att jag klarar mig med den allra billigaste mobilen där man bara kan ringa och skicka sms. Givetvis vill jag väldigt gärna ha en mobil där jag kan ta bilder, skicka mms, lyssna på musik etc. men jag vet att jag klarar mig utan.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-01-17 12:52:27

Om du står ut med att släpa med dig Handifonen, digitalkameran (CD-spelare) och en mobil ska du nöja dig med det billigaste billiga som ofta säljs för 200 kr, fungerar alldeles utmärkt att ringa med och att skicka SMS, men du kan ju slippa släpa med dig allt om du skaffar dig något mer avancerat.

Ska du ersätta:
    CD-spelaren - väldigt många mobiler idag har MP3-spelare, lite bökigare att ladda med musik jämfört med att bränna/köpa CD och sätta i spelaren, enklast är det om du har minneskort och minneskortsläsare till datorn, men det är inte säkert att det går att skapa spellistor den vägen.

Kameran - alla mobiler med kamera har display där du enkelt kan visa bilderna samt ladda ner bilder i mobilen som du vill ha tillgängliga för att kunna visa. Även här är det vettigt med minneskort. Dock har de flesta mobiler en mycket sämre kamera än de flesta digitalkameror.

Handifonen - undersök vilka funktioner du behöver och ta reda på om de finns till den telefon du vill ersätta Handifonen med.
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav clivia » 2010-01-17 13:46:20

för det du beskriver skulle jag råda dig en SE- C900 något.
JAg vet de går att köpa under 1000SEK.

Och nej jag har inte jobbat med det, dock har jag under en längre tid försökt hitta egna lösningar för hjälpmedel och därmed fått det som intresse...
..handifone är inte heller alternativ för mig då det känns klumpig i förhållande till dess kompabilitet med andra produkter.
clivia

Inläggav Moggy » 2010-01-17 13:52:07

Lilla Gumman skrev:
Ju mer jag diskuterar med mig själv, desto mer står det klart att jag klarar mig med den allra billigaste mobilen där man bara kan ringa och skicka sms. Givetvis vill jag väldigt gärna ha en mobil där jag kan ta bilder, skicka mms, lyssna på musik etc. men jag vet att jag klarar mig utan.

Hälsningar

Lilla Gumman

Beundransvärd insikt. Respekt för det.

Önskar att jag kunde komma fram till samma sak när jag ska köpa nåt.

"Men det är ju rätt bra ibland med en bra kamera....och GPS vore lite skoj...och en bra Mp3-spelare är fint...rejält med minne så att jag kan lägga in nån ljudbok...en sjysst skärm vill man ju ha...och WLAN...."
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:49:20, redigerad totalt 1 gång.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav clivia » 2010-01-17 14:35:07

Dom 3 modellerna som såg ut passa dina behov var

:SE S312. Fördelar: Stabil mobil, bra kamera, bra ljud. Nackdelar: Använder annat typ av minenskort än vad många andra modeller gör, brukar ibland har dyrare tillbehör.

Samsung: 3050
Fördelar: Brukar vara användarvänlig samt så har samsung mycket bra support. Relativt stabil mobil med bra batterilängd. Brukar bjuda på bra ljud.Denna modell har sådan minnestyp som många andra också använder, tex Nokia och digitalkameror. nackdelar: Deras inbygda menyer brukar dra en del batteri och det gå rinte att stänga av. Den har en slide-lucka för knappsatsen och skulle man vara det minsta klumpig är det lätt man för sönder det (talar av egen erfarenhet).

Nokia(5130): Nokias telefoner delar menyer mer eller mindre oavsett modell.
Menyerna är relativt enkla att navigera men jag kan personligen tycka de delade på dem lite ologiskt ibland. Hur som helst är dess enkelhet en fördel. Nokia lurar av Express-modellerna har bra ljud och som bonus är nästan alla derass lurar kompatibla med både kunna ta/skicka sms, mms OCH E-post! (tex google funkar med denna lur). Nu vet jag inte vilken uttag den har men om jag inte minnes mig fel så brukar Express lurarna ha vanlig 3.5mm uttag, vilket gör att man kan använda sina favorit hörlurar till den om man vill.

Så Nackdelarna då....
..fördelarna är rätt många följt dock av många nackdelar:
blir lätt för varm när och om man surffar med dem, ibland även när man lyssnar på musik. För det ska funka bra bra, bör man check efter uppgradering av mjukvara lite titt som tätt. Batteritiderna är ett hån. Lite bättre batteritid blir det när man inte använder 3G men inte mycket.
Den har lite små långsamma menyer. Vid inköp kan en hel del saker vara påslagna så man får navigera sig runt och stänga ner alla extra funktioner som är påslagna.
Just ja, kameran...det GÅR att ta bilder men urk urk urk vilken dålig kvalitet. Samma gäller samsung luren, samma sak där.

Jag tror att du får mest ut för pengarna att välja Ericsson. Billigast i drift kan vara trots allt Nokian. Minst krångel med viss kompromiss och ändå få "det mesta" som man kan ta med en nypa salt, får du av Samsung.

