Nyfikna frågor 2

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pewe » 2009-12-31 18:07:02

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Tycker jag för min del, har kunskaper tack vare brinnande intresse som varierar.

2. Tror du på Gud?

Vill nog veta vilken Gud som avses :roll: Men är privatkristen, alltså inte aktivt med i någon fösamling eller så.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)


Att inte respektera mig som jag är, falskhet , översittartyper.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Respektera mig som jag är

5. Samlar du på något? Vad?

Mycket men det varierar, kan ta några gamla exempel.
Vapen,medaljer, olika fordon, klockor gamla mekaniska,filmer.
Mynt och frimärke, datorer mm. Mina nuvarande vill jag inte gå
in på.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Vet inte, tror de flesta ser mig lite speciell då jag ofta håller på med
lite olika projekt. Men upplever som de är lite intresserade med?

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Människor som bjuder på sig själva, som kan tala om att de gjort
bort sig totalt, sedan bara skratta åt det.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Vet i tusan, men sängen är nog med i samanhanget :roll:

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Nu är väl knappast det inte någon större risk, eftersom jag knappt inte
spelar? Men händer ju att jag får typ lotter ibland, men vet inte om jag
skulle göra något speciellt?
Senast redigerad av Pewe 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Pewe
 
Inlägg: 140
Anslöt: 2009-11-08

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav nano » 2009-12-31 18:36:09

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Ja det verkar så, själv är jag väldigt glad i mina intressen.
Har stor fördel i konstruktionssamanhang.

2. Tror du på Gud?
Nej.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Översitteri, maktmedel för maktutövandets skull.
Korrekt utövad makt är ok (but then define "korrekt utövad makt" :/).

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Juste.

5. Samlar du på något? Vad?
Lyckliga upplevelser, minnen, bra att-ha-saker, elektronikkomponenter.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Emellanåt ja

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Vet ej, glädjande saker, nej jag vet inte.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Skulle vilja kopiera weasleys och pointblanks svar på detta och berätta att jag gärna bygger något med dejten i fråga :)
Bara båda gillar det man sysslar med :)

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Köpte dyra elektronikkomponenter och byggde mer maskiner, dra igång nytt företag.
När pengar finns senare tänker jag prova att bygga olika farkoster för extrema miljöer, tempererad vindtunnel för farkosterna, med tryckvarationsmöjligheter samt vakuumkammare.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Vindra » 2009-12-31 21:25:33

AAA skrev:Vindra, vad svarar du själv på alla frågor? Har jag missat det?


God poäng i rättvisans namn :)

Så....

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Det tror jag. Jag gissar att om man lär sig leva med AS, är man en sann och uppriktig person bortom spel och tillgjordhet. Det finns en innerlighet.


2. Tror du på Gud?


Nej. Men frågan är om det är min uppfatting, eller min ex-Sambos (troligtvis AS) specialintresse av antikrist som påverkat mig. Jag ville väldigt gärna att han skulle respektera mig och han var MINST sagt övertygande.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Jag har ju inte AS.....men nedlåtenhet och uppenbar, lögnaktig jargong ogillar jag. Jag formligen avskyr när man märker att en del har ett sätt som de brukar nå succé genom. Genomskådbart och ointelligent.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds? Ödmjukt.

5. Samlar du på något? Vad?
Nix. Men jag tänkte börja. Funderar på garner.
Underbart att kunna sticka egna tröjor. (Attans hippie!)

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Jag har nog alltid känt att jag inte passar in och inte skulle ¨hålla måttet om jag försökte. Därför har jag nog sedan liten anlagt ett annorlunda förhållningssätt för att det där inre inte skall läcka ut och synas för andra.
Ja....jag tror att de ser mig som annorlunda.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Lite elak humor. Gärna brittisk. Familyguy kan vara underbart. Fy, jag rycks lätt med i andras skratt. Vem är jag egentligen? :shock:

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Mjukisar, uppsatt hår och täcke. Godisskål, tända ljus och Simpsonsboxar. Hångel.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Jag flyttade till ett hus på landet. Med äppelträd och
äkta vindsus. Sockerärter och ro.
Senast redigerad av Vindra 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Vindra
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2009-12-05

Inläggav weasley » 2010-01-01 4:23:09

Vindra skrev:Underbart att kunna sticka egna tröjor. (Attans hippie!)

