Hjälp med att hitta en bra dator
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Hjälp med att hitta en bra dator
Hej alla, ni som är mer kunniga och tekniska än jag.
Hopaps den här tråden är ok och att den är lagd på rätt ställe, annars får ni säga till.
Jag jobbar mycket med dator men inte så tekniskt avancerat. Mejl, surfar, dokument mest.
Men mitt gamla ånglok till dator gör mig smått hysterisk ibland så nu tänkte jag försöka hitta nåt bättre. Jag har inte råd med en ny så en bättre begagnad skulle vara bättre, dock inte aklltför långt ifrån dagens tekniska möjligehter. Det verkar ju rätt kul när man läser om vad dagens datorer kan göra. Däremot så är spel inget jag komemr att syssla med.
Jag blir helt förvirrad av alla beteckningar som finns när det gäller processor, arbetsminne, grafikkort, hårddisk, moderkort o lite annat.
Däremot så har jag fattat mer om olika in- och utgångar så det känns inte problematiskt. Nån stor hårddisk behöver jag inte, jag sparar sällan stora saker, det är mest skrivna dokument.
Kan nån ge mig lite tips om
vilken processor kan vara lämplig
vilken ska jag undvika
vilket moderkort
vilket ska jag undvika
vilket grafikkort
vilket ska jag undvika
något att tänka på vid val av arbetsminne?
något annat jag ska tänka på?
Tacksam för alla goda råd!
Hopaps den här tråden är ok och att den är lagd på rätt ställe, annars får ni säga till.
Jag jobbar mycket med dator men inte så tekniskt avancerat. Mejl, surfar, dokument mest.
Men mitt gamla ånglok till dator gör mig smått hysterisk ibland så nu tänkte jag försöka hitta nåt bättre. Jag har inte råd med en ny så en bättre begagnad skulle vara bättre, dock inte aklltför långt ifrån dagens tekniska möjligehter. Det verkar ju rätt kul när man läser om vad dagens datorer kan göra. Däremot så är spel inget jag komemr att syssla med.
Jag blir helt förvirrad av alla beteckningar som finns när det gäller processor, arbetsminne, grafikkort, hårddisk, moderkort o lite annat.
Däremot så har jag fattat mer om olika in- och utgångar så det känns inte problematiskt. Nån stor hårddisk behöver jag inte, jag sparar sällan stora saker, det är mest skrivna dokument.
Kan nån ge mig lite tips om
vilken processor kan vara lämplig
vilken ska jag undvika
vilket moderkort
vilket ska jag undvika
vilket grafikkort
vilket ska jag undvika
något att tänka på vid val av arbetsminne?
något annat jag ska tänka på?
Tacksam för alla goda råd!
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Som imperativ sa.. det billigaste som går att få med xp.
Köp inte begagnat det är det inte värt.
Bör gå att få utan skärm för 3-4000 kr.. 4-6 med skärm.
Skruvar man ihop själv blir det billigare, och man får exakt vad man vill ha. Men man kan hitta bra erbjudanden på kompletta datorer.
Köp inte begagnat det är det inte värt.
Bör gå att få utan skärm för 3-4000 kr.. 4-6 med skärm.
Skruvar man ihop själv blir det billigare, och man får exakt vad man vill ha. Men man kan hitta bra erbjudanden på kompletta datorer.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Ska man köpa begagnat ska det vara väldigt billigt eftersom prestanda på nya datorer ökar väldigt snabbt och därmed sänker andrahandsvärdet mycket snabbare än vad som avspeglas på ex.vis Blocket!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Finns ju bärbara datorer för runt 4000 kronor, om det inte behöver vara värstingdator. För att surfa, chatta, mejla och använda Officepaketet (eller OpenOffice) duger en sådan bra.
Elgiganten har en bärbar dator för 3995 kr:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -l450d-10z
Eller en stationär dator, utan skärm, för 2995 kr:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... a-a2923ncd
Hälsningar
Lilla Gumman
Finns ju bärbara datorer för runt 4000 kronor, om det inte behöver vara värstingdator. För att surfa, chatta, mejla och använda Officepaketet (eller OpenOffice) duger en sådan bra.
Elgiganten har en bärbar dator för 3995 kr:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... -l450d-10z
Eller en stationär dator, utan skärm, för 2995 kr:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... a-a2923ncd
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Tack för svaren.
Bärbar har jag redan men tycker den är för jobbig att arbeta med i flera timmar.
Men nu lutar jag åt att skaffa en bra skärm extra som jag kopplar till den bärbara och sen har jag ett bra tangentbord o mus, trådlöst, som jag också kan koppla till den.
Så det kanske löser sig utan stora kostnader.
Bärbar har jag redan men tycker den är för jobbig att arbeta med i flera timmar.
Men nu lutar jag åt att skaffa en bra skärm extra som jag kopplar till den bärbara och sen har jag ett bra tangentbord o mus, trådlöst, som jag också kan koppla till den.
Så det kanske löser sig utan stora kostnader.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Jag föredrar helt klart den lösningen, bärbar med extra skärm (som dessutom i många bärbara går att använda som utökat skrivbord, vilket jag tycker är väldigt praktisk funktion) samt separat tangentbord och mus!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Det som är bra med bärbara är att de inte låter så mycket heller. Kör själv med bärtbart sedan flera år och extra skärm och tangentbord när jag behöver sitta länge.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Vi funderar på bärbar dator. (Så problemfri som möjligt.) Kanske en ny på avbetalning hellre än begagnad som man aldrig vet hur bra de funkar?
Är de här som Telia har kampanj på nåt att ha?
https://www.tewss.telia.se/privat/produ ... ra-datorer
Ännu hellre mac men de verkar vara så dyra.
Några tips?
Är de här som Telia har kampanj på nåt att ha?
https://www.tewss.telia.se/privat/produ ... ra-datorer
Ännu hellre mac men de verkar vara så dyra.
Några tips?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:13:38, redigerad totalt 1 gång.
Jaha, jag blev med dator inatt .... lite överraskande, jag var inte helt medveten om att jag råkade lägga högsta bud...... så kan det gå!
Slipper transportkostnaden dock eftersom jag ändå kör förbi o kan hämta själv.
Det här är mitt största köp på Tradera, är det lika bra som alla andra köp jag gjort där så ska jag vara mycket nöjd!
Men den är nog bra, bra pris och allt möjligt till oxå - som jag inte vill ha så det ska säljas, sen blir det en värstingskärm o resten av tillbehör som behövs har jag redan.
Så nu j----- ska det surfas!
Slipper transportkostnaden dock eftersom jag ändå kör förbi o kan hämta själv.
Det här är mitt största köp på Tradera, är det lika bra som alla andra köp jag gjort där så ska jag vara mycket nöjd!
Men den är nog bra, bra pris och allt möjligt till oxå - som jag inte vill ha så det ska säljas, sen blir det en värstingskärm o resten av tillbehör som behövs har jag redan.
Så nu j----- ska det surfas!