Någon som har bra tips om hur jag fortare kan få hjälp

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon som har bra tips om hur jag fortare kan få hjälp

Inläggav lachicalove » 2009-12-02 16:11:09

:cry: Allting går åt skogen. Jag står mitt mellan en vilja min egen och socialens?
Utredning följande resultat lätt asperger, ingen har upplyst mig om under tiden vad som finns för mig. Jag hade tänkt börjat plugga nu till vårterminen och börja ett nytt liv någon stans, jag har vart utredd sedan fyra år tillbaks, utan vidare resultat.
Först nu kan man se att det är lätt asperger, jag har inte haft en sysselsättning på ett år och ingen kontakt med arbetsförmedlingen rehab på över två år nu.
Jag ska få utlåtandet den 7 dec och samtidigt står Socialen och trampar för de vill remitera mig till Lss och mer har det inte snackats om.
Får man ta så här lång tid på sig att utreda utan vidare resultat? Får man stänga av folk med olika dysfunktionella problem och sedan låta dom hamna utanför samhället?
Senast redigerad av lachicalove 2011-05-04 23:02:25, redigerad totalt 1 gång.
lachicalove
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Sundbyberg

Inläggav MsTibbs » 2009-12-02 17:50:17

Utredningar kan ta lång tid, vissa är svårdiagnosticerade också. Endel har vaga symtom, som är svåra att diagnosticera. Att du får utlåtande 7 dec är bra, snabbare går det inte att få det?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 23:02:25, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav A » 2009-12-03 0:37:43

En sådan diagnos som "lätt Asperger" finns inte i någon diagnosmanual.
Antingen har man AS eller så har man det inte.

Dvs, antingen uppfyller man tillräckligt många av kriterierna för att få diagnosen, eller så gör man det inte och då får man inte den diagnosen.

Däremot skulle man kunna få diagnosen "Atypisk autism", den finns nämligen i diagnosmanualen.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:02:25, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav lachicalove » 2009-12-03 14:40:36

A skrev:En sådan diagnos som "lätt Asperger" finns inte i någon diagnosmanual.
Antingen har man AS eller så har man det inte.

Dvs, antingen uppfyller man tillräckligt många av kriterierna för att få diagnosen, eller så gör man det inte och då får man inte den diagnosen.

Däremot skulle man kunna få diagnosen "Atypisk autism", den finns nämligen i diagnosmanualen.


Ok det svaret känns närmare ja Atypisk autism..och det borde jag känna från en vän till mig som har för han hade faktiskt autism inte så grovt, men han klarade sig ypperligt kändes det som, men saken med mig är att det hela pågått 15 år var av det hoppats hit och dit så fort jag påbörjat något nytt, men ändå ok atypisk autism vad innebär det för mig då..du verkar kunna det där? eller någelunda..vart ska jag vända mig osv vad finns det för hopp för mig liksom 30 år gammal? :(
Senast redigerad av lachicalove 2011-05-04 23:02:25, redigerad totalt 1 gång.
lachicalove
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2009-09-01
Ort: Sundbyberg

Inläggav Pemer » 2009-12-03 14:49:36

Det innebär just "lätt Asperger", kan man väl säga. Att du har en del drag av Asperger, men inte alla, och/eller att de inte är så kraftiga. Eller snarare inte uppfattas så kraftiga.

Allt går så in i vartannat, jag fick atypisk diagnos från början, men har fått tydligt yttrat av läkare nu som träffat mig och studerat min journal att det absolut inte alls behövs någon atypisk diagnos utan är "ren" Asperger.

Å andra sidan har jag haft äran att träffa en läkare också som inte själv följer gängse kriterier utan egna mycket hårdare krav/kriterier och inte anser att jag befinner mig på det autistiska spektret alls. Det är bara frågan om hur många andra aspergare jag har träffat som hon skulle säga samma sak om... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 23:02:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav A » 2009-12-03 20:00:32

Lachicalove

Du får gärna ta med dig vad jag skrev när du träffar dem som ska ge dig vilken diagnos det är.

Socialen vill väl remittera dig till LSS eftersom det är där du kan få rätt hjälp, det brukar inte vanliga soc klara.
Men då behöver du rätt diagnos, atypisk autism är OK men jag tvivlar på "lätt As".

Så fråga dem ordentligt vad de menar att det är o varför de använder diagnosbeteckningar som inte finns!

Skriv ner i punkter vad du ska komma ihåg till mötet o vad du vill fråga om eller få förklarat.
Senast redigerad av A 2011-05-04 23:02:25, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav MsTibbs » 2009-12-03 21:46:37

A skrev:En sådan diagnos som "lätt Asperger" finns inte i någon diagnosmanual.
Antingen har man AS eller så har man det inte.

Dvs, antingen uppfyller man tillräckligt många av kriterierna för att få diagnosen, eller så gör man det inte och då får man inte den diagnosen.

Däremot skulle man kunna få diagnosen "Atypisk autism", den finns nämligen i diagnosmanualen.


Autism är ett spektrum, AS är ett spektrum. Jag är av de mildare fallen av dem som har AS, det är förmodligen vad läkaren menade.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in