Körkort och bilkörning.
Hej!
VA? Jag har fått körkortstillstånd och allting, fastän min läkare skrivit att jag har AS och ADHD, samt äter Concerta för min ADHD. Så de vet redan om att jag har AS. Och jag kan ta körkort. Det är väl bara det att det är svårt att få lämplighetsintyg? Har man redan fått det påverkas inget? Eller?
Hälsnngar
Lilla Gumman
Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.
VA? Jag har fått körkortstillstånd och allting, fastän min läkare skrivit att jag har AS och ADHD, samt äter Concerta för min ADHD. Så de vet redan om att jag har AS. Och jag kan ta körkort. Det är väl bara det att det är svårt att få lämplighetsintyg? Har man redan fått det påverkas inget? Eller?
Hälsnngar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Jo, om läkaren skvallrar till transportstyrelsen (skvallrar är när han fyller i ett papper o säger att man har diagnos och inte är lämplig som förare) så drar dom in kortet. Så hände med grannen.
Senast redigerad av Albulena 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Jaja, okej. Då är det ju som det ska. Om patienten är olämplig (oavsett diagnoser) så SKA h*n rapporteras. Förutsatt att h*n verkligen ÄR olämplig.
Om det är på den nivån så är det bra. Om man ska ta körkortet av LÄMPLIGA förare så är det en annan femma.
Om det är på den nivån så är det bra. Om man ska ta körkortet av LÄMPLIGA förare så är det en annan femma.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 10005
- Anslöt: 2007-03-13
- Ort: Utility muffin research kitchen
Albulena skrev:Den förfärlige snömannen skrev:Albulena skrev:Glöm bara inte att om läkaren skvallrar att man har AS diagnos, så tar dom körkortet. Det är dom nya reglerna som blev hårdare 2009 tror jag dom kom till.
Va? Någon som har en länk till något dokument om detta? Det skulle väl ha stått i tidningen om det blev förbjudet för oss att ha körkort? Ytterligare en anledning att inte uppsöka vården... Jag vill inte ha någon ADHD-utredning av just den här anledningen.
Mm.. jag ska fan inte ha någon diagnos på så lösa grunder som dom har gjort mot mig. Jag tror att det smartaste är att undvika all psykvård om man kan.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080311-korkortskrav-adhd/index.xml
Min granne har redan fått ett brev från Transportstyrelsen om att det kommit till deras kännedom om att han har ADHD och AS diagnos. Därför ska dom ta tillbaka körkortsklass *B*** så står det i brevet.
Detta är absolut inte vad någon regel verkligen säger om hur de ska göra. Det här vill jag höra mer om. Det finns en jäkla massa personer med Asperger och/eller ADHD som tagit körkort innan man behövde ange sådana diagnoser vid körkortstagandet, som är BÄTTRE bilförare än massor av personer utan några sådana diagnoser.
Det finns ingen regel som har sagt att folk som har någon av diagnoserna eller båda inte alls ska få ha körkort, så jag gissar att det finns detaljer med här som grannen inte nämnt, eller i värsta fall inte själv fått veta än.
Har läkaren tidigare tyckt att grannen är en olämplig förare men inte trott att han hade någon rätt att säga ifrån, eller vadå? Risken är väl annars stor att det är läkaren som missförstått de här idéerna och trott att de säger att man ÄR olämplig om man har någon sådan här diagnos...
Så man skulle gärna höra mer, gärna av grannen själv, så vi kan se vad som faktiskt har hänt och om det kanske går att ifrågasätta det.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Min läkare har skrivit typ:
Gift kvinna diagnosticerad med Aspbergers syndrom år 2000 och ADHD år 2005.
Sen kommer lite annat om Concerta-medicinering, och sen står det:
Min bedöming är att Lilla Gumman inte har någon nedsatt empatiförmåga och har god förmåga att ta hänsyn till andra i trafiken.
Sammanfattningsvis ser jag inga hinder vad gäller Lilla Gummans förmåga att köra bil då hon har så god effekt av sin Concertamedicinering enligt ovan och hon är väl motiverad att fortsätta med denna.
Så vi får se hur det går. Är läkaren positiv, borde ingen ha nåt att klaga på.
Hälsningar
Lilla Gumman
Min läkare har skrivit typ:
Gift kvinna diagnosticerad med Aspbergers syndrom år 2000 och ADHD år 2005.
Sen kommer lite annat om Concerta-medicinering, och sen står det:
Min bedöming är att Lilla Gumman inte har någon nedsatt empatiförmåga och har god förmåga att ta hänsyn till andra i trafiken.
Sammanfattningsvis ser jag inga hinder vad gäller Lilla Gummans förmåga att köra bil då hon har så god effekt av sin Concertamedicinering enligt ovan och hon är väl motiverad att fortsätta med denna.
