Att byta till Windows 7?
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Att byta till Windows 7?
En ren fråga av nyfikenhet:
Vad skulle hända om jag uppgraderade min dator från Windows Vista till Windows 7? Skulle alla mina program och filer försvinna eller skulle dem ligga kvar som förr?
Inte för att jag tänker uppgradera, men jag skulle bara vilja veta vad konsekvenserna skulle bli.
Vad skulle hända om jag uppgraderade min dator från Windows Vista till Windows 7? Skulle alla mina program och filer försvinna eller skulle dem ligga kvar som förr?
Inte för att jag tänker uppgradera, men jag skulle bara vilja veta vad konsekvenserna skulle bli.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:39:16, redigerad totalt 1 gång.
Beror på. Om du formatterar under installationen så försvinner allt.
Att uppgradera brukar betyda att allt gammalt skräp ligger kvar, så att man har både saker man vill ha och inte vill ha kvar. Är 99% säker på att det fortfarande är så med windows, även om microsoft gör konstigtheter ibland.
7an är sådär en miljon gånger bättre än vista.
Att uppgradera brukar betyda att allt gammalt skräp ligger kvar, så att man har både saker man vill ha och inte vill ha kvar. Är 99% säker på att det fortfarande är så med windows, även om microsoft gör konstigtheter ibland.
7an är sådär en miljon gånger bättre än vista.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:39:16, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Re: Att byta till Windows 7?
Oskar skrev:En ren fråga av nyfikenhet:
Program behöver man inte spara - i princip alla program som funkar på Vista funkar på 7an åxå.
Däremot filer - dvs datafiler - måste man backupa dvs ta kopior på till ngt säkert ställe t ex usb-minne eller extern hårddisk, innan man omformaterar. Om man bara uppgradera slipper man det. Men omformatering är bättre än uppgradering ur prestandasynpunkt eftersom man slipper ha skräp liggade kvar, som Svante skrev.
Blev det begripligt detta (kändes lite rörigt när jag skrev det) ?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:39:16, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
När du formatterar tar du bort ALLT. Hårddisken blir tom. Inga bilder, inga dokument, inga filmer, inga inställningar ingenting finns kvar.
SEN installerar man från början. (går lätt på moderna system, lika lätt som att uppgradera). Gör du så, så slipper du massa småprogram som startar upp, inaktuella inställningar som laddas in i onödan.
Du får en snabbare dator helt enkelt. Oftast en PÅTAGLIGT snabbare. Speciellt om du byter från vista till 7.
SEN installerar man från början. (går lätt på moderna system, lika lätt som att uppgradera). Gör du så, så slipper du massa småprogram som startar upp, inaktuella inställningar som laddas in i onödan.
Du får en snabbare dator helt enkelt. Oftast en PÅTAGLIGT snabbare. Speciellt om du byter från vista till 7.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 23:39:16, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Det låter ju lovande, men jag tror att det kan uppstå vissa problem i och med omformateringen. T.ex har jag nyss installerat Microsoft Office 2007, och det vill jag ju inte ta bort.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:39:16, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Går ju att lägga in Office 2007 på nytt under Win7?
Oskar,
jag säger som Moggy - du har väl Office 2007-skivan?
Som jag skrev, program går alltid att installera om när man har skivan/installationsfilerna:
barracuber skrev:Program behöver man inte spara - i princip alla program som funkar på Vista funkar på 7an åxå.
- barracuber
Oskar skrev:Jo, visst har jag skivan, men det står att den endast kan användas tre gånger till tre olika datorer, och de tre gångerna har redan använts.
Har inte den blekaste tyvärr....
- barracuber