Rutiner och medicinering
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Rutiner och medicinering
Hej hå!
Jag sökte och sökte, fann massa trådar, dock inte någon tråd med tillfredsställande svar i frågan:
Hur fungerar(ade) er medicinering, ni som tar/tagit?
Speciellt intressant att höra om, är de som tar/tagit längre tid.
Grunden till frågan är mitt eget problem förståss; jag tar en "hög" dos av concerta men har enorma problem med att ta det regelbundet som jag ska.
Givetvis resulteterar detta i en rad problem såsom kontinuerliga biverkningar, svårare att säkerställa vad som är vad bland biverkningarna, för inte tala om doseringen.
Jag vet att jag, under en tid det "fungerade" med att ta det, att det hjälpte min vardag. Det var då, problemet uppstod när jag började bli resistant mot verkningarna och medlets verkningstid var aningen kortare än vad det borde, därmed höjdes dosen.
För att försöka få till någon sånär rimlighet i verkningstiden kontra biverkningarna delade vi doseringen på 2x/dag med ca 4h mellan första.
9fall av 10 glömmer jag att ta andra dosen. Flertal gångerna glömmer jag till och med att ta RÄTT morgon dos.
Självklart är något jag försöker diskuttera med min läkare men nu är det inte bara den här medicinering som tjabblar utan detta har hänt förrut också.
Mina vardagsrutiner är helt åt skogen tack vare pågående utförsäkring mm och biverkningarna (bla irritationer) förstör en hel del med tanke på att jag ändå känner mig mer funktionell med CS i kroppen.
Tom när en gång i tiden jag skulle tagit allt från influensa mediciner eller vilka andra prepparat, så blev det strul.
Köpte mig en dosett, har satt på larm. Har satt scheman, lappar...förgäves. Många gånger tappar jag tom bort pillerna!
Är det bara jag som har problem såsom detta?
Jag sökte och sökte, fann massa trådar, dock inte någon tråd med tillfredsställande svar i frågan:
Hur fungerar(ade) er medicinering, ni som tar/tagit?
Speciellt intressant att höra om, är de som tar/tagit längre tid.
Grunden till frågan är mitt eget problem förståss; jag tar en "hög" dos av concerta men har enorma problem med att ta det regelbundet som jag ska.
Givetvis resulteterar detta i en rad problem såsom kontinuerliga biverkningar, svårare att säkerställa vad som är vad bland biverkningarna, för inte tala om doseringen.
Jag vet att jag, under en tid det "fungerade" med att ta det, att det hjälpte min vardag. Det var då, problemet uppstod när jag började bli resistant mot verkningarna och medlets verkningstid var aningen kortare än vad det borde, därmed höjdes dosen.
För att försöka få till någon sånär rimlighet i verkningstiden kontra biverkningarna delade vi doseringen på 2x/dag med ca 4h mellan första.
9fall av 10 glömmer jag att ta andra dosen. Flertal gångerna glömmer jag till och med att ta RÄTT morgon dos.
Självklart är något jag försöker diskuttera med min läkare men nu är det inte bara den här medicinering som tjabblar utan detta har hänt förrut också.
Mina vardagsrutiner är helt åt skogen tack vare pågående utförsäkring mm och biverkningarna (bla irritationer) förstör en hel del med tanke på att jag ändå känner mig mer funktionell med CS i kroppen.
Tom när en gång i tiden jag skulle tagit allt från influensa mediciner eller vilka andra prepparat, så blev det strul.
Köpte mig en dosett, har satt på larm. Har satt scheman, lappar...förgäves. Många gånger tappar jag tom bort pillerna!
Är det bara jag som har problem såsom detta?
Senast redigerad av clivia 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Själv har jag kapitulerat och skaffat mig en liten dosett. Jag tar en antidepressiv medicin, Oxascand och lite till. Inte en chans att jag skulle komma ihåg om jag tagit medicinen eller inte om jag inte hade dosetten.
Senast redigerad av TK71 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag har bara en medicin (ej psykofarmaka) som tas en gång tagligen i morgondrickat, vaknar oftast törstig så då blir det gjort för flaskan står intill kylskåpet och då ser jag den direkt. Hade jag haft 2 mediciner eller ta den fler gånger per dag måste jag ställa ett larm för att komma ihåg.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
- aspiemelly
- Anslöt: 2008-12-03
Beror på humör om jag kommer ihåg.
Tack för tipset Tibbs! Jag ska nog ställa ett permanent larm...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Liljencroowna skrev:Beror på humör om jag kommer ihåg.
Jag hade också dosett förut, men nu får de inte plats i den, så har lösa kartor. Funkar bra ändå.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:16:32, redigerad totalt 1 gång.
Jag har både veckodosett och dagsdosett, som jag flyttar över dagens mediciner till, för att lätt kunna ta med i väskan. Och så självklart larm på mobilen. Sen gäller det förstås att ta medicinerna direkt när larmet ringer, väntar jag ett par minuter, för att jag är upptagen och inte kan gå ifrån exakt just då, kan det hända att jag glömmer...
Återgå till Aspergare och vården