Bränna en musikskiva + dropbox.com

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Bränna en musikskiva + dropbox.com

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-23 13:21:48

Hej!

Jag har en DVD-brännare i min dator.

Skulle det vara möjligt att ladda hem till exempel Thomas Ledins senaste skiva, bränna den på en skiva och sen lyssna i en bärbar CD-spelare?

Jag gissar att en DVD-skiva inte går att spela i en vanlig CD-spelare. Men en DVD-brännare kan väl även bränna CD-ROM-skivor?

Vad ska filerna vara för format för att det ska fungera?

Jag hade en del mp3-musik i min dator som jag förlorade i och med att Vista kraschade och jag fick stoppa i Recovery-skivan. Nu behöver jag hitta mp3-musik igen. Gratis, helst. Och eftersom jag har en bärbar CD-spelare tänkte jag att jag kunde bränna någon skiva också.

I Handifonen har jag stoppat 10 mp3-låtar. Det är inte mycket, men det räcker för att lyssna på musik i stan. Och nu när alla mp3-låtarna försvann från datorn, finns det ingen anledning att köpa en mp3-spelare. Suck!

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:55:35, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav Miche » 2009-11-23 13:33:01

De flesta CD/DVD-brännarprogram har en funktion för att bränna musikskivor direkt från MP3 så det är bara att välja den funktionen!

Vilket brännarprogram har du?

Jag antar att du lagrade musiken under Mina dokument...

Gör inte om det, lagra f.ö. aldrig någonting under Mina dokument utan att ha ordentlig backup på det, varken i XP eller Vista (troligen inte heller i Windows 7), för när användaren kraschar så försvinner alla dokumenten...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 22:55:35, redigerad totalt 1 gång.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav barracuber » 2009-11-23 13:50:20

Miche skrev:De flesta CD/DVD-brännarprogram har en funktion för att bränna musikskivor direkt från MP3 så det är bara att välja den funktionen!

Var noga med begreppen bara!

* På en vanlig musik-CD ligger låtarna som wav-filer. Den här typen av skiva kallas för musik-CD (även kallat audio-CD eller audio-skiva). Wav-filer är mao audiofiler.

* MP3-filer däremot är datafiler, inte audiofiler. När man ska bränna mp3-filer är det mycket viktigt att man i brännprogrammet väljer att skapa en dataskiva - inte en audio-skiva. Gör man inte detta blir det fel!

Miche skrev:Vilket brännarprogram har du?

Jag tycker det är svårt att hitta program som är enkla att hantera. Jag har visserligen nästan bara testat gratisprogram förutom Nero som jag fullkomligt avskydde - värre interface finns nog inte!

CDburner Pro är ett svenskt gratisprogram som ser proffsigt ut och är någorlunda enkelt att använda.

Miche skrev:Jag antar att du lagrade musiken under Mina dokument...

Gör inte om det, lagra f.ö. aldrig någonting under Mina dokument utan att ha ordentlig backup på det, varken i XP eller Vista (troligen inte heller i Windows 7), för när användaren kraschar så försvinner alla dokumenten...

Mycket bra tips! Något som väldigt få är medvetna om! Det finns ett ganska enkelt sätt att flytta bort Mina dokument från C: - ska se om jag kan gräva fram den instruktionen.....
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 22:55:35, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Miche » 2009-11-23 14:32:56

barracuber skrev:* MP3-filer däremot är datafiler, inte audiofiler. När man ska bränna mp3-filer är det mycket viktigt att man i brännprogrammet väljer att skapa en dataskiva - inte en audio-skiva. Gör man inte detta blir det fel!

Jo, men detta ska man bara göra om man vill skapa en MP3-skiva för en spelare som klarar av att spela upp MP3!

barracuber skrev:
Miche skrev:Jag antar att du lagrade musiken under Mina dokument...

Mycket bra tips! Något som väldigt få är medvetna om! Det finns ett ganska enkelt sätt att flytta bort Mina dokument från C: - ska se om jag kan gräva fram den instruktionen.....

Nej, flytta inte Mina dokument och tro att du därmed klarar dig om Windows kraschar. När Windows kraschar förstörs all information som är knutet till användarna, dvs även filerna i Mina dokument även om mappen inte längre ligger på samma disk som Windows!

