HJÄLP, FÅNGE HOS ASP CENTER!

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2009-12-02 19:11:10

Jaha, kommentarerna! :!:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kimmelie » 2009-12-02 21:56:08

Zombie skrev:
Kimmelie skrev:Det första inlägget på reco.se är raderat...

Kanske det i grunden är en reklamsajt som inte tillåter så allvarlig negativ information som folk verkligen skulle ha nytta av?

Eller finns det praktiska eller juridiska svårigheter med insändare som kan tolkas som förtal, som gör sådana sajter värdelösa överhuvudtaget?


Iofs. stod det faktiskt i reglerna för att kommentera på reco.se att rykten och "hörsägen" inte skulle godkännas. Det stod även när man reggade sig att man var tvungen att skriva sitt riktiga namn, "alias" skulle inte heller godkännas. Men hur många vill skriva sitt riktiga för- och efternamn i ett sånt sammanhang? (Man kan ju alltid ljuga förstås, om man vill...)

Jag undrar just hur länge mitt inlägg blir kvar där, för jag valde att koppla medlemsskapet till min skräp-gmailadress, och på den hade jag bara skrivit en punkt som förnamn och en punkt som efternamn...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Hjälp jag är fånge på Asp-Center

Inläggav lantlollan » 2009-12-12 22:07:34

Nu kan jag inte hålla mej längre, denna dårskap måste väl ändå få ett slut. Jag har bott med tjejen som hittar på sådana bisarra saker om stället jag bor på, och när någon dementerar eller ifrågasätter det på den här tråden,så tror ni genast att det är personal eller soc eller ägaren som skriver ?! Jag trodde detta var en seriös sajt för oss med AS. Tjejen ni skriver om har jag själv umgåtts med här ! Hon var INTE inlåst utan var ut och cyklade och åkte inlines utan personal, hade sin dator och mobiltelefon. Jag har och tycker att jag har världens bästa personalgrupp och det kan ingen ta ifrån mej. Inte ni i alla fall. Jag tycker Asp borde anmäla personen i fråga för förtal och kränkning. Att bara ifråga sätta utan att VETA är helt otroligt ! Seriöst ?! Den andra som också skriver neg, vet jag också vem hon är ! Men vi andra 12 som bor här blir upprörda och ledsna att det är så lätt att förstöra något som är så bra. Ett förslag till er som dömmer pga en person. Borde kanske komma och intervjua oss andra som bor här jag ställer gärna upp och fler med mej. Har pratat på skolan om hur hemskt och enkelt det är att "hitta på" eller i sin värld tro att det är så och förstöra så mycket utan substans eller verklighet förankring. Detta får ju oss AS att framstå som "mindre smarta" ! Vet någon om någon seriös sajt för oss AS som vill ha fakta, hjälp och stöd ?! :cry: :evil: :? :x icon :oops: :cry:
Senast redigerad av lantlollan 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
lantlollan
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2009-09-24
Ort: Sollentuna

Re: Hjälp jag är fånge på Asp-Center

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-12 22:41:08

lantlollan skrev:Den andra som också skriver neg, vet jag också vem hon är !


Jag med. Jag har träffat henne, så jag har goda skäl att tro på den här historien.

lantlollan skrev:Ett förslag till er som dömmer pga en person. Borde kanske komma och intervjua oss andra som bor här jag ställer gärna upp och fler med mej.


Ja det vore intressant. Ska försöka finna tid för det i början av nästa år, om det ännu är aktuellt då.

lantlollan skrev:Har pratat på skolan om hur hemskt och enkelt det är att "hitta på" eller i sin värld tro att det är så och förstöra så mycket utan substans eller verklighet förankring.


Såna där anklagelser är jag van vid för egen del. Jag skrattar åt allt sånt. Jag lever i den verkliga världen medan de flesta andra lever i en fantasivärld.

lantlollan skrev:Detta får ju oss AS att framstå som "mindre smarta" ! Vet någon om någon seriös sajt för oss AS som vill ha fakta, hjälp och stöd ?! :cry: :evil: :? :x icon :oops: :cry:


Någon som avslutar sitt inlägg med 6 smileys i rad framstår inte som speciellt smart eller seriös.

