Korttidsminne
34 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Korttidsminne
Jag har på sistone, i och med jobbet, börjat inse att jag har sjukt dåligt korttidsminne. Jag kan ta en instruktion, tänker verkligen intensivt på den för att minnas den, men några minuter senare när jag ska utföra ordern så glömmer jag totalt och måste fråga igen. Det här måste få mig att framstå som osannolikt retarderad.
Samtidigt så är jag väldigt bra på att rabbla siffror baklänges och annat tjafs som man ofta får göra i begåvningstest.
Är det här något typiskt för AS? Att förstå och uppfatta något och sedan bara hoppar det ur korttidsminnet totalt en halv minut senare?
Jag måste bli tillsagd flera gånger för att minnas något.
Samtidigt så är jag väldigt bra på att rabbla siffror baklänges och annat tjafs som man ofta får göra i begåvningstest.
Är det här något typiskt för AS? Att förstå och uppfatta något och sedan bara hoppar det ur korttidsminnet totalt en halv minut senare?
Jag måste bli tillsagd flera gånger för att minnas något.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- honeysquid
- Inlägg: 219
- Anslöt: 2009-07-31
- Ort: Luleå
Jag har problem med verbala instruktioner. Ibland även i skrift som när jag ska läsa ett recept.
Väldigt bra minne annars.
Jag tror problemet är att jag har svårare att använda bildminne i sådana situationer, möjligtvis handlar det bara om att jag inte lärt mig att använda bra minnestekniker då än att det skulle vara någon grundläggande svårighet.
Väldigt bra minne annars.
Jag tror problemet är att jag har svårare att använda bildminne i sådana situationer, möjligtvis handlar det bara om att jag inte lärt mig att använda bra minnestekniker då än att det skulle vara någon grundläggande svårighet.
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Enligt min ADHD-utredning har jag dåligt korttidsminne - babbla siffror speciellt. Jag måste ofta kolla igen på ett recept exempelvis. Glömmer ofta bort vad jag ska göra.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Inlägg: 4412
- Anslöt: 2009-02-28
Jag vill minnas att jag läst i flera olika böcker att korttidsminnet kan fungera så som du beskriver om man har AS. I synnerhet vid muntlig kommunikation.
Personligen har jag inget korttidsminne alls känns det som, när jag får muntliga instruktioner eller muntlig information. Förutom om det gäller att komma ihåg siffror.
Personligen har jag inget korttidsminne alls känns det som, när jag får muntliga instruktioner eller muntlig information. Förutom om det gäller att komma ihåg siffror.
Senast redigerad av svarabhaktivokal 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- svarabhaktivokal
- Inlägg: 916
- Anslöt: 2009-10-30
Jag har helt värdelöst korttidsminne, antagligen beroende på min ADHD. Det ska tydligen finnas sätt att träna korttids/arbetsminnet på tex. i form av vissa braintrainingspel till Nintendo DS. Ska testa spela dom nån gång när jag kommer ihåg att göra det
Senast redigerad av r00t 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Annorlunda minnesfunktioner är vanligt vid NPF, och att ha svårt att minnas instruktioner eller behöva få dem skriftligt eller i korta sentenser istället för vindlande utläggningar också. Inte i skick att göra nån längre utläggning om det idag, men svaret på din fråga är JA.
Om inte annat så råder man t e x pedagoger att till AS-barn hellre ge instruktioner i stil med Sitt. Ät. Ta bort tallriken efter dig när du ätit
än
Nämen vad mysigt nu ska vi sitta ner och äta allihop. Vad gott det ska bli med ugnspannkaka, eller hur? Ja, allihop ska vara med och alla ska sitta, vid samma bord seså... Sen är det ju trevligt om alla tar bort sin tallrik efteråt, så slipper det bli så tjatigt, det vill vi ju inte eller hur Visst vill vi ha det trevligt allihop tillsammans. Så inget vippande på stolen och larvande nu. Inte hoppa upp och ner nu, seså. Och inga armbågar i grannens öga osv.
Kort och koncist och gärna utan ordet inte, som bara förvirrar.
Sorry om jag svamlade bort mig i OT-träsket, men det här var vad jag kom att tänka på när jag läste inlägget.
