Forumträff II - sommaren 2010
Danne skrev:Fråga om Fyrishovsalternativet: Hur pass sluten träff blir det egentligen?
Det som var skönt med Flottsbro var ju att vi fick vara ifred från övriga människor.
Jag har säkert missuppfattat det tänkta scenariot i Uppsala, men ibland låter det nästan om det är en krogrunda som planeras, med restaurangbesök inlagt.
Och i sådana fall är det inte långt ifrån träffarna på Vasa's.
Men jag har som sagt säkerligen missuppfattat tankegångarna. 8)
Ja, min tanke med Fyrishov var att det skulle bli en sluten träff. Diskussionen om restauranger etc var bara för att visa att det finns flera olika ställen precis i närheten av Fyrishov om det av någon anledning inte skulle funka bra med det utbud Fyrishov kan erbjuda i form av lokaler och föda.
Jag vill tillägga att den meny jag postade förut bara gäller restaurangen i Fyrishov. Bokar man konferens/fest kan man lägga till catering i beställningen och då har man mycket större valmöjligheter vad gäller maten!
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:22:08, redigerad totalt 1 gång.
Man utnyttjade ju faktiskt lokalerna och hela området de ställt i ordning också, de hade ett flertal anställda på plats till klockan 3 på natten och så vill de göra vinst på verksamheten.tvilling99 skrev:Måste tyvärr instämma att jag oxå blev besviken på maten på Flottsbro och det var den man utnyttjade för de 400 kronorna man hade betalt.
Nej det tycker iaf inte jag som bor på gångavståndDanne skrev:Fanns ju skjuts till dom som behövde, vilket säkert kan ordnas ännu bättre denna gång dessutom.
Så det är nog en missuppfattning, så otillgängligt ligger inte Flottsbro.
Tunnelbana går dessutom till Alby inte långt ifrån, dit åkte jag på morgonen dagen efter trots att jag kunde ha gått hela vägen från Vårby Gård
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Inger skrev:Nästa gång vill jag inte betala för frukost jag inte äter. Tycker det bör vara ett baspris för enbart deltagande, med tillägg för middag och ev frukost separat.
Ja, det låter bra. Var ej heller där för frukost, så det kändes lite onödigt att betala.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Den springande frågan är fortfarande:
Vem/vilka vill ordna träffen. Det är det alternativ som den person, eller dessa personer, vill arrangera som kommer att bli det slutgiltliga alternativet. Beroende på ställe och ställets möjligheter kommer vad som är obligatoriskt att betala för klarna.
Vem/vilka vill ordna träffen. Det är det alternativ som den person, eller dessa personer, vill arrangera som kommer att bli det slutgiltliga alternativet. Beroende på ställe och ställets möjligheter kommer vad som är obligatoriskt att betala för klarna.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Ett problem med att arrangera en träff av den här typen är att de flesta ställen vill ha en del av betalningen i förskott för att reservera den tänkta helgen. Detta måste man göra innan man kan gå ut med anmälan för ingen lär anmäla sig och betala till en träff man inte vet när den blir eller ens om den blir av,
Helt krasst är det så att någon/några måste bestämma tid och plats, uppskatta hur många det kan bli fråga om och vilket upplägg som gäller och SEN gå ut med inbjudan och ta upp anmälningar. Man måste dessutom med största säkerhet lägga ut pengar till "handpenningnen" för den totala kostnaden, vilket kan vara tex 20% av den totala summan för det antal man beräknar ska komma. Det är inte säkert att man kan få bli fler än man beställt för så man kan inte ta i för lite. Det är inte säkert att man blir så många som man trott men det får man betala för ändå, till en del i alla fall.
Den/de som arrangerar måste alltså dels vara ganska snabba ut med en bokning, ha pengar nog att kunna och vilja lägga ut för detta riskabla evenemang och ha rätt mycket is i magen fram tills dess att det är i mål.
Vem kan, vill och vågar detta?
