Om OA, Organiserade Aspergare

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2009-12-23 14:30:05

Mnja. Styrelsen eller årsmötet kan tillsätta arbetsgrupper, så det är inte alls så att rättssäkerhetsgruppen inte kommer att kunna väljas förrän vid årsmötet. Mycket bättre att de kan komma igång med sin planering och vara med och visa "resultat" redan vid årsmötet. Men styrelsearbetet ska inte bedrivas här på forumet...

Inger skrev:pH, nu är du kanske ovanligt samvetsgrann men jag undrar om du ändå inte är lite representativ för hur många aspergare fungerar? Verkar inte som föreningsliv faller sig naturligt för de flesta av oss.

Själv är jag närmast allergisk mot föreningar, men gick med i denna för att jag tyckte grundaren Milyc hade en bra idé och att var på tiden att vi förde vår egen talan precis som andra grupper.


Jo, det är nog det som är "problemet" (ur OA-perspektiv) i väldigt många fall. Att svårartad allergi mot föreningar i sig slår över och inte vägs upp av någon motsvarande känsla av att det är på tiden att gruppen kan börja för sin talan.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-12-23 14:38:41

Pemer skrev:Mnja. Styrelsen eller årsmötet kan tillsätta arbetsgrupper, så det är inte alls så att rättssäkerhetsgruppen inte kommer att kunna väljas förrän vid årsmötet. Mycket bättre att de kan komma igång med sin planering och vara med och visa "resultat" redan vid årsmötet.

Jaha, ok. Men hela styrelsen var ju inte med på det sista medlemsmötet, och inte informerade i förväg om att en sådan fråga stod på dagordningen, så jag uppfattade det inte som att den är tillsatt av styrelsen utan att grunden lades till det som officiellt skulle belsutas på årsmötet.

Men styrelsearbetet ska inte bedrivas här på forumet...

Nej det är sant, men just nu är det här vi har diskussionen, och det var du som tog upp frågan om rättsäkerhetsgruppen. Men de medlemmar och styrelsemedlemmar som vill fortsätta diskutera detta kan väl logga in på OA-forumet då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2009-12-23 14:41:17

Mycket bra inlägg, Inger!

Det som är åtkomligt fr o m att man har 500 medlemmar är att man kan få statsbidrag. En jätteviktig faktor för alla organisationer som väl är där.

Ragnevi nämnde någon liten intresseorganisation som eventuellt hade fått undantag från 500-medlemsregeln, så det ska jag ta och kika på...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-12-23 14:42:58

Precis, trådar finns om de två frågar vi behöver beslut i och ett pm till alla i styrelsen ska just gå iväg. Fick gå in och göra en massa ändringar i forumet för att kunna skicka pm till gruppen "Riksstyrelsen". Det var mycket enklare innan forumet behövde uppgraderas.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-12-23 14:56:02

Så där, det var krångligt som sjutton att välja en grupp som adressat för pm. Hoppas tillräckligt många åtminstone läser e-post, ser att de har pm och kan reagera inom inte alltför många dagar, även om det just blir jul.

Jag är nog rätt ovanlig som har bredband och dator på all tid jag är hemma och märker ny e-post så fort den kommer, eller så fort jag kommer tillbaka till datorn eller så fort man hör ljudet om ny e-post borta vid datorn, många andra verkar kunna hålla sig undan en dator flera dagar ibland... :D

Nu ska här ut och julshoppas det sista, och i kväll går OA:s nyhetsbrev ut med bl a kallelsen till årsmötet...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2009-12-23 15:38:40

Finfint, Pemer.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2009-12-23 18:10:22

Här är en till som alltid har datorn på :)
Tror det finns flera :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Milyc » 2010-01-02 20:58:01

Inger skrev:Den enda som gör något ö h t är Pemer, efter tid, ork och inspiration, medan övriga - inkl styrelsen - är helt passiva och sällan ens orkar besöka OAs forum och diskutera viktiga frågor.


