Så undgår du att bli övervakad av metro (anonymisering)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Så undgår du att bli övervakad av metro (anonymisering)

Inläggav manne » 2009-02-28 13:07:08

http://www.metro.se/se/article/2007/02/ ... /index.xml

SKYDD. Det är lätt att undgå FRA:s övervakning. Kommunikation kan krypteras och sändare och mottagare behöver inte avslöja sin identitet om de använder så kallade anonymitetstjänster som exempelvis Tor eller Jap. Stulna mobiltelefoner, anonyma kontantkort och öppna trådlösa nätverk är andra verktyg för att lura FRA:s övervakning. Det menar i alla fall Simone Fischer Hübner, professor i datavetenskap och ledare för PriSec, Privacy and Security Group, vid Karlstads universitet.

I Frankrike har kryptering utan tillstånd förbjudits i syfte att underlätta övervakning. Men detta hjälper knappast eftersom det går att dölja att det över huvud taget finns ett krypterat meddelande att hitta i trafiken.
Med hjälp av så kallad steganografi kan krypterade meddelanden exempelvis gömmas i bildfiler. Att FRA upptäcker sådana meddelanden är, enligt Simone Fischer Hübner omöjligt.

Men vanliga användare tar sällan till varken steganografi eller kryptering. Och även oskyldiga mejl kan fastna i FRA:s filter.
Mikael Wedlin på FOI tycker dock att det för vanliga användare finns betydligt värre saker att oroa sig för.
– Vi inom IT-säkerhet har alltid sagt att ett mejl är som ett vykort. Om du inte vill att någon ska läsa det så kryptera det. Men detta är ett i sammanhanget relativt litet bekymmer. Trojaner som gömmer sig i din dator och stjäl dina lösenord är betydligt värre.

Tor och Jap
Tor och Jap är exempel på så kallade anonymitetstjänster som döljer vilket IP-nummer din internetanslutning har. I Sverige finns de två betaltjänsterna Relakks och Dold.se, som ger liknande skydd.

http://anon.inf.tu-dresden.de/index_en.html

http://www.torproject.org/
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:17:04, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Whiteline » 2009-02-28 13:46:32

Mmm, men det är väl uppenbart? De riktiga skurkarna, läs våra svältande "kamrater" i Kina och Ryssland har redan tillgång till anonymitet för storskaliga långtidsoperationer (cyberattacken mot georgien var t.ex. koordinerad av patriotiska ryska hackare på ett publikt forum utan någon uppenbar koppling till ryska myndigheter) genom sina botnets och maffiaägd sk. "bulletproof hosting" som ligger utanför västerländsk lagstiftning. Folk som använder grannens uppkoppling för att tanka torrents eller t.om. spamma scriptkiddietrojaner är ju ingenting som jag någonsin skulle kunna tänka mig att FRA eller någon av deras västerländska motsvarigheter skulle bry sig om alls.
Senast redigerad av Whiteline 2011-05-04 18:17:04, redigerad totalt 1 gång.
Whiteline

Anslöt: 2009-02-26

Inläggav manne » 2009-02-28 13:51:06

Whiteline skrev:Mmm, men det är väl uppenbart? De riktiga skurkarna, läs våra svältande "kamrater" i Kina och Ryssland har redan tillgång till anonymitet för storskaliga långtidsoperationer (cyberattacken mot georgien var t.ex. koordinerad av patriotiska ryska hackare på ett publikt forum utan någon uppenbar koppling till ryska myndigheter) genom sina botnets och maffiaägd sk. "bulletproof hosting" som ligger utanför västerländsk lagstiftning. Folk som använder grannens uppkoppling för att tanka torrents eller t.om. spamma scriptkiddietrojaner är ju ingenting som jag någonsin skulle kunna tänka mig att FRA eller någon av deras västerländska motsvarigheter skulle bry sig om alls.

men vilken av dessa program är bäst då.. :?: :?: :?:
Senast redigerad av manne 2011-05-04 18:17:04, redigerad totalt 1 gång.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Whiteline » 2009-02-28 13:59:23

VPN-tjänsterna typ relakks och dold har ju betydligt högre bandbredd än övriga alternativ, och är ju tänkt att användas för fildelning. De är dock mindre säkra då all trafik passerar genom en punkt, som jag antar befinner sig på svenskt territorium. Tor kan du inte använda för fildelning för den har för smal bandbredd, och det ska du inte heller för då saturerar du systemet så att andra som har viktigare saker för sig får mindre bandbredd. Jap ser ju helt enkelt ut som en kommersiellt mixroutingnät av tor-typ fast med högre bandbredd och inga snokare på exitnoderna. (Dock kan ju hela företaget vara en sting operation av RIAA, vem vet? :wink:)
Whiteline

Anslöt: 2009-02-26

Anonymisering?

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-16 9:11:05

Hej

Jag undrar bara vad för anonymiseringstjänst man bör välja...

Dold
Ipredator
Relakks
Flashback

Finns det fler?

Vilken bör man välja?

Moderator: Slog ihop med tidigare liknande tråd.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Altus » 2009-12-16 17:32:08

Leta på flashback, finns en del diskussioner om det där.

Om det är piratverksamhet du är orolig över så är risken att åka dit fortfarande minimal (men inte noll).
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 23:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Liljencroowna » 2009-12-16 18:05:07

Altus skrev:Leta på flashback, finns en del diskussioner om det där.

Om det är piratverksamhet du är orolig över så är risken att åka dit fortfarande minimal (men inte noll).

Flashback har en egen anonymisering - tror du inte att de favoriserar den? :P Men visst, kan göra det. :) ALLT finns på FB!
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna

Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Altus » 2009-12-16 18:27:59

Liljencroowna skrev:
Altus skrev:Leta på flashback, finns en del diskussioner om det där.

Flashback har en egen anonymisering - tror du inte att de favoriserar den? :P Men visst, kan göra det. :) ALLT finns på FB!

Staffen kanske favoriserar den, men jag tror inte att övriga medlemmar gör det (såvida de inte tycker att det faktiskt är den bästa tjänsten...). Sedan får man ju gå på fakta också, snabbhet och hur mycket krångel etc, och hoppas att detta rapporteras rätt.

Jag funderade på att skaffa Ipredator ett tag, men det var tydligen en del strul med olika saker och sedan övergav jag idén på anonymisering. Får se hur det blir i framtiden. Däremot skaffade jag en seedbox. 8)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 23:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Parvlon » 2009-12-16 19:16:29

2st "3G comviq kontant". itshidden.com(VPN), tor, proxys används ibland.
Paranoid? Nej, bara för mycket fritid. :) Fildelar inte film och musik, så jag känner mig ganska laglig.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 23:20:52, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Parvlon » 2009-12-16 19:46:17

Liljencroowna skrev:ALLT finns på FB!
Många idioter på samma ställe ja.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Återgå till IT-forum

Logga in