Gör potkäs (krukost) av dina ostrester
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Gör potkäs (krukost) av dina ostrester
Hej!
Ta till vara ostkanterna i kylskåpet. Gör potkäs, eller krukost.
Det går att använda vilka ostsorter som helst. Men en av sorterna bör vara en bredbar färskost med nån god smak på, det går också bra med en vanlig bredbar smältost om man inte vill ha så stark smak. Om man vill, kan man ha i hackad lök, vitlök eller nån ört som man gillar.
Man får givetvis dela ostkanterna i mindre bitar. Sen är det bara att köra med en mixerstav en stund. Eller så använder man kniven på matmästern.
Potkäsen skedas upp i nån snygg burk med lock. Används sen som bredbar ost. Med fördel används det på något riktigt gott knäckebröd, men det går ju att ha som vanlig bredbar ost också. Ett bra sätt att ta till vara ostkanter.
Ernst Kirschtiger gjorde detta i sitt första julprogram och kallade det för krukost. Min mamma gjorde det när jag var mindre och hon kallade det potkäs. Krukost är ju en direktöversätning från tyskans pot (kruka) och käse (ost).
Vete sjutton i vilken avdelning detta ska hamna men det är ju ett tips, så ... ja, moderatorerna får flytta det om det ligger fel.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ta till vara ostkanterna i kylskåpet. Gör potkäs, eller krukost.
Det går att använda vilka ostsorter som helst. Men en av sorterna bör vara en bredbar färskost med nån god smak på, det går också bra med en vanlig bredbar smältost om man inte vill ha så stark smak. Om man vill, kan man ha i hackad lök, vitlök eller nån ört som man gillar.
Man får givetvis dela ostkanterna i mindre bitar. Sen är det bara att köra med en mixerstav en stund. Eller så använder man kniven på matmästern.
Potkäsen skedas upp i nån snygg burk med lock. Används sen som bredbar ost. Med fördel används det på något riktigt gott knäckebröd, men det går ju att ha som vanlig bredbar ost också. Ett bra sätt att ta till vara ostkanter.
Ernst Kirschtiger gjorde detta i sitt första julprogram och kallade det för krukost. Min mamma gjorde det när jag var mindre och hon kallade det potkäs. Krukost är ju en direktöversätning från tyskans pot (kruka) och käse (ost).
Vete sjutton i vilken avdelning detta ska hamna men det är ju ett tips, så ... ja, moderatorerna får flytta det om det ligger fel.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Därav uttrycket: Att få igen för gammal ost.
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
- junkandshit
- Anslöt: 2007-09-05
Jag brukar ju aldrig ha mer än en ost hemma i taget, men jag ska notera detta, det låter häftigt.
Själv brukar jag göra egen färskost, eller vad det nu är för sorts ost det egentligen blir (?), genom att hälla filmjölk i ett kaffefilter och låta vasslen rinna ur. Brukar smaksätta med pepparrot eller vitlök.
Blandar då alltså filen först med det jag vill smaksätta med.
Själv brukar jag göra egen färskost, eller vad det nu är för sorts ost det egentligen blir (?), genom att hälla filmjölk i ett kaffefilter och låta vasslen rinna ur. Brukar smaksätta med pepparrot eller vitlök.
Blandar då alltså filen först med det jag vill smaksätta med.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Pemer skrev:Jag brukar ju aldrig ha mer än en ost hemma i taget,
Inte jag heller. Det var nog ett tips för parmänniskor, detta.
Pemer skrev:Själv brukar jag göra egen färskost, eller vad det nu är för sorts ost det egentligen blir (?), genom att hälla filmjölk i ett kaffefilter och låta vasslen rinna ur. Brukar smaksätta med pepparrot eller vitlök.
Det lät väldigt gott! Det skall jag testa!
Det jag annars brukar göra av ostrester ibland är att finriva och blanda med smör och kryddor. Eller bara riva och stoppa i frysen, för att sen ha i matlagning.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Lät intressant. Fast ostkanter brukar smaka illa av att ha legat i påsen länge. Det blir en äcklig bismak av plastpåse och av att de har varit framme i luften och i olika temperaturer. Det är därför man slänger bort dem.
Men att göra det på färsk (nyöppnad) ost kan vara intressant.
Men att göra det på färsk (nyöppnad) ost kan vara intressant.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Eller ostkonnässörer. Jag har under hela mitt liv haft minst två, ofta upp till fem olika ostar hemma. Herrgård, Prästost, Västerbottensost, någon mjukost, Philadelphia, brie, fetaost, getost etc. Så man har lite valmöjlighet.Heliora skrev:Pemer skrev:Jag brukar ju aldrig ha mer än en ost hemma i taget,
Inte jag heller. Det var nog ett tips för parmänniskor, detta.
