Vad beror på Voltaren resp. fluoxetin/SSRI?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav weasley » 2010-01-13 21:31:16

Bror Duktig skrev:
weasley skrev:I övrigt tycker jag att du, Bror Duktig, borde prova Voltarensalva om det "bara" är i lillfingret du har ont. Jätteonödigt att käka piller som påverkar hela kroppen när du bara behöver det på en begränsad del!

Själv använder jag BARA Voltarensalva (receptfritt på Apoteket) om jag har ont på avgränsande ställen. Känns aponödigt att överdriva.

Jag fick Voltaren utskrivet av en ortoped för att lägga inflammation jag har i fingret efter en kraftig skada från hundbett (lade mig i hundslagsmål mellan stor jaktsetterhane och alaskan malamutehane). Vid skadetillfället kunde jag se min led och mitt skelett.

Tror du att salva skulle fungera? (Ej retorisk fråga.)

Det är inflammation i leden, yttersta leden skadades. Infektion har jag ej, men inflammation. Fingerleden ser helt reumatisk ut.

Jag tror absolut att salvan skulle fungera! Fingrarna är ganska tunna så den kommer lätt ner till det skadade området.

Det hade varit annorlunda om det hade varit i låret - där finns det så mkt muskler och senor och fett och ben att salvan nog har svårt att tränga in tillräckligt bra om det är ett djupt sår.

Låter otäckt att se ben och skelett. Jag tror jag fick syn på mitt eget ben en gång när jag slant med en mattkniv. Det var nog den enda gången jag nästan svimmat.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:46:48, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav Bror Duktig » 2010-01-13 21:45:52

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:
weasley skrev:I övrigt tycker jag att du, Bror Duktig, borde prova Voltarensalva om det "bara" är i lillfingret du har ont. Jätteonödigt att käka piller som påverkar hela kroppen när du bara behöver det på en begränsad del!

Själv använder jag BARA Voltarensalva (receptfritt på Apoteket) om jag har ont på avgränsande ställen. Känns aponödigt att överdriva.

Jag fick Voltaren utskrivet av en ortoped för att lägga inflammation jag har i fingret efter en kraftig skada från hundbett (lade mig i hundslagsmål mellan stor jaktsetterhane och alaskan malamutehane). Vid skadetillfället kunde jag se min led och mitt skelett.

Tror du att salva skulle fungera? (Ej retorisk fråga.)

Det är inflammation i leden, yttersta leden skadades. Infektion har jag ej, men inflammation. Fingerleden ser helt reumatisk ut.

Jag tror absolut att salvan skulle fungera! Fingrarna är ganska tunna så den kommer lätt ner till det skadade området.

Det hade varit annorlunda om det hade varit i låret - där finns det så mkt muskler och senor och fett och ben att salvan nog har svårt att tränga in tillräckligt bra om det är ett djupt sår.

Låter otäckt att se ben och skelett. Jag tror jag fick syn på mitt eget ben en gång när jag slant med en mattkniv. Det var nog den enda gången jag nästan svimmat.

Usch. Jag svimmade nästan också. Jag blev helt yr, svamlade något till den andra hundägaren, vinglade in och ramlade ihop i farstun. Kröp in i sovrummet och lade mig på golvet med benen högt.

Och jävlar vad ont det gjorde. Svimningsnivå på den smärtan. Det gjorde så jävla ont att läkaren som undersökte fick lägga blockad på hela fingret för det gick inte att röra. Fast inte med en gång, utan när chocken hade lagt sig efter några timmar.

Hon trodde nog att jag var pipig eller nå't (jag förstod det av senare träffar och samtal om smärtan), men ortopeden jag träffade nyss sade att det kunde bli så här i smärtnivå, beroende på nerver.

Förr brukade jag klara sådana situationer bra, utan svimning och skit. Men jag har något vajsing med kortisolet och tror att det är det som gör att jag hanterar stress så oerhört dåligt nu för tiden (yrsel och svimningskänslor).

Kanske ska testa Voltarensalva. Ska försöka komma ihåg att ringa ortopeden och fråga vad hon tycker. Hon kanske kan skriva ut så slipper jag dra in på maten :?
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Aspergare och vården

Logga in