Vi två som sitter i styrelsen och bor i Västernorrland (jag och Vaising) jobbar faktiskt en del på lokal nivå i våra städer Härnösand och Örnsköldsvik. Vi arrangerar både träffar varje tisdag sedan ganska långt tillbaka i respektive stad, och har haft kontakt med lokala myndigheter i OA:s namn.

Dessutom har jag sett till att öppna ett konto med bankgiroanslutning åt OA sedan har jag med Lnovgos hjälp skrivit och skickat ut inbetalningskort för medlemsavgiften för alla medlemmar.

Om jag bott i Stockholmstrakten är jag övertygad om att jag haft ett närmare samarbete med Pemer och fått än mer gjort på riksplanet. Nu gör jag dock tyvärr inte det.

Jag tycker faktiskt inte att det är riktigt rättvist att kalla alla utom Pemer helt passiva.
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav Inger » 2010-01-02 21:08:41

Inget illa ment, kära Milyc. Min uppfattning baserades på det som råkat hamna inom mitt blickfält. Då jag inte är någon fjärrskådare kan jag ju inte veta vad ni gör uppe i Norrland. Så då är det bra att du talar om det, som du nu gör här. Glädjer mig att höra att några gjort något i föreningen, utöver Pemer då.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Milyc » 2010-01-02 23:04:13

Jag trodde inte heller att du menade något illa. Jag ville bara klargöra att det faktiskt inte riktigt förhåller sig som du uppfattat saken just det avseendet.

Jag har sett liknade formuleringar tidigare, men inte brytt mig om att kommentera eftersom jag själv inte tycker att jag ger så mycket att skryta om så att säga. Jag planerar hela tiden att göra mer än vad som faktiskt blir gjort, tyvärr. Men när du beskrev alla utom Pemer som helt passiva, tycker jag det paserat gränsen till sakfel.

Annars tycker jag att du uttrycker dig strålande i dina inlägg angående OA, Inger.

Även om du är rätt passiv uppfattar jag dig som en tillgång för OA!
Senast redigerad av Milyc 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Milyc
Inaktiv
 
Inlägg: 2078
Anslöt: 2007-02-22

Inläggav milve » 2010-01-02 23:56:22

Och mitt i samtalet kliver jag in och säger att det skulle vara dags att träffa forskare inom området.

Kanske ett arr genom OA?

Den jag lyssnade på senast fick mig att inse att jag är "drabbad" och jag "lider" av en dysfunktionell hjärna och efter föreläsningen så känner jag mig multihandikappad.

Det är ordvalet och påståenden om att "vi" har alla dessa brister som jag har tröttnat på. Vad har vi för styrkor? Om vi nu har några vad använder vi dom till? Om jag frågar mig själv så har jag idag inget svar eftersom jag trodde att jag var vanlig.

Har trillat ut ur ett sammanhang och in i ett annat pga att jag har en diagnos. Skall det vara så?
Senast redigerad av milve 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav tahlia » 2010-01-03 0:01:53

milve skrev:Det är ordvalet och påståenden om att "vi" har alla dessa brister som jag har tröttnat på. Vad har vi för styrkor? Om vi nu har några vad använder vi dom till? Om jag frågar mig själv så har jag idag inget svar eftersom jag trodde att jag var vanlig.


Det ter sig väl rätt logiskt att man (dvs läkarvärlden/forskare) fokuserar på bristerna/problemen/dysfunktinerna/whatever - det är ju de delar man förslagsvis skulle behöva hjälp med, eller hur? Ingen människa behöver väl hjälp med sådant som redan fungerar?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Zombie » 2010-01-03 0:04:59

Inte för att jag är milve, men man kan visst behöva hjälp med sina styrkor - t.ex. få dem utpekade eller bekräftade för sig och kanske hjälp med att börja utnyttja dem, om man har tappat tron på dem eller aldrig kunnat utveckla någon, kanske för att man har misslyckats med för mycket i livet eller levat i en värld där för många har förnekat dem.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav tahlia » 2010-01-03 0:20:15

Zombie skrev:Inte för att jag är milve, men man kan visst behöva hjälp med sina styrkor - t.ex. få dem utpekade eller bekräftade för sig och kanske hjälp med att börja utnyttja dem, om man har tappat tron på dem eller aldrig kunnat utveckla någon, kanske för att man har misslyckats med för mycket i livet eller levat i en värld där för många har förnekat dem.


