Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Inläggav tahlia » 2007-09-01 23:33:45

Pan Stranou skrev:Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:
a) Grundskolan?
b) Gymnasiet?
c) Universitetet?


a) Över medel
b) Över medel
c) har aldrig gått universitet

Pan Stranou skrev:Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper?
e) Mobbning?
f) Tidsplanering?
g) Lärare?


d) Tja.. ingen dög, kan jag väl säga på det
e) Mobbad hela grudndskolan
f) Nej
g) Har haft många idioter till lärare. Jag har alltid ifrågasatt (Från första klass) och hade inte läraren en tillräckligt bra motivering till varför jag skulle göra en speciell sak (som jag ansåg vara onödig) så gjorde jag den helt enkelt inte. Lärare hade aldrig någon vidare makt över mig. De som respekterade mig, de respekterade jag tillbaka. Resten fick nog sina fiskar varma fler än en gång.

Pan Stranou skrev:i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?
j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?
k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?
l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?


i) De varierade, men inte kraftigt
j) Alltid
k) De enda studieproblem jag haft var mobbning och lärare som blundande eller tyckte jag fick skylla mig själv. Lösningen? Själv var jag hårdhudad, så jag klarade mig. Tyvärr har jag ingen patentlösning på det där problemet.
l) Jag VILL studera, men klarar det inte. Klarar inte heller ett jobb. Överkvalificerad? Tror jag inte jag är på något område.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10774
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Isse » 2007-09-02 16:40:31

Hmm. Läser att många upplevt dem blivit mobbade. Vad menar ni med det. Menar alla samma sak?
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Inläggav tahlia » 2007-09-02 17:43:05

Isse skrev:Hmm. Läser att många upplevt dem blivit mobbade. Vad menar ni med det. Menar alla samma sak?


Jag blev kallad ful och äcklig dagligen följt av slag och sparkar (även det dagligen). Det är min version av mobbning, men alla som känner sig mobbade ÄR ju mobbade, oavsett hur situationen ser ut, annars skulle de inte gå runt och känna sig så.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10774
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav ufo » 2007-09-02 17:48:13

Isse skrev:Hmm. Läser att många upplevt dem blivit mobbade. Vad menar ni med det. Menar alla samma sak?

Att dagligen få höra att man är ful och dum. Det enda jag fick veta att jag gjort var att jag var född.
Sparkar slag slagsmål med sönderslagna kläder. Att vara den som alla tycker illa om. Min självupplevda variant av mobbing.
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav catasa » 2007-09-02 18:26:32

Isse skrev:Hmm. Läser att många upplevt dem blivit mobbade. Vad menar ni med det. Menar alla samma sak?


Att få höra hur ful, fet, dum och äcklig jag var så fort dom som mobbade mej fick chansen att säga det.
Dom ville få mej ledsen, och dom höll ofta på tills dom fick som dom ville, sen skrattade dom åt mej.
Senast redigerad av catasa 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
catasa
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2007-01-22
Ort: Stockholms län

Inläggav Isse » 2007-09-02 23:16:14

Tja det låter sjukt. Svårt att förstå sådant. Fenomenet som sådant, att rikta uppmärksamhet bort från en själv verkar vara ett ganska vanligt fenomen innom NT-världen.
Senast redigerad av Isse 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Isse
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2007-06-17
Ort: Göteborg

Re: Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Inläggav annorlunda » 2007-09-02 23:51:52

Pan Stranou skrev:Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:
a) Grundskolan? Relativt väl 1-3, därefter nedåtgående spiral.. Gled in i min egen värld nu och då, framförallt 1-6..
b) Gymnasiet? Hyfsat. Gillade inte ämnena vi läste så jag såg bara till att få godkänt och ta studenten.
c) Universitetet? Blir nog aldrig av.

Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper? Ja. Andra har dock tagit kontakt med mig så jag har tre kompisar kvar från gymnasietiden.
e) Mobbning? Ja
f) Tidsplanering? Nej
g) Lärare? Ungefär hälften-hälften
h) Amotivation (specifiera gärna skäl)? Ja. Jag läste vuxenböcker när jag gick fyran och det fick jag inte göra för min lärare. Istället skulle jag hålla mig till att läsa böcker med tre rader per sida. Detta fick mig att tappa allt intresse för skolan.

i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne? Ja, jag brydde mig bara om det jag tyckte var intressant

j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter? Ja. Har haft en del ganska heta diskussioner med lärare om det mesta från undervisning till betygsättning.

k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?

l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten? Inget intresse för omvårdnadsprogrammet (som jag gick ut) och inget intresse (eller förmåga) att jobba inom vården. Det enda som händer är att jag får prestationsångest och blir slutkörd av att träffa människor. Tar även på mig en del människors problem för mycket (såna problem jag känner igen mig i) och grubblar för mycket över det.

Svara på frågorna i den mån ni vill. Jag sanktionerar alla former av diskussion!
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav annorlunda » 2007-09-02 23:55:06

Mobbingen i mitt fall utspelade sig mest när jag gick gymnasiet och bodde på internat. Några klasskompisar eldade då upp/rev sönder min post samt skrek så fort jag skulle svara på frågor på lektionerna. När vi hade möte om detta med en lärare (vi var tre stycken som blev mobbade, framförallt jag och en tjej som jag är kompis med fortfarande) så fick vi till svar att om vi bara var mer som de andra så skulle de inte göra så mot oss...
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav ufo » 2007-09-02 23:57:38

annorlunda skrev:Mobbingen i mitt fall utspelade sig mest när jag gick gymnasiet och bodde på internat. Några klasskompisar eldade då upp/rev sönder min post samt skrek så fort jag skulle svara på frågor på lektionerna. När vi hade möte om detta med en lärare (vi var tre stycken som blev mobbade, framförallt jag och en tjej som jag är kompis med fortfarande) så fick vi till svar att om vi bara var mer som de andra så skulle de inte göra så mot oss...


Och när skall de förstå att alla inte är skapta i samma form?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav annorlunda » 2007-09-03 0:19:17

Bra fråga... Tyvärr tror jag att vissa aldrig inser det..
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Re: Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Inläggav Peter » 2007-09-03 13:23:20

Pan Stranou skrev:Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:
a) Grundskolan?

Mycket bra i teoretiska ämnen. Godkänt men inte mer i praktiska.
b) Gymnasiet?

Mycket bra i teoretiska ämnen. Godkänt men inte mer i praktiska. Svårare mot slutet då energin närmast gick ur mig.
c) Universitetet?

Beror på hur man menar. Har tagit mig mycket längre tid än det ska att genomföra det jag gjort, men kvaliteten på det jag faktiskt gjort är nog ganska bra, sammanfattningsvis över medel.
Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper?

Gick ganska bra när det var mycket undervisning och klasser, upp till första åren i högskolan. Har inga större problem med socialt liv på skoltid. Utanför skoltid dock: Närmast omöjligt. Har några kamrater fortfarande som jag alla fick tidigt i grundskolan. Har knappast skapat några varande kontakter senare än så, eftersom jag inte klarar av att ringa/mejla/ta kontakt ens med folk jag känner väldigt väl, annat än under kortare perioder och med mycken uppammande av energi.
e) Mobbning?

Ansågs väl en aning lustig speciellt tidigt i grundskolan, men jag umgicks med ett antal som inte hade några problem med det. Överlag nästan ingen mobbning.
f) Tidsplanering?

På skoltid fungerar jag, då finns tillräckligt med yttre struktur. Utanför skoltid har jag alltid fallit ihop på planering/tidsplanering od. Har alltid behövt otroligt uppammande av energi för att göra läxor, ju svårare läxor desto värre. Första sammanbrotten beroende på detta runt 3e, 4e klass i grundskolan. Helt oförändrat efter ett decennium med högskolestudier. Närmast oberoende av om ämnet varit roligt eller tråkigt eller om jag varit omotiverad eller välmotiverad.
g) Lärare?

Lärarna har för det mesta tyckt om mig. Har aldrig kunnat och kan fortfarande inte be om hjälp av lärarna däremot, varken i person eller via mejl.
h) Amotivation (specifiera gärna skäl)?

