Depp-sjukintyg?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Depp-sjukintyg?

Inläggav honeysquid » 2009-11-19 17:29:33

Om man känner sig så nedstämd, apatisk och deprimerad att man inte klarar att gå till jobbet, hur fixar man då sjukintyg för det? Går man till en läkare och ber om intyg som vanligt? Jag är extraanställd och har aldrig jobbat förr, inte rätt till a-kassa, ej sjukersättning, och så vidare så försäkringskassan och allt såntdär behöver inte kopplas in.
Är det svårt att få igenom?

Hur länge kan sjukintyget gälla för en depressionssvacka? Säg att man mår dåligt i ett par veckor och sedan känner sig arbetsduglig igen? Kan man skrota intyget då och säga till jobbet att man kan komma in igen?

Kommer massor med instanser sättas in? Jag äter inga mediciner och mår "vanligtvis" inte dåligt så jag vill inte behöva börja binda mig till en massa psykologkontakter om det nu skulle bli så att jag mår bättre veckan efter.
Senast redigerad av honeysquid 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
honeysquid

Anslöt: 2009-07-31

Inläggav Thurizas » 2009-11-19 17:42:18

Själv har jag vänt mig till mig läkare, eller mina anhöriga har vänt sig till denne åt mig. Efter möte med läkare har jag då fått en tillsvidare sjukskrivning som eventuellt förlängs och då har vi haft telefon kontakt med en två veckors mellanrum för att höra efter hur det går och om sjuksrivning med mer.. När jag kommit ur svackan så har jag ringt försäkringskassan och avbrutet sjukskrivning och gått tillbaka till jobbet efter jag pratat med arbetsgivaren.

Det finns nog flera sätt på hur det kan gå till men så har det i alla fall varit
för mig.

för att bli sjukskriven så behövs dock inblandning med försäkringkassan.
Senast redigerad av Thurizas 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Thurizas

Anslöt: 2009-09-16

Re: Depp-sjukintyg?

Inläggav Alexandra » 2009-11-19 17:52:24

Det är meningen att allmänläkarna ska fixa detta med sjukintyg för depression. Du ska alltså vända dig till din vårdcentral i första hand. (Hur länge ett sådant intyg gäller får du fråga din läkare om, det vet jag inte. Du kan närsomhelst avbryta en sjukskrivning och återgå till att arbeta.)

honeysquid skrev:Kommer massor med instanser sättas in? Jag äter inga mediciner och mår "vanligtvis" inte dåligt så jag vill inte behöva börja binda mig till en massa psykologkontakter om det nu skulle bli så att jag mår bättre veckan efter.

Kunde inte låta bli att dra på smilbanden när jag läste ovanstående - att få prata med en psykolog är något som man måste tjata sig till, ofta är kötiderna gigantiskt långa. Och så var det även på sossarnas tid... (Naturligtvis kan ingen tvinga dig att äta medicin.)
Senast redigerad av Alexandra 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Alexandra
Inaktiv

Anslöt: 2009-01-02

Inläggav honeysquid » 2009-11-19 20:47:27

skogsmulla skrev:för att bli sjukskriven så behövs dock inblandning med försäkringkassan.

varför då? jag jobbar väldigt sällan och är ju bara extrananställd och det blir max 2-3 arbetspass jag kommer missa, på kanske sammanlagt 10 timmar...
honeysquid

Inläggav Thurizas » 2009-11-19 21:28:17

honeysquid skrev:
skogsmulla skrev:för att bli sjukskriven så behövs dock inblandning med försäkringkassan.

varför då? jag jobbar väldigt sällan och är ju bara extrananställd och det blir max 2-3 arbetspass jag kommer missa, på kanske sammanlagt 10 timmar...

Intyget från läkaren skickas till försäkringskassan. Även om du inte har ett jobb så kan du bli sjukskriven, Så även om du inte har arbetat alls. Då är det andra garantier som går in. Jag tror du kan läsa mer utförligt på försäkringskassans hemsida.
http://www-forsakringskassan.se/
Thurizas

Inläggav carl » 2009-11-19 22:49:56

honeysquid skrev:

Första sjukdagen ska du alltid sjukanmäla dig hos försäkringskassan.(kan göras på hemsidan)
Sen om du jobbar så får du (två dagar ?(en dag sist jag jobbade)) karensdag. Detta gäller såklart schemalagd arbetstid. Sen är det en viss tid arbetsgivaren ska betala ut sjukersättning. Och sen är det ett krav på sjukintyg från läkare efter en viss tids sjukskrivning ( var en vecka sist jag jobbade ?). Sen efter en viss tid kommer sjukskrivningen gå över från arbetsgivaren till Försäkringskassan.
Nåt sånt är det väl fortfarande trots att det ändras hela tiden och det var aktuellt för mig för ett bra tag sen.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
carl

Anslöt: 2009-07-01

Inläggav honeysquid » 2009-11-20 15:28:15

carl skrev:Första sjukdagen ska du alltid sjukanmäla dig hos försäkringskassan.(kan göras på hemsidan)
Sen om du jobbar så får du (två dagar ?(en dag sist jag jobbade)) karensdag. Detta gäller såklart schemalagd arbetstid. Sen är det en viss tid arbetsgivaren ska betala ut sjukersättning. Och sen är det ett krav på sjukintyg från läkare efter en viss tids sjukskrivning ( var en vecka sist jag jobbade ?). Sen efter en viss tid kommer sjukskrivningen gå över från arbetsgivaren till Försäkringskassan.
Nåt sånt är det väl fortfarande trots att det ändras hela tiden och det var aktuellt för mig för ett bra tag sen.

sjukersättning till vem? jag har varit sjuk förr men aldrig fått något. tvivlar de betalar ut sjukersättning till en timvikarie, eller att jag skulle ha rätt till något sånt. t.ex så får man ju inte ens schemalägga timvikarier så hur skulle det fungera att ge någon sjukersättning då? nja, jag tror alla de här reglerna gäller fast anställda med ett garanterat antal arbetstimmar...
honeysquid

Inläggav Denper » 2009-11-20 16:06:23

honeysquid skrev:sjukersättning till vem? jag har varit sjuk förr men aldrig fått något. tvivlar de betalar ut sjukersättning till en timvikarie, eller att jag skulle ha rätt till något sånt. t.ex så får man ju inte ens schemalägga timvikarier så hur skulle det fungera att ge någon sjukersättning då? nja, jag tror alla de här reglerna gäller fast anställda med ett garanterat antal arbetstimmar...

Nope. Jag borde inte uttala mig särskilt mycket, jag håller sällan redan på reglementen men sjukersättning baseras på något medel utifrån vad du gjort närmsta tiden, jag fick ut som timanställd när jag blev sjukskriven för depression (flera år sen). Eller skulle fått, orkade inte höra av mig. Beroende på om du har redan planerad arbetstid framåt i tiden eller inte så är det arbetsgivare eller FK som betalar.
Senast redigerad av Denper 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Denper

Anslöt: 2009-11-09

Inläggav honeysquid » 2009-11-24 5:10:40

Vet någon hur stor risken är att bli tvångsinlagd? Har ju hört massa skräckhistorier om folk som gått till psykologen och pratat lite om meningen med livet och blivit instängda på psyket. :shock:
honeysquid

Inläggav Thurizas » 2009-11-24 5:17:39

det är nog en rätt liten chans.. jag har aldrig blivit inlagd trots mina tankar och funderingar.

Så tvångsinlagd är det nog inget man bara blir så där,det behövs mer underlag vill jag tro i alla fall än bara några psykologbesök.
Thurizas

Inläggav BMW » 2009-11-24 5:20:48

honeysquid skrev:Vet någon hur stor risken är att bli tvångsinlagd? Har ju hört massa skräckhistorier om folk som gått till psykologen och pratat lite om meningen med livet och blivit instängda på psyket. :shock:

Man måste ha en psykosdiagnos för att bli inlagd, att bara vara allmänt "knäpp" eller "konstig" räcker inte på långa vägar.

Det är enbart läkare som kan besluta om sådant, psykologer har inte den befogenheten.
Senast redigerad av BMW 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
BMW

Anslöt: 2009-10-03

Inläggav Thurizas » 2009-11-24 5:26:57

BMW skrev:
honeysquid skrev:Vet någon hur stor risken är att bli tvångsinlagd? Har ju hört massa skräckhistorier om folk som gått till psykologen och pratat lite om meningen med livet och blivit instängda på psyket. :shock:

Man måste ha en psykosdiagnos för att bli inlagd, att bara vara allmänt "knäpp" eller "konstig" räcker inte på långa vägar.

Det är enbart läkare som kan besluta om sådant, psykologer har inte den befogenheten.

Håller med BMW. Så är det ju, eller så skall det vara i alla fall.
Thurizas

Inläggav earlydayminer » 2009-11-24 5:28:00

Existentiell kris är något de allra flesta går igenom, tror jag.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav Parvlon » 2009-11-24 5:29:33

alexandra skrev:(Naturligtvis kan ingen tvinga dig att äta medicin.)
Naturligtvis kan man tvinga folk, men det är rekommenderbart att få folk att tro de har en fri vilja.