Ja, visst kan man behöva hjälp om det ser ut så. Men så ser det ut för många människor som inte har aspergers (eller någon annan diagnos heller för den delen) också. Det är där en psykolog ska vara till hjälp - även om jag själv inte tror på dem öht.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2010-01-03 2:45:48

Milyc skrev:Annars tycker jag att du uttrycker dig strålande i dina inlägg angående OA, Inger.

Även om du är rätt passiv uppfattar jag dig som en tillgång för OA!


Det håller jag absolut med om! :)

Nu börjar ett spännande år, där vår rättssäkerhetsgrupp - som nu genom styrelsebeslut är formellt tillsatt :) - ska ha ett första möte nästa lördag.

Vi närmar oss just 130-strecket, men nu får man också börja hålla koll på om folk förnyar, aktivt säger ifrån "vill inte vara med längre" eller gör ingenting alls. *håller tummar*
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2010-01-03 7:40:24

Milyc skrev:Jag trodde inte heller att du menade något illa. Jag ville bara klargöra att det faktiskt inte riktigt förhåller sig som du uppfattat saken just det avseendet.

Jag har sett liknade formuleringar tidigare, men inte brytt mig om att kommentera eftersom jag själv inte tycker att jag ger så mycket att skryta om så att säga. Jag planerar hela tiden att göra mer än vad som faktiskt blir gjort, tyvärr. Men när du beskrev alla utom Pemer som helt passiva, tycker jag det paserat gränsen till sakfel.

Annars tycker jag att du uttrycker dig strålande i dina inlägg angående OA, Inger.

Även om du är rätt passiv uppfattar jag dig som en tillgång för OA!

Tack! Glad att vi kunde reda ut det missförståndet.

Och sen tycker jag att du håller lite för låg profil, Milyc. Du/ni får gärna berätta vad ni gör, t ex på OA-forumet, så att vi i andra delar av landet fattar att det händer något nånstans. Det är inte att skryta, det är att rapportera - och kanske inspirera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:03:35, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav serpentin » 2010-01-03 9:48:51

Pemer skrev:Jag är nog rätt ovanlig som har bredband och dator på all tid jag är hemma och märker ny e-post så fort den kommer, eller så fort jag kommer tillbaka till datorn eller så fort man hör ljudet om ny e-post borta vid datorn, många andra verkar kunna hålla sig undan en dator flera dagar ibland... :D


Jag vet inte om du är ovanlig Anders, men vi lever väl alla våra liv var och en på sitt sätt även om vi har diagnosen gemensamt. Jag tror det skulle bli en dålig aspergerrepresentation om alla styrelsemedlemmar bestod av singlar som alltid är tillgängliga.

Jag är iofs också singel men jag är även ensamstående mamma till en tvååring, driver ett eget litet företag på hobbybasis och börjar dessutom skolan om en vecka. Jag har inte all tid i världen för föreningen även om jag skulle önska det ibland men jag tror inte jag är helt ensam om min situation, att tiden inte räcker till.

Det finns aspergare som har barn och försöker arbeta/studera. Då är datortiden och tillgängligheten och inte minst orken begränsad. Som förälder med Asperger kan man känna sig väldigt diskriminerad och ifrågasatt. Även vi behöver göra vår röst hörd.

Eftersom mitt barn är lite väl företagsamt så måste jag stänga av datorn när jag inte sitter vid den. För en kort tid sedan klättrade hon nämligen upp på min kontorsstol och satte sig och ändrade alla internetinställningar så jag fick be om support från Telia för att ominstallera hela anslutningen. Det var inte kul. Lämnar jag datorn bara några minuter så är hon snabbt där och klickar runt.

