Skapligt nydiagnostiserad aspie funderar på behandlingshem
24 inlägg
• Sida 1 av 1
Skapligt nydiagnostiserad aspie funderar på behandlingshem
jaha, då har det gått så långt att man tom fått joina sig ett aspieforum är ny här och har aldrig skrivit något förut, men med tanke på vad jag tänker göra så tycker jag det är lika bra å få det gjort!
jag har alltid varit annorlunda, men aldrig förstått varför. jag började knarka i 14årsåldern och har nu kört på i nära 13 år. var kraftigt emot droger tills en plötslig dag då jag fick för mig att jag måste testa allt. det var skoj hit och dit tills jag blev 19 och för första gången hamnade på psykakuten. jag är nu 26, har både panikångest och aspergers vilket som just ni vet ställer till det mesta rätt rejält :p har oerhört svårt för relationer av alla slag, att träffa nytt folk och folk öht. jag har lätt att hata och svårt att älska, har noll motivation till någonting alls och är fullständigt känslokall.
nu, efter år och år av försök att civilisera mig själv, så har jag bestämt mig för att ta in på behandlingshem för att en gång för alla göra en förändring. har slutat kortare perioder förut, och har inget problem med det, ramlar bara tillbaka varje gång.
det jag undrar över här och nu är mest var jag borde ta vägen, jag vet att jag vill, och har helt klart bestämt mig för att jag ska, kvar är bara frågan var. en bra själ från forumet föreslog http://www.korpberget.se, vilket verkar som ett vettigt val. det jag behöver är förslag från andra som suttit i samma situation som mig. det finns så mkt att välja på, och så mkt som är skit.
känner du igen dig öht så berätta mer än gärna vad du gjorde åt saken och hur det gick, detta kommer tveklöst att förändra mitt liv, frågan är bara hur men jag föredrar att försöka vara positiv och vill gärna tro att det enbart kan sluta bättre än det är just nu
mkt mer än så var det inte, tips på behandlingshem och vad nu mer man kan göra åt det hela, undrar ni något så fråga gärna, jag är inte blyg då jag anser att man skapas som man är menad. det var allt för nu, svara på =)
jag har alltid varit annorlunda, men aldrig förstått varför. jag började knarka i 14årsåldern och har nu kört på i nära 13 år. var kraftigt emot droger tills en plötslig dag då jag fick för mig att jag måste testa allt. det var skoj hit och dit tills jag blev 19 och för första gången hamnade på psykakuten. jag är nu 26, har både panikångest och aspergers vilket som just ni vet ställer till det mesta rätt rejält :p har oerhört svårt för relationer av alla slag, att träffa nytt folk och folk öht. jag har lätt att hata och svårt att älska, har noll motivation till någonting alls och är fullständigt känslokall.
nu, efter år och år av försök att civilisera mig själv, så har jag bestämt mig för att ta in på behandlingshem för att en gång för alla göra en förändring. har slutat kortare perioder förut, och har inget problem med det, ramlar bara tillbaka varje gång.
det jag undrar över här och nu är mest var jag borde ta vägen, jag vet att jag vill, och har helt klart bestämt mig för att jag ska, kvar är bara frågan var. en bra själ från forumet föreslog http://www.korpberget.se, vilket verkar som ett vettigt val. det jag behöver är förslag från andra som suttit i samma situation som mig. det finns så mkt att välja på, och så mkt som är skit.
känner du igen dig öht så berätta mer än gärna vad du gjorde åt saken och hur det gick, detta kommer tveklöst att förändra mitt liv, frågan är bara hur men jag föredrar att försöka vara positiv och vill gärna tro att det enbart kan sluta bättre än det är just nu
mkt mer än så var det inte, tips på behandlingshem och vad nu mer man kan göra åt det hela, undrar ni något så fråga gärna, jag är inte blyg då jag anser att man skapas som man är menad. det var allt för nu, svara på =)
Senast redigerad av beppo 2011-05-04 23:44:20, redigerad totalt 1 gång.
Beppo, förstår jag dig rätt att du knarkar ospecificerade droger, men redan i första posten rekommenderar ett specifikt behandlingshem?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:44:20, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Savanten Svante skrev:Beppo, förstår jag dig rätt att du knarkar ospecificerade droger, men redan i första posten rekommenderar ett specifikt behandlingshem?
okej, jag tar allt jag kommer över utom heroin. främt cannabis, amfetamin och benzo numer. och ja, jag letar efter ett behandlingshem då jag sen länge är trött på detta men inte lyckas göra något ordentligt åt det.
Vad får dig att nämna korpberget? Jag är nyfiken!
Själv är jag i princip drogmotståndare, men jag kan diskutera saken, jag tar sömnmedel, mot just sömnproblem ibland, vilket inte gör mig rabiat. Right?
Själv är jag i princip drogmotståndare, men jag kan diskutera saken, jag tar sömnmedel, mot just sömnproblem ibland, vilket inte gör mig rabiat. Right?
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:44:20, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Hmm. Förlåt en dum fråga, men somliga av dina droger jobbar mot varandra, varför tar du droger som jobbar MOT varandra?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Hmm. Förlåt en dum fråga, men somliga av dina droger jobbar mot varandra, varför tar du droger som jobbar MOT varandra?
för att precis alla droger hjälper mot hur jag normalt mår, vissa tar bort agressionerna, vissa tar bort oron. sömnpiller äter jag oxå i mängder, nozinan, remeron och theralen som minimum. jo jag vet att remeron är antidepp så dom tar jag bara ibland så att inte fel funktion slår in. jag är dygnet runt smått paranoid, orolig och får snabbt för mig att lösa saker med våld om det inte går som jag vill. varför vet jag inte, och jag kan inte motverka det.
korpberget nämner jag då en person från detta forum föreslagit det, och jag måste erkänna att det ser helt okej ut. är inte i position att komma med alltför stora krav då detta är något jag måste göra, och måste göra ganska nu.
Theralen har jag stor erfarenhet av. Hur uppfattar du verkan av den?
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Theralen har jag stor erfarenhet av. Hur uppfattar du verkan av den?
den är precis som många sömnmedel utom benzo mer lr mindre verkningslös. 5 nozinan får mig att drömma, inte sova mer lr stadigare. theralen har som bäst en relativt lugnande effekt vid intag av minst 12-20 st 20mg alimemazinpiller, dvs 10talet milliliter av theralen i vätska, lr något sådant. det funkar inte likadant åt andra hållet, det som gör folk pigga gör mig hyperaktiv. dvs en kopp kaffe = darra och svettas i 12 timmar. starkt lugnande = minimalt lugnare i några timmar.
beppo skrev:Savanten Svante skrev:Theralen har jag stor erfarenhet av. Hur uppfattar du verkan av den?
den är precis som många sömnmedel utom benzo mer lr mindre verkningslös. 5 nozinan får mig att drömma, inte sova mer lr stadigare. theralen har som bäst en relativt lugnande effekt vid intag av minst 12-20 st 20mg alimemazinpiller, dvs 10talet milliliter av theralen i vätska, lr något sådant. det funkar inte likadant åt andra hållet, det som gör folk pigga gör mig hyperaktiv. dvs en kopp kaffe = darra och svettas i 12 timmar. starkt lugnande = minimalt lugnare i några timmar.
Vilka sömnmedel skulle du jämföra theralen med?
Själv jämställer jag nästan zolpidemartrat med imovane, fast den senare smakar apa i munnen hela dan efter.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:beppo skrev:Savanten Svante skrev:Theralen har jag stor erfarenhet av. Hur uppfattar du verkan av den?
Vilka sömnmedel skulle du jämföra theralen med?
Själv jämställer jag nästan zolpidemartrat med imovane, fast den senare smakar apa i munnen hela dan efter.
har svårt att jämföra då alla verkar väldigt väldigt svagt på mig. är halvt immun mot sömnpiller i allmänhet.
Hej! Om jag var i din situation, då skulle jag gå ett öppet NA möte. Och där skulle jag fråga hur andra har gjort och gör. Finns det en ledig plats på Korpberget så skulle jag springa dit omedelbart. MVH
Senast redigerad av milve 2011-05-04 23:44:20, redigerad totalt 1 gång.
milve skrev:Hej! Om jag var i din situation, då skulle jag gå ett öppet NA möte. Och där skulle jag fråga hur andra har gjort och gör. Finns det en ledig plats på Korpberget så skulle jag springa dit omedelbart. MVH
dehär med att springa till korpberget, är det på grund av drogandet lr för att korpberget är bra? =)
milve skrev:Har bara hört gott om Korpberget.
jasså du oxå =) dåså, likabra att ta det ställe man hört mest gott om då. ni får gärna berätta mer insatt just vad som är bra med stället. kommer ju få spendera antalet månader där antar jag.. men skam den som ger sig :p
Var hittade du rekommendationen till korpberget? Jag missar nåt här!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Savanten Svante skrev:Var hittade du rekommendationen till korpberget? Jag missar nåt här!
den fick jag först i ett pm av en användare här. och har nu under senaste dagarna försökt hitta så många åsikter som möjligt om det hela. har änsålänge bara hört bra saker, ihop med att vissa förstås ser 12stegs som hjärntvätt. men jag är inte skraj att bli hjärntvättad då ingen hittils lyckats påverka mina handlingar lr tankegångar öht.
Vilka behandlingshem har ni suttit på, vilka är bäst?
fortsätter det halveviga sökandet efter det "perfekta" behandlingshemmet om man nu kan kalla det så. jag vill slippa dom jag känner här och resten av denna stad i övrigt, och behandlingshem är enda lösningen som finns kvar.
har ni haft knarkproblem under längre tid? och suttit på behandlingshem, isåfall vilket?
har ingen aning själv men kan inte låta bli att undra vad det finns att välja på och vilket man borde välja. är inte och kommer aldrig bli troende så ett sådant hem vore nog överflödigt.
det är inga speciella droger det handlar om heller, bara mer lr mindre Allt :p ihop med aspergers undrar man om lösningen är utan lr med mediciner till att börja med, tar gärna förslag på även det.
har ni haft knarkproblem under längre tid? och suttit på behandlingshem, isåfall vilket?
har ingen aning själv men kan inte låta bli att undra vad det finns att välja på och vilket man borde välja. är inte och kommer aldrig bli troende så ett sådant hem vore nog överflödigt.
det är inga speciella droger det handlar om heller, bara mer lr mindre Allt :p ihop med aspergers undrar man om lösningen är utan lr med mediciner till att börja med, tar gärna förslag på även det.
Hej! Välja o välja. Om du kan finansiera din vistelse själv kan du nog välja i högre utsträckling.
Annars är det väl i dom flesta fall oftast t ex socialtjänsten, LSS, sjukvården som väljer och du som kan ha önskemål?
MVH Flinta
Annars är det väl i dom flesta fall oftast t ex socialtjänsten, LSS, sjukvården som väljer och du som kan ha önskemål?
MVH Flinta
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 23:44:20, redigerad totalt 1 gång.
Flinta skrev:Hej! Välja o välja. Om du kan finansiera din vistelse själv kan du nog välja i högre utsträckling.
MVH Flinta
jorå men är sjukskriven sen många år så finansiering är inga problem, får åka näst intill var som helst. vill bara ha ett hem som passar, där jag kan lära mig att förstå denna knepiga "sjukdom" :p
Återgå till Aspergare och vården