Sven-Olof Dahlgren har skrivit om AS och minne, om du vill googla på det så hittar du nog en föreläsning han hållit för Autismforum, där han talar om episodiskt minne och semantiskt minne och hur vi med alternativkablade hjärnor fungerar.
Och så glöm inte att man när man är sönderstressad pajar sitt arbetsminne. Där finns en möjlig faktor särskilt för aspisar som missat en del outsagda eller dunkelt sagda saker, blir stressade av "misslyckandet" och därför funkar sämre.
Om inte annat så råder man t e x pedagoger att till AS-barn hellre ge instruktioner i stil med Sitt. Ät. Ta bort tallriken efter dig när du ätit
än
Nämen vad mysigt nu ska vi sitta ner och äta allihop. Vad gott det ska bli med ugnspannkaka, eller hur? Ja, allihop ska vara med och alla ska sitta, vid samma bord seså... Sen är det ju trevligt om alla tar bort sin tallrik efteråt, så slipper det bli så tjatigt, det vill vi ju inte eller hur Visst vill vi ha det trevligt allihop tillsammans. Så inget vippande på stolen och larvande nu. Inte hoppa upp och ner nu, seså. Och inga armbågar i grannens öga osv.
Kort och koncist och gärna utan ordet inte, som bara förvirrar.
Sorry om jag svamlade bort mig i OT-träsket, men det här var vad jag kom att tänka på när jag läste inlägget.
Sven-Olof Dahlgren har skrivit om AS och minne, om du vill googla på det så hittar du nog en föreläsning han hållit för Autismforum, där han talar om episodiskt minne och semantiskt minne och hur vi med alternativkablade hjärnor fungerar.
Och så glöm inte att man när man är sönderstressad pajar sitt arbetsminne. Där finns en möjlig faktor särskilt för aspisar som missat en del outsagda eller dunkelt sagda saker, blir stressade av "misslyckandet" och därför funkar sämre.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Inlägg: 7383
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma: haha, den där långa "instruktionen" där skulle göra mig totalt förvirrad!
dock, även när jag får något skriftligt, så måste jag titta på det tusen gånger innan jag minns det längre än fem minuter.
dock, även när jag får något skriftligt, så måste jag titta på det tusen gånger innan jag minns det längre än fem minuter.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- honeysquid
- Inlägg: 219
- Anslöt: 2009-07-31
- Ort: Luleå
honeysquid:
Jag har samma dåliga korttids-minne, helst bör jag få alla jobbinstruktioner nerskrivna om det inte är nåt lättare och jag lärt mig vad jag skall göra redan.
Jag har däremot bättre långtidsminne, kan komma håg en bild på mig när jag kröp och undersökte marken efter myror innan 1 års ålder, och vissa semesterminnen Har du oxå det ?
Jag har samma dåliga korttids-minne, helst bör jag få alla jobbinstruktioner nerskrivna om det inte är nåt lättare och jag lärt mig vad jag skall göra redan.
Jag har däremot bättre långtidsminne, kan komma håg en bild på mig när jag kröp och undersökte marken efter myror innan 1 års ålder, och vissa semesterminnen Har du oxå det ?
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Vilket sammanträffande!
Även jag har ett dåligt när/korttidsminne, men har aldrig tänkt på att det kan hänga ihop med AS. T.ex när en lärare har en genomgång på tavlan är jag oftast eller nästan alltid tvungen att fråga igen efteråt vad det handlade om.
Så det är klart att även jag har betydliga problem.
Även jag har ett dåligt när/korttidsminne, men har aldrig tänkt på att det kan hänga ihop med AS. T.ex när en lärare har en genomgång på tavlan är jag oftast eller nästan alltid tvungen att fråga igen efteråt vad det handlade om.
Så det är klart att även jag har betydliga problem.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag har uruselt korttidsminne, ska jag slå ett telefonnummer kör jag två siffror åt gången, gäller alt skrivet. Däremot har jag ett ganska bra minne för händelser, och mycket bra spatialt minne.
Senast redigerad av lasseivägen 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- lasseivägen
- Inlägg: 4798
- Anslöt: 2009-07-20
- Ort: På havet kaparkapten inte Rövare
Jag har ett kasst arbetsminne. Jag har en livslång historia fylld av argt gnäll på min glömska. Men har kommit på att det är OK att ha ett anteckningsblock med sig överallt. Ibland har jag skrivit något lättassocierat ord på ena handens ovansida för att inte glömma bort anteckningsblocket.
