FÖREDRAG hösten 2009

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav milve » 2009-11-26 3:43:03

Hittade den här länken.

http://www.autismforum.se/gn/export/dow ... autism.pdf
Senast redigerad av milve 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-13

Inläggav hehe-go » 2009-11-26 4:38:40

milve skrev:Jag är bara så nöjd.
Hon kan tänka sig att hålla en föreläsning och samtal för och med oss vuxna med diagnos och ca ett halvår. Jag tycker att det skulle vara skönt att prata med henne i ett sammanhang utan "NT" folk.
Finns det intresse för det??

jag tycker det låter som en fantastisk idé.
Senast redigerad av hehe-go 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.
hehe-go
Ny medlem

Anslöt: 2009-10-29

flickor och autism

Inläggav mondo beyondo » 2009-11-26 23:02:18

Fullpackat på sista föreläsningen. Jag blev ganska upprörd några ggr. Så svårt och så lätt att diagnosticera As tjejer. Känner mig så förbigången av sjukvården men om vi kan få till en diskussionsträff med Svenny här i Sthlm så tror jag alla kommer att lära sig mer och växa. Tack Milve för en fantastisk idé!

Inte mkt smicker dock från en som jobbat med autister i 20 år varav 10 med bara tjejer vilket är hennes stora intresse. Däremot träffar man bara unga flickor och barn så saknas nog en viktig pusselbit så där hoppas jag vi kan vara behjälpliga. Själv är jag mest nöjd med det autistiska i mig av mina diagnoser, den ger mig karaktär.

Svenny berättade att DSM4 ska göras om till DSM5 och där hårklyverierna om vad som är vad inom autism ska bara kallas autism spektrumstörning rakt av och det gillar jag. Hur stor är funktionsnedsättningen intressantare än vilken form av autism det är.

Leta inte efter yttre tecken i utseendet, gå inte på känsla sa Svenny om att diagnosticera tjejer med AS. Problem med perception, då är man inne på det autistiska, fler as tjejer har ångest än adhd tjejer, specifikt unikt för autismspektra är hur klarar man av hygienen, mkt rädslor och oro vanligt hos as tjejer. De vanligaste problemen enligt mammorna är:
-Sociala och kommunikativa beteenden.
-Våldsamt beteende.
-Hygien (vardagligt fungerande).
-Ritualbeteende.

Svenny behandlar med:
-Adekvata krav och minska oförutsedda händelser.
-Ändra sättet att kommunicera på.
-Pedagogik.
-ADL träning.
-Medicin.
-Individuella samtal.
-Avlastande fritidsaktiviteter.
-Samhällsstöd.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav nano » 2009-11-27 5:05:04

hehe-go skrev:
Hon kan tänka sig att hålla en föreläsning och samtal för och med oss vuxna med diagnos och ca ett halvår. Jag tycker att det skulle vara skönt att prata med henne i ett sammanhang utan "NT" folk.

Medhåll, jag vill gärna vara med trots att jag inte är flicka :)

Jag tyckte det var intressant att höra hennes observationer och åsikter men fördelarna med AS-människor hade gärna kunnat få vara fler.
Hon kanske inte får tillfälle att se så mycket av fördelar eftersom hon vad jag förstår mest hade med yngre att göra, (teori jag kom på i skrivande stund).
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav hehe-go » 2009-11-29 3:15:26

nano skrev:
hehe-go skrev:

Medhåll, jag vill gärna vara med trots att jag inte är flicka :)

Jag tyckte det var intressant att höra hennes observationer och åsikter men fördelarna med AS-människor hade gärna kunnat få vara fler.
Hon kanske inte får tillfälle att se så mycket av fördelar eftersom hon vad jag förstår mest hade med yngre att göra, (teori jag kom på i skrivande stund).

Verkligen, var lite "haha" stämning när det kom till att placera typiska saker för diagnoserna. Lustigheten existerar pga att vi är minoriteten. MEN det är ju bra att det bara uppmärksammas, det är steg 1. Kanske är det enda sättet för dem att förhålla sig, de förstår inte av sig själva hur vi fungerar (på samma sätt som det är konstigt för oss hur dem funkar), och då är det väl att acceptera att de finner det extremt/udda/underhållande.

Din teori stämmer nog, skolperioden måste vara den värsta. Tänk på att det är hennes bord när det INTE FUNGERAR. Om hennes jobb är gjort behövs hon inte, därför ser hon bara det värsta av oss.

Kanske inte kan förvänta oss att hon ska veta/förstå fördelar, hon är en "NT" människa själv(?), men vi kan nog lära henne och oss själva!

Idag kom jag på att
*NEW* det är okej att vilja gå till botten med saker, thats my way, inget jag kan göra något åt.

Det här kanske är basic knowledge för er men jag fortsätter ändå-

*NEW* det är okej när folk vill gå och lägga sig och avsluta diskussioner, det är inte en negativ kommentar på situationen, de fungerar bara annorlunda och har inte samma drivkraft att ta reda på mer.

Jag tror de är nöjda med att bara fortsätta leva? De är ju funktionella, systemet är anpassade för dem och det är fortfarande vi som är de konstiga, klart de ser fram mot nästa dag? Alltså det här är bara generaliserade spekulationer i ett relativt nytt sökande, ha överseende och upplys mig gärna om någon vet något!

Måste vara en simpel/självklar/otrolig känsla, att acceptera sig själv och accepteras. Vill också att simpliciteten ska vara min.
hehe-go
Ny medlem

Re: flickor och autism

Inläggav hehe-go » 2009-11-29 3:22:45

mondo beyondo skrev: Inte mkt smicker dock från en som jobbat med autister i 20 år varav 10 med bara tjejer vilket är hennes stora intresse. Däremot träffar man bara unga flickor och barn så saknas nog en viktig pusselbit så där hoppas jag vi kan vara behjälpliga. Själv är jag mest nöjd med det autistiska i mig av mina diagnoser, den ger mig karaktär.

Skulle du kunna ge exempel på vad du är nöjd med? Fattar det är ganska mycket av mig att fråga, om någon frågat mig detsamma skulle jag nog få obehagskänsla. Men ändå, jag finner det intressant eftersom jag är ny inom området!
hehe-go
Ny medlem

Inläggav milve » 2009-12-16 17:47:02

Ingen Dr Kopp i sikte, hon har inte svarat på mitt brev.
milve
Inaktiv

Inläggav mondo beyondo » 2009-12-16 18:35:54

Hoppas det är för att hon inte prioriterar sina mail eller tom fel mailadress, istället för nonchalans/ointresse. Kanske behöver du ringa?

Vi kanske är läskiga med vår direkthet och ärlighet, barn och unga en sak att hantera men vuxna... :O Men nu var det bara mina egna futtiga tankar jag förmedlade.
mondo beyondo

Inläggav milve » 2009-12-16 18:43:56

Jag fick en postadress och sände ett brev i ett vanligt gammaldags kuvert. Det kan vara som du skriver och det kan vara som så att det låter bra att verka intresserad fast man inte är det. Jag har ju As så hur skall jag tolka dessa underliga människor som jag möter.
milve
Inaktiv

Inläggav nano » 2009-12-19 3:43:27

Jag tror inte det är skrämmande för henne, hon är säkerligen van och kan hantera det hela.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.
nano

Inläggav mondo beyondo » 2009-12-19 10:58:30

Att vi är skrämmande var ngnting som Caiseal Mór sa, att vi ser saker som det är och är direkta. Skrämmer tydligen skiten ur pyskologerna enligt honom. Caiseal sa att om vi känner oss rädda för vården så ska vi veta att vården är ännu mer rädd för oss. Därifrån kom mina tankar.

Sedan precis som det skrevs i tråden här att det skrattades åt oss i publiken så skrattade Caiseal mkt åt de normalstördas beteenden. Det går att vända på humorn:)
mondo beyondo

Inläggav nano » 2009-12-20 0:00:01

Hmm, sådant där med tex skrattades åt oss i publiken och att någon då skrattade åt majoriteten får mig o uppleva som att jag tycker mig liksom ha ett ben i extrem NT lägret och någonstans mitt i AS lägret eller hur man ska uttrycka det.
Å andra sidan har jag nog inte hela skalan på hur NT-människor är och funkar.
nano

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in