"Fel" på oss eller samhället?
45 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Ah, nej. Man måste ju leva efter andras regler, suga tumme och vackert le som att allting är okej.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Nej, bara sådant som påverkar andra, suger du på tummen eller ingenting eller ler är något du har fullständig och helt egen kontroll över.
Däremot kan andra ge förslag men du är aldrig tvungen att följa något som enbart påverkar dig.
Involverar det någon annan så får man vackert lov o visa hänsyn.
Däremot kan andra ge förslag men du är aldrig tvungen att följa något som enbart påverkar dig.
Involverar det någon annan så får man vackert lov o visa hänsyn.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
Ho-ho-ho. Jisses! Jag kan nästan slå vad om att storstadsmänniskor skulle kunna döda för att få försvara den här gyllene regeln i rulltrappsdiskussioner.
- earlydayminer
För att inte framstå som helt dum i huvudet så kan jag åtminstone säga att jag helt enkelt får ställa mig på höger sida i framtiden. Jag visste inte att man skulle stå på höger sida.
- earlydayminer
Enligt Caiseal Mór så är konsumentkulturen den enda kulturen i världen som inte uppkattar/värdesätter autister. Det är en trösterik tanke, för jag är ändå inte här för att konsumera utan för att uppleva.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Kanske borde pröva att uppleva hur det är när storstadsstressens allsmäktiga krigare vrålar ut sina aggressioner för att jag står på fel sida.
- earlydayminer
Nejdå men de kommer att vilja kuna gå i rulltrappan, kanske för att det är brist på motion i storstaden eller någotearlydayminer skrev:Ho-ho-ho. Jisses! Jag kan nästan slå vad om att storstadsmänniskor skulle kunna döda för att få försvara den här gyllene regeln i rulltrappsdiskussioner.
earlydayminer skrev:Ho-ho-ho. Jisses! Jag kan nästan slå vad om att storstadsmänniskor skulle kunna döda för att få försvara den här gyllene regeln i rulltrappsdiskussioner.
Jag tror egentligen inte att man bryr sig om vilken sida folk står på så länge de står på samma sida. Det som kan irritera folk ang. rulltrappan är väl de att man i vissa lägen ska behöva gå slalom i den.
Moderator Barracuber:
Rättade till citatet
Senast redigerad av Zirre 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer skrev:Ah, nej. Man måste ju leva efter andras regler, suga tumme och vackert le som att allting är okej.
Le mot världen och världen tror att du är psykiskt sjuk. Här i Sverige ser man skitsur ut dygnet runt!
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
Zirre skrev:Jag tror egentligen inte att man bryr sig om vilken sida folk står på så länge de står på samma sida. Det som kan irritera folk ang. rulltrappan är väl de att man i vissa lägen ska behöva gå slalom i den.
Det är många gånger värre när rulltrappan är blockerad av människor som inte förstår att de ställer till problem för de som faktiskt måste skynda sig för att hinna!
EDIT La in citatet eftersom K-katt hann mellan!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 3 gånger.
earlydayminer skrev:Ho-ho-ho. Jisses! Jag kan nästan slå vad om att storstadsmänniskor skulle kunna döda för att få försvara den här gyllene regeln i rulltrappsdiskussioner.
Ja, speciellt om storstadsmänniskorna i fråga är rigida aspergare. Handlar dock mest för min del om att det är en praktiskt grej, det är redan så kaosartat i T-banan, åtminstone i rusningstid.
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
svartamolnet skrev:Jag tror att sådana som vi alltid har funnits, men inte alltid har ansetts som funktionshindrade, för att vi hade lättare att hitta en passande miljö för oss förr.
Jag har absolut inga bevis för detta, utan detta är bara något som dykt upp i min hjärna när jag läst här och där om asperger och autism.
Det samhälle vi lever i blir mer och mer autism-fientligt enligt mig. Kontorslandskap till exempel, snacka om stressig miljö! Förr hade man åtminstone ett eget rum och kunde stänga dörren!
Pemer skrev:Visst är det samhället som har "sprungit ifrån" oss, och skapat villkor som vi inte längre kan fungera bra i, något som har gått lättare förr. Absolut!
Det är inget "fel" på oss, utan det är något fundamentalt fel i samhällets värderingar! Att inte anpassa skall kosta!! Tycker vi ska införa den amerikanska modellen även här, som jag skrev i en tidigare tråd: Norden ligger långt efter USA när det gäller handikappades rätt till likabehandling. Långtgående lagstiftning gör att amerikanska funktionshindrade kan klara sig bättre i det dagliga livet. Inställningen till handikappade är också avsevärt bättre i USA. Till skillnad från i Norden är det brister i anpassningen som ses som onormala - inte de funktionshindrade själva Svensk lagstiftning borde, med USA som förebild, bli tvingande.
Om samhället bestämmer sig för att det inte är acceptabelt att stänga ute vissa medborgare, förändras också attityden gentemot funktionshindrade från de enskilda individerna i samhället. Det är något som märks i USA. Det är numera rätt sällan man behöver dra någon inför domstol för att få dem att handikapp-anpassa sin verksamhet. Det sociala stigma som kommer av att inte göra det har blivit en påtryckning i sig.
