Voxra och Zyban (bupropion)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Altus » 2009-09-24 19:44:58

Va fasen, jag vill inte höra skräckhistorier så här inför min voxraprövning... :)
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:33, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Bror Duktig » 2009-09-24 19:52:49

Altus skrev:Va fasen, jag vill inte höra skräckhistorier så här inför min voxraprövning... :)

Kanske hellre före än efter det händer något?
Det är bra att veta. Kunskap gör att man kan sluta så fort man misstänker något, inte vänta tills man är skallig.

Googla googla googla (utöver FASS) när ni vill ha en ny medicin.

Och - vissa biverkningar är värre för vissa än för andra.
Som långhårsfantast så är det inget vidare.

Jag har fått min läxa av att pröva "nya mediciner".

En annan sak är om Voxra kanske tvingar igång kroppen så som amfetamin gör. Då kanske kroppen blir slutkörd? Jag blev verkligt trött när jag slutade med Voxra. Ökat håravfall (lite tappar man ju alltid) kan bero på att man "kört på för hårt" också.

Jävla dålig hårbotten fick jag också. Kraftigt ökad sebumproduktion. Behöver nu tvätta två gånger i veckan, och då känns håret som förr när jag ibland inte tvättade på två veckor. Detta hänger säkert ihop med biverkningen "dålig hy" med acne o.s.v.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-09-24 19:57:43

Bror Duktig skrev:
Altus skrev:Va fasen, jag vill inte höra skräckhistorier så här inför min voxraprövning... :)

Kanske hellre före än efter det händer något?


Ja, jag var inte allvarlig.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav altemark » 2009-10-16 16:03:08

Har också svåra problem med ångest och total apati under insättning av bupropion nu. Ingen större skillnad mot när jag börjat äta antidepressiva tidigare och haft insättningsymptom, det har varit olika illa, men det här är en av de värre.

Blir förvånad när jag läser här att andra har fått ångestdämpande som hjälp för att stå ut. Atarax och andra för mig RLS-framkallande och hjärnkloggande antihistaminer är det närmaste och de har hjälpt någorlunda bara de ggr det har varit problem med att sova, då har man kunnat knocka ut sig själv ett par dygn och hoppas att det värsta försvunnit. Det är inte ett så gott alternativ när man har ett liv att sköta bara...

Nu sedan jag började äta bupropion sover jag 18 timmar per dag av mig själv så det är inte problemet riktigt. Det känns orättvist att andra ska få hjälp att stå ut under de här perioderna men jag jämt måste ta fulla smällen. Eller det är inte den möjliga orättvisan som känns som problemet, utan det känns som min plåga är mindre värd än andras. Och det gör ju allt ännu jobbigare.

Sedan öppenpsyk här lades ut på entreprenad så träffar man aldrig en läkare mer än en gång och jag förstår att de verkligen vill försäkra sig om att antihistaminer kanske kan hjälpa först innan de vill testa andra farligare preparat, men att behöva gå igenom det hela om och om igen känns så fruktansvärt nedvärderande.

Däremot så verkar bupropion inte vara ett helt orimligt val att testa efter att SSRI, SNDRI, tetracykliska och tricykliska inte haft god effikacitet eller god men snabbt avtagande positiva effekter. Hoppas jag lyckas behålla mina metikulöst långsamt uppbyggda kontakter med omvärlden under den första månaden nu bara. Allt känns så fruktansvärt tungt.

Gnäll gnäll, yadda yadda. Men ni förstår vad jag menar iaf
Senast redigerad av altemark 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
altemark
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-07-05

Inläggav Bror Duktig » 2009-10-16 16:13:16

altemark skrev:Det känns orättvist att andra ska få hjälp att stå ut under de här perioderna men jag jämt måste ta fulla smällen. Eller det är inte den möjliga orättvisan som känns som problemet, utan det känns som min plåga är mindre värd än andras. Och det gör ju allt ännu jobbigare.