Är man hippie om man stickar sina egna saker?

Jag stickar mina egna saker.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav AAA » 2010-01-01 4:30:11

Absolut, jag stickar inte ens men är hippie ändå.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Vindra » 2010-01-01 19:44:39

Nej, det var alltså jag som var hippien
och inte nödvändigtvis någon annan.
Bortsett AAA då :)
Senast redigerad av Vindra 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Vindra
 
Inlägg: 113
Anslöt: 2009-12-05

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav MsTibbs » 2010-01-02 15:02:37

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Ärlighet, principfasthet, lättlärd, nischad, tolerant
(detta gäller inte alla men en del med AS)

2. Tror du på Gud?
Ja. Jag är uppväxt med Barntimmar, miniorer, juniorer, söndagsskola, scouter som både vanlig scout och ledare. Gud ger mig styrka.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig? (Utifrån ett AS-perspektiv)
"Klappa på huvudetattityd" att de inte talar till en som en jämlike, då får det vara.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Tala till mig som en jämlike, tala med respekt även om vi inte är överens tex. Så försöker jag bemöta alla.

5. Samlar du på något? Vad?
Tidningsurklipp med Michael Jackson, CD-skivor (mest förr), mp3or av låtar jag gillar, giraffsaker, pennor (är kräsen)... inte värst mycket samlande måste jag erkänna.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Jo, delvis, men iunte så annorlunda som jag uppfattar mig. Jag ser mig som ett UFO, andra ser att jag beter mig som ett UFO, men tror att jag skulle kunna spela normal "om jag ville" yeah right...

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Spontana skämt.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Inget avancerat. Café kanske, en filmkväll hemma eller en promenad i skogen framför allt. :)

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Skulle sätta in på sparkontot samt köpa en dyr mac... 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2010-01-07 14:32:50

Vindra skrev:1. Finns det några fördelar med att ha AS?


Ja, det är bara de som har AS som kommunicerar på ett begripligt sätt så det måste ses som en fördel.

Vindra skrev:2. Tror du på Gud?


Nej, men jag har börjat utveckla någon slags panteistisk/animistisk syn på världen. Allt är i varierande grad levande.

Vindra skrev:3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)


Att använda underförstådda budskap och förutsätta att jag förstår sociala koder.

Vindra skrev:4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?


Typiskt AS-beteende går bra. Prata utan att tänka efter före och utan underförstådda budskap, inte förutsätta en massa sociala regler.

Vindra skrev:5. Samlar du på något? Vad?


Nej.

Vindra skrev:6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?


Ja, jag är extremt tillbakadragen. Tidigare var jag märkbart konstig utan att vara tillbakadragen.

Vindra skrev:7. Vad får dig att skratta riktigt gott?


Händer sällan. Minns inte. Eller en sak minns jag, men det lämpar sig inte att skriva här.

Vindra skrev:8. Hur ser en drömdejt ut för dig?


På sommaren: Promenera i skogen eller längs kusten från att solen går ner till att den går upp. På vintern funkar det väl att sitta hemma och glo på någon romantisk eller mysig film som t.ex. Natural born killers eller Fight club.

Fjällvandring, eller road trip till Norrland, Finland eller Nordnorge är också nåt jag vill göra tillsammans med ett fruntimmer.

Vindra skrev:9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?


Skulle köpa tomt i skogen och bygga ett hus, med ett rejält växthus utanför.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav lasseivägen » 2010-01-07 21:46:40

Finns det några fördelar med att ha AS?
Att se saker ur ett annorlunda perspektiv.

Tror du på Gud?
Nej

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Att bli missuppfattad och att man inte acepterar när jag förklarar att dom missuppfattat mig. Att man lysnar på vad jag säger inte tolkar in underförstådd mening.

Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Tala med tyliga förklaringar, inte tala med underförstådda antydnigar.

Samlar du på något? Vad?
Bra att ha grejor (altså trasiga grejor som skall lagas eller som kan komma till användning)

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Ja, fast som någon typ av orginell NT

Vad får dig att skratta riktigt gott?
Humot typ MAD

Hur ser en drömdejt ut för dig?
Fika, diskutera våra intressen.

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Välgörenhet, stötta barnen.
[/quote]
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav Kahlokatt » 2010-01-07 23:23:14

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Ja, att man har ett gott detaljsinne och att man kanske är senare att döma, eftersom man själv har gått "livets hårda skola"

2. Tror du på Gud?

Jag tror på en sorts ur-själ, en sorts Gaia i allt och alla

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Behandla mig som om jag är elak, självisk och försöker vara märkvärdig

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Behandla mig som en människa som har något att tillföra samhället

5. Samlar du på något? Vad?

Frida Kahlo-prylar, Phantom of the Opera-prylar, CD med kvinnliga musiker, utländska pengar, prydnadsdockor, etc.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Ja, men jag kan inte bedöma varför

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Knasiga interna skämt och igenkänningshumor, typ när Henrik Schyffert berättar om barnprogrammen på 70-talet (jag föddes -79 och barnprogrammen var lika mossproggiga i början av 80-talet)

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Hmmm...jag skulle gärna gå och se en utställning och sedan äta gott och ta en promenad efter det....

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Köpte mig en egen lya
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21474
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav Lilla Gumman » 2010-01-07 23:49:43

Hej!

Finns det några fördelar med att ha AS?
Att se saker ur ett annorlunda perspektiv.

Tror du på Gud?
Ja.

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
Att inte bli lyssnad på. Att någon försöker göra saker åt mig, eller ha kontroll.

Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Lyssna på mig. Se mig som som en normal människa, och behandla mig som en sån. Inte ge överdrivet mycket beröm.

Samlar du på något? Vad?
Keramiktomtar. Får några varje år. Har kanske kring 20 toimtar för tillfället, som kommer fram varje år. Bburago modellbilar som jag har byggt själv. Lyckotroll. Men jag utökar inte samlingarna för tillfället. Har inte så många av varje sort.

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Oftast märks det inte att jag har AS vid en ytlig kontakt. Men sen brukar det märkas att jag är annorlunda. Kan inte peka på något särskilt, förutom att jag pratar för mycket. Men jag känner att jag är annorlunda, även om jag lätt blir accepterad i ett sammanhang och trivs med människorna där.

Vad får dig att skratta riktigt gott?
Tycker det är roligt med svensk buskis av typen "Grabbarna i 57:an", gillar inte buskis av typen Stefan och Krister. Skrattade mycket när jag läste Charlie Normans självbiografi.

Hur ser en drömdejt ut för dig?
Äta riktigt gott på en fin restaurang.

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Spara undan 700 000 för framtida behov. Ta körkort och köpa en ny bil. Köpa nya möbler. Skänka lite pengar till Pingstkyrkan, så de kan asfaltera parkeringen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav honeysquid » 2010-01-08 0:42:20

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Säkert massor, men individuellt. Min fördel är att jag lär mig saker sjukt snabbt.

2. Tror du på Gud?
Nej, men på andra övernaturligheter.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)
Tycka att jag är lat, bete sig vuxet och hurtigt och yttra saker i stil med "ryck upp dig!" eller "kom igen nu!".

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Läsa mina tankar. Haha. Allt utom det är pain in the ass.

5. Samlar du på något? Vad?
Faktiskt inte.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Japp. Jag ser annorlunda ut, pratar annorlunda, annorlunda kroppspråk, annorlunda personlighet, humor... ptja, allt.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Förstår inte frågan. Humor?

