opera + gmail = segt? + bokmärken (Delicious.com)
17 inlägg
• Sida 1 av 1
opera + gmail = segt? + bokmärken (Delicious.com)
En fundering. Jag har gått över till att anväda webbläsaren opera och jag använder sökmotorn google och använder gmail. Jag tycker mig uppleva att just gmail är segt. Tar evigheter att skicka ett mejl eller öppna en mapp. Någon annan som har varit med om liknande?
Jag undrar också om någon har ett fiffigt tips på hur man sparar länkar på bästa sätt? Jag har tappat räkningen på hur många datorer jag har ägt. Jag har därför slutat spara länkar i favoriter/bokmärken. För närvarande mejlar jag alla intressanta länkar till mig själv till mitt gmail och sparar det i en mapp. Men detta känns inte riktigt optimalt. Finns det några kreativa förslag?
Jag undrar också om någon har ett fiffigt tips på hur man sparar länkar på bästa sätt? Jag har tappat räkningen på hur många datorer jag har ägt. Jag har därför slutat spara länkar i favoriter/bokmärken. För närvarande mejlar jag alla intressanta länkar till mig själv till mitt gmail och sparar det i en mapp. Men detta känns inte riktigt optimalt. Finns det några kreativa förslag?
Senast redigerad av nisse 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 1 gång.
Google + Gmail + Chrome funkar nog bäst ihop, alla är ju Google-produkter.
I Internet Exploder kan du välja File=>Import and Export...=>Export... osv så har du länkarna sparade i en fil sedan.
Är nog ungefär det samma med andra browsers, antar jag.
I Internet Exploder kan du välja File=>Import and Export...=>Export... osv så har du länkarna sparade i en fil sedan.
Senast redigerad av AAA 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: opera + google + gmail = segt?
nisse skrev:En fundering. Jag har gått över till att anväda webbläsaren opera och jag använder sökmotorn google och använder gmail. Jag tycker mig uppleva att just gmail är segt. Tar evigheter att skicka ett mejl eller öppna en mapp. Någon annan som har varit med om liknande?
AAA:tips är bra. Kör man Gmail i webbläsare är Chrome och Firefox betydligt bättre än Opera. Det är nånting svårfångat som gör att Gmail och Opera helt enkelt går as-segt. Någon ville ha det till att Gmail har dåligt stöd för Opera när det egentligen är precis tvärtom! Opera stödjer inte bara Gmail dåligt utan flera andra Google-produkter dåligt och det verkar inte finnas någon lösning på detta i sikte.
Däremot är ju Opera en lysande webbläsare i flera andra sammanhang! Så mitt tips är: Firefox eller Chrome för Gmail, Opera för annat!
nisse skrev:Jag undrar också om någon har ett fiffigt tips på hur man sparar länkar på bästa sätt? Jag har tappat räkningen på hur många datorer jag har ägt. Jag har därför slutat spara länkar i favoriter/bokmärken. För närvarande mejlar jag alla intressanta länkar till mig själv till mitt gmail och sparar det i en mapp. Men detta känns inte riktigt optimalt. Finns det några kreativa förslag?
http://delicious.com är min rekommendation. Du får ett ställe online där du lagrar dina bokmärken tillgängliga för alla "prylar" med internetanslutning. Dina bokmärken är by default publika. Och de bokmärken du inte vill andra ska se anger du som "private' - dessa bokmärken ser bara du själv.
En viktig filosofi är att du inte tänker i folders/kataloger utan i taggar/labels/etiketter. Taggar är flerdimensionella medan kataloger bara är tvådimensionella - taggar ger därmed oändligt mycket fler sök- och sorteringsmöjligheter. De kräver en viss tillvänjning men sedan undrar man hur man klarat sig utan taggar förut.
En tredje fördel är att delicious.com är en social sajt för bokmärken. Vadå social?? Jag vet, men även aspergare känner ju folk i viss mån, även om inte lika många som NT:are. En social sajt är helt enkelt en sajt där man kan dela information med andra man känner (eller inte känner). Facebook och Twitter är andra exempel på detta. På delicious.com delar du med sig av dina bokmärken till andra likasinnade och får i gengäld deras bokmärken vilket du kan få nytta av. Samtidigt knyter ni sociala band, åtminstone inom era intressesfärer. Inte så dumt, va?
Här är <a href="http://www.youtube.com/watch?v=MCU_HsdOgXM">en 7 minuters delicious.com-tutorial</a>. Den visar delicious.com på ett sätt som t.o.m. våra egna mor- och farföräldrar skulle förstå.
EDIT: Ett par alternativ till delicious.com är <a href="http://digg.com">Digg</a> och <a href="http://stumbleupon.com">Stumbleupon</a>.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 4 gånger.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
AAA skrev:Google + Gmail + Chrome funkar nog bäst ihop, alla är ju Google-produkter.
Får jag låna tråden för en enkel fråga? När jag tittade efter i den Firefox jag än så länge kämpar med (senaste versionen) under "Arkiv" fann jag bara "Importera". Någon som vet om Firefox har någon exportmöjlighet och i så fall var?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 1 gång.
http://mozilla.gunnars.net/firefox_book ... orial.html
I gmail kan man välja att webbmailen ska visas med vanlig html formatering. Antingen när man loggar in eller så i inställningarna.
