Bodil Jönsson följer upp sin succébok
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Bodil Jönsson följer upp sin succébok
Tänkte bara tipsa om Bodil Jönsson som har skrivit en ny bok..
Hon intervjuades idag i GP och jag ville egentligen dela den intervjun men tyvärr ligger den inte på webben än. Här är en TV4-intervju:
<a target="_blank" href="http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1237552">
TV4 Nyhetsmorgon: Bodil Jönsson följer upp sin succébok</a>
Mycket av det hon pratar om stämmer in på mig själv och mina problem att inte lyckas fokusera på det viktiga - att utveckla mig själv och därmed ge min familj välstånd - pga alla "småttigheter" vi omger oss med och gör oss splittrade och ineffektiva...
Ur GP-intervjun:
Detta känner jag igen på pricken. Om jag bara orkade höja min kompetens som behövs skulle jag kanske kunna försörja mig själv och min familj i högre utsträckning. Men det är småttigheterna och distraktionerna som hindrar mig.
*) Här tror jag hon syftar på NT-människor. Eller rättare sagt, hon tänker inte på att aspergare har problem med detta. Hon har förresten jobbat en hel del ihop med Gunilla Brattberg.
Hon intervjuades idag i GP och jag ville egentligen dela den intervjun men tyvärr ligger den inte på webben än. Här är en TV4-intervju:
<a target="_blank" href="http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1237552">
TV4 Nyhetsmorgon: Bodil Jönsson följer upp sin succébok</a>
Mycket av det hon pratar om stämmer in på mig själv och mina problem att inte lyckas fokusera på det viktiga - att utveckla mig själv och därmed ge min familj välstånd - pga alla "småttigheter" vi omger oss med och gör oss splittrade och ineffektiva...
Ur GP-intervjun:
GP-intervjun skrev:"Vi har vant oss vid att genast få utlopp för våra tankar. Ringa någon, slänga iväg ett mail, söka på nätet efter svar. Bodil Jönsson menar att det gör att vi inte tänker färdigt. Resultatet blir en sönderplottring av tiden och att vi ägnar oss åt småttigheter. Vi prioriterar enkla uppgifter som snabbt kan bockas av. De större, svårare och ofta viktigare uppgifterna kommer vi sällan till. För de kräver ställtid.
"Det finns ett initialmotstånd hos alla att ta itu med svårare uppgifter. De kräver koncentration, och vi har vant oss av vid att vara koncentrerade."
Istället skyndar vi, även när vi inte behöver. Och slösar bort människans förmåga att se sammanhang *). Den norske filosofen Arne Naess har formulerat en tes som säger att vi blir lyckligare när vi gör sådant som kräver mer av oss, när vi ger oss på en uppgift som är lite större och svårare.
Detta känner jag igen på pricken. Om jag bara orkade höja min kompetens som behövs skulle jag kanske kunna försörja mig själv och min familj i högre utsträckning. Men det är småttigheterna och distraktionerna som hindrar mig.
*) Här tror jag hon syftar på NT-människor. Eller rättare sagt, hon tänker inte på att aspergare har problem med detta. Hon har förresten jobbat en hel del ihop med Gunilla Brattberg.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:30:56, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Alltid lika påpasslig med tips, Noli! (Bra att nån håller koll.)
Själv märker jag ingen större skillnad mot innan jag fick dator, då hittade jag bara annat att plåttra med istället. Visst, när jag var helt isolerad från omvärlden så tänkte jag mer och djupare, och fick en massa idéer och inspiration, men det blev ändå inte mycket gjort av dem, vilket var enormt frustrerande.
Och i hela mitt liv har jag lidit väldigt påtagligt av att inte kunna få tag i information, musik, bilder, filmer mm med ett musklick. Känns som om jag föddes minst ett par decennier för tidigt. Jag inte är gjord för att leva utan den teknik som finns idag, snarare är den väl fortfarande på gränsen till primitiv, även om det börjar arta sig.
Att behöva gå till biblioteket och söka information och bara kunna se film på bio var helt olidligt jobbigt, men ville man veta eller uppleva nåt så var det bara att masa sig dit. Ibland orkade man, ibland inte. Så, nej det var inte bättre förr. Plottrar hellre bort livet genom att blogga, diskutera på forum, sortera musikfiler och läsa wikipedia, än på att sitta och pilla på nagelbanden och fantisera om en framtid där man man har tillgång till all information och kultur man önskar.