Så vi får se hur det går. Är läkaren positiv, borde ingen ha nåt att klaga på.
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Inlägg: 5451
- Anslöt: 2007-08-01
- Ort: Ludvika
Uppdatering:
Med anledning av nedanstående citat så har jag precis avslutat ett mycket givande telefonsamtal med Chefsläkaren på Vägverkets Körkortsektion, Lars Englund.
Det var hans uttalande som jag citerade från artikeln som det länkades till nedan.
Han var mycket trevlig och mottaglig för mina synpunkter, och höll med om att citatet inte kändes rätt.
Orsaken var antagligen journalistens nerkortning av editoriala skäl, men jag framförde att sådant måste man vara beredd på när man som expert uttalar sig om detta och därfr se till att vara extra tydlig.
Han var även mycket väl införstådd och tydlig med att det dessutom enbart gäller vissa med diagnoserna, men absolut inte alla.
Han berättade att det var precis som vi redan visste, att undersökningar gjorts angående ADHD, men inga bra sådana finns om Asperger i dessa sammanhang.
Dom baserade sina synpunkter på det dom fått höra av bl.a. Peder Rasmussen, Riksförbundet Attention och Föreningen Autism.
Jag rekommenderade honom att i fortsättningen även ta kontakt med OA, för att på så sätt även få Aspergarnas synvinkel på dessa frågor.
Det uppskattade han mycket, och lade genast till OA i sin lista på remissinstanser.
Nu tror jag inte att världens syn på AS kommer förändras bara för detta samtal, men det kändes ändå skönt att försöka hjälpa till lite på den fronten.
Samtalet förflöt på ett mycket trevlig nivå, och både han och jag uttalade uppskattning över samtalet.
Skönt att det finns NÅGON vettig på vägverket iallafall.
Med anledning av nedanstående citat så har jag precis avslutat ett mycket givande telefonsamtal med Chefsläkaren på Vägverkets Körkortsektion, Lars Englund.
Det var hans uttalande som jag citerade från artikeln som det länkades till nedan.
Han var mycket trevlig och mottaglig för mina synpunkter, och höll med om att citatet inte kändes rätt.
Orsaken var antagligen journalistens nerkortning av editoriala skäl, men jag framförde att sådant måste man vara beredd på när man som expert uttalar sig om detta och därfr se till att vara extra tydlig.
Han var även mycket väl införstådd och tydlig med att det dessutom enbart gäller vissa med diagnoserna, men absolut inte alla.
Han berättade att det var precis som vi redan visste, att undersökningar gjorts angående ADHD, men inga bra sådana finns om Asperger i dessa sammanhang.
Dom baserade sina synpunkter på det dom fått höra av bl.a. Peder Rasmussen, Riksförbundet Attention och Föreningen Autism.
Jag rekommenderade honom att i fortsättningen även ta kontakt med OA, för att på så sätt även få Aspergarnas synvinkel på dessa frågor.
Det uppskattade han mycket, och lade genast till OA i sin lista på remissinstanser.
Nu tror jag inte att världens syn på AS kommer förändras bara för detta samtal, men det kändes ändå skönt att försöka hjälpa till lite på den fronten.
Samtalet förflöt på ett mycket trevlig nivå, och både han och jag uttalade uppskattning över samtalet.
Skönt att det finns NÅGON vettig på vägverket iallafall.
Danne skrev:Albulena skrev:Den förfärlige snömannen skrev:
Va? Någon som har en länk till något dokument om detta? Det skulle väl ha stått i tidningen om det blev förbjudet för oss att ha körkort? Ytterligare en anledning att inte uppsöka vården... Jag vill inte ha någon ADHD-utredning av just den här anledningen.
Mm.. jag ska fan inte ha någon diagnos på så lösa grunder som dom har gjort mot mig. Jag tror att det smartaste är att undvika all psykvård om man kan.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080311-korkortskrav-adhd/index.xml
Min granne har redan fått ett brev från Transportstyrelsen om att det kommit till deras kännedom om att han har ADHD och AS diagnos. Därför ska dom ta tillbaka körkortsklass *B*** så står det i brevet.
Jävla idiotier det där. (Inte ni här i tråden alltså.)
Som jag tidigare berättat har jag lång erfarenhet som yrksförare av ALLA typer av fordon, i sveriges hårdaste trafikmiljö. Och jag har både AS och ADHD så det visslar om det.
Från tidningsartikeln du länkade till:
"En annan kategori bilförare, de med Aspergers syndrom, är extremt bundna till regler och har därmed svårt att vara flexibla i trafiken vilket kan resultera i olyckor. Därför ska det från och med den 1 maj bli tuffare för personer med dylika diagnoser att ta körkort."
Hur jävla dumpuckat är inte det resonemanget egentligen?
Själv har jag varit mycket uppskattad av mina arbetsgivare, för att jag haft så låg skadefrekvens på gods och fordon.