Vet någon hur stor risken är att bli tvångsinlagd?
Eftersom du skriver risk, så vill du väl inte bli inlagd. Ser de inte inte dig som suicidal så skall de låta dig vara. Godtyckligt som fan, eftersom många mår dåligt och har kontakt med psykiatrin, så skulle jag tippa på att risken för dig är låg.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 3 gånger.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav honeysquid » 2009-11-24 5:30:19

BMW skrev:

Fast det vore ju en läkare jag går till om jag ska fixa sjukintyg...
Har en kompis som blev instängd en hel helg utan förklaring för att han pratat om meningen med livet, vore ju fruktansvärt om det skedde över jul t.ex. Man har ju inga befogenheter alls...
honeysquid

Inläggav honeysquid » 2009-11-24 5:30:51

Parvlon skrev:
Vet någon hur stor risken är att bli tvångsinlagd?
Eftersom du skriver risk, så vill du väl inte bli inlagd. Ser de inte inte dig som suicidal så skall de låta dig vara. Godtyckligt som fan.

Det hoppas jag.
honeysquid

Inläggav honeysquid » 2009-11-24 5:31:43

När jag ändå är igång, hur svårt är det att få ett intyg och får man det på plats?
honeysquid

Inläggav Altus » 2009-11-24 5:53:38

Det händer att folk blir inlagda på lösa grunder, fast det är nog inte så vanligt om man bara pratar om meningen med livet. Åtminstone så länge man inte börjar prata om att livet saknar mening och man lika gärna kunde vara död. Då hamnar man i riskzonen, förstås.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Altus

Anslöt: 2009-04-13

Inläggav Juddy » 2009-11-24 6:22:10

BMW skrev:

Nä, man måste inte vara psykotisk, man kan bli inlagd för svåra depressioner och manier. Det har jag själv blivit men inte under LPT utan frivilligt.
Och det är bara läkare, överläkare för att vara precis, som kan fatta beslut om LPT. Det är flera kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska bli aktuell för LPT. Man föredrar ändå öppenvård och behöver man läggas in så vill man helst att det sker frivilligt. Bäst för alla.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Anslöt: 2009-09-11

Inläggav nano » 2009-11-24 7:38:03

Alexandra skrev:Du kan närsomhelst avbryta en sjukskrivning och återgå till att arbeta.
Va?
Då har jag missat något grundligt, jag trodde det bara var o vänta ut sjukskrivningstiden.
Jag och sjukvårderi alltså, det har jag nog aldrig fattat mig på.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Juddy » 2009-11-24 9:00:54

nano skrev:
Alexandra skrev:Du kan närsomhelst avbryta en sjukskrivning och återgå till att arbeta.
Va?
Då har jag missat något grundligt, jag trodde det bara var o vänta ut sjukskrivningstiden.
Jag och sjukvårderi alltså, det har jag nog aldrig fattat mig på.

Näpp, så fort man tycker att man mår så pass bra att man kan jobba igen, även under sjukskrivningstid, så kan man bryta den och börja jobba igen. Det brukar FK tycka är bra :wink:
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
Juddy

Inläggav MsTibbs » 2009-11-24 13:00:35

Juddy skrev:Och det är bara läkare, överläkare för att vara precis, som kan fatta beslut om LPT. Det är flera kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska bli aktuell för LPT. Man föredrar ändå öppenvård och behöver man läggas in så vill man helst att det sker frivilligt. Bäst för alla.

Nope, det är bara ChÖL som kan lägga in folk på LPT. Men däremot brukar ChÖL ge ÖL på sitt ställe befogenheten att LPTa i hans namn, ÖL blir då sk ChÖL-delegat, oftast ges alla på (avdelningen/arbetsplatsen) den befogenheten. Rätt skall vara rätt! 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:52:12, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Juddy » 2009-11-24 16:30:44

MsTibbs skrev:
Juddy skrev:Och det är bara läkare, överläkare för att vara precis, som kan fatta beslut om LPT. Det är flera kriterier som ska vara uppfyllda för att man ska bli aktuell för LPT. Man föredrar ändå öppenvård och behöver man läggas in så vill man helst att det sker frivilligt. Bäst för alla.

Nope, det är bara ChÖL som kan lägga in folk på LPT. Men däremot brukar ChÖL ge ÖL på sitt ställe befogenheten att LPTa i hans namn, ÖL blir då sk ChÖL-delegat, oftast ges alla på (avdelningen/arbetsplatsen) den befogenheten. Rätt skall vara rätt! 8)

Jamen värst vad du var petig då ;) :-)113
Men det är ju rätt det är ChÖL och så delegat till ÖL.
Juddy

Återgå till Aspergare och vården

Logga in