Ibland blir jag skeptiskt lagd mot mina små anteckningar jag gjort på post-it eller i kalendrar. Tur att jag inte lyssnar på den där osäkerhetskänslan.
Ibland blir jag skeptiskt lagd mot mina små anteckningar jag gjort på post-it eller i kalendrar. Tur att jag inte lyssnar på den där osäkerhetskänslan.
Senast redigerad av imperativ 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 2 gånger.
Jag fick två standardavvikelser över normen på de WAIS-delar som mätte arbetsminne och koncentrationsförmåga, men är vanligtvis disträ och har svårt för att registrera intryck från omgivningen.
Senast redigerad av Trolsk 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Jepp! Ibland går det helt åt pipsvängen. Fast inte när det gäller musik. Om folk låter bli att prata med mig så går allting bra.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Inlägg: 12419
- Anslöt: 2008-03-11
- Ort: Wermland
alfapetsmamma skrev:[...]Och så glöm inte att man när man är
sönderstressad pajar sitt arbetsminne. Där finns en möjlig faktor särskilt för aspisar som missat en del outsagda eller dunkelt sagda saker, blir stressade av "misslyckandet" och därför funkar sämre.
Min uppfattning är att jag tidigare haft ett bra arbetsminne, men att det försämrats pga återkommande depressioner. (Nåt som de som utreder NPF definitivt bör ta med i beräkningen när de sätter diagnoser.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag har också extremt dåligt korttidsminne. Det är bland annat det som försvårat för mig att jobba.
Extra svårt när nån säger uppgifter verbalt.
Så det har alltså med AS att göra? Där ser man...
Extra svårt när nån säger uppgifter verbalt.
Så det har alltså med AS att göra? Där ser man...
Senast redigerad av Hyper 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag har väldigt dåligt korttidsminne, speciellt för namn och ansikten. Det gör det jobbigt att läsa böcker ibland. Har inga problem med huvudkaraktärerna som är med hela tiden, men i övrigt vet jag aldrig om namn som dyker upp har nämnts tidigare eller är nya.
Som redan har sagts så är det jobbigt med recept och telefonnummer också, när man hela tiden måste kolla upp det igen. Det är så skönt att ha en mobiltelefon där numren är lagrade och man inte måste ha dem i huvudet.
Som redan har sagts så är det jobbigt med recept och telefonnummer också, när man hela tiden måste kolla upp det igen. Det är så skönt att ha en mobiltelefon där numren är lagrade och man inte måste ha dem i huvudet.
Senast redigerad av Johan S 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
keedo skrev:Jag är helt värdelös på att komma ihåg verbala instruktioner, för mig måste det stå i skrift framför mig.
Jag också om det är flera och/eller långa instruktioner. Ett par, tre steg klarar jag i huvudet. Sedan är det säkrast om man skriver ner det till mig eller jag skriver själv. På jobbet har jag fått ett häfte med instruktioner på två sidor samt har två stycken jag kan fråga som har jobbat med samma sak tidigare.
Ibland behöver jag fråga om en eller ett par gånger liksom många andra. Särskilt om jag fått en muntlig instruktion första gången.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Jag minns inte heller verbala instruktioner. Men att minnas siffror,telefonnummer och liknande är inga problem!Var bnättre på det än medel på WAISC-testet. Men rena instruktioner i flera steg- hopplöst.Skriftligt är däremot något helt annat.
Dock är det struligt värre på den praktik jag är på -arbetsprövning- eftersom jag hela tiden enbart får muntliga instruktioner om allt.Har löst det hela med att anteckna i ett block jag har med mig hela tiden på arbetsplatsen. Ibland går det dock för fort så jag hinner inte skriva ned allt-de på prövningsplatsen förstår inte riktigt varför det är viktigt att jag kan få skriva ned. Men men....
Dock är det struligt värre på den praktik jag är på -arbetsprövning- eftersom jag hela tiden enbart får muntliga instruktioner om allt.Har löst det hela med att anteckna i ett block jag har med mig hela tiden på arbetsplatsen. Ibland går det dock för fort så jag hinner inte skriva ned allt-de på prövningsplatsen förstår inte riktigt varför det är viktigt att jag kan få skriva ned. Men men....