Detta beror till stor del på JUST det faktum att jag AS-"följer trafikreglerna", och inte NT-"flexar" som när det passar dom.
De gånger någonting har hänt har alltid slutat i att jag gått fri och motparten fått hela skulden.
Så AS är knappast någonting negativt vad gäller bilkörning, snarare tvärtom.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Har övningkört i snart ett år nu och ännu inte fått körkort. Detta beror nog till mest av att jag har hamnat i ett slags databeroende som jag har svårt att komma ur. Funderar även på att flytta inom 1 år så det börjar bli lite akut.
Problemet med mig är att jag istället för att ta till mig misstagen och försöker fundera på att göra någonting åt dem är att istället räknar dem och hoppas på att göra färre nästa gång ( 3 misstag av den storleksgraden som att köra mot rött ljus är alltså bättre än 4 misstag som att växla vid fel tidpunkt) Sedan brukar jag ofta, i varje fall innan, ha en egen uppfattning om rätt och fel i trafiken. Detta är några grejer som jag tror har med as att göra.
Rent trafikmässigt har dock inga större svårigheter med att t.ex. starta eller växla, kolla efter bilar etc. Så problemet ligger inte i själva bilkörningen utan rätt mentalt.
Någon som känner igen sig?
Problemet med mig är att jag istället för att ta till mig misstagen och försöker fundera på att göra någonting åt dem är att istället räknar dem och hoppas på att göra färre nästa gång ( 3 misstag av den storleksgraden som att köra mot rött ljus är alltså bättre än 4 misstag som att växla vid fel tidpunkt) Sedan brukar jag ofta, i varje fall innan, ha en egen uppfattning om rätt och fel i trafiken. Detta är några grejer som jag tror har med as att göra.
Rent trafikmässigt har dock inga större svårigheter med att t.ex. starta eller växla, kolla efter bilar etc. Så problemet ligger inte i själva bilkörningen utan rätt mentalt.
Någon som känner igen sig?
Senast redigerad av DefinitivtInteAnonym 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- DefinitivtInteAnonym
- Inlägg: 352
- Anslöt: 2009-11-29
DefinitivtInteAnonym skrev:Har övningkört i snart ett år nu och ännu inte fått körkort. Detta beror nog till mest av att jag har hamnat i ett slags databeroende som jag har svårt att komma ur. Funderar även på att flytta inom 1 år så det börjar bli lite akut.
Problemet med mig är att jag istället för att ta till mig misstagen och försöker fundera på att göra någonting åt dem är att istället räknar dem och hoppas på att göra färre nästa gång ( 3 misstag av den storleksgraden som att köra mot rött ljus är alltså bättre än 4 misstag som att växla vid fel tidpunkt) Sedan brukar jag ofta, i varje fall innan, ha en egen uppfattning om rätt och fel i trafiken. Detta är några grejer som jag tror har med as att göra.
Rent trafikmässigt har dock inga större svårigheter med att t.ex. starta eller växla, kolla efter bilar etc. Så problemet ligger inte i själva bilkörningen utan rätt mentalt.
Någon som känner igen sig?
Jag har efter en del misslyckanden (inte bara med bilkörning) insett att det är viktigt att hålla fokus på bara EN sak i taget om jag vill lära mig något nytt. Annars blir allting bara halvdant. Du skriver att du har ett "databeroende" och det låter som ditt fokus egentligen ligger där?
För mig har det också viktigt att läraren tar en sak i taget. Min första körlärare varierade för mycket och upprepade inte en sak i taget tills jag hade klarat det.
Senast redigerad av VaiSing 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag har insett att jag inte kan lära mig särskilt mycket om bilkörning samtidigt som jag jobbar en massa. Jag klarar inte av att ställa om till en körlektion direkt efter ett arbetspass. Så det handlar nog om att offra semestrar
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10578
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Mälardalen
För att se vad som skulle hända kryssade jag i AS och ADHD när jag sökte tillstånd för CE-behörighet nyligen, komplett med vanlig hälsoundersökning hos läkare förstås.
De hotar faktiskt med att rycka lappen om jag inte kommer in med ett psykiaterintyg inom tre månader.
»Lämnar du inte in läkarintyget till Länsstyrelsen kommer Länsstyrelsen att avvisa din ansökan om körkortstillstånd med behörighet CE enligt 3 kap 5 § körkortsförordningen och ditt körkort med behörighet B C och D kan komma att återkallas enligt 5 kap 3 § 8 p körkortslagen.«
De hotar faktiskt med att rycka lappen om jag inte kommer in med ett psykiaterintyg inom tre månader.