Jag äter ofta det mesta av osten själv, mitt parmänniskoleverne till trots. Smörgåsar är inte hans grej. Han äter kokt potatis och sådant där hellre.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
- sugrövmanövern
sugrövmanövern skrev:Lät intressant. Fast ostkanter brukar smaka illa av att ha legat i påsen länge. Det blir en äcklig bismak av plastpåse och av att de har varit framme i luften och i olika temperaturer. Det är därför man slänger bort dem.
Men ost brukar klara sig rätt länge utan att bli gammal. Så det brukar inte vara några problem. En jag känner är kock och han brukar också göra ostmassa av ostrester. Han skulle knappast ha gjort det eller rekommenderat det om det vore ohygieniskt.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Låter som något man äter endast i situationer av absolut nöd, typ svältkatastrof, krig eller atomvinter.
Sen har vi själva ordet: potkäs
Inte det vackraste ord man hört precis. Det hamnar lätt i min topp 5-lista på svenskans fulaste ord. Potkäs - sammandragning av potta och fadäs?
Sen har vi själva ordet: potkäs
Inte det vackraste ord man hört precis. Det hamnar lätt i min topp 5-lista på svenskans fulaste ord. Potkäs - sammandragning av potta och fadäs?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jo, alltså den blir ju inte möglig eller så. Men den smakar dåligt. Även fast den inte är hälsovådlig.Heliora skrev:sugrövmanövern skrev:Lät intressant. Fast ostkanter brukar smaka illa av att ha legat i påsen länge. Det blir en äcklig bismak av plastpåse och av att de har varit framme i luften och i olika temperaturer. Det är därför man slänger bort dem.
Men ost brukar klara sig rätt länge utan att bli gammal.
Han har nog som de flesta andra människor, ett i mitt tycke svagt smaksinne. Då kan man använda saker som stått och tagit åt sig dålig smak från plastpåsar och dylikt, man förnimmer det inte.Heliora skrev:Så det brukar inte vara några problem. En jag känner är kock och han brukar också göra ostmassa av ostrester. Han skulle knappast ha gjort det eller rekommenderat det om det vore ohygieniskt.
Min morsa kan tex slänga fram en mjölkkartong som stått öppen i flera dagar till kaffet. Jag dricker svart kaffe då.
Folk köper ju tex filmjölk där det är en dag kvar till utgångsdatum. Samma fenomen, jag finner den oätlig i det stadiet, även fastän den på intet sätt är farlig att äta. Det smakar unket. Filmjölk köper jag efter vilket förpackningsdatum det har, fler än tre dagar får inte ha förflutit.
Mejeriprodukter suger åt sig aromer från omgivningen och är väldigt känsliga. En oöppnad ost är en glad ost. En öppnad ost bör förtäras snarast.
- sugrövmanövern
Själv så har jag en riktigt bra ostkupa(tror det kallas så) om jag har ost hemma. Osten kan omöjligt ta åt sig smak av exempelvis lök som ligger i kylen. Mejeriprodukter har som det diskuteras här över väldigt lätt att ta åt sig av de aromer som kan finnas. Allting hänger på förpackning, allternativt hur det förvaras.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Osten i sig håller länge men ostbitar som blir kvar i en familj där ostarna står framme och diverse folk (och kanske tom barn) pillar på dom med kladdiga fingrar har nog rätt mycket bakterier på sig.
Att göra nåt sånt här av gamla torra ostbitar låter snålt och typiskt den äldre generationens ovilja att slänga nåt som fortfarande GÅR att använda fast det är lite skrumpet och slitet.
Jag skulle inte vilja äta nåt sånt där iaf, men vad gör inte en del för att spara några kronor....
Att göra nåt sånt här av gamla torra ostbitar låter snålt och typiskt den äldre generationens ovilja att slänga nåt som fortfarande GÅR att använda fast det är lite skrumpet och slitet.
Jag skulle inte vilja äta nåt sånt där iaf, men vad gör inte en del för att spara några kronor....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern skrev:
Min morsa kan tex slänga fram en mjölkkartong som stått öppen i flera dagar till kaffet. Jag dricker svart kaffe då.
Folk köper ju tex filmjölk där det är en dag kvar till utgångsdatum. Samma fenomen, jag finner den oätlig i det stadiet, även fastän den på intet sätt är farlig att äta. Det smakar unket. Filmjölk köper jag efter vilket förpackningsdatum det har, fler än tre dagar får inte ha förflutit.
.
Ja, folk verkar helt okänsliga för sånt där. Utgångsdatumen spelar ingen roll och säger man att den är gammal så får man till svar att "det spelar ingen roll, det går att använda långt efter utgånget datum.".
När dom är i affärer så plockar dom bara åt sig varor utan att bry sig om datumet, själv kollar jag alltid och leter upp det nyaste varar även om den står längst in på hyllan och man får flytta undan annat.
Och har folk nåt som blivit lite för gammalt så ska det ända hellre ätas upp för man får ABSOLUT INTE SLÄNGA MAT! Det ska mycket till innan det slängs.