Jag har aldrig heller fått något ångestdämpande/lugnande.
Har inte ens hört talas om att man kan få det vid insättande av något. Jag har inte ens fått höra att man kan må dåligt vid insättande.

Som tur är så har jag inte mått så dåligt vid insättande.

Men däremot så har jag skadat mig själv rätt rejält som yngre, och önskar att jag hade haft något ångestdämpande då när jag var sjuk och fick utbrott.

Jag har så svårt att förstå att det i samma land finns folk som kan medicinmissbruka. Själv får jag ju inte någonting oavsett.

Det känns också dåligt i efterhand, att min ångest/smärta inte togs på allvar. Jag brukade få höra att jag skulle öppna ett fönster och räkna till tio.
Det fungerade naturligtvis inte, utan jag slog sönder saker och körde knytnävar i tegelväggar och huvudet i en metallratt och sådant i stället. Typ extra kraftiga frustrationsutbrott. Jag har ärr fortfarande, och lite problem med en knoge.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-11-18 22:58:45

Jag provade Voxra i två dagar och fick efter andra tabletten svår tinnitus. Det var igår, och det håller i sig ännu. Ops. Om inte det går tillbaka så är mitt liv typ över, för jag kan inte leva så här.

Tydligen inte en jätteovanlig biverkning, omkring 6% får det. Oftast går det tillbaka när man slutar, men det finns dokumenterade fall där det blir kvar.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2009-11-18 23:25:59

Inte för att skrämmas men skulle det hålla på och pipa sådär skulle jag iaf tycka det var bättre utan.. *skeptisk*
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Peace » 2009-11-18 23:30:57

Alla dessa mediciner, hjälper de verkligen? Är det inte bara att döva den psykiska smärtan istället för att göra nåt åt det? Jag är i alla fall hellre deprimerad än borta i huvudet. Dessutom så går man väl upp i vikt av de flesta såna mediciner? Det hade bara gjort mig ännu mer deprimerad. :?
Senast redigerad av Peace 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Inläggav Altus » 2009-11-18 23:41:35

regnif skrev:Inte för att skrämmas men skulle det hålla på och pipa sådär skulle jag iaf tycka det var bättre utan.. *skeptisk*


Jag beslutade mig förstås att sluta i samma ögonblick som jag fick tinnitus, och det var redan efter andra tabletten.

Är inte ens deprimerad, däremot gravt mentalt utmattad (av somatiska orsaker) vilket är vad jag ville prova det mot. Har provat Seroxat tidigare, också med dåligt resultat. Aldrig mer antidepp.

Däremot kanske Ritalin, men jag vet inte. Det som passar mitt nervsystem bäst är hittills benso, vilket inte ger mig några biverkningar alls förutom ett hanterligt beroende.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2009-11-18 23:48:47

Altus skrev:
regnif skrev:Inte för att skrämmas men skulle det hålla på och pipa sådär skulle jag iaf tycka det var bättre utan.. *skeptisk*


Jag beslutade mig förstås att sluta i samma ögonblick som jag fick tinnitus, och det var redan efter andra tabletten.

Är inte ens deprimerad, däremot gravt mentalt utmattad (av somatiska orsaker) vilket är vad jag ville prova det mot. Har provat Seroxat tidigare, också med dåligt resultat. Aldrig mer antidepp.

Däremot kanske Ritalin, men jag vet inte. Det som passar mitt nervsystem bäst är hittills benso, vilket inte ger mig några biverkningar alls förutom hanterligt beroende.


Vad är Voxra för sorts medicin då? Vet inte om det stod nånstans på den här sidan. Antidepp? Har också funderat på eventuellt antidepressiva nån gång, vet inte, men blir det sådär så gör jag nog nåt drastiskt åt saken hellre. Så, det känns som samma tanke här. Är inte livet slut om det börjar pipa högt? Har redan lite besvär med sånt och haft sömnbesvär av det så jag skulle själv inte vilja att det blev högre, direkt. Tycker inte man skall behöva utstå några pip sådär. Har märkt ibland när man är förkyld eller sådär, så får man lite mer susningar, men det är inte kul med tanken att det kanske inte går bort. Jag vet inget om sånt, men nån annan kanske vet? Har du nån bra läkare? Någon här?