Är lite osäker på ordets betydelse. I perioder har ansträngningarna blivit för mycket och all energi försvunnit. Skulle kunna tolkas som amotivation. Åratal har mer eller mindre försvunnit på det viset. Har varit helt apatisk och inte orkat göra någonting, eller för den delen brytt mig. Verkar inte kunna betraktas som depression, men troligtvis lika förödande.
i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?

Ja. Teoretiska ämnen bra. Praktiska dåliga.
j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?

Nej. Endast en gång under gymnasiet.
k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?

Mina problem är pluggproblem, planering av läxläsning och uppsatser och dylikt. I grunden har dessa problem fortsatt oförändrade, saå tyvärr kan jag inte riktigt ge några tips.
l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?

Det börjar gå upp för mig att jag aldrig, så som jag fungerar, kommer kunna arbeta inom de områden jag utbildar mig. Det råder inget tvivel hos mig att jag kommer vara dålig på det jag gör, men otroligt överutbildad i helt andra saker. Men den dagen den sorgen.
Svara på frågorna i den mån ni vill. Jag sanktionerar alla former av diskussion!
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Re: Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Inläggav StaffanB » 2007-09-05 8:53:41

a) Grundskolan?
Började skolka i sjuan pågrund av mobbing.

b) Gymnasiet?
Kom in men skolkade så mycket att jag blev av med studiebidrag. Lyckades ta studenten med bottenbetyg.
Läser nu som 29 åring om gymnasiet, räknas som klassens geni, drar MVG i alla ämnen och andra elever frågar ofta mig om hjälp ifall jag sitter närmare än läraren.

c) Universitetet?
Inte där ännu. Siktar dock på akademisk karriär nu.

Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper?

Tack vare mobbningen gick inte detta.

e) Mobbning?
Grov.

f) Tidsplanering?
Det är först nu som 29 åring med kunskap om hur jag fungerar som jag har börjat lära mig hur jag kan bygga upp min vardag för att fungera.

g) Lärare?
Lärarna svek mig fullständigt i grundskolan och i gymnasiet men dom visste ju inte bättre då. I Komvux får jag all hjälp.

h) Amotivation (specifiera gärna skäl)?
Detta hade jag pågrund av mobbningen som satt i vägen mig och ämnerna jag läste. Nu som 29 åring har jag inte det problemet.

i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?
I gymnasiet hade jag automatiskt högre resultat i svenska och i datorkunskap. Ämnen med lärare jag inte gillade fungerade jag inte alls i.

j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?
Ja, så gott som hela tiden.

k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?
Måla inte in dig i ett hörn. Ja, du har problem, det innebär att du skall testa nya grejjor. Gör detta till en tvångstanke om det skall vara så. Lär dig så mycket du kan om ditt handikapp och arbeta förbi det. Undvik att skylla på det för dig själv och för andra så länge du kan undvika det. Prata med dina lärare. Ta en kurs i lärstil eller psykologi så att du får bättre förståelse för hur vi fungerar i studier. Lär dig t.ex. skillnaden på Visuell, Audiotiv, Kinestetisk och Taktil studieteknik. På sikt kommer du ha kommit på så många knep att du kan börja fungera ganska bra i normala uppgifter.

En bra motivation för oss Aspergare är att vårat liv hänger på våra studieresultat. Utan bra studieresultat kan vi lika gärna gå i förtidspension. Studieresultat ger dig bättre möjligheter att välja fritt på arbetsmarknaden och gör dig en större resurs som inte kan slängas ut pågrund av dåligt beteende.

En annan bra motivation för oss är att bra kunskaper i allmänbildade ämnen ger oss bättre funktion rent socialt. Kan vi greppa och förstå aktuella händelser så kan vi också skjuta till våran åsikt.

l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?
Jag har fått tillsägelsen att jag är överkvalificerad någon gång men jag har haft väldigt svårt att hitta jobb jag passar för eftersom jag misslyckades med min utbildning innan.
Senast redigerad av StaffanB 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
StaffanB
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2007-08-14

Inläggav vetej » 2007-09-08 22:09:06

Hur ska man sätta press på sig själv? Jag känner mig oerhört mer intresserad när en deadline är nära, och jag är mycket mer effektiv. Hur ska man kunna sätta sig i någon liknande press när man försöker lära sig saker utanför skolan? Att sätta egen deadline känns inte ett dugg officiellt.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Tomtenissa » 2007-09-09 0:38:51

Isse skrev:Hmm. Läser att många upplevt dem blivit mobbade. Vad menar ni med det. Menar alla samma sak?