»Lämnar du inte in läkarintyget till Länsstyrelsen kommer Länsstyrelsen att avvisa din ansökan om körkortstillstånd med behörighet CE enligt 3 kap 5 § körkortsförordningen och ditt körkort med behörighet B C och D kan komma att återkallas enligt 5 kap 3 § 8 p körkortslagen.«
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Att det ska vara så svårt att förstå... det mesta står ju på körkorsportalen! (och så kan man få info om allt detta från de flesta habiliteringscentrum...)
Nu har det sagts flera gånger, men det kanske är lättare att "ta in" om det står uppdelat i numrering?
1. Man måste kryssa i rutan om man har någon diagnos som de uppger, eller som faller inom kategorierna som de uppger när man ansöker om körkortstillstånd.
2. Man måste därefter gå till en psykiatriker eller överläkare med rätt specialistkompetens och få ett lämplighetsintyg skrivet. Redan här kan drömmen om körkort krossas om han eller hon anser dig olämplig.
3. De på Transportstyrelsen/Vägverket (minns inte riktigt vilken av myndigheterna det var) har en "konsultant" (vad heter det?) - doktor som de dubbelkollar intyget med.
Har du skickat ett intyg, men de ändå skickar papper om att du måste skicka in det, ring och fråga om de har missat det bland dina handlingar. Det hände mig och två andra som jag känner som har ADHD.
4. Har du redan körkort och de "hotar" med att dra tillbaka det för att "någon" skvallrat så beror det med största sannolikhet på att doktorn i fråga inte bedömer dig lämplig i trafiken öht och måste därmed rapportera det.
5. Det de menar med att det kan vara ett problem med att Aspergare följer regler och riktlinjer för hårt är för att det i sig kan innebära en så stor trafikfara att de inte är lämpliga i trafiken. Rigiditeten i tankesättet är inte idealt för bilkörning. En del har svårare än andra att släppa på detta och anpassa sig efter de olika situationer som uppstår.
6. En annan stor grej som inte tagits upp här (såvitt jag sett) är att Aspergare har en tendens att fastna med blicken, vilket är väldigt farligt om man kör (missa en fotgängare, hu!). Att vi dessutom kan reagera med att rycka till på grund av starka ljud eller väldigt snabbt bli trötta är inte heller särskilt bra.
Dessa saker gäller självklart inte alla, men det är tillräckligt vanligt, så de drar upp generella riktlinjer om det.
Ja, Danne, jag vet att många klarar sig utomordentligt i trafiken, men det finns många som inte gör det och det här är ett sätt för myndigheterna att försöka minimera riskerna i trafiken.
Bra initiativ, förresten ^^
linek Ja, du måste visa ett lämplighetsintyg från en psykiatriker eller överläkare med relevant utbildning, annars kommer de att anta att du är olämplig som bilförare och återkalla körkortet.
Med tanke på att du redan har en lapp så antar jag att de bara vill få in det så att de har "kompletta" handlingar på dig och att det där snarare är ett standardformulerat brev de skickar ut för att försäkra sig om att så sker.
Nu har det sagts flera gånger, men det kanske är lättare att "ta in" om det står uppdelat i numrering?
1. Man måste kryssa i rutan om man har någon diagnos som de uppger, eller som faller inom kategorierna som de uppger när man ansöker om körkortstillstånd.
2. Man måste därefter gå till en psykiatriker eller överläkare med rätt specialistkompetens och få ett lämplighetsintyg skrivet. Redan här kan drömmen om körkort krossas om han eller hon anser dig olämplig.
3. De på Transportstyrelsen/Vägverket (minns inte riktigt vilken av myndigheterna det var) har en "konsultant" (vad heter det?) - doktor som de dubbelkollar intyget med.
Har du skickat ett intyg, men de ändå skickar papper om att du måste skicka in det, ring och fråga om de har missat det bland dina handlingar. Det hände mig och två andra som jag känner som har ADHD.
4. Har du redan körkort och de "hotar" med att dra tillbaka det för att "någon" skvallrat så beror det med största sannolikhet på att doktorn i fråga inte bedömer dig lämplig i trafiken öht och måste därmed rapportera det.
5. Det de menar med att det kan vara ett problem med att Aspergare följer regler och riktlinjer för hårt är för att det i sig kan innebära en så stor trafikfara att de inte är lämpliga i trafiken. Rigiditeten i tankesättet är inte idealt för bilkörning. En del har svårare än andra att släppa på detta och anpassa sig efter de olika situationer som uppstår.
6. En annan stor grej som inte tagits upp här (såvitt jag sett) är att Aspergare har en tendens att fastna med blicken, vilket är väldigt farligt om man kör (missa en fotgängare, hu!). Att vi dessutom kan reagera med att rycka till på grund av starka ljud eller väldigt snabbt bli trötta är inte heller särskilt bra.
Dessa saker gäller självklart inte alla, men det är tillräckligt vanligt, så de drar upp generella riktlinjer om det.