I USA väger man inte handikappanpassning mot fler utbildningsplatser eller mer ny teknik. Regeln är omutlig: först handikappanpassning, sedan anslag. Det är detta som skiljer den lagliga rätten från den allmänna välviljan. Självklart. Annars blir de stämda. För sådan är amerikansk handikapplagstiftning.
Det finns mycket att vinna på en tvingande lagstiftning.
Varför skulle inte den modellen kunna vara effektiv även här?
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:34:50, redigerad totalt 1 gång.
Visste inte att det var så där men det är ju då något som usa gör bra
Skulle vara bra om de alls hade något system för att ta hand om alla som verkar vara hemlösa där.
Som jag fattat det så är det mycket av att klarar man sig inte själv så är det att stjäla eller dö.
Men man vill ju inte någotdera.
Skulle vara bra om de alls hade något system för att ta hand om alla som verkar vara hemlösa där.
Som jag fattat det så är det mycket av att klarar man sig inte själv så är det att stjäla eller dö.
Men man vill ju inte någotdera.
Nej, de har socialbidrag där med.
Angående handikappanpassningen tycker jag de går för långt. Det finns restauranger etc som har fått stänga ner för att de inte har råd att göra de stora ändringar som krävs för att handikappanpassa. Det finns fina exempel där stora handikappparkeringar anlagts pga lagarna. Parkeringar som sedan bara står tomma.
Jag tycker det handlar om att mötas halvvägs. Man ska göra dete som är rimligt för att hjälpa handikappade. T.ex. kostar det ju inget att alltid ha de närmsta parkeringsplatserna som handikapp. Men samtidigt tycker jag en handikappad bör få acceptera att de inte kan göra allt, och att de ibland behöver ha en assistent eller fråga om hjälp. För att t.ex. ta sig upp för en trappa som skulle kosta flera hundra tusen att ersätta med något handikappanpassat eller som ingår i själva grejen med platsen. (en välbevarad gammal byggnad t.ex)
Men som sagt, mötas på mitten, bygger man ett nytt köpcenter för 100 mille och inte har med en handikapphiss, då är det ju något fel. Där tycker jag svensk lagstiftning verkar fungera.
Angående handikappanpassningen tycker jag de går för långt. Det finns restauranger etc som har fått stänga ner för att de inte har råd att göra de stora ändringar som krävs för att handikappanpassa. Det finns fina exempel där stora handikappparkeringar anlagts pga lagarna. Parkeringar som sedan bara står tomma.
Jag tycker det handlar om att mötas halvvägs. Man ska göra dete som är rimligt för att hjälpa handikappade. T.ex. kostar det ju inget att alltid ha de närmsta parkeringsplatserna som handikapp. Men samtidigt tycker jag en handikappad bör få acceptera att de inte kan göra allt, och att de ibland behöver ha en assistent eller fråga om hjälp. För att t.ex. ta sig upp för en trappa som skulle kosta flera hundra tusen att ersätta med något handikappanpassat eller som ingår i själva grejen med platsen. (en välbevarad gammal byggnad t.ex)
Men som sagt, mötas på mitten, bygger man ett nytt köpcenter för 100 mille och inte har med en handikapphiss, då är det ju något fel. Där tycker jag svensk lagstiftning verkar fungera.
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 22:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Så bra att de har det men jag tycker mig se att det finns en massa folk utan tänder i princip när man kollar på tv.
Så hör man ju talas om att de inte har råd med sjukvård, där krävs ju försäkring i princip o alla har ju tydligen inte råd med det.
Skulle vara intressant med specifika fakta om deras system.
I vilket fall som helst tycket jag inte det ska vara möjligt att helt bli utan hjälp.
Som jag fattat så går det i usa, någonstans hörde jag att det fanns en tidsbegränsning i deras "wellfarechecks".
Så hör man ju talas om att de inte har råd med sjukvård, där krävs ju försäkring i princip o alla har ju tydligen inte råd med det.
Skulle vara intressant med specifika fakta om deras system.
I vilket fall som helst tycket jag inte det ska vara möjligt att helt bli utan hjälp.
Som jag fattat så går det i usa, någonstans hörde jag att det fanns en tidsbegränsning i deras "wellfarechecks".
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Det går ju i sverige med. Kolla tråden hemlösa här på forumet t.ex. sen var det är lättast att hamna mellan stolarna, här eller där, det vet jag inte. Men det är ju där, precis som här, en massa gnäll från bortskämd medelklass om bidragstagare som borde arbeta istället.
Största och allvarligaste bristen i USA är väl att sjukvården inte är gratis. Den sköts av försäkringsbolag. Försäkring man inte har råd med om man inte jobbar. (den ingår vanligen i jobbavtalet)
Största och allvarligaste bristen i USA är väl att sjukvården inte är gratis. Den sköts av försäkringsbolag. Försäkring man inte har råd med om man inte jobbar. (den ingår vanligen i jobbavtalet)
Senast redigerad av Jnx 2011-05-04 22:34:57, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor