Fristående datasupport?
25 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Fristående datasupport?
Jag önskar så att det funnes allmänna datasupportföretag med överkomliga minuttaxor och utan krav på att man köpt grejer av visst företag. Men det kanske finns? Annars är det kanske en affärsidé som datafolk brukar tala drömskt om?
Jag skulle ju kunna föreställa mig att det är en gammal dröm som ständigt stupat på det där med "överkomliga minuttaxor" kontra kravet på en väldig kunskapsbredd.
Men i så fall kunde man kanske skapa en AI som skulle uppfylla det...?
Jag skulle ju kunna föreställa mig att det är en gammal dröm som ständigt stupat på det där med "överkomliga minuttaxor" kontra kravet på en väldig kunskapsbredd.
Men i så fall kunde man kanske skapa en AI som skulle uppfylla det...?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 23:39:41, redigerad totalt 1 gång.
Omöjligt att driva nåt sånt och få det lönsamt samtidigt som man ska ha priser som vanligt folk kan tänkas betala.
Folk är väldigt ovilliga att betala för datorsupport och när supporten kostar pengar så får dom massvis med missnöjda kunder som anser sig inte fått valuta för pengarna. Då tvingas man hjälpa folk gratis i all oändlighet för att dom inte ska bli missnöjda.
Har ju jobbat i branschen och kan väl såga som att att som supporttekniker så får man verkligen se och höra människors allra sämsta sidor. Datorer och teknik verkar ta fram väldigt otrevliga sidor hos folk som är okunniga.
Folk är väldigt ovilliga att betala för datorsupport och när supporten kostar pengar så får dom massvis med missnöjda kunder som anser sig inte fått valuta för pengarna. Då tvingas man hjälpa folk gratis i all oändlighet för att dom inte ska bli missnöjda.
Har ju jobbat i branschen och kan väl såga som att att som supporttekniker så får man verkligen se och höra människors allra sämsta sidor. Datorer och teknik verkar ta fram väldigt otrevliga sidor hos folk som är okunniga.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:39:41, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Man kan försäkra sin dator för 49 kronor i månaden. Funka, funktionsförsäkring för sin PC dator.
http://www.funka.info/?pid=1&n=startsidan
Seriöst? Vet inte. Men om man är villig att betala 49 kronor i månaden för att kunna ringa om datorn krånglar, så varsågod.
Hälsningar
Lilla Gumman
Man kan försäkra sin dator för 49 kronor i månaden. Funka, funktionsförsäkring för sin PC dator.
Seriöst? Vet inte. Men om man är villig att betala 49 kronor i månaden för att kunna ringa om datorn krånglar, så varsågod.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:39:41, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
Jag rekommenderar inte den tjänsten.. Jag har svårt att se vilken målgrupp den skulle kunna hjälpa.
Möjligtvis någon som hela tiden får problem med konfigurationen för att den ställer om inställningarna eller inte vet hur man ställer in dem.
Fast då skulle nog en grunddatakurs vara bättre.
Försäkringsvillkoren är väldigt dåliga. Tyvärr
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:39:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Omöjligt att driva nåt sånt och få det lönsamt samtidigt som man ska ha priser som vanligt folk kan tänkas betala.
...
Jo men det är ju så vansinnigt frustrerande...
Det har faktiskt varit nära att jag utsatt människor för sån frustration, och då var de ändå inte datorsupporter. Värre än jag misstänkte, alltså.
Så då är ju motivet till att skapa en AI för ändamålet än större!
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 23:39:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Omöjligt att driva nåt sånt och få det lönsamt samtidigt som man ska ha priser som vanligt folk kan tänkas betala.
Och när nån har tagit hammaren och slagit på hårddisken för att se om nåt hände, och skiten går sönder, då är det givetvis den där JÄVLA DATORTEKNIKERN SOM HADE MAGE ATT TA 500 SPÄNN FÖR BARA NÅGRA TIMMARS ARBETEs fel. Han SKRUVADE ju med datorn för 3 veckor sen! Och Bill Gates fel. Hade han bara programmerat rätt från börjat hade man KUNNAT hamra på hårddisken, för dom SKA hålla för sånt.
Fast det är bra att ta betalt, då slipper man bekanta och bekantas bekanta som tycker att man kan tillbringa en fredagkväll med deras dator med motivationen "du gör ju sånt hela tiden ändå". Ja, dom orden HAR yttrats om en fredagskvällslagning som "kunden" inte behövde betala med nån vag motivering att datorn BORDE ju funka ändå.
Så, för egen del tar jag alltid betalt om jag inte är NÄRA bekant med "kunden". Lite har man ändå lärt sig med åren.. Bara för att du lagar nåns dator ofta gratis blir du INTE en del av vänskapskretsen, bjuden på fester etc....
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:39:41, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Nej, precis... 200 pix i timmen om det inte antingen är nån man vill göra tjänster åt eller byta tjänster med eller nåt intressant problem. Windows, office-paketet och IE är INTE intressant.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Jag har postat i den här tråden. Varför finns den posten inte kvar?
Det fanns inget upprörande i den, vad jag kunde se. Fick forumet hicka när jag ville se det, eller fick det hicka när jag skriva?