För mig innebar mobbingen både utfrysning och rasistiska uttalanden... det var det milda. Jag har också, bland annat, blivit dragen i håret, "hamnat i" slagsmål (fyra mot en eller fler) och blivit inlåst i ett sånt där trångt metallskåp där eleverna hänger kläder i under flera timmar innan en lärare hörde mig skrika... jag fick ju knappt plats i det och så var det mörkt. (De visste att jag är mörkrädd så det gjorde det bara värre ur min synvinkel.)

EDIT: Detta var som värst under högstadiet. Jag var inte mobbad alls under gymnasietiden... bara i grundskolan.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav vetej » 2007-09-09 0:42:54

Tomtenissa skrev:För mig innebar mobbingen både utfrysning och rasistiska uttalanden... det var det milda. Jag har också, bland annat, blivit dragen i håret, "hamnat i" slagsmål (fyra mot en eller fler) och blivit inlåst i ett sånt där trångt metallskåp där eleverna hänger kläder i under flera timmar innan en lärare hörde mig skrika... jag fick ju knappt plats i det och så var det mörkt. (De visste att jag är mörkrädd så det gjorde det bara värre ur min synvinkel.)


Hur känner du nu? Hämndlysten och långsint? Jag har blivit svagt mobbad, så det skulle vara intressant att veta hur någon som blivit utsatt för något liknande känner sig efteråt.
Senast redigerad av vetej 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
vetej
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2007-05-31

Inläggav Tomtenissa » 2007-09-09 13:07:55

vetej skrev:Hur känner du nu? Hämndlysten och långsint? Jag har blivit svagt mobbad, så det skulle vara intressant att veta hur någon som blivit utsatt för något liknande känner sig efteråt.

Haha, nog är jag långsint.

Om jag skulle träffa de personerna igen och de bad om förlåtelse misstänker jag att jag skulle förlåta dem, men kräva någon form av utförligare ursäkt för de rasistiska uttalandena. Trots allt är tonåringar idioter ibland (säger jag som fortfarande är en XD). Speciellt högstadiekids.

Det är bara en person som jag aldrig kommer att förlåta och den personen gör bäst i att inte träffa mig igen om han inte vill råka på rejält med stryk.

Så med ett undantag så känner jag mig inte hämdlysten mot mina mobbare. Däremot kommer jag nog aldrig att glömma bort vad de gjorde, vad de sade och när de gjorde/sade sakerna... och jag skulle nog råda mina (förhoppningsvis) framtida barn att hålla sig undan från deras ungar om de börjar på samma skola.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

mobbing

Inläggav uniqueNr5 » 2007-09-10 20:25:03

Jag har lyckligtvis aldrig blivit mobbad. Kan ha att göra med att jag va väldigt stark kille för min ålder och dessutom ett gott själv förtoende och lite lagom kaxig osv. Men jag tålde aldrig att se folk som blev mobbade och kände starka sympatier för de som blev mobbade och kände ett instinktivt förakt inför de som mobbade. Hamnade ofta i konflikter för att gå emellan sånt. Men samtidigt vann man ju endel respekt och riktiga vänner som såg förbi faktumet att jag va någon form av eccentriskt orginal. Nu på senare tid har det någon enstaka gång hänt att någon mobbing nisse försökt göra sig skojjig på min bekostnad. Men det finns ofta en implicit svaghet hos mobbaren och det kan man vända mot han/henne och ge tillbaka av dennes egen medicin.
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

uppsatsskit

Inläggav Tallerger » 2007-09-11 22:48:48

Vad gör man? Jag blir galen! Jag kan inte förstå vad det är min C-uppsatshandledare vill att jag skall göra! Jag ska skriva om sammanfattningen - så långt är jag med - men hur? Hon mumlar om "strukturen" i kapitlet och vad "fokus" ligger på men jag fattar inte sådant där, eller snarare tycker jag att det redan är på det enda sätt som verkar både vettigt och greppbart för mig. Tänkte inför mötet att om jag inte förstår måste jag fråga om tills jag förstår, men jag fick ge upp. Jag HATAR att höra babblet om "sammanhang", "kärna", "struktur" och "helhet". Någon högskolestudent här som känner lika stark avsky för detta och eventuellt också brottas med någon liknande pissuppgift? Berätta då gärna så kan vi tycka lite synd om varandra och förenas i vårt hat.

