Hur ska Heliora få en kille? ;-D
109 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
alfapetsmamma skrev:Så rent signalsubstansmässigt är det nog bra att få kramar och närhet regelbundet ja. Bara som en aspekt av det hela. Tänker på det för att jag läser en bok om känslor och signalsubstanser just nu.
Och en bra balans av signalsubstanser i CNS är det enda som betyder nåt för att man ska vara lycklig och må bra. Sen finns det givetvis olika metoder att uppnå denna goda balans, men i slutändan är lycka detsamma som kemi.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra skrev:Altus skrev:Alexandra skrev:För att tala klarspråk: mår man så dåligt att man känner ett behov av att göra slut på sig själv, så är det nog i första hand terapi (och kanske medicinsk behandling) som man behöver innan man ger sig in i ett förhållande.
Det beror på orsaken till självmordsbenägenheten. Är det för att man är ensam (och/eller obekräftad, missförstådd etc) så är ett bra förhållande kanske den enda lösningen. Det skulle hjälpa mycket mer än terapi och läkemedel. Det finns många som säger att deras partner räddade deras liv, där sjukvården inget kunnat göra. Jag har liknande erfarenheter själv.
Tänkvärt!
Då utgår jag från att det inte är du som har anmält mitt inlägg.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Altus skrev:Alexandra skrev:För att tala klarspråk: mår man så dåligt att man känner ett behov av att göra slut på sig själv, så är det nog i första hand terapi (och kanske medicinsk behandling) som man behöver innan man ger sig in i ett förhållande.
Det beror på orsaken till självmordsbenägenheten. Är det för att man är ensam (och/eller obekräftad, missförstådd etc) så är ett bra förhållande kanske den enda lösningen. Det skulle hjälpa mycket mer än terapi och läkemedel. Det finns många som säger att deras partner räddade deras liv, där sjukvården inget kunnat göra. Jag har liknande erfarenheter själv.
Om inte annat så får man oxytocin-påslag i ett förhållande, alltsomoftast iaf. Och det kan man inte få genom läkemedel än så vitt jag vet, om man inte ammar och får sprej för att få igång amningen... Så rent signalsubstansmässigt är det nog bra att få kramar och närhet regelbundet ja. Bara som en aspekt av det hela. Tänker på det för att jag läser en bok om känslor och signalsubstanser just nu.
Jag tror att närhet, särskilt av den typ man får i ett (bra) romantiskt förhållande, är väldigt helande faktiskt. Fast det kanske är lite känsligt att säga eftersom alla inte kan få det, medan alla kan få läkemedel.
Själv tror jag att psykiatrin fullständigt missuppfattat kausaliteten mellan signalsubstanser och mående. Signalsubstanserna kan möjligen användas för att påvisa att en person inte mår så bra, men det är en onödig omväg att gå när man kan se sådant utan att mäta dem.
Men detta lär väl oxå vara OT i den här tråden...
Men detta lär väl oxå vara OT i den här tråden...
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Vill bara tillägga att när jag skrev "medan alla kan få läkemedel" så menade jag förstås inte att det skulle vara likvärdigt med ett förhållande. Tvärtom så är jag säkert en av forumets största kritiker av antidepp, vilket borde ha framgått ett antal gånger (inte för att jag är helt emot).
rdos skrev:Själv tror jag att psykiatrin fullständigt missuppfattat kausaliteten mellan signalsubstanser och mående. Signalsubstanserna kan möjligen användas för att påvisa att en person inte mår så bra, men det är en onödig omväg att gå när man kan se sådant utan att mäta dem.
Sedan mäter man ju faktiskt aldrig signalsubstanser vid vanliga läkarbesök, åtminstone inte de som påstås vara involverade i depression. Ingen som får SSRI får först uppmätt en brist på serotonin.
Man skulle nog aldrig ordinera insulin på samma sätt, genom att patienten får svara på några frågor istället för att göra mätningar.
Sedan gäller också följande: Man kan vara deprimerad utan att ha låga halter av serotonin, och man kan ha låga halter av serotonin utan att vara deprimerad. Tror liknande gäller för noradrenalin och dopamin.
Hjärnan har många fler olika signalsubstanser, sedan spelar många andra av kroppens substanser också stor roll för hälsan (även den psykiska). En av de mer kända är väl sköldkörtelhormon.
Men många tror stenhårt på serotonin och SSRI (eller motsvarande för noradrenalin och dopamin). Detta verkar vara ett exempel på hur hela världen ser ut som spikar om det enda verktyget man har är en hammare. Deprimerad? Jamen då har du såklart låga halter av serotonin, noradrenalin eller dopamin! Eller inte.
Jag tycker närhet bara är kemi, men det är ju inte mindre trevligt för det. Men psykiatrin har såklart ändå en alldeles för enkel bild av depression och sånt.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- Den förfärlige snömannen
- Inaktiv
- Anslöt: 2009-05-30
Nu skall jag själv skriva i den här tråden, men eftersom det är ett öppet forum så vågar jag inte skriva för mycket. Privata avdelningen får jag inte vara med i och offtopicforumet för bara medlemmar har jag ingen lust med, för då kommer allt att offtopicas bort. Så jag kan inte ge hela historien här.
Jag har "dejtat" en kille i ett års tid och han var visat både intresse och ointresse, så jag har inte vetat vad han har velat. Det har bara varit jag som har ringt typ, ytterst sällan har han ringt, och det är bara jag som tagit initiativ till träffar. Men när vi väl har träffats så har han typ stött på mig och flörtat. Tåflörtat och lite sånt. Han är väldigt blyg av sig och svår att komma in på livet, har aldrig haft någon tjej tror jag. Så därför har det varit svårt att prata allvar med honom, det skall bara skojas och skämtas hela tiden. Så vi har ju knappast varit ihop, men nog har jag sett det som att vi dejtat.
För några veckor sedan blev vi nästan lite intima, kan inte säga hur eftersom det är ett öppet forum, men samtidigt sade han att det inte skulle betyda något. Inte så kul att höra, men jag försökte förtränga detta.
För någon vecka sedan ringde han spontant, vilket han sällan gör annars. Och jag passade på att fråga om han skulle göra något på nyår. Han hade inga planer så jag föreslog att vi kunde ses. Han sade varken bu eller bä, men att vi kunde höras av om saken längre fram.
Nu ser jag på facebook att människan anmält sig till en singelfest i Sthlm istället!!! Jag känner mig så jävla ledsen och arg! Jag har ju ändå haft liiiiiiite förhoppningar om den här killen, även om det verkat trögt, men nu är allt grusat. Nu vill jag aldrig träffa människan mer.
Varför i helvete stöter man på en tjej om man inte är intresserad av henne????? Jag fattar ingenting! Han stöter på mig och går samtidigt med i den ena singelföreningen efter den andra på facebook... Och nu går han hellre på singelnyårsfest istället för att träffa mig, vi som ändå har pratat om att träffas på nyår...
Vad skall jag säga om han ringer för att tala om detta, att vi inte kan ses på nyår för att han skall på en singelfest? "Vad roligt, ha så kul!", eller?? Men jag kan ju samtidigt inte bli arg eftersom han ju inte lovat något om nyårsafton, och han sade ju också förut när vi var lite halvintima att det inte skulle betyda något. Så jag har kanske inte rätt att vara sur och besviken??
Hur skall jag agera om han ringer???
Jag har "dejtat" en kille i ett års tid och han var visat både intresse och ointresse, så jag har inte vetat vad han har velat. Det har bara varit jag som har ringt typ, ytterst sällan har han ringt, och det är bara jag som tagit initiativ till träffar. Men när vi väl har träffats så har han typ stött på mig och flörtat. Tåflörtat och lite sånt. Han är väldigt blyg av sig och svår att komma in på livet, har aldrig haft någon tjej tror jag. Så därför har det varit svårt att prata allvar med honom, det skall bara skojas och skämtas hela tiden. Så vi har ju knappast varit ihop, men nog har jag sett det som att vi dejtat.
För några veckor sedan blev vi nästan lite intima, kan inte säga hur eftersom det är ett öppet forum, men samtidigt sade han att det inte skulle betyda något. Inte så kul att höra, men jag försökte förtränga detta.