Jag ändrar min post igen. Ni har problem. Inlägget syns igen. Forumet har hicka igen. Ta det för vad det är, jag skiter i om nån tror att jag gör nåt annat än att hjälpa aspiecommunity.
Det fanns inget upprörande i den, vad jag kunde se. Fick forumet hicka när jag ville se det, eller fick det hicka när jag skriva?
Jag ändrar min post igen. Ni har problem. Inlägget syns igen. Forumet har hicka igen. Ta det för vad det är, jag skiter i om nån tror att jag gör nåt annat än att hjälpa aspiecommunity.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
nallen skrev:Jag ser din post direkt ovanför min förra. Länk till din.
Tack, nallen. Jag ser mitt inlägg också nu, men inte när jag lade in mitt "motinlägg".
Jag trodde nån hade raderat det av en anledning jag inte förstod. Jag kommer att rapportera posten nu, för all tydlighets skull.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Lilla Gumman skrev:Hej!
Hälsningar
Lilla Gumman
LOL
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Microsoft borde stå för gratis support för all skit man skickar ut på marknaden. Speciellt det senaste skitet med "säkra nätverk" som bara fungerar mellan Windows 7 datorer. F*n. Vill inte ens tänka på hur mycket huvudvärk, förlorad arbetstid o.d. som det missfostret till design kommer att orsaka användare.
Hade det kostat dem lite mer så kanske de tänkt efter före.
Hade det kostat dem lite mer så kanske de tänkt efter före.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Tobias skrev:Du har skrivet ett eget operativsystem men du klarar inte av att klicka runt lite i Windows?
Rdos har rätt. Windows nätverkshantering är en stor källa till problem och orsakar mycket samtal till supporten.
Sitter man på ett företag och ska ha gång nätverket på massvis med datorer så funkar det inte att klicka runt lite till det börjar funka.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Sitter man på ett företag och ska ha gång nätverket på massvis med datorer så funkar det inte att klicka runt lite till det börjar funka.
Sitter man på ett företag med "massvis med datorer" så lär man knappast använda Homegroup.
Senast redigerad av Tobias 2011-05-04 23:39:42, redigerad totalt 1 gång.
Tobias skrev:Moggy skrev:Sitter man på ett företag och ska ha gång nätverket på massvis med datorer så funkar det inte att klicka runt lite till det börjar funka.
Sitter man på ett företag med "massvis med datorer" så lär man knappast använda Homegroup.
Nä. Men hela nätverkshanteringen i Windows suger och är allmänt krånglig och oöverskådlig. Handlar inte bara om hemnätverk.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:39:48, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:MS vet som vanligt hur de ska tvinga alla att byta till senaste version av Windows.
Njäe, det är knappast den primära baktanken. Baktanken är snarare att skapa huvudvärk och problem för Linux-användare och andra operativsystem. När Linux-användaren inte klarar ut att ansluta till Windows 7 Home group, eller vad nu som finns för special i senaste nätverksreleasen, så tror man på M$ att användaren bestämmer sig för att använda Windows 7 över hela linjen. Man får snarare hoppas att användarna tänker med fötterna istället och favoriserar system som har kompabilitet.
NTFS, och alla deras nya filsystem är ungefär detsamma. Från början hade Linux inte support för NTFS, vilket gjorde att dual-boot på samma dator inte kunde läsa Windows-filer. För att installera Windows under FAT så måste man generellt vara "expertanvändare", helt enkelt för M$ ogillar när folk kan dela filer med Windows. M$ lär ju även ha fifflat med partitioner av ungefär samma orsaker.
Fast officiellt handlar det om "säkerhet" och "prestanda". Fast genom sådana säljargument så påpekar man bara sina egna historiska brister på dessa områden.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 23:39:48, redigerad totalt 1 gång.
De utesluter inte varandra. MS vill både göra det svårt att byta till andra OS och att använda andra OS tillsammans med Windows, och göra det svårt att hänga kvar för länge vid gamla versioner av Windows.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:39:48, redigerad totalt 1 gång.
Tobias skrev:Du har skrivet ett eget operativsystem men du klarar inte av att klicka runt lite i Windows?
Jag har en gång läst protokollbeskrivningen för Microsoftnätverk, och det var nog bland det värsta skit jag någonsin läst. Det förde tankarna till hackare och 70-talsprogrammering. I stort sett varenda j-vla Windows-version lade till lite nya specialfunktioner i protokollet. Att det är usel interoperabilitet t.o.m. mellan olika Windows-versioner är alltså inte alls märkligt. Jag valde av detta skäl att inte skriva någon drivrutin för M$-nätverk till RDOS. Istället gjorde jag en FTP-server.
Det fanns f.ö. redan standardiserade fildelningsspecifikationer när M$ valde att skapa sitt eget.
Tobias skrev:Det var IBM som utvecklade SMB och om du inte gillade det så borde du väl tycka om förenklingarna som de gjorde i SMB 2.
När gjorde de SMB 2? Vilken version är det nu? SMB 58?
Framförallt kan man undra om Windows 7 alls använder SMB, och isf varför man inte stödjer XPs version av SMB???