/Tallerger
Senast redigerad av Tallerger 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: uppsatsskit

Inläggav uniqueNr5 » 2007-09-12 0:14:38

Tallerger skrev:Vad gör man? Jag blir galen! Jag kan inte förstå vad det är min C-uppsatshandledare vill att jag skall göra! Jag ska skriva om sammanfattningen - så långt är jag med - men hur? Hon mumlar om "strukturen" i kapitlet och vad "fokus" ligger på men jag fattar inte sådant där, eller snarare tycker jag att det redan är på det enda sätt som verkar både vettigt och greppbart för mig. Tänkte inför mötet att om jag inte förstår måste jag fråga om tills jag förstår, men jag fick ge upp. Jag HATAR att höra babblet om "sammanhang", "kärna", "struktur" och "helhet". Någon högskolestudent här som känner lika stark avsky för detta och eventuellt också brottas med någon liknande pissuppgift? Berätta då gärna så kan vi tycka lite synd om varandra och förenas i vårt hat.
/Tallerger

Nu vet jag inte vad du studerar eller skriver om i den C-uppsats.
Men kanske det skulle vara bra att du av din handledare få ett tydligt exempel i form av ett avsnitt ur en artikel eller något, som gestaltar just den struktur hon/han menar i sammanhanget. Sådant slipper man ioförsig i mer "hård" vetenskap såsom matematik och fysik. Även om där också finns konventionella preferenser. Tycka synd och förenas i hat kan jag inte bidra med. Men jag kan definitivt förstå din frustration. När jag skrev min D-uppsats begrep min handledare inte vad jag pysslade med och det var svårt att bli förstådd. Det tog lång tid innan en mycket klipsk professor tog sig tid att gå igenom mina resultat och jag fick positivt gensvar och ett kort rekommendationsbrev. Men mina handledare trodde inte ens mina teoremen stämde och verkade blinda för hela strukturen och den röda tråden genom min teori. Mycket frustrerande.
Det enda jag kan ge som råd är enormt tålamod och brutal envishet.
Sedan kan det hjälpa med feedback från flera håll. Det finns säkerligen personer som skulle kunna ge dig vettig feedback. Jag brukar få grymt bra feedback från min farsa och min borsa.
Men någon utomstående kan ju vara mer ojävig såattsäga. Tex någon från en annan instutition kanske kan se det hela med fräscha ögon..
Senast redigerad av uniqueNr5 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
uniqueNr5
 
Inlägg: 1133
Anslöt: 2007-07-29

Inläggav weasley » 2008-04-07 12:33:24

*bump*

Här är till MLilja.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav gusgus » 2008-04-07 19:47:15

Grundskolan Var ganska bra i de flesta ämmen gymnastik undantaget det har aldrig varit min grej.Gymnasiet tentade jag av matematiken efter första året i s k särskild prövning så jag gick ut med en 3.a Tyvärr bytte vi franskalärare så där var det inget vidare jag betraktade nästan de timmarna som håltimmar och fick bara en 2:a Det var antagligen lagom men betyget var det samma i historia och där kan det bara bero på att läraren inte gillade mig och mina åsikter som jag inte förstod att diplomatiskt dölja Jag hade bra betyg på de skriftliga proven och presterade på det muntliga väl så mkt men,.....Det är ngt som jag aldrig kommit riktigt över.
Jag har nog aldrig blivit mobbad i skolan det kom sen i arbetslivet när jag inte kunde läsa de oskrivna osynliga (för mig i alla fall)sociala koderna på rätt sätt.
Universitetet Juridikstudierna blev en flopp men när jag sen kunde använda dem som en byggsten i min högskoleexamen från BHS i Borås tillsammans med de tre kurserna jag läst på högskolan i Kalmar känns det lite bättre och jag HAR en examen som jag använt i yrkesverksamhet så jag får vara nöjd. Med skolprestationerna i alla fall
Senast redigerad av gusgus 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
gusgus
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2008-03-02
Ort: LUND

