Diskussion om en oläst bok.
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Diskussion om en oläst bok.
Ja, vad ska man säga om sådan här verksamhet? Man skickar en ordentlig förfrågan till Andet om gratisboken. Först får man ingen respons, och sedan kommer ett ilsket mejl där man får veta att man är portad ifrån alla företagets verksamheter, och att man inte kan få boken, eller ens beställa den som en vanlig kund. Det finns bara ett bra ord för sånt: Fullständigt oseriöst.
Och detta halvhemliga budskap ska man nu basunera ut på föreläsningar som om det vore något seriöst. Det som retar mig mest är dock att Tor är en av dem som påstår sig stå för vetenskap, och som enligt egen utsago har examina i relevanta ämnen.
Om OA gör några som helst uttalanden om att stödja detta projekt så kommer jag aldrig ens överväga att gå med där igen.
Och om någon vill ha dessa "radikala perspektiv" validerade, så skicka gärna mig ett exemplar av boken så ska jag ordna det.
weasley:
Avknoppad diskussion härifrån: gratis-bok-t-aspergare-t12727.html
Och detta halvhemliga budskap ska man nu basunera ut på föreläsningar som om det vore något seriöst. Det som retar mig mest är dock att Tor är en av dem som påstår sig stå för vetenskap, och som enligt egen utsago har examina i relevanta ämnen.
Om OA gör några som helst uttalanden om att stödja detta projekt så kommer jag aldrig ens överväga att gå med där igen.
Och om någon vill ha dessa "radikala perspektiv" validerade, så skicka gärna mig ett exemplar av boken så ska jag ordna det.
weasley:
Avknoppad diskussion härifrån: gratis-bok-t-aspergare-t12727.html
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
rdos skrev:Och om någon vill ha dessa "radikala perspektiv" validerade, så skicka gärna mig ett exemplar av boken så ska jag ordna det.
Med vilken befogenhet kan du 'validera' argumenterande skrifter?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:rdos skrev:Och om någon vill ha dessa "radikala perspektiv" validerade, så skicka gärna mig ett exemplar av boken så ska jag ordna det.
Med vilken befogenhet kan du 'validera' argumenterande skrifter?
Inga kommentarer...
EDIT: Jo, förresten. Finns det någon som helst substans (utöver sociologiska perspektiv) så går det att validera dessa.
Men jag antar att du har rätt, att det bara handlar om en massa floskler utan koppling till AS, eller så pass luddiga resonemang så att de lika gärna skulle kunna användas för synskadade eller homosexuella.
Jag tycker du kan be att få låna ett ex av ngn forumit istället för att bara anta.
Enligt min uppfattning rör det sig inte om floskler, snarare tvärtom.
Det är nya friska perspektiv i stark kontrast mot det alltjämt rådande omsorgsperspektivet.
Det är nya friska perspektiv i stark kontrast mot det alltjämt rådande omsorgsperspektivet.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
KrigarSjäl skrev:Jag tycker du kan be att få låna ett ex av ngn forumit istället för att bara anta.
OK, så det är omsorgsperspektivet man riktar in sig på. Det är alltså osubstansierade antaganden om aspiesars förträfflighet utan närmare specikation? Det kan ju gå hem hos en del tanter förstås. Fast i de kretsar jag helst rör mig i så är sådant totalt ointressant.
Någon kanske kan förklara hur det här ska gå ihop. Först så låter man läkare sätta en massa diagnoser på folk, och sedan utbildar Andet tanter för att förstå att diagnosen egentligen saknar mening eftersom dessa människor är helt förträffliga och klarar sig utmärkt på arbetsmarknaden om de bara får chansen.
Tja, det var ju Tors val att inte skicka mig en bok (trots att han annonserat ut det på olika forum). Då får han helt enkelt ta att jag blir sur och recenserar det han gjort tidigare.
Och att dörrar skulle "stängas överallt" är ju inte precis min erfarenhet. Däremot så har jag mer eller mindre slutat annonsera ut vad jag håller på med, och framförallt vilka kontakter jag har. Tor och jag jobbar på helt olika områden, och om han inte tycker att hans bok tål genomläsning från någon som är rätt så insatt i det mesta säger en del. Det är ungefär samma sak som inte våga underkasta forskning peer-review.
Som sagt, jag har en hel del kontakter med aspiesar som håller på med / är på väg in i forskningen, liksom jag har en hel del andra akademiska kontakter. Det är vi som ska sätta inriktningen i framtiden, och inte någon "aspergerföreläsare" som inte vågar stöta sig med folk.
Och att dörrar skulle "stängas överallt" är ju inte precis min erfarenhet. Däremot så har jag mer eller mindre slutat annonsera ut vad jag håller på med, och framförallt vilka kontakter jag har. Tor och jag jobbar på helt olika områden, och om han inte tycker att hans bok tål genomläsning från någon som är rätt så insatt i det mesta säger en del. Det är ungefär samma sak som inte våga underkasta forskning peer-review.
Som sagt, jag har en hel del kontakter med aspiesar som håller på med / är på väg in i forskningen, liksom jag har en hel del andra akademiska kontakter. Det är vi som ska sätta inriktningen i framtiden, och inte någon "aspergerföreläsare" som inte vågar stöta sig med folk.
rdos skrev:KrigarSjäl skrev:rdos skrev:Specifikt så anser jag inte att Tor är en bra talesman för kollektivet, helt enkelt för att han saknar vissa bitar, framförallt kring relationer, barn och familjer, saker som jag prioriterar som #1.
Med det resonemanget, som i sig är totalt oförståeligt, menar du att de flesta aspergare ska hålla käft.
Nej, jag menar bara att just jag inte har något förtroende för dem, och när de aldrig någonsin drivit de frågor som jag prioriterar så anser jag inte att de talar för mig, mina barn, min familj, eller någon annan som anser dessa frågor som viktiga.
Det quiz du nämnde tidigare i tråden är alltså viktigt och saker du prioriterar.
Att skriva en bok som många på forumet finner tankeväckande, genomtänkt, rolig och träffsäker, det är alltså inte viktigt och bör inte prioriteras. Personer som trots din vilja skriver böcker du inte har läst är sådana du inte har förtroende för. Aspergare öht verkar du inte ha förtroende för när man läser det ovanstående.
Det finns stora logiska glapp i den information du ger och de slutsatser man kan dra av den.
Jaja. Todelooo!
Admin
Citaten ovan kommer från post320898.html#p320898 (rdos) respektive post320945.html#p320945 (KrigarSjäl) respektive post320961.html#p320961 (rdos)
Dessa inlägg har rensats bort som OT i tråden men citaten står kvar då detta inlägg inte är OT i övrigt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 1 gång.
weasley skrev:Att skriva en bok som många på forumet finner tankeväckande, genomtänkt, rolig och träffsäker, det är alltså inte viktigt och bör inte prioriteras.
Det har jag inte sagt.
weasley skrev:Personer som trots din vilja skriver böcker du inte har läst är sådana du inte har förtroende för. Aspergare öht verkar du inte ha förtroende för när man läser det ovanstående.
Inte riktigt. Jag har känt Tor i många år, och det är detta jag baserar mina omdömen på, inte boken-jag-inte-läst. Jag har dessutom varit på hans egen föreläsning, hört honom föreläsa om arbete på RFA, varit med på hans egen privata mejllista, haft träffar som han / andra anordnat där han varit med osv.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 22:53:47, redigerad totalt 2 gånger.