Ja, Danne, jag vet att många klarar sig utomordentligt i trafiken, men det finns många som inte gör det och det här är ett sätt för myndigheterna att försöka minimera riskerna i trafiken.
Bra initiativ, förresten ^^
linek Ja, du måste visa ett lämplighetsintyg från en psykiatriker eller överläkare med relevant utbildning, annars kommer de att anta att du är olämplig som bilförare och återkalla körkortet.
Med tanke på att du redan har en lapp så antar jag att de bara vill få in det så att de har "kompletta" handlingar på dig och att det där snarare är ett standardformulerat brev de skickar ut för att försäkra sig om att så sker.
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Inlägg: 622
- Anslöt: 2007-06-08
Tomtenissa skrev:Ja, Danne, jag vet att många klarar sig utomordentligt i trafiken, men det finns många som inte gör det och det här är ett sätt för myndigheterna att försöka minimera riskerna i trafiken.
Bra initiativ, förresten ^^
*min fetmarkering*
"Många som inte gör det" ? Menar du aspergare då eller?
I sådana fall så undrar jag vilka källor du har för det?
För enligt Lars Englund, Chefsläkaren på Vägverkets Körkortsektion så fanns det inte någon sådan statistik som visade att aspergare utgjorde någon fara i trafiken.
Enda undersökningarna dom kunde gå efter gällde ADHD, och sen några teorier från vissa läkare/forskare.
Några statistiska belägg för att asperger skulle vara en generell riskfaktor i trafiken finns således inte.
Att "många inte klarar sig i trafiken" däremot, behöver inte bero på någon aspergerdiagnos.
Av det jag sett i trafiken (och det är ganska mycket) så finns det klart värre riskgrupper i trafiken.
Mobilpratare, småbarnsföräldrar, gamlingar, sminkande tjejer osv. är något man ser dagligen håller på och orsakar massa farliga situationer i trafiken, och jag tvivlar att det beror på asperger.
Så jag kvarstår vid min ståndpunkt, d.v.s. att asperger inte utgör något generellt hinder för körkort., iallafall inte tills motsatsen är påvisad, och inte bara påstådd.
Sen finns det naturligtvis vissa som inte klarar av det, men jag tvivlar på att det är så många som du verkar tro.
Men att göra en sådan bedömning utan riktiga statistiska undersökningar anser jag är fel, och rentav diskriminerande.
Speciellt som dom inte brytt sig om att jaga de andra riskgrupperna som jag nämnt.
Aspergeres lämplighet skall bedömas precis som alla andra i dagsläget.
D.v.s. genom teoretiska och praktiska körkortsprov, och inte förvägras att ens försöka p.g.a. någon läkares teorier.
Olämpliga sållas bort genom dessa prov, svårare än så är det ju inte.
Ingen får ju körkortet serverat bara för man fått körkortstillstånd heller.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Danne skrev:Mobilpratare, småbarnsföräldrar, gamlingar, sminkande tjejer osv. är något man ser dagligen håller på och orsakar massa farliga situationer i trafiken, och jag tvivlar att det beror på asperger.
Du missade de som läser tidningen när de kör(?)...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet att jag lätt blir distraherad och har svårt att hålla koll på allt, och att jag därför skulle kunna vara en trafikfara. Av den anledningen har jag bestämt mig för att vänta med körkortet, och om jag väl börjar övningsköra igen så tänker jag göra det för automatväxlad bil. Man får väl helt enkelt hoppas på att människor själva inser sina begränsningar och agerar därefter.
Senast redigerad av styx 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Miche skrev:Danne skrev:Mobilpratare, småbarnsföräldrar, gamlingar, sminkande tjejer osv. är något man ser dagligen håller på och orsakar massa farliga situationer i trafiken, och jag tvivlar att det beror på asperger.
Du missade de som läser tidningen när de kör(?)...
Nope, tänkte på dom också, men nöjde mig med "osv" istället.
styx skrev:Jag vet att jag lätt blir distraherad och har svårt att hålla koll på allt, och att jag därför skulle kunna vara en trafikfara. Av den anledningen har jag bestämt mig för att vänta med körkortet, och om jag väl börjar övningsköra igen så tänker jag göra det för automatväxlad bil. Man får väl helt enkelt hoppas på att människor själva inser sina begränsningar och agerar därefter.
Jo precis.
Finns många som känner själv att dom inte klarar av trafiken, dom avstå ju självmant från att ta körkort.
Övriga olämpliga sållas ju bort genom att vi faktiskt har både teoritiska och praktiska körkortsprov.
Som t.ex. det här med statisk blick, gör man det på en uppkörning och/eller om vägverkets inspektör tycker man är en säkerhetsrisk, så blir man ju knappast godkänd. Det är ju ingenting som går att "skärpa till sig" enbart vid uppkörningen, så det ä ju knappast så att en aspergare kör jättebra på uppkörningen, och sen blir en trafikfara ute på vägarna.