Det låter ju inte kul med i vissa fall har de blivit kvar... jag tycker detsamma om sådana här ryckningar i kroppen och så. Vad då i vissa fall eller oftast övergående? känner jag. Det finns vissa mediciner som bokstavligen drar mig i ansiktet och nästan så att det gör ont så jag vet inte, jag...
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2009-11-18 23:55:25

regnif skrev:Vad är Voxra för sorts medicin då?


Antidepp, med höjning av dopamin och noradrenalin.

Är inte livet slut om det börjar pipa högt? Har redan lite besvär med sånt och haft sömnbesvär av det så jag skulle själv inte vilja att det blev högre, direkt.


Jag har haft konstant tinnitus i många år, skillnaden är att det blev högre och skarpare nu. Men faktiskt har jag i långa perioder haft det på den här nivån också, och det var en ständig plåga. Inte något som jag skulle stå ut med igen.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:34, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2009-11-19 0:06:12

Altus skrev:
regnif skrev:Vad är Voxra för sorts medicin då?


Antidepp, med höjning av dopamin och noradrenalin.

Är inte livet slut om det börjar pipa högt? Har redan lite besvär med sånt och haft sömnbesvär av det så jag skulle själv inte vilja att det blev högre, direkt.


Jag har haft konstant tinnitus i många år, skillnaden är att det blev högre och skarpare nu. Men faktiskt har jag i långa perioder haft det på den här nivån också, och det var en ständig plåga. Inte något som jag skulle stå ut med igen.


Antar en annan variant av antidepp som tex. Cipramil? Där är det nåt med serotonin att göra så det är nån annan variant? Hm, låter läskigt.
Du slutade med den på egen hand? Kanske du kan fråga läkaren om den har nåt råd? Om du vågar följa det ;)
Fanns risken för höjt öronpip så skulle jag själv nog avstå. Har hört att vissa antidepressiva just skall vara bra mot tinnitus, men jag vet inte.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2009-11-19 0:20:43

regnif skrev:Antar en annan variant av antidepp som tex. Cipramil? Där är det nåt med serotonin att göra så det är nån annan variant?


De påverkar olika substanser, fast båda räknas som antidepp.

Du slutade med den på egen hand?


Man ska inte vänta på godkännande att sluta äta gift. :) Började i stort sett på egen hand också, bad om recept och fick det.

Kanske du kan fråga läkaren om den har nåt råd?


Om vad jag ska göra med min tinnitus? Typisk fråga man inte kan få något vettigt svar på, inte mer än man kan läsa sig till iaf. Jag har redan gjort flera vändor i vården angående det, utan att få vare sig hjälp eller några svar.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2009-11-19 0:30:32

Altus skrev:
regnif skrev:Antar en annan variant av antidepp som tex. Cipramil? Där är det nåt med serotonin att göra så det är nån annan variant?


De påverkar olika substanser, fast båda räknas som antidepp.

Du slutade med den på egen hand?


Man ska inte vänta på godkännande att sluta äta gift. :) Började i stort sett på egen hand också, bad om recept och fick det.

Kanske du kan fråga läkaren om den har nåt råd?


Om vad jag ska göra med min tinnitus? Typisk fråga man inte kan få något vettigt svar på, inte mer än man kan läsa sig till iaf. Jag har redan gjort flera vändor i vården angående det, utan att få vare sig hjälp eller några svar.