Förutom aspergerforum finns även ett antal andra seriösa AS-relaterade sajter som t.ex. http://www.aspieforum.se, http://www.aspergare.se, http://www.sammanhang.se, http://www.creative-minds.info och http://www.rdos.net.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 3 gånger.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Hjälp jag är fånge på Asp-Center

Inläggav opteron » 2009-12-12 22:42:31

lantlollan skrev:Jag har bott med tjejen som hittar på sådana bisarra saker om stället jag bor på


I sverige finns det något som heter yttrandefrihet, folk har rätt att yttra sina åsikter, känner hon sig dåligt behandlad har hon därmed rätt att uttrycka det.

Om vi andra väljer att sympatisera med henne så är det vårat val och vi har rätt att göra det. :)

lantlollan skrev:och när någon dementerar eller ifrågasätter det på den här tråden,så tror ni genast att det är personal eller soc eller ägaren som skriver ?!


Det brukar vara så att man försvarar sig själv när man felar, det är en naturlig reaktion att vilja försvara sig själv och sin egendom eller sin verksamhet även om man begått ett allvarligt misstag.

Nu säger jag inte att det säkerligen är soc, och så som jag märkt har väl de flesta i tråden bara haft negativa åsikter om ASP Center, men rätta mig om jag har fel.

lantlollan skrev:Jag trodde detta var en seriös sajt för oss med AS.


Jag har inte märkt annat än att sajten är full seriös, jag skapade för ett tag sedan en liknande tråd och har fått hjälp av seriösa människor, att kalla dem annat än seriösa vore att ljuga. Nu vet jag då inte vilka du menar främst det kanske finns någon oseriös härinne det är ju ett forum trots allt.

lantlollan skrev:Hon var INTE inlåst utan var ut och cyklade och åkte inlines utan personal, hade sin dator och mobiltelefon.


Har du bevis? :roll: Ursäkta om jag är lite, så att säga, dryg, men jag väljer att tro på det förens jag fått bevis, hittills har hon mer på sin sida än vad du har på din. :?

lantlollan skrev:Jag tycker Asp borde anmäla personen i fråga för förtal och kränkning.


ASP Center är ingen person, det är ett företag inom behandlingshemmen, man har rätt enligt lag att framföra kritik mot olika företag och liknande speciellt när de jobbar för staten.

lantlollan skrev:Ett förslag till er som dömmer pga en person. Borde kanske komma och intervjua oss andra som bor här jag ställer gärna upp och fler med mej.


Ärligt talat, jag ser hellre att ni kanske skriver i era bloggar och liknande om hur bra ASP Center är, om någon kommer och ropar efter hjälp varför gör dom det bara för att jävlas? Hon kanske är psykiskt störd och klarar inte av vardagen överhuvudtaget men varför tvinga henne att vara kvar där, låt henne vara psykiskt sjuk om hon nu vill det, om det inte är så att någon är självmordsbenägen har de rätt att få bo var de vill enligt mig. :roll:

lantlollan skrev:Vet någon om någon seriös sajt för oss AS som vill ha fakta, hjälp och stöd ?! :cry: :evil: :? :x icon :oops: :cry:


http://www.aspergerforum.se, har inte hittat någon annan bättre, säg gärna om du vet..

Edit:
Låt oss ponera nedan, alltså vi gissar lite vilt:

Vill bara säga att visst så kanske hon har överdrivit det hela, hon har kanske inte blivit låst i en skrubb, hon har kanske inte blivit tvingad att vara där, men är en grej av det hon säger sant så är det tillräckligt allvarligt och bör uppmärksammas.

Mår du bra och har det bra där så grattis, all lycka till dig och dina vänner, mår hon inte bra där så har hon rätt att framföra det.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Inger » 2009-12-12 22:58:25

Hej lantlollan. Om du verkligen är eller har varit en boende så är det väl bara att gratulera om du trivs. Men bara för att du gör det betyder det inte att alla trivs lika bra eller blir lika väl behandlade.

Om vi ska hålla oss till FAKTA så vet vi följande:

* Asp C har inte haft någon behandlingsplan, vilket de enligt lag och avtal är skyldiga att ha, det var därför hon fick komma därifrån.

* Asp C har låtit hämta tjejen med polis varje gång hon försökt ta sig därifrån, trots att hon inte haft LVU och därmed egentligen borde varit fri att gå.

* Asp C lät henne inte träffa sjukvårdspersonal när hon hade 39 graders feber.