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
"Dejt", gud vad bajsnödigt krystat och pretentiöst och påklistrat. Ska man träffa någon man tycker om så spelar det ingen roll vad man gör.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
Skulle nog slösa en del på kläder, tatueringar, tyg, böcker och resor. Sen ge bort lite, och spara resten.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2009-07-31
Ort: göteborg

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav vadloink » 2010-01-08 16:33:23

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Ja. På ett allmänt plan tror jag att avvikelser som AS överlever genetiskt för att de tillför mänskligheten en dimension.

2. Tror du på Gud?

Nej. (Jag varken tror på gud eller tror att det finns någon gud. Även om jag fick bevis för att gud existerade skulle jag inte tro (i religiös bemärkelse.) Jag tycker inte ens att det är meningsfullt att fundera på om det finns en gud. Jag är väl typ antiteologisk.)

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?

Fysiskt kladdighet. Känslomässig gränslöshet.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Vänligt.

5. Samlar du på något? Vad?

Nej.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Jag uppfattas nog som tämligen normal, men en aning neurotisk.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Intelligent humor.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Ingen aning.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Tar jaktlicens, skaffar en elmoppe, bygger en musikstudio i mitt torp. Köper en halvakustisk elgitarr och en kontrabas.
Senast redigerad av vadloink 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
vadloink
 
Inlägg: 690
Anslöt: 2009-09-30

Re: Nyfikna frågor 2

Inläggav barracuber » 2010-01-08 17:03:19

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Ja. Liksom delvis vadoilink tror jag, på nåt besservissersätt, att asperger är mänskighetens räddning och framtid. Jag tror inte konflikt, krig och slakt är framtiden.

* ber om ursäkt för att jag delvis plankar vadoilink.... *

2. Tror du på Gud?

Ja. Inte religiöst men i betydelsen kosmisk kraft. Så villvida att jag tror universum är oändligt mycket mer intrikat än vi kan föreställa oss idag. Det blir en stor grej för framtida generationer att utforska. Det kommer nog att ta flera generationer.

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?

Irrationalitet. Sadism. Psykopati.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Vänlighet. Respekt.

5. Samlar du på något? Vad?

Just nu positiva vibbar och inspiration.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Jag uppfattas nog som tämligen inbunden och spelat glad.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Intelligent humor.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Ingen aning.

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Fördelade tiill min familj och släkt. Det som EDIT: blev över kollade upp bostäder och välstånd, annars skaffade musik- och dataprylar som synthar, musikprogram, kanske en flygel (dröm).
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav lasseivägen » 2010-01-08 23:44:24

7 Vad får dig att skratta riktigt gott?

Att läsa Den Stora Nonsentråden i off-topic
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Inläggav sommar » 2010-01-09 16:18:48

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Ja, intelligensmässigt samt envishet ibland, noggrannhet och uthållighet. Detaljseende och att man inte tröttnar lika fort är bra ibland.

2. Tror du på Gud?

Nej, men på att det finns något högre. Är mer intresserad av det andliga.


3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?

Kränkande beteende och nollrespekt tex. låtsas att jag ej är närvarande fast jag är det, fula tillmälen, etc. Mobbingliknande beteende helt enkelt.


4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Ärlig/rak, lugn, förstående, stabil, trygg, säker, våga stå för sin åsikt samt våga säga ifrån. Humor är trevligt men inget måste.


5. Samlar du på något? Vad?

Nej, det är slut på samlandet för min del.


6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Ja, ibland. När jag är för impulsiv och tjatar och klagar på en person, så undrar den vad det är frågan om. Någon killkompis har trott att jag då plötsligt velat mer än vänskap pga. det. :oops: Konstiga gester ibland när jag är med familjen. Ringt och/eller mailet och frågat och bett om konstiga och ovidkommande saker där jag är kund ibland samt tjatat då det inte gått snabbt nog. (Sprungit titt som tätt i samma butik flera dagar efter varandra och handlat typ varje gång och personalen har tittat lite konstigt på mig). Den icke-adekvata ögonkontakten får folk att titta konstigt på mig samt inte vågar lita på mig om de inte känner mig som familjemedlem, släkting,kompis eller på annat sätt. Det blir bättre när man pratar med mig men de är misstänksamma eftersom verbalt och icke-verbalt säger olika saker. De tror jag är lurig men jag har "bara" ett beteende jag inte rår för pga min As. :(


7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

När någon fäller en rolig kommentar om något i vardagen, när någon håller på att ramla eller liknande. Det är taskigt att skratta men det ser roligt ut. Alltför grova grejer är dock inte alls roligt.