Däremot alla mobilpratare, småbarnsföräldrar sminkspegeltittare osv, DOM gjorde knappast det under uppkörningen, utan har börjat med det efteråt.
Det man nu gör med aspergare är att sortera bort dom med personliga egenskaper, och just sådana saker upptäcks ju vid proven. Aspergare generellt gillar/kräver ju oftast rutiner, så har man väl lärt sig och tagit körkorten, så tror jag att dom generellt är bättre på att följa reglerna även efter uppkörningen.
Så alltså att ADHD'are behöver visa intyg är väl en sak, eftersom deras problematik kan vara ojämn och visa sig på olika sätt vid olika tillfällen.
Men aspergare som grupp ska inte behöva granskas på det sättet, eftersom den problematik dom eventuellt har är sånt som är mer eller mindre konstant.
Och då duger körkortsproven alldeles utmärkt att sålla bort även olämpliga aspergare, lika väl som olämpliga NT's. Troligtvis t.o.m. bättre, efter som aspergare är så rutinstyrda, och troligtvis följer trafikreglerna bättre även efter uppkörningen.
Detta tycker jag ska gälla tills man statistiskt VISAT att asperger utgör en generell säkerhetsrisk i trafiken.
Innan man gjort det så kan man istället införa uppkörningar vid 50-, 60-, 65-, 70-årsåldern också, som redan bevisligen ökat i olycksstatistiken.
Man gör så redan från 45-år för yrkesförare av just den anledningen, men inte vanliga trafikanter som är klart mer överrepresenterade i olycksstatistiken.
Men nä... istället så jagar man aspergare, för att dom kanske, möjligtvis, teoretiskt sett, KAN vara en säkerhetsrisk, och ett läkarintyg skulle visa att dom kollat det.
Snacka om att fokusera på fel saker, dom jagar en liten minioritet som man inte har någon statistik på, istället för en överlägset större grupp olämpliga bilförare = NT's, som är klart mer riskbenägna i trafiken.
För det kan jag slå vad om, att skulle man jämföra en större grupp aspergare i trafiken, med en större grupp NT's under en 10-årsperiod. Så lovar jag att att aspergarna skulle vara klart underrepresenterade i olycksstatistiken. Det är jag 100% övertygad om, och jag baserar det på vad jag sett/upplevt under många, många år ute i trafiken som yrkesförare, i Sveriges mest intensiva trafikmiljö.
Så jag har sett vilka som beter sig farligt i trafiken, och vilka som råkat
ut för olyckor.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Har inte orkat läsa igenom tråden i helhet, men min erfarenhet är i alla fall att jag aldrig upplevt att mitt AS har varit ett problem trafikmässigt. Jag tog körkortet när jag var 18 och har aldrig stött på något direkt problem (har kört mer eller mindre dagligen, är 24 nu). Jag skulle snarare påstå att mitt AS gör att jag får ett ökat fokus för liknande situationer.
Däremot så tyckte jag att det var väldigt jobbigt i början att köra med andra personer i bilen, då jag upplevde det som väldigt stressande och distraherande. Det har dock blivit lättare med tiden. Dessutom så är det snarare mitt fokus på den sociala interaktionen med övriga passagerare i bilen som blir lidande i dessa fall, snarare än mitt fokus på trafiken.
Däremot så tyckte jag att det var väldigt jobbigt i början att köra med andra personer i bilen, då jag upplevde det som väldigt stressande och distraherande. Det har dock blivit lättare med tiden. Dessutom så är det snarare mitt fokus på den sociala interaktionen med övriga passagerare i bilen som blir lidande i dessa fall, snarare än mitt fokus på trafiken.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- temporary21
- Inlägg: 213
- Anslöt: 2009-10-20
Bilen är tyvärr ännu en nödvändighet för att få en fullvärdig plats i vårt samhälle såvida man inte bor i storstadsområdena. Jag har haft mycket större svårigheter på arbetsmarknaden i 20 års tid än vad jag annars skulle ha haft än vad jag skulle ha haft om jag hade haft ett körkort.
Jag anser personligen inte att jag var mogen att ta körkort vid 19 när jag gjorde mitt första försök. Jag hade lägre förmåga att föreställa mig rumsliga situationer, mindre livserfarenhet och sämre motorik än vad jag har idag vid 40. Att jag inte har ett körkort idag har framför allt sociala skäl. Jag hade länge alltför dålig ekonomi för att kunna ta ett, och det är först de senaste åren jag har börjat försöka igen.
Nu har jag ju ingen diagnos men jag tycker inte att den här generella stämpligen av folk med diagnoser som sämre bilförare känns rättvis eftersom det kan vara så individuellt. Min kompis som har asperger har också kört prickfritt i 10 år. Jag har åkt med flera dåliga bilförare som inte har någon diagnos alls.
Själv vet jag exempelvis att min körning är och alltid kommer att vara starkt humörberoende, men med vetskap om det så kan jag också anpassa och planera efter det. Jag har också kunnat lära mig växla även om det säkert tog över ett år att få till det men att det tog såpass lång tid gör mig inte till en sämre bilförare när jag väl kan det.
Så jag har väldigt svårt att förstå hur en person med läkarutbildning utifrån generella icke fysiska kriterier om vad en genomsnittlig AS:are eller ADHD:are ska kunna avgöra om någon har förutsättningar för att bli en bra bilförare eller inte. Okej om personen tar starka mediciner eller helt uppenbart har en helt inadekvat förmåga att uppfatta sin omvärld. Men läkaren åker ju inte bil med personen ifråga och har egentligen inte underlaget. Så jag tycker att det verkar som denna lagändring ger stort utrymme för godtycke.
Jag anser personligen inte att jag var mogen att ta körkort vid 19 när jag gjorde mitt första försök. Jag hade lägre förmåga att föreställa mig rumsliga situationer, mindre livserfarenhet och sämre motorik än vad jag har idag vid 40. Att jag inte har ett körkort idag har framför allt sociala skäl. Jag hade länge alltför dålig ekonomi för att kunna ta ett, och det är först de senaste åren jag har börjat försöka igen.
Nu har jag ju ingen diagnos men jag tycker inte att den här generella stämpligen av folk med diagnoser som sämre bilförare känns rättvis eftersom det kan vara så individuellt. Min kompis som har asperger har också kört prickfritt i 10 år. Jag har åkt med flera dåliga bilförare som inte har någon diagnos alls.
Själv vet jag exempelvis att min körning är och alltid kommer att vara starkt humörberoende, men med vetskap om det så kan jag också anpassa och planera efter det. Jag har också kunnat lära mig växla även om det säkert tog över ett år att få till det men att det tog såpass lång tid gör mig inte till en sämre bilförare när jag väl kan det.
Så jag har väldigt svårt att förstå hur en person med läkarutbildning utifrån generella icke fysiska kriterier om vad en genomsnittlig AS:are eller ADHD:are ska kunna avgöra om någon har förutsättningar för att bli en bra bilförare eller inte. Okej om personen tar starka mediciner eller helt uppenbart har en helt inadekvat förmåga att uppfatta sin omvärld. Men läkaren åker ju inte bil med personen ifråga och har egentligen inte underlaget. Så jag tycker att det verkar som denna lagändring ger stort utrymme för godtycke.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Inlägg: 10578
- Anslöt: 2007-11-15
- Ort: Mälardalen
Danne skrev:"Många som inte gör det" ? Menar du aspergare då eller?
I sådana fall så undrar jag vilka källor du har för det?
Nej, i just det fallet menade jag rent allmänt. Men jag var väldigt trött när jag skrev och nu när jag läste om allt så ser jag att mycket kan läsas fel.
Vad jag menade (mer eller mindre, tror jag) är i alla fall att eftersom många inte klarar sig bra i trafiken så försöker mydigheterna hitta sätt att minimera riskerna.
Att aspergare GENERELLT har vissa karaktäristiska drag som POTENTIELLT kan försvåra enormt i trafiken har antagligen... ( nu kommer MIN teori och min f.d. trafikskolas teori) ... gjort att de har dragit upp vissa riktlinjer för vägverket att gå efter eftersom vi, om man ser till diagnoskriterierna, har potentiellt större risk att klara oss sämre i trafiken än "de flesta andra" (som för övrigt är ett väldigt luddigt begrepp). Detta kan enligt mig vara menat både snällt och elakt: det snälla är att personer som inte lämpar sig alls slipper "förlora" en massa pengar, det elaka är att de försöker komma åt riskpersoner genom att gå på vissa specifika grupper.
Personligen så tycker jag att allt detta är bullshit. Klarar man sig inte i trafiken upptäcks det förr eller senare (ibland i olyckor, men ändå). Passar man inte för trafiken och ska börja övningsköra är jag helt övertygad om att de allra flesta sållas bort på trafikskolorna, risktvåan och på uppkörningen.
Nu är jag iofs också jättetrött när jag skriver detta (sluttampen i skolan, lucia imorgon, middagsgäster här hemma som för ett fasligt liv och har sovit tre timmar)... så om det är något som verkar det minsta dubbelt eller som om jag försökt skriva en sak men bytt mening mitt i eller riktning, säg till så ska jag försöka förklara. >.<
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
- Tomtenissa
- Inlägg: 622
- Anslöt: 2007-06-08
Hej, det är väl inte så att de kan kontrollera vare sig det stämmer eller inte utan tillstånd från den som söker körkortstillståndet?
Är det någon som vet vad som händer om man väljer att trots allt inte kryssa i rutan som anger ett NPF?
