Asperger och hjärnans slitage
6 inlägg
• Sida 1 av 1
Asperger och hjärnans slitage
Har länge känt mig tom för att inte säga död i mitt tankeliv och orolig för eget mentala välbefinnande (det sista lite tragikomiskt för att komma från en aspig typ som jag). Både pga en framtid höljd i osäkerhet och av en uppstyckad distraherande tillvaro.
Istället för att plocka upp ännu en bok om Hjärngympa eller Hur man håller sig ung till hundranittiofem hittade jag en lagom lång artikel på NY Times:
nytimes.com: How to Train the Aging Brain
Vänder sig förstås inte direkt till aspergare om nu någon trodde det. Men det kan ändå finnas saker vi kan ha nytta av.
Några intressanta citat:
Ha. Låter som att unga NT-individer är aspiga (ser ej helheter) vilket sedan växer bort med åldern. Så kanske det är för dem.
Men aspergare då? Dåligt överblickseende är ju ett av våra kriterier. Jag tvivlar ju på att aspergare skulle bli bättre på helhetseende med tiden. Men detta får väl tiden utvisa. Hur många riktigt gamla aspergare känner vi redan nu? *)
*) EDIT: kommer att tänka på min mamma. Hon är definitivt aspergare och har inte blivit mer helhetsseende med tiden, men det kan iofs hänga samman med andra saker också..
Låter ju förhoppningsfullt. Jag tror inte att något hindrar att även aspergares hjärnor kan bli mer "sofistikerade" - dvs hantera högre komplexitet och djupare förståelse - med ålder. Mer än personens egen ork, hälsa och kämpargnista förstås vilket ju även gäller NT.
Detta behöver jag själv tänka på då jag hittills varit en människa som ofta undvikit konflikter. Att döma av hur diskussionerna brukar gå på det här forumet ser det dock lovande ut för aspergare i allmänhet.
Två andra tips jag hört är att
* svara i telefonen med "fel" hand
* släcka alla lampor och försöka navigera i sitt hem
Jag har blivit av med flera jobb pga min envishet och ovilja att jobba på något annat sätt än mitt eget. Young and Foolish? Eller aspigt? Om jag inte vill förvandlas till en bitter gammal grönsak ska jag nog verkligen ta och "ganska mina insikter kritiskt".
Något som säkert åldrar en hjärna extremt även på mycket kort tid är sådant som många aspergare stött på. Gå in i väggen, utbrändhet, depressioner, PTSD, psykoser och manier för att ta några vanliga tilläggssymptom inom NPF/asperger. Och då har jag ändå inte nämnt det faktum att en aspergerhjärna antagligen konstant går på högre varv än en NT-hjärna pga overload av sinnesinstryck. Dessa två saker sammantaget eller var för sig innebär att även väldigt unga aspergare - kanske under 25 t.o.m - löper risken att slita ut hjärnan i förtid.
Kan dessa tips vara sätt att få hjärnan och personen att "komma igen"?
Istället för att plocka upp ännu en bok om Hjärngympa eller Hur man håller sig ung till hundranittiofem hittade jag en lagom lång artikel på NY Times:
nytimes.com: How to Train the Aging Brain
Vänder sig förstås inte direkt till aspergare om nu någon trodde det. Men det kan ändå finnas saker vi kan ha nytta av.
Några intressanta citat:
artikeln skrev:Recently, researchers have found even more positive news. The brain, as it traverses middle age, gets better at recognizing the central idea, the big picture. If kept in good shape, the brain can continue to build pathways that help its owner recognize patterns and, as a consequence, see significance and even solutions much faster than a young person can.
Ha. Låter som att unga NT-individer är aspiga (ser ej helheter) vilket sedan växer bort med åldern. Så kanske det är för dem.
Men aspergare då? Dåligt överblickseende är ju ett av våra kriterier. Jag tvivlar ju på att aspergare skulle bli bättre på helhetseende med tiden. Men detta får väl tiden utvisa. Hur många riktigt gamla aspergare känner vi redan nu? *)
*) EDIT: kommer att tänka på min mamma. Hon är definitivt aspergare och har inte blivit mer helhetsseende med tiden, men det kan iofs hänga samman med andra saker också..
artikeln skrev:“The brain is plastic and continues to change, not in getting bigger but allowing for greater complexity and deeper understanding,” says Kathleen Taylor, a professor at St. Mary’s College of California, who has studied ways to teach adults effectively. “As adults we may not always learn quite as fast, but we are set up for this next developmental step.”
Låter ju förhoppningsfullt. Jag tror inte att något hindrar att även aspergares hjärnor kan bli mer "sofistikerade" - dvs hantera högre komplexitet och djupare förståelse - med ålder. Mer än personens egen ork, hälsa och kämpargnista förstås vilket ju även gäller NT.
artikeln skrev:Teaching new facts should not be the focus of adult education, she says. Instead, continued brain development and a richer form of learning may require that you “bump up against people and ideas” that are different.