8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Lugn och avslappnat men ändå lite pirrigt. Pick-nick vid havet eller i det gröna tex. i en park, ev. på ett litet café eller restaurang.


9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?


Sparade -placerade på bästa sätt, pensionssparade, skänkte till familjen, rest samt levde loppan.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Inläggav svartamolnet » 2010-01-09 17:13:59

Jag har fått diagnosen autismliknande tillstånd (det blev vad de skrev till slut, men det är visst samma som atypisk autism), men jag svarar ändå. Jag är väldigt lik de med AS och kunde med andra utredare lika gärna fått den diagnosen.

1. Finns det några fördelar med att ha AS?

Jag har bra detaljseende och kan hyperfokusera (på gott och ont).

2. Tror du på Gud?
Ja

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?

Tvinga mig att titta dem i ögonen.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Med vänlighet och respekt.

5. Samlar du på något? Vad?

Nej. Har samlat porslinskaniner som barn.

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Ja, en del reagerar på att jag inte tittar på dem när jag pratar med dem.

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?

Big bang theory roar mig (men jag skrattar sällan högt utan mest inombords).

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?

Dejt låter läskigt. Drömmen är att slippa...

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Betalade mina skulder, köpte en liten gård, köpte hästen jag har på foder och gav barnen rejält med kläder och skor. Blev det något över skulle jag ge det till någon fattig familj som har det så jobbigt som vi har det just nu.
Senast redigerad av svartamolnet 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Inläggav Idaah » 2010-03-21 13:06:47

1. Ja, det tycker jag. Kanske inte direkt i den sociala biten.
2. Nej! Jag har aldrig trott på Gud, det är för abstrakt för min hjärna.
3. Inte lita på mig, jag har aldrig ljugit. Anklaga mig för något som inte stämmer osv.
4. Det ska vara en jävla fart i människan men ska samtidigt vara självsäker, lugn, ärlig, tydlig, rak osvosv. Listan kan göras lång.
5. Nej, det gör jag inte.
6. Ja, det vet jag. För det säger folk. Min syster är en fjortis och umgås jämt med folk. Medans jag bara sitter inne på mitt rum och gräver ner mig i min värld och skiter i andra.
7. Ordvitsar, men det allra roligaste, felstavningar i tex tidningar osv!
8. Ew, jag det vettefan. Jag vill inte gå på någon dejt. Möjligtvis om man tog sin favorit faktabok och läste i den utan och säga något och sen smsa när "tiden är slut".
9. Jag skulle vara riktigt ego och inte ge bort ett skit. Jag skulle köpa lägenhet, handla som en dåre osv.
Senast redigerad av Idaah 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Idaah
 
Inlägg: 127
Anslöt: 2010-01-11
Ort: Piteå

Inläggav underdog » 2010-03-22 0:06:23

1. Finns det några fördelar med att ha AS?
Nej

2. Tror du på Gud?
Verkligen inte

3. Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig? (Utifrån ett AS-perspektiv)
Avbryta min och tjata ihjäl mig.

4. Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?
Deltaga i de diskussioner jag vill ha när jag vill ha dem, för övrigt hålla sig undan

5. Samlar du på något? Vad?
Diagnoser?

6. Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?
Dålig lyssnare och svårt med ögonkontakt, (lägger man till adhd-grejerna så blir väl listan längre.)