Mvh F
Är det någon som vet vad som händer om man väljer att trots allt inte kryssa i rutan som anger ett NPF?
Mvh F
Senast redigerad av Fantasi 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa skrev:Personligen så tycker jag att allt detta är bullshit. Klarar man sig inte i trafiken upptäcks det förr eller senare (ibland i olyckor, men ändå). Passar man inte för trafiken och ska börja övningsköra är jag helt övertygad om att de allra flesta sållas bort på trafikskolorna, risktvåan och på uppkörningen.
Jag reagerade lite grann på det du skrev och har tänkt på detta länge, men inte kommit mig för att svara på det förrän nu.
Vad menar du med att "sållas bort"? Det finns folk som har det jättesvårt att ta körkort och har måst köra upp massor av gånger innan de lyckats. Är de olämpliga i trafiken enligt dig då? Skall de sållas bort? Vad menar du egentligen med att "inte passa i trafiken"? Jag tycker att hela ditt inlägg andas "Har man det inte lätt för sig så är man olämplig" och detta har jag under flera veckor tänkt på och tagit illa vid mig av. Alla lär sig faktiskt inte lika snabbt!
Trafikskolorna brukar inte sålla bort folk, de låter eleverna ta fler lektioner istället. Skulle de alltså porta alla elever som har lite svårare för sig, menar du? Efter hur många körlektioner skall man sållas bort då, menar du?
Ursäkta, men jag tycker att ditt resonemang låter jäkligt ruttet!
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Fantasi skrev:Hej, det är väl inte så att de kan kontrollera vare sig det stämmer eller inte utan tillstånd från den som söker körkortstillståndet?
Är det någon som vet vad som händer om man väljer att trots allt inte kryssa i rutan som anger ett NPF?
Mvh F
De kan nog säkert kontrollera det där på något sätt, de är ju ändå en myndighet. Men det är väl inte helt omöjligt att man kan klara sig utan att bli kollad, för de kollar väl knappast varenda ansökan, men OM man blir kollad så kan man nog råka illa ut om man skulle ljuga i ansökan.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Heliora skrev:Tomtenissa skrev:Personligen så tycker jag att allt detta är bullshit. Klarar man sig inte i trafiken upptäcks det förr eller senare (ibland i olyckor, men ändå). Passar man inte för trafiken och ska börja övningsköra är jag helt övertygad om att de allra flesta sållas bort på trafikskolorna, risktvåan och på uppkörningen.
Jag reagerade lite grann på det du skrev och har tänkt på detta länge, men inte kommit mig för att svara på det förrän nu.
Vad menar du med att "sållas bort"? Det finns folk som har det jättesvårt att ta körkort och har måst köra upp massor av gånger innan de lyckats. Är de olämpliga i trafiken enligt dig då? Skall de sållas bort? Vad menar du egentligen med att "inte passa i trafiken"? Jag tycker att hela ditt inlägg andas "Har man det inte lätt för sig så är man olämplig" och detta har jag under flera veckor tänkt på och tagit illa vid mig av. Alla lär sig faktiskt inte lika snabbt!
Trafikskolorna brukar inte sålla bort folk, de låter eleverna ta fler lektioner istället. Skulle de alltså porta alla elever som har lite svårare för sig, menar du? Efter hur många körlektioner skall man sållas bort då, menar du?
Ursäkta, men jag tycker att ditt resonemang låter jäkligt ruttet!
Tror det mer handlar om olika värdering av ordens innebörd faktiskt.
I det här håller jag med Tomtenissa.
Med "sållas bort" så menas snarare upptäcks, och jag tror inte en trafikskola bokar in en uppkörning för någon som dom tror är en fara i trafiken.
Ej heller tror jag att dom mjölkar en "hopplös" aspirant på lektioner heller, om det är trafikfarligt, dom måste ju själv sitta med då.
Poängen, som jag tror Tomtenissa och jag delar, är att man inte behöver diskriminera aspergare vid ansökan till körkortstillståndet, då de man är ute efter att "sålla" ändå "sorteras bort" av de vanliga instanserna.
D.v.s. en olämplig elev kommer inte att klara proven ändå, och desutom lär nog körskolorna upptäcka dessa individer innan dom ens försöker, vare sig de har asperger eller inte.
Det som "sållas" i vår mening är inte dom som har svårt att lära, utan de som utgör riskelement i trafiken, vilket var det diskussionen handlade om.
Det du verkar bli upprörd över är nog bara ett missförstånd, eftersom vi ju vill undvika dessa onödiga "sållningar" genom extra läkarintyg o.s.v.
Det räcker ju med den sållning som sker i bilskolorna och vid proven, precis som för alla andra, vi aspergare behöver inga extra hinder/granskningar utöver dom.
Senast redigerad av Danne 2011-05-04 10:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Att leva som Aspergare