Har inga problem att koncentrera mig när jag väl sätter igång med något. Krävs bara att man är frisk, utvilad och har lugn och ro.
Själv märker jag ingen större skillnad mot innan jag fick dator, då hittade jag bara annat att plåttra med istället. Visst, när jag var helt isolerad från omvärlden så tänkte jag mer och djupare, och fick en massa idéer och inspiration, men det blev ändå inte mycket gjort av dem, vilket var enormt frustrerande.
Och i hela mitt liv har jag lidit väldigt påtagligt av att inte kunna få tag i information, musik, bilder, filmer mm med ett musklick. Känns som om jag föddes minst ett par decennier för tidigt. Jag inte är gjord för att leva utan den teknik som finns idag, snarare är den väl fortfarande på gränsen till primitiv, även om det börjar arta sig.
Att behöva gå till biblioteket och söka information och bara kunna se film på bio var helt olidligt jobbigt, men ville man veta eller uppleva nåt så var det bara att masa sig dit. Ibland orkade man, ibland inte. Så, nej det var inte bättre förr. Plottrar hellre bort livet genom att blogga, diskutera på forum, sortera musikfiler och läsa wikipedia, än på att sitta och pilla på nagelbanden och fantisera om en framtid där man man har tillgång till all information och kultur man önskar.
Har inga problem att koncentrera mig när jag väl sätter igång med något. Krävs bara att man är frisk, utvilad och har lugn och ro.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:30:56, redigerad totalt 1 gång.
Intressant. Jag känner ju Bodil lite mer än de flesta här tror jag. Dels genom att jag haft henne som fysiklärare på LTH, och dels genom att jag nyligen pratat med henne kring doktorerande och sånt. Min åsikt är nog att hon är rätt så aspig själv. Antagligen är det därför hon varit involverad med CERTEC istället för fysik på senare år. Därför så kan nog hennes böcker vara extra intressanta för aspergare.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 23:30:56, redigerad totalt 1 gång.
Det mesta hon skriver i sina böcker känner jag igen från mig själv, och numera även från andra aspergare. Att hon framhåller problemen som problem för människor i allmänhet utan att någon verkar protestera mot det tycker jag tyder på att det ligger en hel del i att de flesta människor i grund och botten har många av de problem vi aspergare har, bara att de inte är lika känsliga och reagerar lika tidigt/lätt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 23:30:56, redigerad totalt 1 gång.
Det som står i intervjun går emot vad jag trodde om henne innan.
Har hon ändrat sig? Det jag läste som hon hade skrivit, var mer upphöjande av hur bra det är med internet som ger snabb tillgång till information när man vill. Och att man aldrig kan få för mycket information.
Har hon ändrat sig? Det jag läste som hon hade skrivit, var mer upphöjande av hur bra det är med internet som ger snabb tillgång till information när man vill. Och att man aldrig kan få för mycket information.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:30:56, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Bror Duktig skrev:Det som står i intervjun går emot vad jag trodde om henne innan.
Det blir overflow - för mycket menigslösheter, för mycket oviktigt, för mycket fucking shit. Facebook, twitter, email, bilder, youtube, tv-serier, video, media, tidningar, reklam - detta är "småttifierandet".
Tar tid från det som verkligen är viktigt för oss. Vi varken orkar eller hinner aldrig komma fram till det. Jag är själv ett offer för detta och det har iofs flera skäl varav de flesta är AS-relaterade.
Men hon är optimist. Vi kommer att trötta på småttandet. Precis som vi redan tröttnat på att ha fulltecknade almanackor och ha fulllt upp dygnet runt. Nu är det coolt att vara ledig igen. Stressen och sjukskrivningarna går ned.
Fast här pratar hon nog återigen om NT gissar jag Visserligen har hon ju arbetat ihop med Gunilla Brattberg så hon kan säkert en hel del om asperger men hon har aldrig offentlivt pratat asperger eller NPF. Hon är fysiker och lärare i grunden.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:30:56, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11