Förstår du ironi? (Omröstning)
31 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag brukar förstå ironi om jag verkligen märker att det är överdrivet och orimligt. Men om det är neutralt och vanligt sagt med vanlig ton, så förstår jag oftast inte alls.
Samma sak gäller mina egna misslyckade försök till ironi. T.ex om det ösregnar ut och jag säger till någon: Vilket fint väder det var idag!, så får jag oftast till svar: Vadå fint? det ösregnar ju ute!. Detta kan göra mig lite frustrerad ibland.
Samma sak gäller mina egna misslyckade försök till ironi. T.ex om det ösregnar ut och jag säger till någon: Vilket fint väder det var idag!, så får jag oftast till svar: Vadå fint? det ösregnar ju ute!. Detta kan göra mig lite frustrerad ibland.
Senast redigerad av Oskar 2011-05-04 23:18:59, redigerad totalt 1 gång.
Oskar skrev:Samma sak gäller mina egna misslyckade försök till ironi. T.ex om det ösregnar ut och jag säger till någon: Vilket fint väder det var idag!, så får jag oftast till svar: Vadå fint? det ösregnar ju ute!. Detta kan göra mig lite frustrerad ibland.
Jag har samma problem med att folk inte förstår min ironi ofta. Kan vara lika banala exempel som ditt.
Bara vissa typer av personer, ofta sådana som det känns relativt enkelt att umgås med, förstår min ironi.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:18:59, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
IckyFlix skrev:Kan någon ge exempel på lite svårare ironi? Jag kommer mest på ironi av typen "vackert väder" när det är regnoväder, men det finns väl mer subtila former än så?
Jag frågar väldigt ofta "var du ironisk nu?" för jag har väldigt svårt att se på kroppsspråket om människor är det eller inte. Röstade således "ibland", för jag misstänker att det mesta av ironin som är mer subtil än ovanstående går mig förbi.
Är dock ofta ironisk och ffa sarkastisk själv. Och förolämpar människor väldigt ofta med det, fast min avsikt bara var att vara rolig.
Ironi är svårt!
Jag kan hålla med om det mesta av ovanstående. Jag kan förstå ironi om det är s a s välbekant ironi, annars tolkar jag bokstavligt. Människor jag känner väl kan jag förstå när de är allvarliga och när de är ironiska.
På internet är det ännu svårare, jag utgår från att det är på allvar om det inte finns någon smiley.
Jag är ibland (inte ofta) ironisk, raljerande och sarkastisk själv. Andra gånger har folk trott att jag varit ironisk fast jag har menat allvar. Ironi är verkligen svårt!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 23:18:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag har ännu inte röstat för jag är osäker på om jag ska kryssa för ibland eller nej.
Jag har svårt att skilja mellan allvar och ironi och använder nästan aldrig eller aldrig ironi när jag umgås med andra människor för jag vill inte krångla till och förvirra för andra människor.
När det gäller väder så säger jag att det regnar ute när det regnar ute för jag kan inte säga vackert väder när det regnar ute för det stämmer inte utan jag säger det som stämmer med vädret. När någon säger vackert väder till mig fast det regnar ute då reagerar jag och säger att det regnar ute och att det du säger stämmer inte med vädret.
När andra säger att det är hemskt med stökiga hem så säger jag att det är härligt med stökiga hem så är det inte ironi utan det är ärligt och allvar från min sida eftersom jag gillar stökiga hem och tycker att de är härliga hem.
mvh Noli
Jag har svårt att skilja mellan allvar och ironi och använder nästan aldrig eller aldrig ironi när jag umgås med andra människor för jag vill inte krångla till och förvirra för andra människor.
När det gäller väder så säger jag att det regnar ute när det regnar ute för jag kan inte säga vackert väder när det regnar ute för det stämmer inte utan jag säger det som stämmer med vädret. När någon säger vackert väder till mig fast det regnar ute då reagerar jag och säger att det regnar ute och att det du säger stämmer inte med vädret.
När andra säger att det är hemskt med stökiga hem så säger jag att det är härligt med stökiga hem så är det inte ironi utan det är ärligt och allvar från min sida eftersom jag gillar stökiga hem och tycker att de är härliga hem.
mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 23:18:59, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare