Autism i TV 4
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Autism i TV 4
Autism i TV4 Nyhetsmorgon söndag
vet ej tiden
vet ej tiden
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:11:36, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Lotta Abrahamsson intervjuas 10,20
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:11:36, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Kollar. Men nu är det hästar och autism. ^_^ Jag har börjat rida, och älskar det (när jag har rätt instruktör och inte en 18-årig super-NT).
Nu kom Lotta tillbaka igen.
Nu kom Lotta tillbaka igen.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:11:36, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
barracuber
Gick in på Tv4 play och sökte på ""autism" och fick upp ett reportage som heter "Att leva med autism" som sändes söndag 6 december 2009
Senast redigerad av Chrilleb 2011-05-04 23:11:36, redigerad totalt 1 gång.
"Att leva med autism" är Tilde de Paulas samtal med Lotta Abrahamsson.
<a href="http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1377841">Direktlänk TV4 Play: Att leva med autism - Lotta Abrahamsson</a>
Namnet till trots så pratas de mest om 'asperger' i intervjun.
I samband med intervjun med högfungerande Lotta lägger TV4 ett reportage om en gravt autistisk 6-åring som enligt sin far blivit hjälpt av att umgås med mongoliska hästar!!
Vilket får en att undra hur TV4:s redaktörer tänker egentligen: vad är sambandet mellan en högfungerande kvinna med asperger och en gravt autistisk pojke? Autism, ja, visserligen men.....
Fast här är direktlänken till det reportaget: <a href="http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1377853">Direktlänk TV4 Play: Hästarna hjälper honom tackla autismen</a>
<a href="http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1377841">Direktlänk TV4 Play: Att leva med autism - Lotta Abrahamsson</a>
I samband med intervjun med högfungerande Lotta lägger TV4 ett reportage om en gravt autistisk 6-åring som enligt sin far blivit hjälpt av att umgås med mongoliska hästar!!
Vilket får en att undra hur TV4:s redaktörer tänker egentligen: vad är sambandet mellan en högfungerande kvinna med asperger och en gravt autistisk pojke? Autism, ja, visserligen men.....
Fast här är direktlänken till det reportaget: <a href="http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1377853">Direktlänk TV4 Play: Hästarna hjälper honom tackla autismen</a>
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:11:37, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Tyckte om intervjun med Lotta Hon är duktig på att beskriva hur det kan uppstå svårigheter utan att andra märker det så mycket utåt.
Senast redigerad av annorlunda 2011-05-04 23:11:43, redigerad totalt 1 gång.
- annorlunda
- Anslöt: 2007-09-02
Jag gillade intervjun och det som Lotta Abrahamsson berättade och hon gav bra exempel. Det är såå viktigt att information kommer ut i media från dem som har As, inte från dem som tror sig veta. Programledare var hyfsat påläst men Tv4 kan sorgligt nog inte stava till Aspergers syndrom och i rubriken borde det stått Aspegers syndrom och inte autism.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 23:11:43, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:I samband med intervjun med högfungerande Lotta lägger TV4 ett reportage om en gravt autistisk 6-åring som enligt sin far blivit hjälpt av att umgås med mongoliska hästar!!
Jag tycker det är uppenbart varför de gör den kopplingen; De vill visa på olikheterna såväl som likheterna hos två personer inom autismspektrat.
Barracubers fråga ställer saken på sin spets; H*n har en brist som gör det nästintill omöjligt att ens förstå att bristen existerar. Jag har själv den bristen och jag antar att den finns i olika hög grad hos alla inom autismspektrat.
När jag såg klippet med soffintervjun såg jag att Tilde blev osäker på hur hon skulle föra sig, eftersom hon inte fick svar på de ickeverbala signaler som hon sände ut till den andra som i sin tur antagligen inte var medveten om de ickeverbala signaler som hon själv sände ut.
...
Jag antar att det handlar om att inte bli vuxen; Bara äldre och äldre. Någonstans märker man att något inte stämmer och ju tydligare det blir desto jobbigare blir det. Det är väl som att vara andra, tredje, fjärde generationens invandrare men fortfarande bara vara en blatte för dem som inte fattar bättre; Jag är blatte på insidan.
Och de av samhället utsända som ska hjälpa oss är som forna tiders missionärer som ska göra folk av vildarna.
...
