Att övergöra saker, fixera sig?
32 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
KrigarSjäl skrev:För mig handlar det om start och slut-issues. När jag väl kommer igång med något och känner flow vill jag inte lägga av.
Ah, det kanske är starten och slutet det handlar om ja...
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:56:50, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
- Anslöt: 2009-02-28
Och det brukar enligt mig bara bli värre om någon påpekar det för en - handlar det då om någon form av trots? Eller är det att fixeringen blir djupare?!
Det där med trots är ett intressant fenomen. När jag var yngre och min mor t.ex. brukade säga åt mig att inte spela så mycket tv-spel så reagerade jag ofta med att spela ännu mer istället. Det var i stort sett så med nästan allt. Jag undrar om det inte kanske är så för de flesta. Det är kanske bara det att i kombination med fixering så blir det mycket tydligare?
I övrigt i fråga om fixering så har jag hittat ett bra citat från Wikipedias definition på AS, som jag tycker beskriver det på ett (ur mitt perspektiv) korrekt sätt:
"De känslomässiga bindningar som de kan ha (t ex. till föremål snarare än till människor) verkar dock ofta underliga eller kan till och med framkalla oro hos personer som inte delar deras perspektiv."
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 22:56:50, redigerad totalt 1 gång.
- temporary21
- Anslöt: 2009-10-20
temporary21 skrev:Och det brukar enligt mig bara bli värre om någon påpekar det för en - handlar det då om någon form av trots? Eller är det att fixeringen blir djupare?!
Det där med trots är ett intressant fenomen. När jag var yngre och min mor t.ex. brukade säga åt mig att inte spela så mycket tv-spel så reagerade jag ofta med att spela ännu mer istället. Det var i stort sett så med nästan allt. Jag undrar om det inte kanske är så för de flesta. Det är kanske bara det att i kombination med fixering så blir det mycket tydligare?
I övrigt i fråga om fixering så har jag hittat ett bra citat från Wikipedias definition på AS, som jag tycker beskriver det på ett (ur mitt perspektiv) korrekt sätt:
"De känslomässiga bindningar som de kan ha (t ex. till föremål snarare än till människor) verkar dock ofta underliga eller kan till och med framkalla oro hos personer som inte delar deras perspektiv."
Ja, men i mitt fall "vill" jag inte trotsa; det är bara att jag sjunker djupare in i fixeringen att det blir det enda jag ser, på något vis. Alla tankar kretsar kring det.
Det var ett bra citat.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-04 22:56:50, redigerad totalt 1 gång.
- Liljencroowna
Liljencroowna skrev:Ja, men i mitt fall "vill" jag inte trotsa; det är bara att jag sjunker djupare in i fixeringen att det blir det enda jag ser, på något vis. Alla tankar kretsar kring det.
Jo, det är är/var väl lite samma för mig också. Att trotsa är nog säkert något som kan ligga djupt rotat i det undermedvetna många gånger.
Senast redigerad av temporary21 2011-05-04 22:56:50, redigerad totalt 1 gång.
- temporary21
- Anslöt: 2009-10-20
Yepp, yepp, yepp till trådfrågan.
Inte bara arbetsmissbruk Danne, även missbruk av ens liv om man gör så. Det behövs balans har jag lärt mig nu. Balans mellan meningsfull sysselsättning, tillräcklig ekonomi, givande sociala relationer, vila och tid för eftertanke och tid för egna intressen. Fastnar man i ett spår som jobb eller skaffa pengar som många gör så utarmar man sig mentalt och fysiskt och det håller inte i längden. Skit att de inte lärde ut livskunskap när man gick i skolan så slapp man sitta här som en 45-årig idiot!
Mina obsessions har varit läsa, läser allt jag får framför mig, O'boy (slutade för 2.5 år sedan), sprit under tonåren i avsevärda mängder (slutade över 20 år sedan), ciggisar (slutade för över 20 år sedan), hålla mig borta från andra människor -83 till -03, överdrivet sinnessjukt arbetande -85 till -03. Socker fortfarande. Vilse nu.
Inte bara arbetsmissbruk Danne, även missbruk av ens liv om man gör så. Det behövs balans har jag lärt mig nu. Balans mellan meningsfull sysselsättning, tillräcklig ekonomi, givande sociala relationer, vila och tid för eftertanke och tid för egna intressen. Fastnar man i ett spår som jobb eller skaffa pengar som många gör så utarmar man sig mentalt och fysiskt och det håller inte i längden. Skit att de inte lärde ut livskunskap när man gick i skolan så slapp man sitta här som en 45-årig idiot!
Mina obsessions har varit läsa, läser allt jag får framför mig, O'boy (slutade för 2.5 år sedan), sprit under tonåren i avsevärda mängder (slutade över 20 år sedan), ciggisar (slutade för över 20 år sedan), hålla mig borta från andra människor -83 till -03, överdrivet sinnessjukt arbetande -85 till -03. Socker fortfarande. Vilse nu.
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:56:50, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
mondo beyondo skrev:Yepp, yepp, yepp till trådfrågan.
Ah, obsession. Det ordet gillade jag bättre än fixeringar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Purely_Obsessional_OCD
Där hade vi svaret!!! Iaf för mig. Jag brukar aldrig hålla på med tvångshandlingar (EDIT: det gör jag visst det!!! Varför skrev jag så? Jag är förvirrad!! ). Däremot är min hjärna igång hela tiden.
- Liljencroowna
Återgå till Att leva som Aspergare