Med andra ord, skapa en mapp (inte under Mina dokument) där du lagrar sådant som är viktigt (och sådant som definitivt är onödigt att det försvinner vid en krasch), om möjligt på en annan fysisk hårddisk (vilket normalt sett är kört på en bärbar om man inte kopplar på en extern hårddisk eller lagrar på en annan dator i nätverket) och glöm inte backup på de viktiga dokumenten.
Miche

Inläggav barracuber » 2009-11-23 15:01:20

Miche skrev:
barracuber skrev:* MP3-filer däremot är datafiler, inte audiofiler. När man ska bränna mp3-filer är det mycket viktigt att man i brännprogrammet väljer att skapa en dataskiva - inte en audio-skiva. Gör man inte detta blir det fel!

Jo, men detta ska man bara göra om man vill skapa en MP3-skiva för en spelare som klarar av att spela upp MP3!

Måste inte mp3-filer alltid lagras på dataskivor om man vill kunna lyssna på dem? Jag har själv kasserat rätt många skivor innan jag lärde mig detta.

Regeln är väl:

wav => audioskivor
mp3 => dataskivor

Dessutom måste spelaren som du skrev klara att spela upp mp3-skivor (dvs dataskivor). Riktigt tidiga CD-spelare t ex klarade inte detta.

Miche skrev:Nej, flytta inte Mina dokument och tro att du därmed klarar dig om Windows kraschar. När Windows kraschar förstörs all information som är knutet till användarna, dvs även filerna i Mina dokument även om mappen inte längre ligger på samma disk som Windows!

Nej jag menade inte flytta bokstavligen utan bara att peka om var Windows ser att My Documents finns.

Faktum är att Windows har en inbyggd funktion just för att göra en sådan här ompekning. Och det var den artikeln jag syftade på innan. Jag har hittat artikeln nu: <a href="http://www.mydigitallife.info/2007/11/25/change-my-documents-folder-default-location-path-in-xp-and-vista/">Change My Documents Folder Default Location Path in XP and Vista</a>

Artikeln är tyvärr ganska pladdring i början - det intressanta börjar inte förren vid meningen There is a much simpler method to move and...

Jag har följt tipset i artikeln och det funkar hyfsat. Numera lagrar jag aldrig något viktigt under C: vilket bara det är en stor ångestlättnad! Däremot är jag inte helt nöjd med hur allt fungerar. Men det är mest småsaker och har egentligen inte med Windows att göra utan mer att jag inte orkar lära mina webbläsare var mina My Documents ligger numera, vilket skapar irritation när jag laddar hem saker. Men detta är som sagt småsaker. Allt som allt känns det ok.

Miche skrev:Med andra ord, skapa en mapp (inte under Mina dokument) där du lagrar sådant som är viktigt (och sådant som definitivt är onödigt att det försvinner vid en krasch), om möjligt på en annan fysisk hårddisk (vilket normalt sett är kört på en bärbar om man inte kopplar på en extern hårddisk eller lagrar på en annan dator i nätverket) och glöm inte backup på de viktiga dokumenten.

Just de där idéerna har jag hållit på att införa lite i taget....:

Jag har gjort en annan sak som har med C: att göra. Jag har slutat lägga viktiga saker på skrivbordet. Istället har jag skapat en "spegel" av skrivbordet på min externa USB-disk, samt lagt en genväg till spegeln på mitt vanliga skrivbord. Allt viktigt som jag vill spara lägger jag på spegeln, allt oviktigt lägger jag på gamla skrivbordet.

Funderar även på att börja med ett synkprogram för att skapa kopior av mina viktiga data. Det finns flera bra synkprogram som dessutom är gratis. Det bästa är SyncBack. Enda anledningen till att jag inte gör slag i saken är att jag har väldigt mycket viktiga data. Så jag behöver tid att fundera igenom en strategi för vad jag vill synka, när jag vill synka, vart jag ska synka, hur ofta jag ska synka. osv osv. Tror fasen att jag aldrig kommer igång! :)
barracuber

Inläggav Miche » 2009-11-23 15:11:13

barracuber skrev:Måste inte mp3-filer alltid lagras på dataskivor om man vill kunna lyssna på dem? Jag har själv kasserat rätt många skivor innan jag lärde mig detta.

Regeln är väl:

wav => audioskivor
mp3 => dataskivor

Dessutom måste spelaren som du skrev klara att spela upp mp3-skivor (dvs dataskivor). Riktigt tidiga CD-spelare t ex klarade inte detta.