Ja, jag tänkte mest just på det här förvärrandet du fick av medicinen. Man tycker ju att den som skrev ut det borde veta något..om de vet nån form av stabilisering till ditt normala läge eller nåt. Kan ju låta ganska oerfaret, men jag har inga hemmakurer heller, tyvärr.
Du vågar inte tänka dig nån Cipramil? Har hört att den eller någon sådan skulle vara bra mot just tinnitus..? Kan inte själv säga, det är bara vad jag har hört, eller snarare läst..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Altus » 2009-11-19 0:42:42

regnif skrev:Du vågar inte tänka dig nån Cipramil?


Inget mer antidepp.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav regnif » 2009-11-19 0:45:46

Altus skrev:
regnif skrev:Du vågar inte tänka dig nån Cipramil?


Inget mer antidepp.


Ok. Någon annan medicin som du provat som funkat mot det?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Voksra en Återuptagshämmare av Noradrenalin och Dopamin

Inläggav Masssmedja » 2009-11-23 3:30:37

Lite tidigt att säga nu efter bara några veckor. Men Voxra verkar mer an lovande. Det kan nog krävas lite mod av den som skriver ut det att göra det i kombination med CS men det funkar fint. Bäst är att sömnen funkar på helt nytt sätt somnar eller inte jag blir lugn när jag ska sova och sover utan o snurra o vakna o så vidare. Jag vaknar tidigt på morgonen, mår bra, kommer ihåg medicinen. Funkar på dagen, mindre deppig och har lust på livet, orkar jobba o ta tag i saker.

Värkar som om den förlorar lite av den stillnade defekten av alkohol bara lite vin och jag ligger o tvikar snurrar ock kan inte sova. Dock ingen förhöjd efekt av alkoholen som varningen lyder i bitpacksedeln.

Muntorhet och och lite moodsvings instabilitet ilska främst dock efter alkohol dan efter kanske det är att va normal. 8)
Senast redigerad av Masssmedja 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Masssmedja
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2009-11-23

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-23 8:23:17

Jag fungerade väldigt bra de första veckorna efter Voxra. Efter 4-6 veckor började jag få ökat håravfall. Några veckor senare blev jag tröttare igen. Vid dosökning förvärrades håravfallet och tröttheten, samt jag fick värre tinnitus.

Nu så här i efterhand, ser det ut som att det bara hjälpte just i början. När jag var mitt uppe i det i somras, trodde jag att jag skulle bli piggare igen om jag ökade dosen, och trodde fortfarande på att det skulle fungera med Voxra.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-11-26 14:48:40

Bror Duktig skrev:Jag fungerade väldigt bra de första veckorna efter Voxra. Efter 4-6 veckor började jag få ökat håravfall. Några veckor senare blev jag tröttare igen. Vid dosökning förvärrades håravfallet och tröttheten, samt jag fick värre tinnitus.


Händer det någonsin att biverkningar blir mildare eller färre av att man ökar dosen? För det känns ganska orimligt. Däremot kan man förstås ibland behöva höja dosen för att den positiva effekten annars är för svag eller obefintlig.

När det gäller tinnitus så undrar jag om det är vanligare att 'uppåtdroger' leder till det än att lugnande läkemedel/droger gör det. Voxra är inte den enda antideppen som kan ge det, och även Ritalin och andra centralstimulantia kan ge det. Vilket för mig innebär att jag tappar lusten att prova Ritalin. Tror jag.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Kvasir » 2009-11-26 15:02:24

Altus skrev:När det gäller tinnitus så undrar jag om det är vanligare att 'uppåtdroger' leder till det än att lugnande läkemedel/droger gör det. Voxra är inte den enda antideppen som kan ge det, och även Ritalin och andra centralstimulantia kan ge det. Vilket för mig innebär att jag tappar lusten att prova Ritalin. Tror jag.


För min del så minskar eller försvinner min tinnitus när jag tar Concerta. Jag märker ofta ganska tydligt hur den gradvis minskar, och ibland t.o.m. försvinner, under den dryga timme som det tar för medicinen att börja verka. Motsvarande så märker jag tydligt hur tinnitusen kommer tillbaka på kvällen. Hur bra det fungerar beror på grundläget för dagen. Det fungerar bättre ju mera utvilad hjärnan är.