Resten vet vi inget om men om hon talat sanning om dessa saker som kunnat verifieras i efterhand, varför skulle hon ljuga om resten? Självklart finns möjligheten att hon kan ha överdrivit en del för att hon var så desperat att få komma därifrån, eller att hon upplevt vissa saker på ett visst sätt som kanske har en annan förklaring, det tror jag alla vi som valde att tro henne var väl medvetna om hela tiden. Men när någon verkar fara illa och vädjar om hjälp så ser jag det som en medmänsklig skyldighet att välja att tro på den som är mest i underläge tills man har riktiga fakta att gå på, gör inte du?

Du och övriga boende får gärna berätta vad det är ni tycker är så bra med Asp C. Att bara angripa de boende som inte mått bra där, eller oss som diskuterat saken i den här tråden och försökt hjälpa tjejen därifrån, tycker jag inte är något bra försvar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Glimma » 2009-12-12 23:10:50

Inger skrev:Hej lantlollan. Om du verkligen är eller har varit en boende så är det väl bara att gratulera om du trivs. Men bara för att du gör det betyder det inte att alla trivs lika bra eller blir lika väl behandlade.

Om vi ska hålla oss till FAKTA så vet vi följande:

* Asp C har inte haft någon behandlingsplan, vilket de enligt lag och avtal är skyldiga att ha, det var därför hon fick komma därifrån.

* Asp C har låtit hämta tjejen med polis varje gång hon försökt ta sig därifrån, trots att hon inte haft LVU och därmed egentligen borde varit fri att gå.

* Asp C lät henne inte träffa sjukvårdspersonal när hon hade 39 graders feber.

Resten vet vi inget om men om hon talat sanning om dessa saker som kunnat verifieras i efterhand, varför skulle hon ljuga om resten? Självklart finns möjligheten att hon kan ha överdrivit en del för att hon var så desperat att få komma därifrån, eller att hon upplevt vissa saker på ett visst sätt som kanske har en annan förklaring, det tror jag alla vi som valde att tro henne var väl medvetna om hela tiden. Men när någon verkar fara illa och vädjar om hjälp så ser jag det som en medmänsklig skyldighet att välja att tro på den som är mest i underläge tills man har riktiga fakta att gå på, gör inte du?

Du och övriga boende får gärna berätta vad det är ni tycker är så bra med Asp C. Att bara angripa de boende som inte mått bra där, eller oss som diskuterat saken i den här tråden och försökt hjälpa tjejen därifrån, tycker jag inte är något bra försvar.



Oj! Inger, vilket superbra inlägg. Har inte hängt med i hela diskussionen, men du skriver verkligen bra argument om det ena och det andra perspektivet. Verkligen välskrivet. Ingen ironi, bara positiv feedback.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Zombie » 2009-12-12 23:21:43

Inger skrev:Du och övriga boende får gärna berätta vad det är ni tycker är så bra med Asp C. Att bara angripa de boende som inte mått bra där, eller oss som diskuterat saken i den här tråden och försökt hjälpa tjejen därifrån, tycker jag inte är något bra försvar.

Instämmer. Ordet är fritt.

Ni kan också berätta om er själva och skriva i andra trådar och visa att ni är beredda att vistas här ett tag, både du lantlollan och alvedon123. När det första och enda ni skriver är ett försvar för Aspcenter, och det dessutom formar sig till angrepp på (förtal av?) andra personer, och ni i övrigt inte ger ett dugg av er själva, så får ni ursäkta om andra här har svårt att tro er.

Förutom att, som sagt, några av oss sitter inne med konkreta belägg på en del av missförhållandena.

Har ni förresten händelsevis någon kommentar till den där bloggen, som verkligen ser ut som en taffligt gjord förfalskning i otillfrågade boendes namn?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav opteron » 2009-12-12 23:23:24

Glimma skrev:Oj! Inger, vilket superbra inlägg.


Mitt då? xD nja, kanske inte lika bra som hennes.

Men i alla fall som flera redan påpekat, alla har rätt att yttra sina åsikter även de som nu gillar ASP Center. :)

Zombie skrev:Har ni förresten händelsevis någon kommentar till den där bloggen, som verkligen ser ut som en taffligt gjord förfalskning i otillfrågade boendes namn?


For all we know, så kan ju den nya användaren också vara fejk, likaså som den bloggen, for all we know.