För någon vecka sedan ringde han spontant, vilket han sällan gör annars. Och jag passade på att fråga om han skulle göra något på nyår. Han hade inga planer så jag föreslog att vi kunde ses. Han sade varken bu eller bä, men att vi kunde höras av om saken längre fram.
Nu ser jag på facebook att människan anmält sig till en singelfest i Sthlm istället!!! Jag känner mig så jävla ledsen och arg! Jag har ju ändå haft liiiiiiite förhoppningar om den här killen, även om det verkat trögt, men nu är allt grusat. Nu vill jag aldrig träffa människan mer.
Varför i helvete stöter man på en tjej om man inte är intresserad av henne????? Jag fattar ingenting! Han stöter på mig och går samtidigt med i den ena singelföreningen efter den andra på facebook... Och nu går han hellre på singelnyårsfest istället för att träffa mig, vi som ändå har pratat om att träffas på nyår...
Vad skall jag säga om han ringer för att tala om detta, att vi inte kan ses på nyår för att han skall på en singelfest? "Vad roligt, ha så kul!", eller?? Men jag kan ju samtidigt inte bli arg eftersom han ju inte lovat något om nyårsafton, och han sade ju också förut när vi var lite halvintima att det inte skulle betyda något. Så jag har kanske inte rätt att vara sur och besviken??
Hur skall jag agera om han ringer???
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 2 gånger.
Förklara din besvikelse.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
earlydayminer skrev:Förklara din besvikelse.
Men jag vet ju inte om jag har rätt att vara besviken! Han hade ju inte lovat något om nyårsafton, bara sagt att vi kunde höras av längre fram om detta.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:earlydayminer skrev:Förklara din besvikelse.
Men jag vet ju inte om jag har rätt att vara besviken! Han hade ju inte lovat något om nyårsafton, bara sagt att vi kunde höras av längre fram om detta.
Vaddå "rätt", det har du väl visst. Är du besviken?
- earlydayminer
Jag förstår mycket väl om du är besviken. Jag tycker det är jävla dålig stil av killen. Om man snackat om att träffas och man sen vill göra något annat så bör man åtminstone ringa och kolla om det är ok med den andra parten. Han verkar häpnadsväckande respektlös, alt helt okunnig om hur man uppför sig mot andra. Jag skulle be honom dra åt pipsvängen om jag var du.
Finns det inga singelföreningar du själv kan gå med i?
Finns det inga singelföreningar du själv kan gå med i?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Heh, ja.. Eller det.
- earlydayminer
Men han hade inte sagt något säkert om nyårsafton, därför vet jag inte om jag har rätt att vara besviken.
Men jag har god lust att ge honom en känga via facebook. För hans sätt att stöta på mig utan att mena något med det. Det står ju på hans facebooksida "... is attending Nyårsfest för singlar" och en länk till det. Och så kan man ju kommentera. Jag har nästan lite lust att trycka på "Comment"-knappen och skriva typ "Okej, jag förstår....". Eller kanske något ännu spydigare.
Kan man göra så, eller är det dumt? Någon som har förslag på vad jag skall skriva isåfall om inte mitt ovannämnda?
Men jag har god lust att ge honom en känga via facebook. För hans sätt att stöta på mig utan att mena något med det. Det står ju på hans facebooksida "... is attending Nyårsfest för singlar" och en länk till det. Och så kan man ju kommentera. Jag har nästan lite lust att trycka på "Comment"-knappen och skriva typ "Okej, jag förstår....". Eller kanske något ännu spydigare.
Kan man göra så, eller är det dumt? Någon som har förslag på vad jag skall skriva isåfall om inte mitt ovannämnda?
Heliora skrev:Men han hade inte sagt något säkert om nyårsafton, därför vet jag inte om jag har rätt att vara besviken.
Jag tycker nog att du har stor rätt att bli besviken. Dålig stil att göra så och även dålig stil att inte svara ordentligt på ditt förslag att träffas på nyår.
Som kille kan nog jag tycka att om man umgås regelbundet med en tjej så förtjänar den relationen förtur när man ska prioritera, även om man inte är ihop så att säga. Även om man bara pratat lite löst med tjejen om att göra nåt så väger det ändå tungt om det dyker upp nåt alternativt man vill göra vid samma tidpunkt.
Relationen en en tjej prioriterar man på "Above normal" om man är "vänner plus" och "High" om man är ihop där kompisar och föreningar är satta på "normal". Just därför har du stor anledning att bli besviken då han borde haft dig på högre prioritet, du ska inte se det som att han valde mellan två likvärdiga alternativ och du råkade bli den som valdes bort.
Det här gäller i synnerhet om det är tjejen själv som tagit initiativ och frågat om att hittat på nåt. Som kille borde man bli jäkligt glad över att en tjej tar det initiativet och visar att hon vill nåt. Om man inte tackar och tar emot för en sån grej utan istället väljer att gå på en fest (med förhoppningen antar jag att träffa tjejer)....tja, vet faktiskt inte vad jag ska säga om det.
Du kan absolut skriva en kommentar där till honom. Kanske nåt i stil med "Ha det så trevligt på festen, hoppas det är trevligt folk där!".
Moggy skrev:Du kan absolut skriva en kommentar där till honom. Kanske nåt i stil med "Ha det så trevligt på festen, hoppas det är trevligt folk där!".
Fast då är man väl snarare trevlig istället. Jag vill absolut inte vara trevlig mot honom. Jag vill vara lite småspydig, men inlindat typ.
Heliora skrev:Moggy skrev:Du kan absolut skriva en kommentar där till honom. Kanske nåt i stil med "Ha det så trevligt på festen, hoppas det är trevligt folk där!".
Fast då är man väl snarare trevlig istället. Jag vill absolut inte vara trevlig mot honom. Jag vill vara lite småspydig, men inlindat typ.
Ironiskt trevlig snarare.
Såg nog det som en inlindad spydighet, men kanske FÖR inlindad om man inte är med på det ironiska i det som jag avsåg. Krävs ju då att han kommer ihåg att ni hade pratat om att ses då för att spydigheten ska nå fram.
"Ha det så trevligt på festen, hoppas det är fina tjejer där!" Borde vara en mer tydlig pik och spydighet.
Moggy skrev:Relationen en en tjej prioriterar man på "Above normal" om man är "vänner plus" och "High" om man är ihop där kompisar och föreningar är satta på "normal". Just därför har du stor anledning att bli besviken då han borde haft dig på högre prioritet, du ska inte se det som att han valde mellan två likvärdiga alternativ och du råkade bli den som valdes bort.
Jävlar vad bra förtydligat! Såna outtalade regler har inte ens jag fattat (fast då är jag ju inte kille förstås). Men det är ju bra att veta även som tjej så man vet om man har 'rätt' att bli upprörd om man skulle bli så uppenbart negligerad som i det här fallet.
Det här gäller i synnerhet om det är tjejen själv som tagit initiativ och frågat om att hitta på nåt. Som kille borde man bli jäkligt glad över att en tjej tar det initiativet och visar att hon vill nåt. Om man inte tackar och tar emot för en sån grej utan istället väljer att gå på en fest (med förhoppningen antar jag att träffa tjejer)....tja, vet faktiskt inte vad jag ska säga om det.
Jag blir också mållös. Och har tyvärr för ont i huvet för att tänka ut något lämpligt svar. Nån sort känga tycker jag i alla fall han borde få.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:18:42, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Som kille kan nog jag tycka att om man umgås regelbundet med en tjej så förtjänar den relationen förtur när man ska prioritera, även om man inte är ihop så att säga. Även om man bara pratat lite löst med tjejen om att göra nåt så väger det ändå tungt om det dyker upp nåt alternativt man vill göra vid samma tidpunkt.
Relationen en en tjej prioriterar man på "Above normal" om man är "vänner plus" och "High" om man är ihop där kompisar och föreningar är satta på "normal".
Vi var nog "vänner plus" skulle jag se det som. Inte tillsammans, men något mer än vanliga vänner. Vi har ju varit lite småintima. Men han är ivrig att få en tjej och jag duger ju inte, så då är det ju lätt att bortprioritera. Jag är liksom ingenting att ha.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 23:18:43, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag gjort det! Skrivit kommentar på hans facebooksida.