Jag har inte märkt några effekter åt något håll på min tinnitus av några andra mediciner än CS.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Altus » 2009-11-26 15:32:39

Kvasir skrev:
Altus skrev:När det gäller tinnitus så undrar jag om det är vanligare att 'uppåtdroger' leder till det än att lugnande läkemedel/droger gör det. Voxra är inte den enda antideppen som kan ge det, och även Ritalin och andra centralstimulantia kan ge det. Vilket för mig innebär att jag tappar lusten att prova Ritalin. Tror jag.


För min del så minskar eller försvinner min tinnitus när jag tar Concerta. Jag märker ofta ganska tydligt hur den gradvis minskar, och ibland t.o.m. försvinner, under den dryga timme som det tar för medicinen att börja verka. Motsvarande så märker jag tydligt hur tinnitusen kommer tillbaka på kvällen. Hur bra det fungerar beror på grundläget för dagen. Det fungerar bättre ju mera utvilad hjärnan är.


Intressant information! Får kanske skriva upp centralstimulantia på min "att prova"-lista igen...

Har du någon teori om vad som kan förklara effekten? Vet du andra som påverkas på samma sätt?
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Inläggav Kvasir » 2009-11-26 15:39:50

Altus skrev:Har du någon teori om vad som kan förklara effekten? Vet du andra som påverkas på samma sätt?


Jag är tämligen säker på att det helt enkelt handlar om att CS gör att hjärnan orkar filtrera bort tinnitusen bättre.


Edit: Jag märker även andra liknande effekter, som att jag blir mindre ljudkänslig och har lättare att höra vad folk säger i bullriga miljöer.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-26 15:57:33

Altus skrev:
Bror Duktig skrev:Jag fungerade väldigt bra de första veckorna efter Voxra. Efter 4-6 veckor började jag få ökat håravfall. Några veckor senare blev jag tröttare igen. Vid dosökning förvärrades håravfallet och tröttheten, samt jag fick värre tinnitus.


Händer det någonsin att biverkningar blir mildare eller färre av att man ökar dosen? För det känns ganska orimligt. Däremot kan man förstås ibland behöva höja dosen för att den positiva effekten annars är för svag eller obefintlig.

Jag har ingen aning om ifall det finns tillfällen då dosökning ger minskade biverkningar. Det kan säkert finnas sådana exempel. [EDIT: då kanske jag har "en aning" iofs...] Ungefär som en aptitretare kan göra en mer hungrig än man var innan, men ökar man dosen mat så blir man mätt och nöjd.

Men hade jag fattat då, att problemen jag hade var biverkningar (eller ens misstänkt det) så hade jag satt ut medicinen och inte ökat den.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 2 gånger.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Altus » 2009-11-26 15:58:04

Kvasir skrev:
Altus skrev:Har du någon teori om vad som kan förklara effekten? Vet du andra som påverkas på samma sätt?


Jag är tämligen säker på att det helt enkelt handlar om att CS gör att hjärnan orkar filtrera bort tinnitusen bättre.

Edit: Jag märker även anda liknande effekter, som att jag blir mindre ljudkänslig och har lättare att höra vad folk säger i bullriga miljöer.


Okej, men det är väl ändå själva ljudnivån av tinnitusen som blir lägre, och inte bara att du stör dig mindre på ljudet?

Och om ljudnivån blir lägre så är det inte filtrering i samma bemärkelse som filtrering av buller, för när man filtrerar bort buller så finns ändå bullret kvar i ljudbilden och man kan välja att fokusera på det om man vill, vilket inte borde fungera på samma sätt med en verkligt sänkt tinnitusnivå.
Senast redigerad av Altus 2011-05-04 17:45:38, redigerad totalt 1 gång.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Återgå till Aspergare och vården



Logga in