Men nu skall man inte dra förhastade slutsatser, än. :!:

Edit: Menar inte att bloggen är fejk, menar att likasom den kan vara fejk kan även denna nya användaren vara fejk. Jag menar alltså att risken finns men tänker inte lägga någon vikt vid något.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-12-12 23:54:06

Ni som bloggar, har ni länkat till denna tråden? Den är nummer 3 på google men för att den ska ligga kvar där är det säkrast att se till att det länkas så mycket som möjligt hit. För att informera alla som söker info om asp center, om hur det egentligen ligger till.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Inger » 2009-12-13 0:07:50

Verkar som om vi skrev samtidigt, Opteron. Tyckte du hade bra synpunkter.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav opteron » 2009-12-13 0:56:22

Inger skrev:Verkar som om vi skrev samtidigt, Opteron. Tyckte du hade bra synpunkter.


Det roliga är ju att man kanske anser nu att det är drygt att anklaga det boendet där folk verkar trivas men finns ju saker som tyder motsatsen så varför inte anklaga? Tack.

Edit:

Står fast att folk som är självmordsbenägna (de som är 100% seriösa med att ta sina liv) skall kunna få hjälp för det, deras liv är för värdefullt för att de skall ta det.

Man vet inte vad som händer efter döden, kanske tog de alltför drastiskt val? Man skall inte ta risker även om man har rätt att bestämma över sin kropp.

Sedan om ett behandlingshem eller psyk är rättast vet jag inte, men hade hon bara lite depressioner och ville pröva nytt boende, även om hon nu skärt sig en eller två gånger så anser jag inte att hon bör hållas kvar där med tvång.

Finns folk som skär sig varje dag, och de blir inte inlåsta det finns men det är för att de inte uppmärksammas, om någon bara mår lite allmänt dåligt och är anti social så anser jag att det är bedrövligt att omhänderta det är bara min åsikt dock.

Folk omhändertar folk för ingenting now a days, det är löjligt och därför gör man uppror, man omhändertar inte någon för att deras liv är i dödligt fara utan för att de inte gått på möten hos sin soc eller skött deras medicinering, löjligt mao.

Det är lika löjligt som att jag skulle spotta min granne i ansiktet för att han råkat trampa i min dörrmatta och den ändrats sin position, samma signaler skickar dessa socialtjänster när man omhändertar så där.

If you mess with us, we mess with you, typ som en gangster gör, lika löjligt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Aspkvinna » 2009-12-13 12:52:35

Min tanke är att ALLTID ska en omvårdande enhet kunna klart och tydligt visa sin modell och sitt handhavande för alla personer som är under vård i deras regi.

I annat fall har man inte kompetens. Att alltid ha en god grund i sin kunskap att man vet vad som ska göras i olika situationer.

Har man inte det är kritik alltid befogad och klienten på fel ställe för som skör person SKA det vara vård kring den som är personlig efter vad klienten behöver.

Har man inte på ASP kunnat visa detta för den som nu mått dåligt så är det bara att svälja som företag, lära sig att även möta dessa behov annars inte ta sig an dessa personer.

Jag kommer att vara orubblig i denna åsikt även om så 1000 personer säger att det är bra för dom. Ingen ska utses till svart får som får skylla sig själv.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav nano » 2009-12-13 12:59:12

Bra skrivet!
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Aspkvinna » 2009-12-13 13:04:44

nano skrev:Bra skrivet!


Tack
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna
 
Inlägg: 3512
Anslöt: 2008-04-24
Ort: Stockholm

Inläggav Fantasi » 2009-12-13 15:26:36

Glimma skrev:Verkligen välskrivet. Ingen ironi, bara positiv feedback.


OT men, Glimma hur vet du att det inte är ironi om du has AS?? :?:
Ska göra en omröstning angående det nu..

Mvh F
Senast redigerad av Fantasi 2011-05-04 21:09:07, redigerad totalt 1 gång.
Fantasi
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2009-12-09
Ort: Större tätort

Inläggav opteron » 2009-12-13 16:31:20

Fantasi skrev:
Glimma skrev:Verkligen välskrivet. Ingen ironi, bara positiv feedback.


OT men, Glimma hur vet du att det inte är ironi om du has AS?? :?:
Ska göra en omröstning angående det nu..