7. Vad får dig att skratta riktigt gott?
Länge sen jag gjorde.

8. Hur ser en drömdejt ut för dig?
Blir grisfull och har sex (ingen dröm, men det har hittils slutat så)

9. Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?
1 miljon skulle jag nog inte göra något med, men om jag vann 10 miljoner skulle jag gå upp till FK, säga åt dom att stryka mig ur alla deras jävla system och fara åt helvete.
Senast redigerad av underdog 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
underdog
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2010-02-09

Inläggav Ualim » 2010-03-22 0:41:36

Finns det några fördelar med att ha AS?

Absolut, det blir till vad man gör det.

Tror du på Gud?

Nej, men jag gillar att tänka på makter utanför människans förståelse och på tro generellt.

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)

Ignorans, brist på respekt, att inte lyssna. Listan kan fortsätta men det mesta går hand i hand.

Hur bör en människa utltimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?

Förstående, ej dömande, fritänkande. Precis som i förra frågan går det mesta hand i hand, jag tror på ömsesidig respekt.

Samlar du på något? Vad?

Jag får för mig att samla på olika saker i olika perioder, just nu är det särskilda mynt. Kunskap, musik och DVD-filmer samlar jag på frekvent.

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför?

Jag tror (och vill nog) att majoriteten av andra i min omgivning ser mig som annorlunda. Spontant så tänker jag på andras frustration när jag har starka och fasta åsikter om ting, att i ärlighet säga "Jag förstår hur du menar men jag håller inte med dig" verkar sällan fungera.

Att jag tycker om att vara ensam mycket brukar konfundera människor.

Vad får dig att skratta riktigt gott?

Snabba slumpmässiga och ej förutsägbara händelser eller uttryck.

Hur ser en drömdejt ut för dig?

Ingen känsla av att vara obekväm i tystnad, delade överanalyser av ur större perspektiv oviktiga ämnen, mycket skratt och spontan intimitet. En dejt som får mig att lägga huvudet på sned och inte kunna låta bli att le åt att se hennes läppar forma kloka ord är en bra dejt!

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?

Jag skulle läsa mig blind (bildligt talat) på vad som skulle ge mig bäst avkastning. "Leva på räntan" - säger man så? Jag skulle se det som extra gratispengar, ett tillskott till månadslönen för att kunna unna mig mer än vad jag gör i dagsläget.
Senast redigerad av Ualim 2011-05-04 23:31:23, redigerad totalt 1 gång.
Ualim
 
Inlägg: 225
Anslöt: 2010-02-08
Ort: Stockholm

Inläggav Thurizas » 2010-03-22 1:29:55

Finns det några fördelar med att ha AS? Nej, inte nackdelar heller. Vi ser på saker annorlunda that's it.kanske kan vara en fördel/nackdel ibland?

Tror du på Gud?Gud Nej, en kraft ja.

Vilket är det värsta beteende/förhållningssätt en människa kan uppvisa gentemot dig?
(Utifrån ett AS-perspektiv)
Otydlighet

Hur bör en människa ultimat förhålla sig/bete sig mot dig för att du ska känna dig tillfreds?Vara ärlig, rak kommunikation.

Samlar du på något? Vad? Jag antar att man kan säg att jag samlar på böcker, då jag har en rätt imponerande samling. An någon anledning så har jag en stor samling knappar med och massor av tyg till framtida projekt jag samlat på mig. Pysselmaterial.

Tror du att andra ser dig som annorlunda? Hur och varför? Jag tror inte, jag vet att dom gör det. Hur och varför.. folk har svårt att hantera min ärlighet och rättframma sätt. Få kan hantera ärlighet i längden.

Vad får dig att skratta riktigt gott? Det är mycket, jag skrattar ofta. Brittisk humor bland annat, barn, djur med mer.

Hur ser en drömdejt ut för dig? Beror på vad jag är ute efter. Vill jag lära känna personen och prata så är det inte fel alls att sitta under stjärnorna en natt och dricka något varmt ihop. Alternativt Varit ute i höstrusket och gått en promenad och sedan kommit in i värmen och dricka något varmt framför en levande brasa. Träffar jag någon för en dejt jag bara vill vara primitiv med så är det nog uppenbart vad som är min drömdejt.

