Utställning på Nationalmuseum t o m 10 januari
41 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Utställning på Nationalmuseum t o m 10 januari
Det är Caspar David Friedrichs målningar:
Caspar David Friedrich – den besjälade naturen och åtta samtida kommentarer
Den har jag länge tänkt se men fick naturligtvis aldrig ändan ur vagnen. Nu brinner det i knutarna, snart är det sista dagen.
Är det någon annan som ska se den? Eller som har sett den, var den värd besväret?
Caspar David Friedrich – den besjälade naturen och åtta samtida kommentarer
Se ett nittiotal suggestiva verk av Caspar David Friedrich, den tyska romantikens ledande målare. Möt också åtta nutida konstnärer som med sina verk för en dialog med arvet efter Friedrich.
Den har jag länge tänkt se men fick naturligtvis aldrig ändan ur vagnen. Nu brinner det i knutarna, snart är det sista dagen.
Är det någon annan som ska se den? Eller som har sett den, var den värd besväret?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Re: Utställning på Nationalmuseum t o m 10 januari
Jag gillar Caspar David Friedrich, så jag kanske skulle kunna tänka mig att åka med.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Jag ville gå idag av mig själv, men tror att det är stängt på måndagar. Har inte kollat dock.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag har ett annat ärende till Stockholm lördagen den 9:e, så jag tänkte slå ihop två flugor i en smäll. Då är det öppet från kl 11.
På måndagar är det mycket riktigt stänget, det gäller kanske generellt, rentav internationellt, för muséer.
På måndagar är det mycket riktigt stänget, det gäller kanske generellt, rentav internationellt, för muséer.
Mitt mål är att vara där när de öppnar kl 11, men det lyckas nog inte. Vet inte hur lång tid det tar att gå från centralen. Förresten, om det var sommar skulle det vara självklart att gå. Men nu kanske det är en isig vind, då får man åka tunnelbana till Kungträdgården. Eller kanske buss.
Jag dyker upp på lördag.
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-11-06
Alien skrev:Mitt mål är att vara där när de öppnar kl 11, men det lyckas nog inte. Vet inte hur lång tid det tar att gå från centralen. [...]
Det är en kort promenad, högst tio minuter.
Senast redigerad av Inaktiv forummedlem 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
Jag kommer i alla fall att göra Nationalmuseum osäkert mellan 11.00 och 12.00.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
Kl 13 på lördag vore bäst för mig och sedan ströva runt tillsammans efteråt?
"Hösten 2009 visas den första separatutställningen i Norden av Caspar David Friedrich, den tyska romantikens ledande målare. Vi får möta en suggestiv bildvärld där tillvarons stora frågor gestaltas i mötet mellan människa och natur. I anslutning till Caspar David Friedrich, den besjälade naturen visas också en utställning av nutida konst under namnet Friedrich, åtta samtida kommentarer.
Introduktion
Varje tisdag–fredag under hela utställningsperioden, samt lördag 9 januari och söndag 10 januari 2010.
Tid: kl 13
Plats: Hörsalen (utrustad med hörslinga)
Avgift: ingår i museientrén 100kr."
"Hösten 2009 visas den första separatutställningen i Norden av Caspar David Friedrich, den tyska romantikens ledande målare. Vi får möta en suggestiv bildvärld där tillvarons stora frågor gestaltas i mötet mellan människa och natur. I anslutning till Caspar David Friedrich, den besjälade naturen visas också en utställning av nutida konst under namnet Friedrich, åtta samtida kommentarer.
Introduktion
Varje tisdag–fredag under hela utställningsperioden, samt lördag 9 januari och söndag 10 januari 2010.
Tid: kl 13
Plats: Hörsalen (utrustad med hörslinga)
Avgift: ingår i museientrén 100kr."
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Inger skrev:Hur länge är ni där då? [...]
Jag kanske formulerade mig oklart. Så här menade jag: Jag för min del kommer att göra Nationalmuseum osäkert med början klockan 11.00 och med slut klockan 12.00.
- Inaktiv forummedlem
- Inaktiv
Hejsan!
Beroende på hur det ligger till i skolan hänger jag också med på lördag.
Jag försöker komma dit runt 13:00.
Beroende på hur det ligger till i skolan hänger jag också med på lördag.
Jag försöker komma dit runt 13:00.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08
Inaktiv forummedlem skrev:Inger skrev:Hur länge är ni där då? [...]
Jag kanske formulerade mig oklart. Så här menade jag: Jag för min del kommer att göra Nationalmuseum osäkert med början klockan 11.00 och med slut klockan 12.00.
Jaha, så du kan inte vänta ett par timmar och få sällskap av flera? Eller du kanske vill se dem ifred?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Hur då går miste? Du kan väl hänga med på lördag?
Genom att jag som ensam & olycklig inte har ork att åka till Sthlm flera gånger i veckan (var med på Wasas i tisdags). Men nu funderar jag på att kanske åka ändå på lördag. Tänkte åka på en kattforumsträff i Tensta.
Kl. 14.00 börjar kattforumsträffen i Tensta iallafall. Vet inte hur lång tid det tar att åka dit från nationalmuseet.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Inger skrev:Hur då går miste? Du kan väl hänga med på lördag?
Genom att jag som ensam & olycklig inte har ork att åka till Sthlm flera gånger i veckan (var med på Wasas i tisdags).
Jag är inte ensam och olycklig men orkar inte heller åka på saker flera gånger i veckan.
Men nu funderar jag på att kanske åka ändå på lördag. Tänkte åka på en kattforumsträff i Tensta. Kl. 14.00 börjar kattforumsträffen i Tensta iallafall. Vet inte hur lång tid det tar att åka dit från nationalmuseet.
Kul att du kommer! Går väl t-bana blåa linjen från Kungsan direkt till Tensta... vad kan det ta? 20 minuter kanske? Plus promenad och väntan.
Vet inte hur lång tid själva tavelbeskådandet kan ta? Om du behöver mer än en halvtimme kanske det kan vara smart att komma innan 13 då. Verkar svårt att få ihop det då alla verkar ha olika önskemål om tidpunkt när de kan vara där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:35:56, redigerad totalt 1 gång.
Det verkar svårt att få ihop en tid som passar alla...
Jag skall vara i Tensta vid 14 eller någon gång strax därefter. Och man vill ju inte rusa igenom Nationalmuseet, så för min del skulle 12-tiden vara den bästa eller strax därefter.
Jag skall vara i Tensta vid 14 eller någon gång strax därefter. Och man vill ju inte rusa igenom Nationalmuseet, så för min del skulle 12-tiden vara den bästa eller strax därefter.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:36:03, redigerad totalt 1 gång.
Hm...
jag tror att jag kommer att kunna hänga med... så, jag kommer när majoriteten av de som ska dit kommer att vara där.
(En mindre att ta hänsyn till tidsmässigt. ^^)
jag tror att jag kommer att kunna hänga med... så, jag kommer när majoriteten av de som ska dit kommer att vara där.
(En mindre att ta hänsyn till tidsmässigt. ^^)
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 23:36:03, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Anslöt: 2007-06-08