Mvh F


Inger skrev ett inlägg som Glimma kommenterade på, där Glimma skriver att hennes inlägg inte innehåller någon form av ironi, hon menar alltså inte att hon gissar om Ingers inlägg innehåller ironi som jag uppfattat det. :P


Nu skulle ju Glimmas inlägg kunna innehålla ironi men jag skulle då betrakta det som dålig ironi då det måste vara lite roligt för att kunna kallas ironi, det var inte så roligt utan mer seriöst därför läser jag av det som att hon var seriös.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 662
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Glimma » 2009-12-14 13:39:36

Fantasi skrev:
Glimma skrev:Verkligen välskrivet. Ingen ironi, bara positiv feedback.


OT men, Glimma hur vet du att det inte är ironi om du has AS?? :?:
Ska göra en omröstning angående det nu..

Mvh F




Alla har inte problem med ironi bara för att man har diagnosen Asperger. Det är väldigt individuellt hur bra man är på att avgöra det. Liksom mkt annat. Det är inte självklart att alla med Asperger syndrom inte skulle kunna tolka ironi. Mer än så tänker jag inte besvara din ngt konstiga fråga.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2009-12-14 13:54:57

opteron skrev:
Fantasi skrev:
Glimma skrev:Verkligen välskrivet. Ingen ironi, bara positiv feedback.


OT men, Glimma hur vet du att det inte är ironi om du has AS?? :?:
Ska göra en omröstning angående det nu..

Mvh F


Inger skrev ett inlägg som Glimma kommenterade på, där Glimma skriver att hennes inlägg inte innehåller någon form av ironi, hon menar alltså inte att hon gissar om Ingers inlägg innehåller ironi som jag uppfattat det. :P


Nu skulle ju Glimmas inlägg kunna innehålla ironi men jag skulle då betrakta det som dålig ironi då det måste vara lite roligt för att kunna kallas ironi, det var inte så roligt utan mer seriöst därför läser jag av det som att hon var seriös.


Fantasi du har verkligen missuppfattat mitt syfte med ironi -meningen. Jag menade bara att jag var ärlig i min kommentar om att hon skrev superbra. Jag ville betona detta. Alltså att jag inte drev med henne.

Jag insåg det nu efter Opterons mkt bra förklaring på vad det var du inte uppfattade, var det hade gått snett någonstans. Opteron har helt rätt när han/hon skriver följande: "hon menar alltså inte att hon gissar om Ingers inlägg innehåller ironi som jag uppfattat det."
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2009-12-14 14:01:04

opteron skrev:
Glimma skrev:Oj! Inger, vilket superbra inlägg.


Mitt då? xD nja, kanske inte lika bra som hennes.

Men i alla fall som flera redan påpekat, alla har rätt att yttra sina åsikter även de som nu gillar ASP Center. :)

Zombie skrev:Har ni förresten händelsevis någon kommentar till den där bloggen, som verkligen ser ut som en taffligt gjord förfalskning i otillfrågade boendes namn?


For all we know, så kan ju den nya användaren också vara fejk, likaså som den bloggen, for all we know.

Men nu skall man inte dra förhastade slutsatser, än. :!:

Edit: Menar inte att bloggen är fejk, menar att likasom den kan vara fejk kan även denna nya användaren vara fejk. Jag menar alltså att risken finns men tänker inte lägga någon vikt vid något.


Ledsen Opteron men jag kunde inte hitta ditt inlägg. Jag läste bara Ingers vid tillfället. Däremot tyckte jag din förklaring till Fantasi om syftet med ironin var kanonbra. Jag hade inte kunnat göra det bättre själv. Dessutom förstod jag bättre vad som hade gått snett. :)
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav weasley » 2009-12-14 15:12:17

Angående de försvunna kommentarerna till artikeln i kuriren. Det blir faktiskt ganska ledsamt när man vet att de försvunnit samtidigt som det står såhär i "reglerna" för sajten:

Ansvarig utgivare för kuriren.nu är tidningschef Mats Ehnbom.

Under sommaren delas ansvarig utgivarskapet för Norrbottens-Kuriren och Kuriren.nu mellan tre personer; Mikael Leijon 16-30 juni, Mats Ehnbom 1-14 juli samt Eva Åström 15 juli-4 augusti.