Helt krasst är det så att någon/några måste bestämma tid och plats, uppskatta hur många det kan bli fråga om och vilket upplägg som gäller och SEN gå ut med inbjudan och ta upp anmälningar. Man måste dessutom med största säkerhet lägga ut pengar till "handpenningnen" för den totala kostnaden, vilket kan vara tex 20% av den totala summan för det antal man beräknar ska komma. Det är inte säkert att man kan få bli fler än man beställt för så man kan inte ta i för lite. Det är inte säkert att man blir så många som man trott men det får man betala för ändå, till en del i alla fall.
Den/de som arrangerar måste alltså dels vara ganska snabba ut med en bokning, ha pengar nog att kunna och vilja lägga ut för detta riskabla evenemang och ha rätt mycket is i magen fram tills dess att det är i mål.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Titti skrev:Ett problem med att arrangera en träff av den här typen är att de flesta ställen vill ha en del av betalningen i förskott för att reservera den tänkta helgen. Detta måste man göra innan man kan gå ut med anmälan för ingen lär anmäla sig och betala till en träff man inte vet när den blir eller ens om den blir av,
Du får det att låta så jobbigt. En av mina bästa aspiga egenskaper är att vända upp-och-ner på resonemangen. Att tänka baklänges och tvärtom.
Så
Det enda som faktiskt måste bestämmas i förväg är tid och plats. INgnnting annat. Ingen organisatorisk planering. Ingen matplanering. Ingen boendeplanering. Ingen ansvarig planerare som ev måste ligga ute med en massa pengar.
Var och en planerar själv sitt boende, sin mat, sin resa etc. Sen träffas man bara på den bestämda platsen vid den bestämda tiden (dagen) och njuter av att träffas. bara så....
Senast redigerad av Duras 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle tro att jag kommer att kunna tänka mig att arrangera närmare den tidpunkt då det är tänkt att vara.Kristofer skrev:Den springande frågan är fortfarande:
Vem/vilka vill ordna träffen.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Ett Flottsbro II ger jag mig gärna in i, och ser till att hålla helgen fri den här gången, så att jag kan ta minst så aktiv del som jag väl hade tänkt och trott sist. Gärna mer.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Det vore intressant att få höra en reflektion från Lieberts sida angående Flottsbroträffen. Som huvudarrangör har han säkert en hel del nyttiga erfarenheter och dela med sig av.
Speciellt eftersom det blev så lyckat.
Speciellt eftersom det blev så lyckat.
Senast redigerad av Kristofer 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Som nykomling till forumet tycker jag det låter intressant med en forumträff. Jag bor ju i Uppsala, så Fyrishov vore förstås perfekt för min del. Stockholm är ju inte långt bort, så det kan också funka. Viktigt för mig är att det inte blir för komplicerat och/eller dyrt.
Senast redigerad av Deep_Space 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
- Deep_Space
- Anslöt: 2009-11-13
Deep_Space skrev:Som nykomling till forumet tycker jag det låter intressant med en forumträff. Jag bor ju i Uppsala, så Fyrishov vore förstås perfekt för min del. Stockholm är ju inte långt bort, så det kan också funka. Viktigt för mig är att det inte blir för komplicerat och/eller dyrt.
Välkommen Deep_Space!
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:Välkommen Deep_Space!
Tack!
Senast redigerad av Deep_Space 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
- Deep_Space
- Anslöt: 2009-11-13
Duras skrev:Titti skrev:Ett problem med att arrangera en träff av den här typen är att de flesta ställen vill ha en del av betalningen i förskott för att reservera den tänkta helgen. Detta måste man göra innan man kan gå ut med anmälan för ingen lär anmäla sig och betala till en träff man inte vet när den blir eller ens om den blir av.
Det enda som faktiskt måste bestämmas i förväg är tid och plats. Ingenting annat. Ingen organisatorisk planering. Ingen matplanering. Ingen boendeplanering. Ingen ansvarig planerare som ev måste ligga ute med en massa pengar.
Var och en planerar själv sitt boende, sin mat, sin resa etc. Sen träffas man bara på den bestämda platsen vid den bestämda tiden (dagen) och njuter av att träffas. bara så....