Det finns fortfarande rätt gott om CD-spelare som inte spelar MP3 så om man har en sådan (vilket jag tolkade att Lilla Gumman har) så ska man skapa en audioskiva (och åtminstone i Nero och de andra brännarprogram jag har testat så konverteras MP3 automagiskt till WAV och audioformat när man bränner).
Vill man testa utan att riskera något finns det faktiskt ett praktiskt alternativ, CD-RW skivor som man kan bränna om flera gånger.

barracuber skrev:Funderar även på att börja med ett synkprogram för att skapa kopior av mina viktiga data. Det finns flera bra synkprogram som dessutom är gratis. Det bästa är SyncBack. Enda anledningen till att jag inte gör slag i saken är att jag har väldigt mycket viktiga data. Så jag behöver tid att fundera igenom en strategi för vad jag vill synka, när jag vill synka, vart jag ska synka, hur ofta jag ska synka. osv osv. Tror fasen att jag aldrig kommer igång! :)

Samma problematik här...

Backup på ett smart sätt är krångligt...
Miche

Inläggav barracuber » 2009-11-23 15:18:53

Miche skrev:
barracuber skrev:Måste inte mp3-filer alltid lagras på dataskivor om man vill kunna lyssna på dem? Jag har själv kasserat rätt många skivor innan jag lärde mig detta.

Regeln är väl:

wav => audioskivor
mp3 => dataskivor

Det finns fortfarande rätt gott om CD-spelare som inte spelar MP3 så om man har en sådan (vilket jag tolkade att Lilla Gumman har) så ska man skapa en audioskiva (och åtminstone i Nero och de andra brännarprogram jag har testat så konverteras MP3 automagiskt till WAV och audioformat när man bränner).

Precis. Då måste man se till att ha wav-filer och att bränna dem på en audioskiva. Då är vi överens.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-23 21:02:07

Hej!

Jag har alla viktiga dokument och bilder på ett usb-minne. Dock inte mp3, de tar för stor plats.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 22:55:35, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman

Inläggav barracuber » 2009-11-23 21:28:08

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har alla viktiga dokument och bilder på ett usb-minne.

Ja, det låter ju bra. Så var ligger dina dokument då? Dels på datorn och dels på usb-minnet. Det låter ju bra. Det borde vara en betryggande lösning.

Men när du lägger till fler filer på datorn, hur för du över dem till usb-minnet? Manuellt? Ok. Ja, det funkar nog om det inte är för ofta och för många filer. Problemen ökar dock om det blir fler och fler filer och oftare och offtare.

Det är en god tanke i teorin. Många gör så att de tankar över viktiga filer till ett usb-minne och slår sig sedan till ro. De glömmer att i den digitala världen finns - paradoxalt nog - inga säkra lagringssätt! Skivor försvinner, skadas eller stjäls, hårddiskar kraschar, usb-minnen stjäls eller tappas bort.

I den digitala världen finns en grundregel: om en fil bara finns på ett ställe är den inte säker. Om man däremot tar en kopia - även kallat backup - med ett backupprogram - till ett annat ställe - så har man minskat risken flerfaldigt för att filen ska förloras i en olycka.

Därför borde fler lära sig hur man skyddar sina data i den digitala världen. Det är ingen enkel utmaning eftersom alla datamiljöer ser olika ut. Men det är en affärsmöjlighet för de som vill lära folk hur man ser om sina data!!

Lilla Gumman skrev:Dock inte mp3, de tar för stor plats.

Om du vill ta kopior på dina mp3 skulle du kunna titta på <a href="http://dropbox.com">dropbox.com</a>. Det är en gratis webbaserad onlinetjänst där du kan tanka upp vilka filer du vill - de bryr sig inte om vilket typ av fil det är. Du får 2 GB gratis hårddisk. Du kommer åt filerna från din mobiltelefon, från webbläsaren eller från ett gratis desktopprogram du kan ladda hem. Du ser din dropbox-disk som en vanlig enhet i Utforskaren och kan använda drag-and-drop.

2 GB gratis. Om dina mp3-filer är i genomsnitt 4 MB stora - vilket är ganska högt räknat - så skulle du kunna tanka upp 500 låtar innan du fyller ditt konto.

Jag använder själv dropbox.com pga enkelheten och utrymmet. Det finns andra alternativ men dropbox är värt att pröva.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2009-11-23 22:37:48

Hej!

Aha. Vad smart, barracuber. Mitt usb-minne är 4 GB och jag har bara två mappar: dokument och bilder.

Dokument är sådant jag skrivit i Word, eller kalkyler jag gjort i Excel. Plus några olika Word-filer med aktuella adresser.

Bilder är sådant jag tagit med Handifonens kamera eller min vanliga digitalkamera. Typ bilder på katterna, människor o.s.v.

Jag har inte 500 låtar. Innan kraschen hade jag inte ens 100 låtar. Så jag skulle ha kunnat få plats med dem på usb-minnet, men jag trodde att de var för stora. Och inte trodde jag att Vista kunde krascha bara sådär, inte ens två år efter inköp av min bärbara dator.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in