FÖREDRAG hösten 2009
36 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
FÖREDRAG hösten 2009
Flickor och autism/Aspergers syndrom
25/11, 14.00-16.30
25/11, 18.00-20.30.
(Samma föredrag vid två tillfällen)
Z-salen, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm
Vad vet man idag om autismspektrumtillstånd hos flickor? Svenny Kopp presenterar aktuell forskning och erfarenheter från ett västsvenskt forskningsprojekt om flickor med neuropsykiatriska svårigheter. Svenny Kopp är barnpsykiater och överläkare på Drottning Silvias barn och Ungdomssjukhus, Sahlgrenska Universitets sjukhus och doktorand vid Göteborgs Universitet.
---------------------------------------------------------------------
Kan detta vara intressant?
25/11, 14.00-16.30
25/11, 18.00-20.30.
(Samma föredrag vid två tillfällen)
Z-salen, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm
Vad vet man idag om autismspektrumtillstånd hos flickor? Svenny Kopp presenterar aktuell forskning och erfarenheter från ett västsvenskt forskningsprojekt om flickor med neuropsykiatriska svårigheter. Svenny Kopp är barnpsykiater och överläkare på Drottning Silvias barn och Ungdomssjukhus, Sahlgrenska Universitets sjukhus och doktorand vid Göteborgs Universitet.
---------------------------------------------------------------------
Kan detta vara intressant?
Senast redigerad av milve 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Det är en kvinna, Svenny Kopp. Såg en bild på personen. Precis som man som tjej kan heta Billy och Freddy måste man kunna heta Svenny. Undra om namnet Svenny är vanligare i något annat land än i Sverige? Lite OT här, men jag kunde inte låta bli
Senast redigerad av Flinta 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Ibland kan jag inte hejda mig. "NEVER mess with Svenny the Kopp!"
Förlåt för ot.
Förlåt för ot.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Givet! Undrar bara om det är den föreläsningen professor Sven Olof Dahlgren pratade om i mars som skulle handla om kvinnor och AS till hösten, eller om det här är en annan föreläsning än den han berättade om?
Vill inte missa ngn av dem i varjefall så tack för tipset Milve!:)
Vill inte missa ngn av dem i varjefall så tack för tipset Milve!:)
Senast redigerad av mondo beyondo 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
- mondo beyondo
- Anslöt: 2007-07-04
Tack för tipset! Synd att det inte är i Malmö. Stockholm blir för långt för mig att åka för en föreläsning.
OT: Inte lätt att förstå att Svenny är ett flicknamn. Jag trodde också det var ett pojknamn. Fast man kan ju kolla upp det men inte alltid lätt att komma ihåg allting.
OT: Inte lätt att förstå att Svenny är ett flicknamn. Jag trodde också det var ett pojknamn. Fast man kan ju kolla upp det men inte alltid lätt att komma ihåg allting.
Senast redigerad av sommar 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Såvitt jag har förstått hör Svenny Kopp till de mest kunniga i Sverige när det gäller just asperger och autism hos flickor, och hon anser bl.a. att flickor är underdiagnosticerade och att det finns för lite forskning på just flickor.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Hade jag bott i stockholm hade jag gått på föreläsningen,för den verkar intressant.
Senast redigerad av tvilling99 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
- tvilling99
- Anslöt: 2007-05-07
Jag räknar med att komma, jag tar den sena för under dagen är jag upptagen, åtminståne räknar jag med att vara upptagen då.
Har ett möte som börjar klockan 13:00 o kan ta lång tid.
Har ett möte som börjar klockan 13:00 o kan ta lång tid.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:01:30, redigerad totalt 1 gång.
Sitter hemma nu och kom på när jag var på vid affären att jag planerat hela dagen att hinna med o gå på den senare, fast jag har hela tiden trott att det varit klockan 16:00, tur att det var klockan 18:00.
Så nu blir det inga problem att komma tror jag
Så nu blir det inga problem att komma tror jag
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.
Jag är bara så nöjd.
Hon kan tänka sig att hålla en föreläsning och samtal för och med oss vuxna med diagnos om ca ett halvår. Jag tycker att det skulle vara skönt att prata med henne i ett sammanhang utan "NT" folk.
Finns det intresse för det??
Hon kan tänka sig att hålla en föreläsning och samtal för och med oss vuxna med diagnos om ca ett halvår. Jag tycker att det skulle vara skönt att prata med henne i ett sammanhang utan "NT" folk.
Finns det intresse för det??
Senast redigerad av milve 2011-05-04 22:01:36, redigerad totalt 1 gång.