Modellerna är tagna från listan av lurar under 1k av Elgigantens hemsida.

Så de är de lurarna som enligt mig och dina beskrivningar tror skulle passa dig allra bäst.
Känn på dem när du är i butik. Frågar du expedit tror jag du kan få liknande svar. Lycka till!

//Clivia the geek out.
clivia

Inläggav Miche » 2010-01-17 15:35:21

clivia skrev:Nokia(5130):

Nu vet jag inte vilken uttag den har men om jag inte minnes mig fel så brukar Express lurarna ha vanlig 3.5mm uttag, vilket gör att man kan använda sina favorit hörlurar till den om man vill.

Enligt Nokias hemsida så har 5130 3,5 mm uttag!
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-17 19:54:17

Hej!

Jag nämde Elgiganten därför att det är den enda elektronikkedja i stan som säljer mobiler, om man bortser från Telia-butiken. Och Elgiganten har en bra hemsida där man kan kika på olika modeller innan man åker dit.

Jag ska på möte på hab den 3 februari. Vid det laget ska jag ha bestämt mig om jag ska ha Handifonen kvar eller inte, och om jag inte vill det ska jag helst ha ett konkret alternativ.

Tre modeller med mp3-spelare, radio, kalender och kamera:

Samsung E2120 med 10 timmar taltid och 560 timmars standbytid.
Pris: 499 kr.

Nokia 5130 Xpress music med 6 timmars taltid och 288 timmars standbytid.
Pris: 990 kr.

Samsung C3050 med 8 timmars taltid och 340 timmars standbytid.
Pris: 849 kr.

Finns ju en del andra modeller också.

Tack för all hjälp i tråden! Skriver vilken det blir, när jag har bestämt mig.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-01-17 22:53:14

Innan du bestämmer dig så bör du veta i vilken utsträckning du ska använda de olika delarna.

Hur mycket ska du lyssna på musik och går det att sätta in minneskort som utökar utrymmet (och stödjer din dator det minneskortet)? Tänk på att vissa typer av minneskort är mycket dyrare än andra och du kanske inte ska köpa minneskortet hos Elgiganten (jag köpte minneskort till en mobil hos telia.se mycket billigare inklusive frakt än vad samma sort kostade hos Elgiganten).

Radion är väl inte mycket att orda om, de flesta mobiler har en rätt dålig radio eftersom antennen aldrig kan bli speciellt bra (oftast är det hörlurssladden som utgör antenn).

Kontrollera hur många kalenderplatser som finns och om det går att upprepa alarm (om du behöver det).

Tänk på att kameran aldrig kan bli riktigt lika bra som din digitalkamera eftersom optiken i mobilen är så kompakt. Den duger för viss dokumentation, men räkna inte med att ersätta digitalkameran helt. Kontrollera även om det finns blixt om du behöver det.
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-18 0:46:27

Hej!

Jag har tänkt mig att fortsätta använda min digitalkamera. Mobiltelefonkameran har jag använt mest för att ta bilder av katterna och visa för folk, ta bilder för att visa hur det ser ut på vår odlingslott, ta en fin bild på vårblommor och skicka en vårhälsning per mms, ta en bild på nån växt för att ta reda på vilken sort det är, ta en bild på en jacka som jag hittar i en affär och som jag tror att maken skulle gilla och sånt. Det är inga bilder som ska dras ut på pappersbilder sen. De sparas och visas i telefonen, skickas som mms eller möjligen skickas per mejl eller läggs upp på min blogg.

I min gamla mp3-spelare (som jag har tappat bort) hade jag cirka 30 mp3-låtar. Nu har jag 10 kvar, efter Vista-kraschen som jag skrev om förut. Omkring 50 mp3-låtar skulle i dagsläget kännas som ett max. Men 30 låtar går också bra.

Lyssna på radio brukar bli rätt brusigt i mobilen. Det vet jag. Använder det inte så mycket. Men tänker mig att i sommar när jag ska vara på odlingslotten och rensa ogräs, kunde det vara trevligt att även lyssna lite på radio. Fast då kan jag lika gärna ha en batteriradio.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav clivia » 2010-01-18 2:44:30

av de nämda modellerna är det bara Nokian som har bra kalender/larmfunktioner tyvärr.
På Nokian kan man lägga dit hur många larm man vill, hur ofta de upprepas eller hur de upprepas. Snarare har jag för mig Nokia som helhet är ensamma om det, om man inte går upp i mer avancerade lurar (smartphones). SDflash är det som Nokian och Samsungen (som nämns ovan) använder och är också minneskort som vanligast läses av..ja...de flesta maskiner och appareter som kan läsa minneskort.

Precis som Miche säger, så "samtalstid" är relativ till användning, därav att jag nämnde så mycket om batteritid/kvalitet i mina inlägg.
Där är Nokia som märke generellt dåliga på, oavsett modell.
Samsung är lite rysk roulett med. Ericsson brukar ha bra batterier.
Och som sagt, vill du använda kameran i mobilen är tyvärr inte Nokian ett bra val då deras kameror är urusla, oavsett hur många Megapixlar de säger sig kamerorna har.