Inläggav Sheyen » 2011-01-10 1:56:28

Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:

a) Grundskolan?
Lågstadiet: Jag var duktig på språk. Jag var urusel på matematik, men jag började inse det när jag gick i 4an.
Mellanstadiet: Jag var fortfarande duktig på språk. Började uppleva en viss typ av mobbning från en del elever, men det var inte så värst jobbigt för mig då.
Högstadiet: Jag flyttade till min pappa när högstadiet började. Jag kunde inte få några vänner, eftersom att ingen började prata med mig. Jag tar inte själv kontakt (Till slut fick jag dock 3 vänner, eftersom att de personerna faktiskt tog kontakt med mig). I början ledde detta till att jag i lugn och ro kunde sköta studierna ordentligt. Jag blev glad när jag fick bra poäng på proven och min pappa hjälpte mig mycket också. Han är så smart, den mannen. Men de andra i klassen började mobba mig väldigt mycket. Det värsta var inte när de mobbade mig för att jag fick bra poäng på proven. Det värsta var när de mobbade mig för att jag ibland INTE fick bra poäng på proven. Jag var mycket duktigare än de där jävla fittorna... Iaf, till slut började andra klasser att mobba mig också. De mobbade mig för alla möjliga orsaker. Om jag ska gissa så gissar jag på att ca 40 elever mobbade mig. Jag är väldigt lättprovocerad och har aggressionsproblem, så jag blev snabbt förbannad och aggressiv (någonting som fick dem att jävlas med mig ännu mer). På grund av både fysisk och psykisk misshandel så vägrade jag ibland att vistas i skolan. Började till slut att få dåliga betyg.

b) Gymnasiet?
Total brist på motivation, vilket ledde till att jag fick dåliga betyg. Även i språk.

c) Universitetet?
----------

Har ni genomgående haft problem med:

d) Att stifta bekantskaper?
Ja, men inte i gymnasiet, eftersom att de i klassen tog kontakt med mig. Dessutom fanns det mycket humor i min gymnasieklass, så jag kunde enkelt ta till "pajasrollen". Har dock alltid haft svårt att få vänner som man inte bara träffar i skolan. Ville jag umgås så var alkohol inräknat. Jag vill vara full om jag ska vara social. Vänner tycks försvinna från mig, utan att jag vet hur det går till.

e) Mobbning?
Ja.

f) Tidsplanering?
Ja

g) Lärare?
Ja.

h) Amotivation (specifiera gärna skäl)?
Jag vet inte vad det betyder. Sökte på ordet men hittade ingen information om det. Jag antar att det kan betyda "brist på motivation" och det har jag redan svarat på.

i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?
Ja.

j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?
Ibland.

k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?
Jag har aldrig haft någon bra teknik för hur jag ska klara av mina studier. Det har alltid varit svårt, förutom när det gäller engelska och svenska (och innan även tyska).

l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?
Jag har aldrig haft ett jobb.
Senast redigerad av Sheyen 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Inläggav Arkimedes » 2011-01-10 3:10:40

Pan S skrev:Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:
a) Grundskolan?

Mycket bra. Jag fick till och med hoppa över en klass.

Pan S skrev:b) Gymnasiet?

Dåligt. Skolkade mycket och fick inget slutbetyg.

Komvux? Bra.

Pan S skrev:c) Universitetet?

Har problem där just nu.

Pan S skrev:Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper?

Ja.

Pan S skrev:e) Mobbning?

Ja. (Mest i mellanstadiet).

Pan S skrev:f) Tidsplanering?

Ja.

Pan S skrev:g) Lärare?

Hade problem med en lärare i gymnasiet.

Pan S skrev:h) Amotivation (specifiera gärna skäl)?

Ja. Svårt att specifiera det tycker jag. När något måste göras så har jag svårt att ta tag i det.

Pan S skrev:i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?

I grundskolan var det ganska jämnt. På Komvux skiljde det ganska mycket. Fick nätt och jämnt godkänt i historia men MVG i matte till exempel.

Pan S skrev:j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?