Eller kanske ett alternativ mittemellan. Dvs det går att hyra en samlingsokal men vänta med maten och anlita en cateringfirma som inte behöver bokas fullt lika långt i förväg, och så tar man upp anmälningarna för maten senare. Det ger en viss flexibilitet och drar förmodligen ner kostnaden förutsatt att man kanske har några som kan tänka sig att ordna fika eller dylikt på plats.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Risken är att det blir folk som då fastnar i köket större delen av träffen.
Och då faller ju en stor del av idén med en träff.
Jag tycker det är bättre om deltagarna har så lite som möjligt med arrangemanget att göra, så dom orkar/hinner träffa alla andra istället.
Jag tycker det är bättre om deltagarna har så lite som möjligt med arrangemanget att göra, så dom orkar/hinner träffa alla andra istället.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Ja man kan gå åt två olika håll här. Ha olika kommittéer som sköter de olika bitarna som tex. mat, musik, boende eller betala ngn annan för jobbet och bara festa loss...
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Re: Forumträff II - sommaren 2010
weasley skrev:Jag tyckte Flottsbro var otroligt trevligt. Kalaskul faktiskt! GRYMT skoj! Tyvärr låg det lite långt ut i hotahejti bara. Så jag funderar på tre saker.
1) Finns det någon som vill ha storträff nästa sommar?
2) Funkar det med Uppsala?
3) Vilken månad passar bäst? Juni, juli eller augusti?
Jag vet att det tyvärr blir rätt Stockholmscentrerat. Men jag känner inte till några andra ställen än där jag bor. Dessutom vet jag att det finns bra kommunikationer hit. Är någon missnöjd med val av ort är det bara föreslå något bättre, men då kan jag själv inte vara med och organisera så effektivt.
Vis av erfarenheterna från Flottsbro tänkte jag föreslå Fyrishov här i Uppsala. Där finns allt från enkla tältplatser via husvagnscamping till stugor. Det är två stadsbussar som stannar alldeles precis vid stället och en som stannar ca 200m bort. Den som är hurtfrisk kan mycket väl promenera från jvstn till Fyrishov utan att det känns alltför jobbigt, tvärtom kan det vara en riktigt mysig promenad längs ån!
Det är dyrt att hyra lokaler i Fyrishov, men de har flera stycken; allt från små konferenslokaler till evenemangshallar. Om vi vill pressa kostnaderna kan jag dock troligen skaka fram en riktigt billig lokal precis i närheten om jag har lite tur. Har jag inte tur så finns det både restauranger och grillmöjligheter i närheten.
Fyrishov är ett idrottscenter så den som känner sej sugen kan dessutom ta med andra hågade personer och bowla/simma/äventyrsbada/relaxa/tyngdlyfta/etc.
Åh Uppsala vore toppen för min del. Passar bäst med slutet av juli för min del för jag är bortrest i juni!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Risken är att det blir folk som då fastnar i köket större delen av träffen.
Ingen risk för min del:)! Är en katastrof i kökssammanhang!:)
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret skrev:Duras skrev:Titti skrev:Ett problem med att arrangera en träff av den här typen är att de flesta ställen vill ha en del av betalningen i förskott för att reservera den tänkta helgen. Detta måste man göra innan man kan gå ut med anmälan för ingen lär anmäla sig och betala till en träff man inte vet när den blir eller ens om den blir av.
Det enda som faktiskt måste bestämmas i förväg är tid och plats. Ingenting annat. Ingen organisatorisk planering. Ingen matplanering. Ingen boendeplanering. Ingen ansvarig planerare som ev måste ligga ute med en massa pengar.
Eller kanske ett alternativ mittemellan. Dvs det går att hyra en samlingsokal men vänta med maten och anlita en cateringfirma som inte behöver bokas fullt lika långt i förväg, och så tar man upp anmälningarna för maten senare. Det ger en viss flexibilitet och drar förmodligen ner kostnaden förutsatt att man kanske har några som kan tänka sig att ordna fika eller dylikt på plats.
Bra idè! Tror inte på att deltagarna ska vara med och laga mat. Ju fler kockar, desto sämre soppa i regel.. Håller dessutom med Danne om att risken är många kommer hänga i köket och då dör en del av tanken med stor forumträff.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:22:14, redigerad totalt 1 gång.