Lycka till!
clivia

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-18 10:29:21

Hej!

Jag har alltid haft Nokia förut. Jag har använt kameran på de senaste mobilerna. Till den använding jag beskrev duger den absolut. Jag har en digitalkamera jag kan använda vid vanlig fotografering. Bilderna i kameran lämnar sällan kameran, och blir i stort sett aldrig uppförstorade om de gör det. Det räcker om det går att se vad bilden föreställer.

Vill jag att nån ska se att rosorna har slagit ut på odlingslotten, använder jag mobilkameran. Vill jag ta en bild på rosorna som jag sen sätter in i album eller ramar in på väggen, då använder jag digitalkameran. Förstår du vad jag menar, clivia?

Jag har en vanlig papperskalender i år, som jag jobbar på att titta i regelbundet. I mobiltelefonens kalender lägger jag in enstaka tider. Det kan vara möten på hab, läkartider, tandläkartider, när fotbollsträningen börjar, när det är fotbollscup och liknande. Plus att jag lägger in att jag ska ta medicinen varje dag. Sen är det också bra ifall man kan sätta en timer som ringer efter en viss tid. Eller ett tidtagarur som man själv stoppar.

Musiken är viktigare. Men där har jag inte behovet av att få in hela musiksamlingen i mobilen, utan bara några få favoritlåtar som jag kan lyssna på när jag åker buss/tåg och som är lätta att byta ut. Telefonens batteri bör hålla en hel dag innan den behöver laddas, även om den används mycket. Om jag motionerar eller är på resa kanske jag lyssnar på musik i en timme eller två. Men annars kanske jag lyssnar på musik bara under 20 minuter då jag ligger på yantramattan, eller om jag åker buss i stan och jag vill "skärma av".

Jag kan inte använda de vanliga stereolurar som medföljer och som man pluggar in i öronen, för de ploppar ut hela tiden. Jag måste ha vanliga bygellurar, alternativt såna som man hakar runt örat. Till Handifonen har jag på prov fått låna en sladd som man sätter i Handifonen och pluggar in hörlurarna i. Såna sladdar finns till de flesta telefonmodeller efter vad jag förstår. Det verkar också som att några av modellerna har 3,5 mm uttag så man kan sätta i vanliga hörlurar direkt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Miche » 2010-01-18 15:02:45

Lilla Gumman skrev:I mobiltelefonens kalender lägger jag in enstaka tider. Det kan vara möten på hab, läkartider, tandläkartider, när fotbollsträningen börjar, när det är fotbollscup och liknande. Plus att jag lägger in att jag ska ta medicinen varje dag. Sen är det också bra ifall man kan sätta en timer som ringer efter en viss tid. Eller ett tidtagarur som man själv stoppar.

Här vill jag bara varna dig för de billigaste mobilerna som har vad de kallar kalender.

De billigaste Nokia-modellerna har tyvärr bara plats för 10 tider samtidigt i kalendern vilket inte räcker till, så kontrollera detta innan du bestämmer dig så att du inte får en i princip oanvändbar kalender i mobilen.
Miche

Inläggav clivia » 2010-01-18 15:39:18

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:I mobiltelefonens kalender lägger jag in enstaka tider. Det kan vara möten på hab, läkartider, tandläkartider, när fotbollsträningen börjar, när det är fotbollscup och liknande. Plus att jag lägger in att jag ska ta medicinen varje dag. Sen är det också bra ifall man kan sätta en timer som ringer efter en viss tid. Eller ett tidtagarur som man själv stoppar.

Här vill jag bara varna dig för de billigaste mobilerna som har vad de kallar kalender.

De billigaste Nokia-modellerna har tyvärr bara plats för 10 tider samtidigt i kalendern vilket inte räcker till, så kontrollera detta innan du bestämmer dig så att du inte får en i princip oanvändbar kalender i mobilen.

Har inte Nokia släppt på det där med deras mjukvaror och blivit mer generösa?
clivia

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-18 20:48:47

Hej!

Alla Nokia-modeller med kalender som jag har haft, har inte haft någon maxgräns för hur mycket man kan lägga in. Jag har lagt in alla födelsedagar årsvis, och utöver det lagt in möten etc. utan att telefonen har protesterat det minsta. Fast mina mobiler har jag oftast fått "på köpet", köpt begagnad eller också köpt ny för runt tusenlappen eller mer. Jag har aldrig gett typ 300 kronor för en mobil i butik.

Jag har bestämt mig för att välja ut den mobil som jag gillar bäst och köpa den över disk, istället för att få den gratis och sen få en förhöjd avgift på abonnemanget. Bättre att ha betalt den på en gång. Men jag har egentligen inga pengar, så det får bli en som kostar under 1000 kronor. Annars får jag spara i evigheter.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:49:21, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in