Inte ofta men i gymnasiet hade jag en konflikt med en lärare. Till slut hälsade hon inte ens på mig mer, vände bort huvudet när hon såg mig. (Syo-konsulenten gjorde likadant).

Pan S skrev:k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?

Nej tyvärr. Jag väntar på att få hjälp för detta.

Pan S skrev:l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?

Innan jag började studera vidare så jobbade jag i fem år. Sedan bestämde jag mig för att vidareutbilda mig pga att jag kände mig överkvalificerad.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Re: Den Stora Tråden om Studierelaterade Problem

Inläggav Banzai » 2011-01-10 13:05:30

Pan S skrev:Hur presterade/presterar ni allmänt sett i:
a) Grundskolan?
Strax över medel.

Pan S skrev:b) Gymnasiet?
Strax över medel tills jag hoppade av (gick två år på konst och form) för att sedan börja på hantverksprogrammet där jag presterade strax över medel tills jag inte presterade alls p.g.a. depression.

Komvux - strax över medel.

Pan S skrev:c) Universitetet?
Det första försöket på universitet på lärarlinjen; G på första delkursen, U på andra (flumkurs).

Andra försöket civilekonom; G på alla delkurser förutom en då jag inte slutförde p.g.a. depression.

Tredje försöket engelska fristående kurser (det jag läser nu); so far VG i allt. Första gången jag läser något jag faktiskt är seriöst intresserad av.

Pan S skrev:Har ni genomgående haft problem med:
d) Att stifta bekantskaper?
JA. Det var bättre i grundskolan, var väl inte den med flest vänner (kände mig mest som ett häftplåster på de andra barnen), men jag hade några.

Pan S skrev:e) Mobbning?
Ja. Flytttade och började i ny skola i femte klass och där stötte jag på problem. Jag fick inte riktig kontakt med de andra. Blev mobbad hela högstadiet.

Blev inte mobbad på konst och form, men kände mig udda där också (en oflummig estetare).

Blev mobbad när jag gick hantverksprogrammet, inte av mina klasskamrater, men av andra på skolan.

Pan S skrev:f) Tidsplanering?
Vad menas?

Pan S skrev:g) Lärare?
Nej.

Pan S skrev:h) Amotivation (specifiera gärna skäl)?
Jag har svårt att göra saker utan att jag har någon som ser till att jag gör dem. Jag behöver press, men inte för mycket för då går det åt andra hållet.

Pan S skrev:i) Varierade era prestationer kraftigt, beroende på ämne?
Märkligt nog nej. Jag har svårt för matematik och sitter praktiskt taget och gråter när jag håller på med det för att jag inget begriper, men jag fick ändå VG i matematik C. :shock:

Pan S skrev:j) Brukade ni ofta drabba samman med lärare i konflikter?
Innan jag flyttade i grundskolan ja (dock inte alltför ofta, det började bli ett problem) och även innan jag hoppade av konst och form. "Drabba samman" är dock för hårt uttryckt, jag var trotsig och vägrade göra det vi skulle (i grundskolan så käftade jag också, men inte senare).

Pan S skrev:k) Har ni insikter ni vill dela med er, kring hur man tacklar särskilda studieproblem?
Eh... Pressa inte er själva för hårt. Tryck inte ner er själva och tro att ni är korkade för att ni inte förstår, ta saker i er egen takt.

Pan S skrev:l) Om ni inte studerar för närvarande eller har planerat att göra så; hur har era (eventuella) arbeten speglat er utbildning? Har ni ofta fått känna er överkvalificerade i era arbeten?
Jag har arbetat på Burger King (gick 1 1/2 år innan jag var tvungen att sluta p.g.a. stress), städat (småsjuk ofta och jag ska helst inte återvända då min kropp inte fixar detta) och även en kort sväng som registrerare och sedan på kundtjänst (mådde extremt dåligt på kundtjänst och är inte välkommen tillbaka på den arbetsplatsen).

Har börjat studera igen då det enda jobbet jag fått utan utbildning är som städare och det klarar min kropp inte av. Dessutom gillar jag att studera och använda hjärnan.
Senast redigerad av Banzai 2011-05-04 10:31:59, redigerad totalt 1 gång.
Banzai
 
Inlägg: 2951
Anslöt: 2010-07-21

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in