Mats Ehbom är enligt yttrandefrihetsgrundlagen ansvarig för allt innehåll som publiceras på kuriren.nu. Han bestämmer också över innehållet på så sätt att inget får publiceras mot hans vilja.
Eftersom grundlagen gäller för kuriren.nu gäller också meddelarfriheten. Chefredaktören har därför ansvaret för alla uppgifter som du lämnar till kuriren.nu för eventuell publicering. Du har då rätt att vara anonym - kuriren.nu har tystnadsplikt om din identitet - och myndigheter får inte försöka ta reda på vem du är. En annan effekt av grundlagsskyddet är att personuppgiftslagen (PUL) inte gäller här.

Om du deltar i chats eller på annat sätt gör egna inlägg direkt i vår tjänst är det dock du själv som ansvarar för innehållet. Det du skriver i dina inlägg eller bidrag får därför inte:
a) kränka andra personer eller utpeka dem som brottsliga
b) innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha ett rasistiskt innehåll
c) innehålla straffbar våldsskildring eller barnpornografi
d) innebära att du bryter en tystnadsplikt
e) innefatta spridning av datavirus
f) innehålla uppmaningar till brott eller utgöra annan brottslig verksamhet

Det material du bidrar med får bara vara sådant som du själv skrivit och har upphovsrätten till eller som du fått tillstånd till att använda från den som har upphovsrätten till det. Om du gör inlägg eller bidrag medger du att kuriren.nu utan ersättning får lagra, tillhandahålla och sprida materialet till andra. Respektera därutöver sedvanlig "Netikett", d v s tala om vad du heter, undvik kränkande påhopp och beskyllningar mot andra deltagare samt ord eller annat som andra kan uppfatta som stötande.

För allt material inom Kuriren.nu på Internet gäller copyright Norrbottens-Kuriren, såvida inget annat särskilt anges. Det innebär att upphovsrättslagen gäller. Den är mycket omfattande och gäller i princip alla typer av texter, artiklar, teckningar, bilder, grafik mm.

Material från kuriren.nu får enbart användas för privat bruk. Kopiering, mångfaldigande, överlåtelse, försäljning, överföring eller kommersiellt utnyttjande av materialet får endast ske efter tillstånd av Norrbottens-Kuriren.

Text- och bildmaterial får, även om tillstånd att använda materialet givits från upphovsrättsinnehavaren, inte användas eller utnyttjas så att medarbetarnas rätt enligt § 3 i upphovsrättslagen kränks. Det får inte heller utnyttjas så att det kränker medarbetarens journalistiska anseende.

Allt material i Kuriren / Norrköpings Tidningar lagras digitalt och publiceras och tillhandahålls i digitala medier. Den som sänder material till tidningen anses medge sådan digital lagring och publicering samt sådant tillhandahållande. Detta gäller även material till debattsidorna.


Annonser införes i tidningens olika publiceringskanaler men kan också publiceras på tidningsajter i hela landet som omfattas av samarbetet inom Lokus.

Denna information finns tillgänglig för alla på kuriren.nu på internet. Varje användare anses därför ha tagit del av informationen.

http://www.kuriren.nu/kuriren/artikel.a ... eid=608934

Varför tas kommentarerna bort? Har ni som skrivit dit gjort något av följande övertramp:
a) kränka andra personer eller utpeka dem som brottsliga
b) innehålla hets mot folkgrupp eller på annat sätt ha ett rasistiskt innehåll
c) innehålla straffbar våldsskildring eller barnpornografi
d) innebära att du bryter en tystnadsplikt
e) innefatta spridning av datavirus
f) innehålla uppmaningar till brott eller utgöra annan brottslig verksamhet
?

På reco.se ligger dock några kritiska kommentarer: http://www.reco.se/asp-center-ab (om de tas bort har jag en skärmdump att dela med mej av).
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-12-14 15:14:02

Har inte brutit mot några av dessa regler.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav weasley » 2009-12-14 15:19:40

Inger skrev:Har inte brutit mot några av dessa regler.


Alltså, jag är väldigt ovillig att delta i några konspirationsteorier. Jag är också väldigt avog mot att döma någon ohörd. Så jag ska inte fundera mer på vad det kan betyda, att kommentarerna inte blir/blev publicerade.

Men jag skulle nog vilja fråga chefred vad hans motivering till censur är. Kanske han tyckte att de inte hade med ämnet att göra?
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Inger » 2009-12-14 15:22:10

Jag skulle också gärna vilja veta.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:09:08, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in