Det står ju ". is attenting NYÅRSFEST FÖR SINGLAR". Jag skrev därunder kommentaren "Okej, jag förstår........".
Det är medvetet dubbeltydigt. Dels att jag förstår att det inte blir något på nyårsafton (så slipper han ringa och tala om detta), dels att jag förstår att han inte alls är intresserad och att det därmed är slut med vår "dejting" eller vad man skall kalla våra träffar för.
Jag hoppas att han förstår att detta var syrligt och inte något vänligt, trevligt förstående. Särskilt med alla punkterna efter. För tydlighetens skull valde jag fler än tre punkter; åtta blev det. Killen är ganska smart av sig, så då borde han väl fatta detta, eller?? Vad tror ni?
Hur stor är risken att han tolkar detta som något vänligt/trevligt? Han är NT med aspiedrag. Jag är livrädd att han tolkar det positivt.
Det står ju ". is attenting NYÅRSFEST FÖR SINGLAR". Jag skrev därunder kommentaren "Okej, jag förstår........".
Det är medvetet dubbeltydigt. Dels att jag förstår att det inte blir något på nyårsafton (så slipper han ringa och tala om detta), dels att jag förstår att han inte alls är intresserad och att det därmed är slut med vår "dejting" eller vad man skall kalla våra träffar för.
Jag hoppas att han förstår att detta var syrligt och inte något vänligt, trevligt förstående. Särskilt med alla punkterna efter. För tydlighetens skull valde jag fler än tre punkter; åtta blev det. Killen är ganska smart av sig, så då borde han väl fatta detta, eller?? Vad tror ni?
Hur stor är risken att han tolkar detta som något vänligt/trevligt? Han är NT med aspiedrag. Jag är livrädd att han tolkar det positivt.
Heliora skrev:Moggy skrev:Som kille kan nog jag tycka att om man umgås regelbundet med en tjej så förtjänar den relationen förtur när man ska prioritera, även om man inte är ihop så att säga. Även om man bara pratat lite löst med tjejen om att göra nåt så väger det ändå tungt om det dyker upp nåt alternativt man vill göra vid samma tidpunkt.
Relationen en en tjej prioriterar man på "Above normal" om man är "vänner plus" och "High" om man är ihop där kompisar och föreningar är satta på "normal".
Vi var nog "vänner plus" skulle jag se det som. Inte tillsammans, men något mer än vanliga vänner. Vi har ju varit lite småintima. Men han är ivrig att få en tjej och jag duger ju inte, så då är det ju lätt att bortprioritera. Jag är liksom ingenting att ha.
Du får ursäkta men baserat på vad du skriver så låter det nog lite som att han har dig som reserv samtidigt som han försöker hitta nåt annat.
Som kille borde man vara överglad på om en tjej föreslår att man ska träffas och fira nyår tillsammans, det betyder mycket mer än att träffas en vanlig helg.
De flesta gör en ganska stor grej av nyår där man firar med familj eller goda vänner och om då en tjej som man är "v+" med vill fira nyår tillsammans med en så borde det vara värt väldigt mycket för en kille och att rata nåt sånt, det borde liksom inte finnas på världskartea. IMHO.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 23:18:43, redigerad totalt 1 gång.
Moggy skrev:Du får ursäkta men baserat på vad du skriver så låter det nog lite som att han har dig som reserv samtidigt som han försöker hitta nåt annat.
Det är inget att ursäkta, det är snarare han som skall ursäkta. För det är ju precis som du skriver. Har jag insett nu. Han har sett mig som någon reserv.
Jag borde kanske ha fattat detta innan redan. Helgen efter att vi varit lite intima så gick han med i en singelförening på facebook... Jag blev lite småstött, men förträngde det hela. Nu går det inte att förtränga längre. När han aktivt har ratat mig för en singelfest.
Jag har länge haft svårt att förstå mig på honom, vad han egentligen vill. Nu har jag ju fått svaret: han ville leka lite! .
Moggy skrev:Som kille borde man vara överglad på om en tjej föreslår att man ska träffas och fira nyår tillsammans, det betyder mycket mer än att träffas en vanlig helg.
Men om man inte är intresserad av tjejen så betyder det ju ingenting. Och han var ju inte intresserad, såg vi ju tydligt...