[...]
“There’s a place for information,” Dr. Taylor says. “We need to know stuff. But we need to move beyond that and challenge our perception of the world. If you always hang around with those you agree with and read things that agree with what you already know, you’re not going to wrestle with your established brain connections.”
Detta behöver jag själv tänka på då jag hittills varit en människa som ofta undvikit konflikter. Att döma av hur diskussionerna brukar gå på det här forumet ser det dock lovande ut för aspergare i allmänhet.
artikeln skrev:Such stretching is exactly what scientists say best keeps a brain in tune: get out of the comfort zone to push and nourish your brain. Do anything from learning a foreign language to taking a different route to work.
Två andra tips jag hört är att
* svara i telefonen med "fel" hand
* släcka alla lampor och försöka navigera i sitt hem
artikeln skrev:Jack Mezirow, a professor emeritus at Columbia Teachers College, has proposed that adults learn best if presented with what he calls a “disorienting dilemma,” or something that “helps you critically reflect on the assumptions you’ve acquired.”
[...]
“As adults we have all those brain pathways built up, and we need to look at our insights critically,” he says. “This is the best way for adults to learn. And if we do it, we can remain sharp.”
Jag har blivit av med flera jobb pga min envishet och ovilja att jobba på något annat sätt än mitt eget. Young and Foolish? Eller aspigt? Om jag inte vill förvandlas till en bitter gammal grönsak ska jag nog verkligen ta och "ganska mina insikter kritiskt".
Något som säkert åldrar en hjärna extremt även på mycket kort tid är sådant som många aspergare stött på. Gå in i väggen, utbrändhet, depressioner, PTSD, psykoser och manier för att ta några vanliga tilläggssymptom inom NPF/asperger. Och då har jag ändå inte nämnt det faktum att en aspergerhjärna antagligen konstant går på högre varv än en NT-hjärna pga overload av sinnesinstryck. Dessa två saker sammantaget eller var för sig innebär att även väldigt unga aspergare - kanske under 25 t.o.m - löper risken att slita ut hjärnan i förtid.
Kan dessa tips vara sätt att få hjärnan och personen att "komma igen"?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:36:03, redigerad totalt 7 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Jag är övertygad att hjärnan försämras av upprepningar. Fysisk ålder spelar en liten roll i sammanhanget.
Artikeln rimmar mycket bra med vad jag vet om hur hjärnan fungerar och utvecklas när den konstant testas mot nya utmaningar. Med den vetskapen försöker jag aktivt lösa återkommande problem på olika sätt, inte för att hitta den bästa lösningen, bara hålla igång tänket.
Klockren hjärnstimuli och toleransträning:
- Byt plats på besticken i köket.
- Byt plats på platta och runda tallrikar i kökskåpet.
... öht, flytta om saker som ligger i garderober, kökskåp, byrålådor osv... varför inte byta plats på två rum i bostaden när man ändå håller på.
Äta en måltid efter dessa omflyttningar blir en intellektuell utmaning utan dess like. Jag tycker sådan variation är ganska kul. Man blir överraskad över sin egen reaktion också.
Artikeln rimmar mycket bra med vad jag vet om hur hjärnan fungerar och utvecklas när den konstant testas mot nya utmaningar. Med den vetskapen försöker jag aktivt lösa återkommande problem på olika sätt, inte för att hitta den bästa lösningen, bara hålla igång tänket.
Klockren hjärnstimuli och toleransträning:
- Byt plats på besticken i köket.
- Byt plats på platta och runda tallrikar i kökskåpet.
... öht, flytta om saker som ligger i garderober, kökskåp, byrålådor osv... varför inte byta plats på två rum i bostaden när man ändå håller på.
Äta en måltid efter dessa omflyttningar blir en intellektuell utmaning utan dess like. Jag tycker sådan variation är ganska kul. Man blir överraskad över sin egen reaktion också.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 23:36:03, redigerad totalt 1 gång.
imperativ skrev: - Byt plats på platta och runda tallrikar i kökskåpet.
Platta och DJUPA tallrikar, givetvis!
(f'låt, tankevurpor kan uppkomma när man gör två saker samtidigt... sitter och modifierar ett AI till ett PC-spel) xD
Hjärnans kapacitet till att upprepa saker i oändlighet, ser jag som något positivt. Med den kan man fokusera sig på det som man vill utvecklas i.imperativ skrev:Jag är övertygad att hjärnan försämras av upprepningar.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:36:03, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon skrev:Hjärnans kapacitet till att upprepa saker i oändlighet, ser jag som något positivt. Med den kan man fokusera sig på det som man vill utvecklas i.imperativ skrev:Jag är övertygad att hjärnan försämras av upprepningar.
Upprepning och utveckling är inte samma sak. Den första kräver i slutändan ingen tankeverksamhet, den senare kräver massor av tankeverksamhet.