Vad gjorde du om du vann 1 miljon kronor?Fixade körkort, bil och en stuga uppe i Norrland med ett stort rum för mina böcker. Mitt privata bibliotek.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 23:31:24, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Inläggav keedo » 2010-03-22 9:35:51

KrigarSjäl skrev:6. Ja, i varierande mån. Jag uppfattas ofta som arrogant och kaxig, men ärligt talat - jag orkar inte med att sänka mig till andras intellektuella kapacitetsnivå hela tiden.
I många sociala situationer förekommer det vad jag kallar "dumhetskontrakt". Man låtsas vara dummare än man är för att inte göra sig märkvärdig och för att solidarisera med de som ÄR dumma. Med resultatet att alla pratar om den nya diskborsten.


9. En ryggtavla i japansk stil.



Är helt med dig på båda..

Min psykolog sa att jag måste sänka mig till andras intelligenskvot för att jag ska anses vara trevlig och folk vill vara omkring mig.. låter lite konstigt att man ska "dumma ner" sig för andra.

Menar du i den moderna väst-världens tatuerings stil, med att göra den, eller en riktig som de gör i Japan?
Senast redigerad av keedo 2011-05-04 23:31:24, redigerad totalt 1 gång.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav vallesmamma » 2010-03-22 13:53:07

1. Ja. Man är noggrann, slarvar inte.

2. Ja. Gud har räddat mitt liv, det är jag övertygad om.

3. Att håna och mobba mig, se ner på mig.

4. Vara snäll, acceptera mig som den jag är.

5. Jag samlar på hästar.

6. ja. Jag kan inte sitta helt stilla, jag ser ner på marken då jag möter någon.

7. Min man när han är på svammel humör!

8. Vi bara njuter av varandra, kramas och pussas, min man och jag. Det var så vi gjorde då vi började dejta varandra 2004.

9. Betala bort alla skulder vi har, flytta till en fyra, skänka till välgörenhet.
Senast redigerad av vallesmamma 2011-05-04 23:31:24, redigerad totalt 1 gång.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav Owl » 2010-03-22 16:34:03

1. Nej, för mig finns det inga fördelar med att ha AS. De nackdelar som funktionssättningen innebär för mig gör att mina styrkor (bla hög intelligens, detaljseende, uthållighet) känns förhållandevis betydelselösa.

2. Nej, jag är ateist.

3. När andra människor bagatelliserar mina svårigheter och rädslor/fobier, och den ångesten som dessa saker skapar i olika situationer. När personer sänder ut dubbla budskap. Människor som har ett hetsigt och oförutsägbart beteende, och som plötsligt blir skitförbannade över saker som de tidigare inte reagerat på. När personer anser att jag saknar ”den riktiga viljan” för att kunna övervinna mina rädslor och kunna börja må bättre. När personer anser att det beror på lathet när jag inte kommer igång eller inte får vissa saker gjorda. När andra säger till mig att ”Så ska du inte tänka eller känna”.

4. Vara rak, tydlig och ärlig. Ha tålamod och förståelse, och inte vara dömande.

5. Bipacksedlar från utskrivna mediciner som jag tagit genom åren. Ska förhoppningsvis utmynna i ett konstverk en dag.

6. Nej, för jag är en mästare på att kamouflera och dölja mina svårigheter och problem.

7. Sarkastisk och svart humor.

8. När killen har ansträngt sig lite för min skull. Typ, lagat någon god mat med något gott vin att dricka till. Fixat någon schysst musik som spelar i bakgrunden, och tänt en massa ljus så att man kommer i rätt stämning. And a lot of attraction…

9. Betala av studielånet, låta en plastikkirurg fixa till mig så att jag kan stå ut med mig själv på det planet i alla fall, och renovera huset färdigt.
Senast redigerad av Owl 2011-05-04 23:31:24, redigerad totalt 1 gång.
Owl
 
Inlägg: 560
Anslöt: 2010-03-01
Ort: Örnsköldsvik

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in