Det kan vara ganska påfrestande att sitta vid datorn när man har ett barn som klänger och klättrar och drar och sliter i en. Nu har hon dessutom slutat sova middag så inte heller de timmarna har jag kvar mitt på dagen. Nu är det bara kvällstid och just i dag lite tid på morgonen eftersom Bolibompa var intressant att titta på (ja jag använder tv:n som barnvakt nu). Men det betyder inte att jag inte tycker föreningen är viktig.

Nu var det slut med TV-tittandet här så jag får avsluta.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav serpentin » 2010-01-03 9:59:42

Pemer skrev:Så där, det var krångligt som sjutton att välja en grupp som adressat för pm. Hoppas tillräckligt många åtminstone läser e-post, ser att de har pm och kan reagera inom inte alltför många dagar, även om det just blir jul.


Mycket bra. Det händer att jag för en kort period helt enkelt glömmer titta in på OA:s forum. Men med personliga meddelanden får jag mail direkt i lådan och ser det så fort jag startat datorn.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Zombie » 2010-01-03 15:32:13

Milyc skrev:Annars tycker jag att du uttrycker dig strålande i dina inlägg angående OA, Inger.

Även om du är rätt passiv uppfattar jag dig som en tillgång för OA!

Instämmer.

Egentligen borde Ingers lysande sammanfattningar av problem och uppgifter postas någon särskild stans så att folk hittar dem och möjligen kan dels få litet struktur, dels inspireras. Jag vet att de inte är skrivna för det, men vem har skrivit något bättre än?

Inger skrev:Och sen tycker jag att du håller lite för låg profil, Milyc. Du/ni får gärna berätta vad ni gör, t ex på OA-forumet, så att vi i andra delar av landet fattar att det händer något nånstans. Det är inte att skryta, det är att rapportera - och kanske inspirera.

Instämmer igen.

Om nu inte just rapporteringen blir för betungande, Milyc. (Så kan det ju tyvärr vara.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2010-01-03 15:39:51

tahlia skrev:
Zombie skrev:Inte för att jag är milve, men man kan visst behöva hjälp med sina styrkor - t.ex. få dem utpekade eller bekräftade för sig och kanske hjälp med att börja utnyttja dem, om man har tappat tron på dem eller aldrig kunnat utveckla någon, kanske för att man har misslyckats med för mycket i livet eller levat i en värld där för många har förnekat dem.


Ja, visst kan man behöva hjälp om det ser ut så. Men så ser det ut för många människor som inte har aspergers (eller någon annan diagnos heller för den delen) också. Det är där en psykolog ska vara till hjälp - även om jag själv inte tror på dem öht.

Och/eller så kan man få hjälp bland likar med förstahandskunskap om just den sorts problem(-komplex) eller konstitution man själv har. Den formen eller miljön för hjälp och (bra) psykhjälp är inte nödvändigtvis utbytbara mot varandra.

Men sådana diskussioner har vi redan dragit...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2010-01-28 22:04:59

Födde: OA Skåne! :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2010-01-28 22:46:01

Pemer skrev:Födde: OA Skåne! :)


En riktigt glad nyhet! :D
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Inger » 2010-01-29 0:03:42

Grattis OA Skåne!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 18:03:36, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2010-02-07 14:08:13

Mats:
Den här diskussionen om OA kommer ursprungligen härifrån. Några av inläggen har kopierats och finns i original i ursprungstråden. I den här tråden har de rensats på det som inte har med OA att göra.

För att belysa problemet med generaliseringar (och bristen på sådana), så kan jag ju påtala att på OAs hemsida så framställs hela kollektivet som fantasilösa. Detta är en urgammal generalisering som dels inte håller, och som jag tror att många på forumet inte håller med om. Denna felaktiga generalisering fanns dock med när man skapade diagnoser, men finns det verkligen någon anledning till varför OA måste sprida sådana felaktigheter?
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 18:03:40, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in