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:11:43, redigerad totalt 1 gång.
atoms skrev:När jag såg klippet med soffintervjun såg jag att Tilde blev osäker på hur hon skulle föra sig, eftersom hon inte fick svar på de ickeverbala signaler som hon sände ut till den andra som i sin tur antagligen inte var medveten om de ickeverbala signaler som hon själv sände ut.
...
Och här kan jag inte låta bli att fråga VILKA signaler du tänker på? Eller signaler på vad?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 23:11:43, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:atoms skrev:När jag såg klippet med soffintervjun såg jag att Tilde blev osäker på hur hon skulle föra sig, eftersom hon inte fick svar på de ickeverbala signaler som hon sände ut till den andra som i sin tur antagligen inte var medveten om de ickeverbala signaler som hon själv sände ut.
...
Och här kan jag inte låta bli att fråga VILKA signaler du tänker på? Eller signaler på vad?
Ja, vilka var signalerna *nyfiken*
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 23:11:43, redigerad totalt 1 gång.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Sam skrev:Jag vill också veta vad jag missade
Det går fortfarande att se på webben, Sam
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:11:44, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
alfapetsmamma skrev:atoms skrev:När jag såg klippet med soffintervjun såg jag att Tilde blev osäker på hur hon skulle föra sig, eftersom hon inte fick svar på de ickeverbala signaler som hon sände ut till den andra som i sin tur antagligen inte var medveten om de ickeverbala signaler som hon själv sände ut.
...
Jag önskar att jag kunde det men jag tänkte inte när jag såg klippet; Det var ryggmärgsanalyser och när jag ser klippet igen och försöker se vad det var jag kände så finns det inte kvar.
Nu ser jag bara de uppenbara sakerna som när Lotta nämner exemplet med Blusen och då vet jag att Tilde måste tänka på sin Blus även om det kanske inte är den Blusen som Lotta menar även om det också kan vara Tildes Blus men det kan inte Tilde veta. Dessutom ser jag nu också att Tilde sitter framåtlutad och liksom ihopkurad genom hela klippet och inte intar den positionen allteftersom. Även om jag har sett Tilde tidigare så har jag inga riktiga bildminnen av henne som jag kan jämföra med för att därigenom sluta mig till om hon ofta sitter på det där sättet. Lotta har jag aldrig sett tidigare men hon påminner mig om en eller flera andra personer vars bildminnen inkräktar på bilden av Lotta.
En annan sak är förhållandet mellan intervjuaren/jägaren och den intervjuade/offret som oftast är väldigt tydligt även om de här soffprogrammen försöker tona ner det. Men här upplever jag Tilde som den underkuvade och Lotta som den som har kontrollen; Det är ett brott mot konventionen (samma som när Albulena klagar på Sverige).
Konklusion; Jag kan se signalspelet men jag kan inte översätta det på ett begripligt sätt.
Senast redigerad av atoms 2011-05-04 23:11:44, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Sam skrev:
Jag vill också veta vad jag missade
Det går fortfarande att se på webben, Sam
atoms skrev:
När jag såg klippet med soffintervjun såg jag att Tilde blev osäker på hur hon skulle föra sig, eftersom hon inte fick svar på de ickeverbala signaler som hon sände ut till den andra som i sin tur antagligen inte var medveten om de ickeverbala signaler som hon själv sände ut.
... var inte själva programmet som jag missade, utan de omtalade signalerna
Vilket nu atoms har försökt besvara
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 23:11:44, redigerad totalt 1 gång.
atoms skrev:Konklusion; Jag kan se signalspelet men jag kan inte översätta det på ett begripligt sätt.
Okej. Tack för försöket. Jag upplevde det som att båda var lite osäkra, säkert av olika anledningar, och att de båda försökte göra sitt bästa trots det och att det blev lite hackigt av den anledningen. Det kan vara en så enkel sak som att vilja göra rätt och inte säga nåt som kan upplevas som kränkande, från Tildes sida t ex.
Eller att det är förvirrande med nån som är så kompetent och kunnig på ett plan men samtidigt säger sig ha svårigheter som av många gör att man kvalar in som mupp. Det är inte lätt att hantera sån dubbelhet. Boy vad man märker det även utan att sitta i en teve-studio... Och allra helst när den andra är yngre och märker att den är antingen mindre verbal, dummare eller mindre allmänbildad, och ska försöka att täcka upp för det på nåt sätt...
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03