Vet en del som faktiskt står och skär bort mögel på osten för att resten går ju bra att äta....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag är noga med bäst-före-datum. De finns ju där av en anledning. Men man måste också ha lite känsla för vilka varor som kan bli farliga. De där datumen är satta med tanke på att den rekommenderade temperaturen i ett kylskåp är 8 grader (med undantag för vissa särskilt känsliga saker som köttfärs etc) och har man kallare i kylen så får man ju några dagar extra på sig.
Torrvaror etc blir ju inte oätliga över natten om de går över bäst-före-datumet, t.ex...
Ät osten snabbt så behöver ni inte göra potkäs på resterna (jag tycker personligen inte att det låter så gott.)
Torrvaror etc blir ju inte oätliga över natten om de går över bäst-före-datumet, t.ex...
Ät osten snabbt så behöver ni inte göra potkäs på resterna (jag tycker personligen inte att det låter så gott.)
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag har jobbat i affär och sett åtgången i mejerikylarna och massor av kunder kan vara jättenojiga att köpa allra nyaste nya, säkerligen massor av barnfamiljer som rimligen skulle göra av med den mjölk de handlar inom högst två-tre dagar, som ändå var tvungna att plocka undan och rata mjölk som av misstag inte hade blivit frontad direkt och kanske hade bara fem eller sex dagars hållbarhet kvar till förmån för den mjölk som hade sju eller åtta dagar kvar.
För att inte tala om t ex gräddfil som har runt 20 dagars hållbarhetstid från förpackningsdatum till angivet sista förbrukningsdatum. Där kunde man se att folk på fullaste allvar valde bort de tre-fyra tetror som var kvar från gårdagens leverans och absolut skulle ha dagens. Det var väl aldrig någonsin frågan om att man skulle använda den där gräddfilen till något när man kom hem, eller inom någon enstaka dag?
Så det finns extremfall åt bägge håll.
För att inte tala om t ex gräddfil som har runt 20 dagars hållbarhetstid från förpackningsdatum till angivet sista förbrukningsdatum. Där kunde man se att folk på fullaste allvar valde bort de tre-fyra tetror som var kvar från gårdagens leverans och absolut skulle ha dagens. Det var väl aldrig någonsin frågan om att man skulle använda den där gräddfilen till något när man kom hem, eller inom någon enstaka dag?
Så det finns extremfall åt bägge håll.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Potkäs brukar man göra till jul till exempel. Nej, man gör det inte på torra ostkanter som närapå blivit mögliga. Och nej, man behöver inte ha en massa olika sorter. Men om man t.ex. brukar riva ost och får en bit över som det inte går att hyvla av, eller om man har köpt en liten bit ost som lätt smular sig och det blir svårt att hyvla på slutet, då kan man använda den osten till potkäs. Man köper då nån mjukost från affären som man gillar (jag tog Bonjour) och så mixar man den överblivna osten med mjukost. Givetvis kan man köpa både ost och mjukost och göra potkäs av det, bara för att det är gott. Men förr i tiden då man inte hade råd, tog man det man hade i kylskåpet.
Jag har också gjort färskost genom att hälla fil i ett kaffefilter och låta rinna av. Om man vill, kan man värma filen i en kastrull så att den "skär sig" men man behöver inte det. Hackad lök, vitlök, örtkryddor eller vad man vill blandar jag i efteråt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Potkäs brukar man göra till jul till exempel. Nej, man gör det inte på torra ostkanter som närapå blivit mögliga. Och nej, man behöver inte ha en massa olika sorter. Men om man t.ex. brukar riva ost och får en bit över som det inte går att hyvla av, eller om man har köpt en liten bit ost som lätt smular sig och det blir svårt att hyvla på slutet, då kan man använda den osten till potkäs. Man köper då nån mjukost från affären som man gillar (jag tog Bonjour) och så mixar man den överblivna osten med mjukost. Givetvis kan man köpa både ost och mjukost och göra potkäs av det, bara för att det är gott. Men förr i tiden då man inte hade råd, tog man det man hade i kylskåpet.
Jag har också gjort färskost genom att hälla fil i ett kaffefilter och låta rinna av. Om man vill, kan man värma filen i en kastrull så att den "skär sig" men man behöver inte det. Hackad lök, vitlök, örtkryddor eller vad man vill blandar jag i efteråt.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:35:32, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Så gör jag. Dessutom så har jag fräckheten att låta de gamla tetrorna glida in bakom de nya. Jag ställer mig och sorterar om ibland på ren jävelskap så det gamla hamnar längst in. Speciellt när det gäller mjölk, grädde, gräddfil, ost, smör, ägg, jäst, juice, youghurt, proviva. Ja kort sagt alla kylvaror.Pemer skrev:För att inte tala om t ex gräddfil som har runt 20 dagars hållbarhetstid från förpackningsdatum till angivet sista förbrukningsdatum. Där kunde man se att folk på fullaste allvar valde bort de tre-fyra tetror som var kvar från gårdagens leverans och absolut skulle ha dagens.
Gammskiten får de banne mig lära sig av med att försöka kränga .
- sugrövmanövern