Här fungerar det dock utmärkt när jag väl har loggat in.
I gmail kan man välja att webbmailen ska visas med vanlig html formatering. Antingen när man loggar in eller så i inställningarna.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:AAA skrev:Google + Gmail + Chrome funkar nog bäst ihop, alla är ju Google-produkter.
Får jag låna tråden för en enkel fråga? När jag tittade efter i den Firefox jag än så länge kämpar med (senaste versionen) under "Arkiv" fann jag bara "Importera". Någon som vet om Firefox har någon exportmöjlighet och i så fall var?
Två sätt.
1. Om du vill exportera dina Firefox-bokmärken till annan webbläsare på samma dator eller webbläsare (även FF) på annan dator:
Gör (i Firefox): Bookmarks - Organize Bookmarks - Import and Backup - Backup
- Detta skapar en fil av formatet <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/JSON">json</a> (ett vanligt alternativ till XML) som sedan kan importeras in i de flesta andra webbläsare på samma dator eller en annan dators webbläsare, samt även många andra program.
Gör (i Firefox): Bookmarks - Organize Bookmarks - Import to Delicious (namnet är illa valt - det borde hela Export to Delicious)
- Du får en fråga om att logga in på delicious.com - du måste alltså i det här läget ha ett konto på delicious.com.
Markera några bokmärken. Dessa bokmärken exporteras direkt till delicious.com som privata bokmärken. Du kan själv ändra dem till publika i delicious.com om du vill det.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Parvlon skrev:I gmail kan man välja att webbmailen ska visas med vanlig html formatering. Antingen när man loggar in eller så i inställningarna.
Har inte testat det men det är mycket möjligt att det skulle gå fortare då i Opera. När man kör vanlig HTML tappar man dock då många av gmails unika funktioner.
- barracuber
Härligt! Nu har jag lärt mig något nytt idag med! Delicious var precis det jag behöver. Nu blir mitt liv så mycket enklare. Tackar så hjärtligt för tipsen!
Men det blir lite rörigt att hålla ihop alla sociala nätverksgrejer. Facebook, Delicious, MySpace, SoundCloud osv. Dessutom har jag tre webmail-konton att administrera. Detta är dagens I-landsproblem?
Men det blir lite rörigt att hålla ihop alla sociala nätverksgrejer. Facebook, Delicious, MySpace, SoundCloud osv. Dessutom har jag tre webmail-konton att administrera. Detta är dagens I-landsproblem?
nisse skrev:Dessutom har jag tre webmail-konton att administrera. Detta är dagens I-landsproblem?
Har du tre olika gmail-konton att läsa? Eller menar du något annat med "administrera"?
För att slippa logga på tre gånger kan du göra som jag gör. Jag har också tre olika gmail-konton och läser alla tre genom ett av dem - mitt "huvudkonto". Så jag behöver bara logga in en gång för att se alla kontona samtidigt. Det funkar bra och tar nästan ingen extratid. Det funkar även om du har andra mail än gmail, exempelvis hade jag ett tag spray som jag läste genom gmail på detta sättet.
Om du är intresserad kan jag leta reda på hur man gör - jag har antagligen sparat ett bokmärke i min delicious
- barracuber
barracuber skrev:nisse skrev:Dessutom har jag tre webmail-konton att administrera. Detta är dagens I-landsproblem?
Har du tre olika gmail-konton att läsa? Eller menar du något annat med "administrera"?
Jag har gmail, hotmail och yahoo. Dessutom har jag några mejladresser till både min gmail och hotmail. På så sätt har jag skaffat mig ett antal gigabyte lagringsutrymme.
Dessutom har min hund en egen facebooksida och mejladress. Ja, man har inte roligare änn vad man gör sig.
nisse skrev:...
Men det blir lite rörigt att hålla ihop alla sociala nätverksgrejer. Facebook, Delicious, MySpace, SoundCloud osv.
Låter som att denna skulle kunna vara något för dig:
http://nutshellmail.com/default.aspx
nisse skrev:Jag har gmail, hotmail och yahoo. Dessutom har jag några mejladresser till både min gmail och hotmail. På så sätt har jag skaffat mig ett antal gigabyte lagringsutrymme.
Tipset ovan går även att applicera på dina andra i-landsproblem. Det går nämligen att använda nutshellmail till att läsa sin yahoomail från gmail:
http://picobit.wordpress.com/2009/12/12 ... n-gmail-2/
En kille har kommit på ett sätt att läsa hotmail från gmail:
http://lifehacker.com/241120/how-to-rea ... from-gmail
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:33:53, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
Tidigare arbetade jag ett tag på en bildbyrå, där jag indexerade fotografier i en databas. Därför blev det omedelbart kärlek mellan mig och Delicious. Jag kan nu lägga in länkar till mina google-dokument i delecious och kan ange sökord på dessa. Jag har en känsla av att jag nu har en möjlighet till att få tillvaron en liten smula mer lätthanterlig och överblickbar!
För övrigt har jag gått tillbaks senaste versionen av Mozilla Firefox. På något sätt känns denna version lite kvickare trots att jag har flash aktiverat.
För övrigt har jag gått tillbaks senaste versionen av Mozilla Firefox. På något sätt känns denna version lite kvickare trots att jag har flash aktiverat.