Senast redigerad av Fantasy 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Fantasy skrev:Ibland går det dock för fort så jag hinner inte skriva ned allt-de på prövningsplatsen förstår inte riktigt varför det är viktigt att jag kan få skriva ned. Men men....
I sådana här fall tror jag att det är oerhört viktigt att man förklarar hur det ligger till, annars är det lätt hänt att man uppfattas som lite konstig. Mycket av den intolerans som vi som inte fungerar som NT-människor möter tror jag beror på sådana missförstånd. Om man försöker förklara så accepterar de flesta att man inte är dryg, ointelligent, arrogant eller vad man nu annars kan uppfattas som, utan att beteendet har andra orsaker.
Sen beror det självklart oerhört mycket på den specifika situationen om och i så fall hur mycket man bör säga. Det är inte alltid det är möjligt eller lämpligt.
Senast redigerad av Johan S 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
sommar skrev:keedo skrev:Jag är helt värdelös på att komma ihåg verbala instruktioner, för mig måste det stå i skrift framför mig.
Jag också om det är flera och/eller långa instruktioner. Ett par, tre steg klarar jag i huvudet. Sedan är det säkrast om man skriver ner det till mig eller jag skriver själv. På jobbet har jag fått ett häfte med instruktioner på två sidor samt har två stycken jag kan fråga som har jobbat med samma sak tidigare.
Ibland behöver jag fråga om en eller ett par gånger liksom många andra. Särskilt om jag fått en muntlig instruktion första gången.
Men att fråga andra en eller flera gånger är ju inte helt "onormalt" heller! säg vilken människa som helst som inte säger "Va?" eller "Vad sa du?" någon gång i sina liv!
Senast redigerad av keedo 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Johan S skrev:Fantasy skrev:Ibland går det dock för fort så jag hinner inte skriva ned allt-de på prövningsplatsen förstår inte riktigt varför det är viktigt att jag kan få skriva ned. Men men....
I sådana här fall tror jag att det är oerhört viktigt att man förklarar hur det ligger till, annars är det lätt hänt att man uppfattas som lite konstig. Mycket av den intolerans som vi som inte fungerar som NT-människor möter tror jag beror på sådana missförstånd. Om man försöker förklara så accepterar de flesta att man inte är dryg, ointelligent, arrogant eller vad man nu annars kan uppfattas som, utan att beteendet har andra orsaker.
Sen beror det självklart oerhört mycket på den specifika situationen om och i så fall hur mycket man bör säga. Det är inte alltid det är möjligt eller lämpligt.
ja,jag kan säga att jag har förklarat lite men inte hänvisat till någon AS-problematik. Jag har uttryckt det ungefär "på grund av en mindre hjärnskada minns jag inte riktigt muntliga instruktioner-det är därför viktigt att jag kan få skriva ned. Är det okej för dig?". Eftersom instruktionerna hela dagarna sker muntligt så minns jag kanske hälften.
Men i mitt fall är det också så att jag (enligt arbetskamraterna) är väl hård på mig själv att jag ska "sätta allt" direkt (kunna allt direkt alltså).
Men visst är det så att jag har lättare att lära efter skrivna instruktioner. Men frågan är egentligen då om det handlar om att jag har en skriftlig lärstil och det är vanligare med en muntlig? Att det i mitt fallkanske snarare handlar om ett mer renodlat personlighetsdrag? Detta kan ju faktiskt skilja sig från person till person oavsett diagnos. Men det är nu en helt annan fråga.
Senast redigerad av Fantasy 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
keedo skrev:sommar skrev:keedo skrev:Jag är helt värdelös på att komma ihåg verbala instruktioner, för mig måste det stå i skrift framför mig.
Jag också om det är flera och/eller långa instruktioner. Ett par, tre steg klarar jag i huvudet. Sedan är det säkrast om man skriver ner det till mig eller jag skriver själv. På jobbet har jag fått ett häfte med instruktioner på två sidor samt har två stycken jag kan fråga som har jobbat med samma sak tidigare.
Ibland behöver jag fråga om en eller ett par gånger liksom många andra. Särskilt om jag fått en muntlig instruktion första gången.
Men att fråga andra en eller flera gånger är ju inte helt "onormalt" heller! säg vilken människa som helst som inte säger "Va?" eller "Vad sa du?" någon gång i sina liv!
Exakt! Och det var ju det jag skrev.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:20:21, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare